Freedom Riding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShetGirl

Freedom Riding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 08:54

Wie kent het? Ik doe het! Maar, Weet iemand of er ook een knopenhoofstel voor shetlanders zijn? Ik rij er zelf niet meer op, maar mijn nichtje doet het ook en zij rijd op mijn shetjes...

Alicia2u

Re: Freedom Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:01

Nooit van gehoord. Bedoel je niet freestyle riding? Met een touwhalster en een leadrope.

Als je problemen met passende halsters zijn voorbij als je je eigen halster knoopt Knipoog er zijn genoeg duidelijke handleidingen te vinden op interenet.

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 09:03

Freestyle is net even iets anders.. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:05

Kun je dan uitleggen wat het wel is? :p

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 09:09

Tong uitsteken Freedom riding is zegmaar, zonder zadel en hoofdstel ect. en je gebruikt andere hulpen enzo... Het is een soort van Western, maar dan NOG een beetje anders Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:14

Met een neckreign of helemaal zonder iets op/aan je paard? Dat valt bij mij nog steeds onder freestyle: zonder direct teugelcontact/met losse teugel.

Ik heb met mijn paard toevallig gisteren een beginnteje gemaakt. Is dit wat je bedoeld: [HAW] LB @ bareback&bridleless [filmpje]
(touiwhalster is nog voor de veiligheid)

EDIT: ik krijg ook niets relevants uit google. Ik denk dus dat je gewoon op bareback & bridleless freestyle doelt.

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 09:17

Jah zo doe ik het ook, maar dan zonder zweepje en een westernhoed op xP

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:20

Ik heb geen zweep vast, maar een stick Knipoog Als hij dan niet luistert naar de zithulpen (vooral in het begin), dan kan ik hem daarmee wat bijsturen zonder gelijk aan z'n hoofd te trekken.
Cap is gewoon veiligheid en dat moet iedereen zelf weten. Ik maak gewoon graag nog een ritje als ik even op mijn paard heb gezeten.

Ik denk dat redelijk wat mensen dit wel doen/trachten te bereiken. Het is wel iets waar je een langere periode naartoe werkt.

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 09:23

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:04

Wellicht ten overvloede; zadelloos is:
1. niet goed voor de rug van het paard
2. geen bijdrage aan een anatomisch correcte zit

hc

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:07

Ik zag een tijdje terug een advertentie van iemand hier op bokt die de knopenhalsters zelf maakt. Ff zoeken bij alles wat te koop is en dan kom je er vast wel.

Ze had toen heel veel keus qua kleur en kon alle maten maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:21

Alicia2u schreef:
Met een neckreign of helemaal zonder iets op/aan je paard? Dat valt bij mij nog steeds onder freestyle: zonder direct teugelcontact/met losse teugel.

Op zich is de structúúr van het rijden dat wat de stijl bepaalt en helemaal in de basis zijn er slechts twee stijlen; a-la-brida (bravante) of a-la-jineta = alles doorzittend op indirecte teugel of verlicht op directe teugel.
Voorbeelden:
De FEI klassiek dressuur (in NL ´dressuur´ genoemd) is één vorm van a-la-jineta. Wat ik doe is één vorm van a-la-brida.
Alle ´post-napolenisch (cavallerie)rijden´ is a-la-jineta, het op ´middeleeuws gevechtsrijden´ is a-la-brida.
Wat in Wenen getoond wordt is een mengvorm doorzittend aan de directe teugel.

Wel/geen bit, wel/geen optoming, wel/geen zadel is een ´detail´ wat geen cruciaal aspect is van de maníer van rijden. Dat is waar de bitloos mode zich doorgaans vergaloppeert.
De kern is de zit in combinatie met de structuur van de signalen (´hulpen´).

Van ´vrijheid´ of ´natuurlijk´ is nooit sprake: de ruiter bepaalt wat het paard dient te doen en zit op diens rug Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:26

Miepie1980 schreef:
Ik zag een tijdje terug een advertentie van iemand hier op bokt die de knopenhalsters zelf maakt.

Een touwhalster functioneert net als het bit op P+ en R-. Het touwhalster echter is, als het goed is, uitsluitend onderdeel van rijden op indirecte teugel. Bitten kunnen zowel direct als indirect gebruikt worden.
Wat het principe betreft en de manier van rijden is er geen verschil tussen touwhalster en indirect bit.

hc

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:46

Huertecilla schreef:
Wellicht ten overvloede; zadelloos is:
1. niet goed voor de rug van het paard
2. geen bijdrage aan een anatomisch correcte zit

hc

Dit ben ik dus niet met je eens. Zonder zadel rijden hoeft niet schadelijk te zijn voor de rug van het paard, als de ruiter maar goed genoeg kan zitten. Hoe denk je dat men vroeger reed, vóórdat het zadel was uitgevonden?

