grondwerk met een 2-jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kseniya

grondwerk met een 2-jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 12:44

Hoi iedereen!

Ik heb 3maand geleden een hengstje gekocht. Ondertussen is hij al geruind en veel menselijker geworden Pling
Nu ben ik begonnen met een beetje grondwerk te doen maar daar het mijn eerste 'veulen' is weet ik niet precies wat er al mag en wat niet. Ik doe voornamelijk het grondwerk van Parelli en de lijdtechnieken van Chris Erwin om mijn heethoofd een beetje rustiger te krijgen en hem tot denken aan te zetten en ook natuurlijk om hem te laten accepteren dat ik de leider ben. Ik ben maximum 20min met hem aan het 'werken' en dat 3à4 keer per week. Ik doe nooit 2dingen na elkaar en laat hem telkens eens uitblazen tussen de oefeningen. Hij heeft echter al een singeltje om gehad (natuurlijk niet echt aangespannen) en een zadel heb ik ook al eens opgelegd (zonder aan te singelen)
dit alles zeer rustig en met veel geduld.

Kan er iemand mij zeggen of ik goed bezig ben en wat ik nu het best zou doen zodat ik later geen bang paard heb en het zadelmakmaken zonder problemen verloopt?

Groetjes

Anoniem

Re: grondwerk met een 2-jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:55

Hmm ik denk dat je volgens veel bokkers zelfs al te veel aan het doen bent. Zadeltje erop leggen om te laten wennen kan op zich geen kwaad. Maar dat is mijn mening, momenteel is bij Western Foto's ook een hele discussie over het wel/niet zadel opleggen bij een 2 jarige [WN-ITP] You bet I am Classy Persoonlijk vind ik het altijd nog beter dat je paardje het al kent dan dat je met 3 jaar ineens een zadel erop pleurt en dat hij er maar aan moet wennen... Want het lijkt me niet dat je dat zadel er wekelijks meerdere keren op gooit. Nu is het alleen maar mooi meegenomen en krijg je geen paard dat achterlijk reageert op het zadel als je wilt beginnen met inrijden over een jaartje. Het 3 a 4 keer per week grondwerk oefenen ligt een beetje aan wát je doet. Als je hem al 'longeert' is het vrij jong, rondjes draven kan best belastend zijn. Maar oefeningetjes als volgen aan de voet, 7 games, evt wat schriktraining en andere dingetjes kan volgens mij geen kwaad. Je hebt er alleen maar baat bij, je bouwt een band op met je paard en dat is het belangrijkste. Zolang je alles maar in een rustig tempo doet en t.a.t. naar de paard blijft kijken.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:58

Ik vind dat je goed bezig bent zo... misschien iets minder vaak, maar jij weet het beste wat je paard aankan en wanneer hij het niks meer vindt, afgeleid wordt of ertegenin gaat ofzo. Die van ons zijn ook vanaf 2 gewoon zo spelenderwijs opgevoed. Lekker rustigaan. Je leert hem immers geen kunstjes, maar omgang met jou en daar is niks verkeerds aan. Wanneer dat vertrouwen bestaat kun je gerust eens wat op zijn rug leggen. Bij ons resulteerde het in een driejarige die het allemaal al eens gezien had. De eerste keer opstappen was een stuk minder stressig.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:00

Ik vindt het iets te vroeg om er een zadel op te leggen, dit leren ze snel genoeg en het is naar mijn mening echt niet nodig dit nu al te gaan doen. Zo'n dier hoort gewoon lekker met soortgenootjes te spelen en te rommelen en zich nog geen zorgen te hoeven maken over werken. Dit kan de komende jaren nog genoeg.

elise_parq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:07

als hij nu al kan wennen aan het idee dat er iets op zn rug komt is dat prima! spelenderwijs inderdaad
toppie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:08

laten wennen kan ook als hij zeker 3 is..wacht gewoon...want wat is de volgende stap?

.

