hoe zijn jullie begonnen met nh??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowprince

hoe zijn jullie begonnen met nh??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 00:29

ik vroeg me af hoe iedereen is begonnen met nh.

heb je hulp gehad?

dolor

Re: hoe zijn jullie begonnen met nh??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:00

ik heb er eerst veel over gelezen en daarna arabesk@bokt benadert voor les. en sindsdien volg ik iedere 2 weken les bij haar. alleen nu dan weer een pauze vanwege de blessures van mijn paard.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 09:13

zijn hier in t noorden weinig die er les in geven volgens mij haha, denk dat je daar iets meer keus in hebt in t zuiden...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:32

Ik ben begonnen met het parelli-pakket en ik vind het echt dubbel en dwars het geld waard!!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 10:32

ffies een upje hihi, vertel vertel

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:59

jcristina: waar kun je zo'n pakket halen? ben erg benieuwt!

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:11

Ik ben ook begonnen met een parelli pakket. Ben ook super enthousiast. Ik heb wel het geluk dat ik ze kan lenen van een vriendin.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 15:14

volgens mij kun je die via internet bestellen, op de pat parelli site. heb het pakket niet maar wel een boek van hem. er staan wel veel nuttige dingen in.

lichaamstaal vind ik vooral erg mooi om te zien als je naar paarden gaat kijken bi mensen om misschien te kopen.
ben al wel eens bij mensen geweest die er niets mee konden en niet wisten hoe dat kwam. als je die mensen zag longeren sprak het boekdelen, mensen stonden helemaal ineengedoken als n bang vogeltje.
als anderen het paard uit de wei moeten halen is soms ook leuk om te zien, als t je zelf niet gebeurd hahahaha, dat ie wegloopt of wat ook, ze lopen er recht naar toe, diep in de ogen kijkend loopt ie weg potje mopperen hihi

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:47

NA -> NH

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:54

shadowprince schreef:
volgens mij kun je die via internet bestellen, op de pat parelli site. heb het pakket niet maar wel een boek van hem. er staan wel veel nuttige dingen in.

lichaamstaal vind ik vooral erg mooi om te zien als je naar paarden gaat kijken bi mensen om misschien te kopen.
ben al wel eens bij mensen geweest die er niets mee konden en niet wisten hoe dat kwam. als je die mensen zag longeren sprak het boekdelen, mensen stonden helemaal ineengedoken als n bang vogeltje.
als anderen het paard uit de wei moeten halen is soms ook leuk om te zien, als t je zelf niet gebeurd hahahaha, dat ie wegloopt of wat ook, ze lopen er recht naar toe, diep in de ogen kijkend loopt ie weg potje mopperen hihi

Hahaha, jaaa, ik zie dat ook zeer regelmatig en moet dan ook lachen Knipoog . Mensen leren dat niet bij hun traditionele rijlessen. Maar eigenlijk erger ik me er ook aan. Waarom blijven mensen altijd zo vanuit de mens denken Verward ???? Inmiddels is toch allang bekend, dat dat eigenlijk niet echt werkt?

Ik ben destijds begonnen met lezen, lezen, lezen en kijken naar clinics, dvd's en mensen die al verder waren op dit gebied. Maar ik had al jaren zo'n intuitief gevoel van 'dit klopt niet' (wat je standaard leert). Dus ik deed al meer mijn 'eigen' ding, gebaseerd op wat paarden al aangeven. Ik kijk graag naar kuddes, ga wekelijks een avondje alleen maar observeren en bestuderen. Ik zou willen dat ik er elke dag tijd voor had, maar tegenwoordig heb ik dat gewoon niet (of ik moet mijn paard op het land laten staan, maar hij moet ook aan de bak, dus.....) Haha!

Verder heb ik er ook lessen in genomen, zodat een buitenstaander eens goed kon kijken naar mijn lichaamstaal en technieken. En jezelf filmen, is ook best handig. Haha!

Nu ben ik zo ver dat deze benadering mijn tweede natuur is. Ik kan niet anders meer en mijn jonge paard is het zo gewend nu. Zodra er weer een traditioneel type komt, roep ik 'niet te strak vast houden bij het leiden', 'voor hem uit lopen', 'teugels wat losser' en ze bewuster maken van hun lichaamstaal. Altijd interessant. Haha!

