Natural horsemanship?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Natural horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:43

Citaat:
Ruiters moeten leren dat het paard een prooidier is. Een paard is een paranoïde, passief slachtoffer. Hij voelt zich als een vrouw in een donker steegje. Denk daar maar aan als je hem weer eens op zijn donder geeft. Maar de mens is een roofdier. En dat bewijst het onnatuurlijke van de band tussen mensen en paarden. Roofdieren en prooidieren zijn géén vrienden. Dat maakt Natural Horsemanship een illusie.

De woorden van Canadese trainer Chris Irwin. Zelf heb ik (nog) geen mening, maar misschien dat jullie daar verandering in kunnen brengen. Kom maar op met de "Mee eens, want.." en de "Dat vind ik onzin, want.."

Haha!

Puchje

Re: Natural horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:46

Grappig, ik dacht even een quote van Pat Parelli te lezen, tot het laatste zinnetje Lachen
Parelli gaat er juist van uit dat dit wél kan door allebei een beetje te veranderen, mensen moeten meer paard worden en paarden meer mens: Horseman Lachen
Ik zie daar juist wel weer iets in, eigenlijk Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:09

De horsemen is een wolf in schaapskleren dus voor het paard Haha! .

Maar ik geloof niet dat mijn paarden in paniek zijn als ik met ze bezig ben Tong uitsteken .

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:15

nou blijkbaar is dat toch niet waar.. volgens mij heeft deze man een plaat voor zn kop .. hoeveel mensen hebben een vreselijk goede band met hun paard...

ook de zin " Hij voelt zich als een vrouw in een donker steegje." vind ik helemaal nergens opslaan.. dit komt bij mij over of ieder paard doods bang rond loopt... nou ehh .. nee ik ben het hier niet mee eens

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:38

--> NH

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:18

Roofdieren en prooidíeren zijn geen vrienden.... klopt, maar dan met deze uitzondering: Een mens heeft de intelligentie meegekregen om zich aan te passen/zijn gedrag te veranderen. Als de mens leert om zich tov het paard niet als een roofdier te gedragen en de taal van het paard aanleert... als hij respekt heeft voor het wezen van een paart en zich daarop aanpast... dan kan het paard leren om de mens te vertrouwen. Omdat het mens zich dan niet meer als een roofdier gedraagt. Omdat de mens de moeite neemt om het paard te begrijpen en op zijn niveau met hem te communiceren.
En daar gaat het bij NH om. Om de aanpassingen die de mens kan maken, als hij dat wil en als hij bereid is daar heel veel tijd en energie in te steken. Want van tijd tot tijd neigen wij mensen toch nog tot ongeduld, woede en frustratie en dat is iets wat we kunnen afleren. Juist omdat we mens zijn en geen leeuw of tijger of zo Als we dat tenminste willen. (niet iedereen wil daar, heeft daar tijd en zin in of ziet daar het nut van in... maar dat is dus wel de basis van NH)

Overigens.... de natuur handelt wel vaker vreemd... wie herinnert zich nog de krantenberichten en documentaires over de leeuwin die een antilopebaby adopteerde en beschermde tegen andere leeuwen?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:20

helemaal eens met liljebo ! OK dan!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:26

liljebo schreef:
Roofdieren en prooidíeren zijn geen vrienden.... klopt, maar dan met deze uitzondering: Een mens heeft de intelligentie meegekregen om zich aan te passen/zijn gedrag te veranderen. Als de mens leert om zich tov het paard niet als een roofdier te gedragen en de taal van het paard aanleert... als hij respekt heeft voor het wezen van een paart en zich daarop aanpast... dan kan het paard leren om de mens te vertrouwen. Omdat het mens zich dan niet meer als een roofdier gedraagt. Omdat de mens de moeite neemt om het paard te begrijpen en op zijn niveau met hem te communiceren.
En daar gaat het bij NH om. Om de aanpassingen die de mens kan maken, als hij dat wil en als hij bereid is daar heel veel tijd en energie in te steken. Want van tijd tot tijd neigen wij mensen toch nog tot ongeduld, woede en frustratie en dat is iets wat we kunnen afleren. Juist omdat we mens zijn en geen leeuw of tijger of zo Als we dat tenminste willen. (niet iedereen wil daar, heeft daar tijd en zin in of ziet daar het nut van in... maar dat is dus wel de basis van NH)

Overigens.... de natuur handelt wel vaker vreemd... wie herinnert zich nog de krantenberichten en documentaires over de leeuwin die een antilopebaby adopteerde en beschermde tegen andere leeuwen?

amen! Afgod

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:24

Ik ben het ook helemaal met liljebo eens Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:36

Ik snap de woorden van Chris Irwin ergens wel Knipoog . De meeste mensen gaan (helaas nog steeds!!!) op die manier met een paard om. Maar mensen als bijvoorbeeld Parelli hebben ons geleerd dat het ook heel anders kan, door ons inderdaad meer aan te passen aan het paard en het paard aan ons. Ben het dus ook helemaal eens met liljebo. Het is maar hoe je benadering is........

Ik vind het jammer dat Chris vaak erg afgeeft op het NH-gebeuren. Ik heb toch een paar interessante dvd's van hem in de kast staan Ja . Net als van Parelli, Hempfling en anderen.