Verder vind ik 20 min. al erg lang voor zo'n peutertje.
Gooi hem lekker in het land met vriendjes, haal hem hoogstens een keer in de week 10 min eruit, aai hem overal en vraag voetjes en meer nog niet.
Je hebt een peutertje....

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:57

runningkawa schreef:
laten wennen kan ook als hij zeker 3 is..wacht gewoon...want wat is de volgende stap?

.

Verder vind ik 20 min. al erg lang voor zo'n peutertje.
Gooi hem lekker in het land met vriendjes, haal hem hoogstens een keer in de week 10 min eruit, aai hem overal en vraag voetjes en meer nog niet.
Je hebt een peutertje....

Volgens Parelli kun je niet vroeg genoeg beginnen... Verward

Afbeelding

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:26

er is nog een verschil tussen leren wennen aan mensen en imprenting vlak na de geboorte en echt grondwerk doen...
Ik vind het best belangrijk dat het paard al goed leert wijken voor druk van jongs af aan... wij hebben bij ons een 3-jarige staan die tot 3 jaar bij de moeder gedronken heeft (ja jullie lezen het goed) en het beest is echt héél moeilijk handelbaar... ze is druk, dominant en soms zelfs wat gevaarlijk... Geef mij dan maar een tweejarige die stilaan alles leert dan ene van 3 die zelfs nog moet leren een halster te verdragen en mee te lopen :s

mijn paard heeft rond haar 2,5 voor het eerst een zadel op gehad... gewoon een boomloosje van ongeveer 4 kg. Eerst zonder beugels, later met beugels eraan. Natuurlijk moet je er dan nog niet gaan opzitten, maar ik zie niet in wat je fout kan doen met het paard al stilaan te leren wennen aan het zadel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:46

Hem aan de hand mee nemen langs de weg? Verkeersmak maken? Leuke spelletjes met hem doen in de bak?

Verder hoort het paard gewoon lekker in de kudde op de wei. Van het zadel zie ik het nut niet, wacht daar nog maar even mee, anders wil je al heel veel te snel en te veel. Dat zadeltje opleggen kan ook als hij de 3 gepasseerd is, tenminste, ik hoop niet dat je er op zijn derde verjaardag al meteen op wilt zitten Knipoog?!

Ga eerst aan jullie vertrouwensband werken, dan is dat zadelmak maken straks een appeltje-eitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:51

Dan moeten ze die parelli ook eens vragen wat hij van kinderarbeid vind...
Wat hij daar op die foto doet heeft 0 toegevoegde waarde..als een klein diertje zijn pezen naar zijn grootje brengen...

Als je hem overal aan kan raken( wat imo wel belangrijk is)
Idd een pasje opzij of achterwaarts.
Je kunt een voetje pakken en zijn halster aan en uit... dan ben je eigenlijk klaar met zijn peuter opleiding.
Dat kun je eens herhalen, maar meer heb je echt niet nodig voor zadelmak maken.
Want als hij 3 is en je legt een zadel op...denkt men dan dat het 3 maanden duurt voordat ze er aan gewend zijn?
3 min komt eerder in de buurt...en dan duurt het al lang Haha!

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:39

bedankt voor jullie tips Haha!
maar eventjes voor de duidelijkheid dat jullie niet denken dat ik met mijn peutertje (van 1m68) echt aan het werken ben.

Die twintig min zijn: knuffelen, leiden, van de weide halen, spelen... inbegrepen

Ik haal hem iedere dag uit de weide om hem in zijn stalletje te laten eten (eten terwijl er andere paarden op de weide lopen vind ik geen goed idee. Hij wilt zijn eten dan zo snel mogelijk naar binnen spelen zodat de 2 merries hem zijn korreltjes niet zouden afpakken)

Ik heb het zadel max. voor 2min opgelegd omdat hij de plastik zak en de singel maar saai vond
het zadel intrigeerde hem en was bovendien ZEEEER lekker Tong uitsteken

Verder combineer ik nooit dingen. Ik poets hem bijvoorbeld 1keer van de 4à3 keren dat ik hem wat meer aandacht schenk. Dan ga ik eens langs de weg met hem of ik laat hem in en uit de travaille gaan (is een instalatie waarin ze de koudbloeden zetten om ze te beslaan) of ik doe wat leidoefeningen van Chris Erwin in de piste of een van de 7games (sommige oefeningen vind ik nog te belastend) of anders laat ik hem gewoon in de piste spelen.