Vanochtend kwam er weer eentje (hele aardige meid overigens) met de opmerkingen: 'Ik zou nooit bitloos durven rijden, laat staan inrijden of naar buiten'. Tja....... Het is maar hoe je band met je paard is en wat je hem aanleert. Lachen
Tuurlijk moest bij mij destijds de knop ook om, hoor, in mijn koppie, maar nu denk ik er echt niet meer overna. Zelfs niet op de hei. Als 'ie gaat, gaat 'ie, of er nou een bit in hangt of niet. Clown

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:17

Hmm hoe ik ermee begonnen ben, ik weet het eigenlijk niet echt. Volgens mij was dat doordat m'n zus me aanraadde boomloos te gaan rijden met m'n vorige verzorgpony omdat die 'n lage schoft had, en boomloze zadels schijnen goed, stevig te liggen. Vanaf die site vond ik een bitloos hoofdstel en ben ik me daarin gaan verdiepen en via bokt aan Emiel Voest methode begonnen. Maar sinds ik een beetje weet hoe de vork in de steel steekt wil ik ook niet anders meer. Langzaamaan leer je veel kritischer naar je paard kijken en het dier te begrijpen, dat vind ik nog het mooiste aan alles Ja

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:18

De stal waar ik op dat moment werkte was actief op dat gebeid en ben er zo mee geintroduceerd. De methodes stonden mij aan en heb ik ook doorgevoerd in de training van mijn eigen paard en de paarden die ik in training heb.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:33

Toen ik als 10jarige mijn eerste pony kreeg, een jonge IJslander die nog maar net onder het zadel was, kregen mijn ouders het advies deze pony nog een jaartje op het adres waar hij stond te laten lopen. Dat was op de toenmalige Breidablik bij de fam. van Nunen, waar indertijd al merkwaardig paardgericht gewerkt, gehouden en gefokt werd.

Er werd aan alle kanten geobserveerd, geexperimenteerd, vanuit het paard gedacht. Tegelijkertijd werd niet uit het oog verloren dat een paard best voor ons wil werken, en dat hij in zijn waarde gelaten toch de sport in kan. En eigenlijk is het vooral die houding die me altijd bijgebleven is, want ik heb later ook op traditionelere wijzen paarden gehouden maar nu zij we hier weer helemaal terug op die oude manier van in kuddeverband houden. Ik zie aan de paarden hoe goed ze zich erbij voelen.

En ik ben nog lang niet uitgeleerd, dat is zo leuk.

Wat me soms wel tegenvalt, is dat we nu alweer zon 25 jaar verder zijn en er zo weinig verandert in sommige kringen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:29

Ik had een redelijk ingewikkelde merrie qua karakter... kreeg hulp van iemand die grondwerk met NH methodieken deed. Werkte aardig goed. Heb me erin verdiept. Heb van alles gelezen, bekeken en geprobeerd. Heb van dat alles gehouden wat me beviel en weggegooid wat me niet beviel. Dat geheel bevalt me prima Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:37

Ik ben gestart met NH uit pure interesse... Ik had geen 'probleempaard', ja ze was wel dominant, maar niet onoverkomelijk... Mijn tante en haar beste vriendin delen samen weiland en stallen bij haar beste vriendin aan huis voor hun paarden. Toen ik indertijd de manège beu was en ben beginnen rijden op haar paarden heeft m'n tante haar beste vriendin mij eens bij haar thuis, toen 'k haar een hand ben gaan helpen met de stallen en de paarden, een video laten zien van Voest. Ik was eigenlijk danig onder de indruk, maar lang nog niet klaar voor NH. Maar mijn interesse was wel gewekt. De eerste periode deed ik er eigenlijk niets mee. Ik bleef nog wat verder hobbelen op de manège, reed m'n tante haar paarden, tot ik het gewoon beu werd... de manier hoe men met de paarden omging op de manège begon me steeds meer tegen te steken... en ik begon de lessen saai te vinden... Dus ben op zoek gegaan naar informatie. Heb me dan eerst aangemeld op het forum van paardentippers om meer te weten te komen over andere methoden. Later heb 'k me nog op andere fora geregistreerd. Op paardentippers zat Kristien van Parelli Booking Office Vlaanderen. Bij elke vraag die ik stelde kwam zij af met parelli Lachen En ik had in het begin zoiets van: pffff die met haar parelli hahahaha Lachen