Geen bijdrage aan de anatomisch correcte zit, nee, je leert er niet van je hakken uitdrukken en rechtopzitten. Toch kan het wel bijdragen, het gevoel voor balans wordt beter en de lichaamsdelen leren dus ook steeds beter onafhankelijk van elkaar te bewegen. Dat is de basis van een anatomisch correcte zit. Paardrijden is niets meer dan niet van je paard afvallen, daarvoor hoef je niet anatomisch correct te zitten! Zolang je maar gevoel voor balans hebt en je de onderdelen van je lichaam onafhankelijk kan bewegen. Ooit een rodeoruiter anatomisch correct zien zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:56

ShetGirl schreef:
Tong uitsteken Freedom riding is zegmaar, zonder zadel en hoofdstel ect. en je gebruikt andere hulpen enzo... Het is een soort van Western, maar dan NOG een beetje anders Knipoog

Zou je misschien jouw vergelijking met het westernrijden kunnen uitleggen? Ik zie namelijk de vergelijking tussen het zonder zadel/hoofdstel rijden en westernrijden niet echt... En als je met westernrijden 'gooi-de-teugels-maar-los-en-hobbel-in-de-rondte' bedoeld doe je alles behalve westernrijden Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:02

Alicia2u schreef:
Hoe denk je dat men vroeger reed, vóórdat het zadel was uitgevonden?

en waarom denk jij dat een gewichtsverdelend zadel is uitgevonden Pling

Beter voor de ruiterbillen??? Dat argument geldt ook voor de rug van het paard Cool

ALLE duurzaam berijden veroorzaakt wervelschade. Minder slecht belasten minder snel en minder schade, slechter belasten meer en eerder.
De last niet verdelen valt onder slechter = schadelijker.

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:03

Huertecilla schreef:
Miepie1980 schreef:
Ik zag een tijdje terug een advertentie van iemand hier op bokt die de knopenhalsters zelf maakt.

Een touwhalster functioneert net als het bit op P+ en R-. Het touwhalster echter is, als het goed is, uitsluitend onderdeel van rijden op indirecte teugel. Bitten kunnen zowel direct als indirect gebruikt worden.
Wat het principe betreft en de manier van rijden is er geen verschil tussen touwhalster en indirect bit.

hc

Dat is onjuist. In tegenstelling tot een bit veroorzaakt een touwhalster geen wervelingen in de luchtwegen die longbloedingen veroorzaken. En dat is nog maar een van de voordelen van een touwhalster t.o.v. een bit.

Mocht je hier meer over willen weten, lees dan Metal in the Mouth van Dr. Cook eens. Of kom een keer luisteren naar mijn draver die door bitgebruik in het verleden hees is geworden.

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:08

@Miss_Montana:

Haha Tong uitsteken Neej zo gaat dat niet... Ik bedoel het andere western,, niet barrel racing enzo, maar zegmaar dat westernleven.. (koppijn..) dar rijden ze ook met zadel enzo, maar dat doe ik niet. ik rij met dit:
(ga naar http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... rebackpads
Dan zit ik meestal op die onderste van het plaatje in het blauw)
Daar zit ik op, met een knopenhoofdstel... snappie? Anders:
(DIT BEN IK NIET!!) met dat dekje (soms) en knopenhoofdstel
http://img383.imageshack.us/img383/5096 ... taloz9.jpg

@Arno8 en Huertecilla:

Freedom riding is niet hinderlijk voor het paard, en voor mij ook niet. voor sommige ruiters is het hinderlijk, maar niet voor mij.. IK ben het eens met arno8

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:12

Alicia2u schreef:
je leert er niet van je hakken uitdrukken en rechtopzitten.

Dat is beiden anatomisch íncorrect Pling

Als je hier meer over wil weten:
- Het artsenduo Schusdziarra heeft daar een erg goed onderbouwd boek over geschreven, over de anatomisch corrrecte zit.
- Sadko Solinkski legt dit in zijn vier rijtechnische boeken uit en bouwt erop verder.
- De biomechanica wordt volgens de allerlaatste wetenschappelijk informatie behandelt door Dr.Nancy Nicholson in haar biomechanisch dressuur atlas.
- Een vereenvoudigde versie voor het bede publiek is on line op de site van Dr.Deb Bennett.

Oh, heb jij een rodeorijder onafhankelijk zien zitten of gecontroleerd beenhulpen zien geven ROFL

hc

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:13

Van zonder zadel krijg je een betere zit, dat is bewezen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:16

Afbeelding
Afbeelding

Ik rijd mijn paard vaak zo...wel zijn hier jaren aan oefening aan vooraf gegaan (met zadel).
Wij zijn zo op elkaar ingespeeld dat ik haar op deze manier net zo goed kan rijden als met een hoofdstel....

Tegenwoordig rij ik meestal gewoon met zadel, de foto stamt uit een tijd dat ik tijdelijk geen zadel had.

Ik zit verder niet te wachten op afwijzende meningen van anderen, ik laat alleen zien hoe IK het doe...
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 18-08-08 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:17

Zo doe ik het ook, maar dan met knopenhoofdstel Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:24

arno8 schreef:
Dat is onjuist. In tegenstelling tot een bit veroorzaakt een touwhalster geen wervelingen in de luchtwegen die longbloedingen veroorzaken.

LEES! Mbt het principe en de manier van rijden.

´Freedom´ en hinderlijk zijn niet door mijn genoemd.
Het is verder een illusie dat je een rijpaard niet zou hinderen: je zit op de rug en dat is een belasting = beperking.
Het beste wat een ruiter kan hopen te breiken is het paard niet meer dan dát in de weg te zitten. Dit is waarom ik al jaren altijd en overal optomingsloos rij.
Weerstandsloos en met verschuiving van de extra belasting door het ruitergewicht naar de achterhand.
Het is echter onzin om dit vrij of natuurlijk te noemen; rijden is onnatuurlijk en het paard is niet vrij te gaan waar het wil.
De kern is dat paardrijden inherent vrijheid van handelen door het paard uitsluit Pling
´Vrijheid´ en ´natuurlijk´ zijn mbt paardrijden onzin-begrippen.

hc

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:25

Niet voor degene die zo rijden,,, Mijn pony vind het juist heel leuk als we weer eens zo gaat buitenrijden Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:29

@HC: Wat is dan volgens jou de beste manier op 'het paardrijden' aan te pakken?

En belangrijker nog...moet iedereen dat zomaar gaan doen dan?