Overigens is Chris welkom om te komen kijken hoe paranoide en vreselijk passief mijn paard is, als ik het land in kom en hij me ziet. Haha!
Mag 'ie zien hoe prooidier/roofdier wij beiden zijn samen. Tong uitsteken
Bovendien ben ik al zo'n honderd jaar vegetarisch, maar dat terzijde. Vingers aflikken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:41

De mens mag danwel een roofdier (vleeseter) zijn, maar hij staat bij een aantal grotere roofdieren ook op het menu.
Uitgangspunt van de biologie : There is always a bigger predator.
Veel mensen leren deze les tegenwoordig niet meer, omdat er zo'n sterke scheiding tussen mens en natuur is ontstaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:01

Tamary, maar dat is alleen niet echt aan de orde bij de combinatie mens - paard. Knipoog
Wij als mens maken ons geen zorgen dat er ineens een wolf uit de bosjes springt. Ik niet, hoor. Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:19

Twiggy2008 schreef:
Tamary, maar dat is alleen niet echt aan de orde bij de combinatie mens - paard. Knipoog
Wij als mens maken ons geen zorgen dat er ineens een wolf uit de bosjes springt. Ik niet, hoor. Haha!
´

nee, geen wolf... maar een beer of een eland..... Cool

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:21

Twiggy2008 schreef:

Nee wel dat er ineens een vent achter ons in een donker steegje opduikt Clown

Wel dé kans om te ervaren hoe een prooidier zich voelt Bloos

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:26

ik dacht eigenlijk dat het een quote van huertecilla was Nagelbijten / Gniffelen

in basis klopt het wel, maar het paard heeft allang leren omgaan met de mens.
het is een beetje als met honden, in principe zouden paarden er bang voor moeten zijn, maar ik ken genoeg paarden die de honden de weide uitjagen Haha!

weet trouwens ook wel een paar donkere plekjes waar net de mannen niet veilig zijn Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:25

gewoon een lampje regelen in dat donkere steegje. Of de vrouw op cursus zelfverdediging doen. Deze stelling is onzin mijns inziens. Zoals ik niet bang ben voor donkere steegjes, zijn mijn paarden niet bang voor mij. De ene omdat we een uitstekende band hebben. De ander omdat ik hem als veulen uit zijn moeder heb geholpen en hij niet eens weet wat prooidieren zijn.

De stelling is net zo stellig en daarmee niet waar als sommige NH / normal uitspraken stellig en daarmee niet waar zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:16

Ik ben het ook niet met de stelling eens. Paard en mens, of paard en hond kunnen zeer zeker een vriendschappelijke band opbouwen. En omdat de mens weet hoe hij zich aan moet passen aan het paard, is de drempel voor het sluiten van die vriendschap belangrijk verlaagd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:28

Chris Irwin chargeert nogal. Bovendien lijkt het me dat hij niet kan weten hoe een vrouw zich in een donker steegje voelt en ook niet hoe een paard zich tegenover een mens voelt. Hij geeft tenminste nergens aan dat hij telepatisch begaafd is. Duivel
Sommige uitspraken van hem kan ik me in vinden, een heel aantal niet. Net als van wel meer "grootheden" Clown

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:06

Ik zie zn punt wel, maar ik ben het er niet mee eens. Het is inderdaad zo dat de relatie tussen mens en paard onnatuurlijk blijft als je als mens blijft denken en weigert om vanuit het paard te denken. Je kan die relatie echter wel natuurlijk maken door je, als mens, bewust te worden van je status als 'roofdier' en je aan te passen.

Sowieso kan je mij niet wijsmaken dat bijna ieder paard zich als een vrouw in een donkere steeg voelt Knipoog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:11

jahh mn paard voelt zich volgens mij wel als een vrouw in een donkere steeg als ik hem echt op zn donder geef, maar ik doe dat niet
en zo lang ik dat niet doe ben ik volgens mij een prima maatje voor mn paardje

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:12

Cassidy schreef:
Ik ben het ook niet met de stelling eens. Paard en mens, of paard en hond kunnen zeer zeker een vriendschappelijke band opbouwen. En omdat de mens weet hoe hij zich aan moet passen aan het paard, is de drempel voor het sluiten van die vriendschap belangrijk verlaagd.

hélemaal mee eens! Ja
Het merendeel weet hoe hij/zij zich aan moet passen.. Met uitzonderingen natuurlijk.. Scheve mond

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:48

Milou90 schreef:
Sowieso kan je mij niet wijsmaken dat bijna ieder paard zich als een vrouw in een donkere steeg voelt Knipoog

Welke vrouw? Want de ene vrouw of de andere gaat al heel verschillend om met die donkere steeg...... Duivel
En inderdaad, hetzelfde geldt voor paarden, de ene gaat anders om met dingen dan een andere. Er zijn wel wat generalisaties te maken, maar het gaat OOK over individuen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:53

En los daarvan is het antropomorf om paarden met vrouwen te vergelijken Ja

Zeker een man die eh...Chris Duivel

irisworkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:11

Ik ben het hier niet mee eens , er zijn veel mensen die een ontzettend goede band met hun paard hebben maar ik denk dat het er meer om gaat hoe de mens zich gedraagt. Als je je ook heel erg als een roofdier gaat gedragen , tja dan zal het paard bang worden. Maarja , de mensen die een goede band emt hun paard hebben doen dit niet (anders zouden ze al helemaal geen goede band hebben lijkt mij Knipoog) Dus je moet je gewoon wat meer inleven in het paard vind ik . Haha!

Wendelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:36

Ik vind het een erg zwart-wit verhaaltje.
Tuurlijk zijn paarden wel eens bang voor hun ruiter, anders zou de zweep niet werken. Maar ik heb een goede band met mn paard, we zijn goede vrienden maar als het erop aan komt heb ik de overhand.