Afin, toen ik aan m'n tante zei dat ik wel geïnteresseerd was in NH wist ze me te vertellen dat ze zelf al eens wat lessen grondwerk gevolgd had bij Jossy Reynvoet. Ze heeft wat grondwerk laten zien met haar jonge paard Urida, een typeke dat RB extrovert was. Wat ik zag wilde ik ook!!! Achteraf bezien was het eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, maar voor iemand die niets van Nh af wist was dat geweldig! Ze heeft me dan geleerd hoe ik een join-up kon doen, hoe fijn ze dan achter me aan liep als een hondje, hoe je haar kon laten wijken voor druk enz... De eerste stap was gezet... We deden dat regelmatig voor het rijden. Achteraf bekeken was dat ook niet het allerbeste, want urida had niets gedaan en toch werd er steeds een join-up mee gedaan, maarja wist ik toen veel...

Uiteindelijk leerde ik casandra kennen. Ze was toen nog van m'n tante haar vriend. Hij is hobbyfokker. Zijn droom is om het Ultieme springpaard te fokken Lachen Afin, hij had twee jonge paarden bij m'n tante op wei staan... ze waren anderhalf jaar toen ze van de moeder gespeend werden Lachen Hij wist dat ik graag een paardje wilde en zei tegen me dat ik met die jonge paarden maar eens iets moest gaan doen... Toen ben ik actief op zoek gegaan naar de methode die mij het meest lag. Ik kwam uit bij parelli. Ik kocht het level 1 pakket en ging aan de slag... Met 1 van die twee jonge paarden bleek het niet echt te klikken... Achteraf begrijp ik ook waarom... Ze was schrikkerig en heel erg RB. Casandra daarentegen was LB introvert en omdat ze altijd zo rustig was vond ik haar een ideaal paard. M'n tante haar vriend stelde me toen voor om casandra op de wei te laten en ik mocht verder werken met haar naar het zadelmak maken... Ondertussen was ze 2,5 en het plan was om ze op 3 jaar zadelmak te maken... Uiteindelijk is dat pas 9 maanden later gebeurd dan gepland dus ze was bijna 4 jaar. Ik heb haar zadel- en ruitermak gemaakt met behulp van de parelli principes en dat ging eigenlijk vrij goed met haar... Niet 1 keer heeft ze gebokt, niet 1 keer is ze er vandoor gegaan, ze had veel vertrouwen in mij... Toen ze zadelmak was is ze naar een sportstal gegaan om ingereden te worden, want daar was mijn kennis nog niet groot genoeg voor. Het liefst had ik haar naar een NH stal ofzo zien gaan, maarja ze was niet van mij toen... ben haar wel elke dag trouw gaan bezoeken daar op stal, ben met haar gaan wandelen aan de hand, heb met haar getutteld en heb zelfs grondwerk verder gedaan met haar. Toen ze terug kwam kreeg 'k de mogenlijkheid haar te kopen... Ondertussen zitten we qua grondwerk toch eind level 2... alleen het rijden wil niet opschieten... Maar daarvoor wil 'k graag naar eddy in Nederland gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:07

Ik ben met een aantal stalgenoten naar een clinic geweest die Pat Parelli en zijn vrouw Linda in Wanrooij hebben gegeven. Volgens mij was dat in 1997 of 1998, weet niet meer precies. Iig kocht ik vlak daarna mijn paard. Sindsdien ben ik me er verder in gaan verdiepen, heb de pakketten van Parelli bestudeerd, veel gelezen, maar ook over mijn bord heengekeken. Ik volg nu meer methode Clinton Anderson, en volgens zijn methode wordt op de stal waar ik sta ook les gegeven.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:27

Ik had wat dominantieproblemen met mijn paard waardoor ik niet echt plezier meer had in het paardrijden. Mijn moeder wilde mij helpen en dacht een paardenboek met tips mee te nemen van de bibliotheek. Het bleek het boek van Klaus Hempfling te zijn. Er stonden wat oefeningen in die ik natuurlijk gelijk geprobeerd heb en mijn paard reageerde er heel goed op. Omdat het boek van Klaus verder niet veel houvast biedt ben ik verder rond gaan kijken en kwam ik bij Emiel Voest terecht. Ik heb ook een cursus freestylen bij Marion van de Klundert gevolgd en dat was erg goed bevallen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:16

Ben destijds begonnen met het bestuderen van diverse dvd's en boeken (Emiel Voest vooral) en ben dat gaan oefenen met mijn jonge paard. Daarnaast heb ik lessen gevolgd en verder leer ik veel van de paarden zelf (bestuderen van hoe zij met elkaar zijn in de kudde). Momenteel doe ik een combinatie van Voest/Parelli/Hempfling en mijn eigen dingetje en dat werkt prima, zowel bij mijn eigen paard als de paarden van andere mensen die ik help!!! Lachen

Ik kan me geen andere benadering meer voorstellen.......
Overigens heb ik nog steeds heel veel te leren, hoor. Haha!

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:07

Ik ben er voor het eerst mee in aanraking gekomen toen ik een cursus bij Annemarie van der Toorn heb gevolgd. Het was een cursus die aansloot bij mijn studie Psychologie. Dit was vorig jaar zomer. Sinds die tijd ben ik me er steeds meer in gaan verdiepen en ben ik er met mijn eigen paard ook elke dag mee bezig. Ik let veel meer op mijn bewegingen en houding tegenover mijn paard en dat helpt heel erg, omdat hij zeker niet de makkelijkste is. Omdat mijn paard zeer weinig zelfvertrouwen heeft en voor alles bang was heb ik steeds meer cursussen bij Annemarie gevolgd en dat heeft me zeer geholpen. Daarnaast heb ik een aantal boeken gelezen van Monty Roberts en dvd's bekeken van Monty en Emiel Voest.
Ik ben er dus nog niet zo heel erg lang mee bezig maar ik weet nu al heel veel meer dan van te voren en ik ben erg blij dat ik met deze methode in aanraking ben gekomen.

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:15

een vriendin van mij deed het met haar verzorgpony's. Toen heb ik dat verteld tegen mijn ouders en blijkbaar kon mijn vader het ook zei hij. Ik heb hem aan het werk gezien en ik vind dat heel knap van hem!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:46

Ik ben zelf op internet informatie gaan zoeken en daarna begonnen met lessen. Regelmatig een lesje en verder zelf aan de gang met de oefeningen van de les Lachen blijf nu een beetje hangen dus snel maar weer een lesje.
Met boeken enz kom je heus ook een eind maar ik vond de les toch wel erg fijn, vooral voor het begin Lachen

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:38

Ik heb een paar keer grondwerk gedaan met een paard (dat daarmee al bekend was) volgens Voest. Ik vond het èrg leuk om te doen. Ik ben er nu niet serieus mee bezig, maar ikzal het zeker leuk vinden om er verder mee te gaan!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:49

Ik reed al jaren op een manege toen mijn instructrice meer een NH benadering introduceerde. Zij motiveerde ons als lessers ook om meer na te denken en te kijken naar je paard.
Dankzij haar ben ik me gaan inlezen op o.a. bokt omdat ik tegen problemen met mn verzorgpaard aan liep.
En nu rij ik met die paarden bij haar en verdiep ik mij nog steeds in alle vormen en soorten.

Maar denk dat ik één van de weinigen ben die het via een manege heeft leren kennen Haha!

sindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:17

ik heb er over gehoord , en mijn paard blijkt er geschikt voor te zijn , dus zins dien doe ik dat een beetje Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:18

RianneH, ik denk ook dat je een van de weinigen bent. Hier op de maneges weten de meesten helemaal niet wat NH inhoudt, laat staan dat ze zich ernaar gedragen. Knipoog