Het longeren bedraagt bij mij 1rondje stap dan bij mij laten komen eventjes knuffelen en dan langs de andere kant stappen. heb hem ondertussen wel al 2 rondjes laten draven Lachen (of vinden jullie het al te veel? Verward )

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:45

ja...dat vond ik teveel en totaal onnodig Lachen
wat ga je doen als hij 3 is?

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:11

runningkawa schreef:
ja...dat vond ik teveel en totaal onnodig Lachen
wat ga je doen als hij 3 is?

Het is niet omdat ik nu al begonnen ben met hem aan dingen te laten wennen dat ik hem wil pouchen. Ik vind dat het later zeer zeker handig gaat zijn. Dan hoef ik bij het eerste keer opstappen niet meer denken dat hij nog maar 2tal maanden in de hand is. Heb vaak genoeg 3-jaarse van de wei gehaald zien worden, zadel erop en wennen maar. Ik geef toe dat ik ook niet graag heb als er teveel aan jonge paarden geprutst wordt want sommigen worden dan TE menselijk. Hetgene wat ik doe is ook niet echt werken. Zoals de 7games is puur gebaseerd op vertrouwen en op samenwerking. Natuurlijk doe ik enkel de simpele oefeningen en Gestion ervaart het dan ook als spelen wat hij niet kan met de 2oudere merries op de wei.

groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:16

Wat je je paard op iedere leeftijd kunt leren is het wijken voor druk. Op ieder gedeelte van het lichaam, hoofd, hals, buik, achterhand. Vaststaan, voetjes geven. Wennen aan scheerapparaat, paraplu, wapperende zakjes, deken op/af. Schriktraining doen. Trailer op en af, spuitplaats. Een keertje een balkje neerleggen en daar overheen stappen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:36

Mijn paardje is afgelopen juni drie geworden, hij mag deze zomer nog lekker buiten blijven en na de zomer gaan we langzaam aan beginnen met het bassiswerk.

De afgelopen drie jaar heeft hij veel in het land gelopen, natuurlijk ben ik er vaak geweest, maar veelal in het land. toen hij met zijn vriendjes speelde.... Toen hij een half jaar oud was kon hij voetjes geven maar hij heeft nog nooit iets op zijn rug gehad, dit doordat dat niets met wennen te maken heeft, hij kan er op zijn derde ook nog aan wennen, waarom zou je daar al aan gaan beginnen op zijn tweede levensjaar?

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 21:24

Ik heb zo het gevoel dat iedereen een zadel opleggen al meteen associeert met zadelmak maken. Ik vind het echter niet anders dan een dekentje opleggen of iets dergelijks. Als ik hem nu al met dingen in contact breng die hij later zal zien en hij heeft er moeite mee des te meer tijd heb ik om eraan te werken en hoef ik hem niet te forceren als hij het later in een veel kortere tijd moet doen. Dat is toch mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:41

ook dan hoef je niet forceren... je hoefde dat nu toch ook niet, waarom denk je als hij 3 is wel?

Het is gewoon heel vaak zo dat mensen toch elke keer een stapje verder gaat, logisch als het wel goed gaat...en zodoende met de 3 volop aan het rijden zijn..want ja hij doet het zo goed...
Maar toch zijn ze daar geestelijk en lichamelijk niet aan toe..en 9 van de 10 paarden lopen na een poosje compleet vast...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:37

kseniya schreef:
Ik heb zo het gevoel dat iedereen een zadel opleggen al meteen associeert met zadelmak maken. Ik vind het echter niet anders dan een dekentje opleggen of iets dergelijks. Als ik hem nu al met dingen in contact breng die hij later zal zien en hij heeft er moeite mee des te meer tijd heb ik om eraan te werken en hoef ik hem niet te forceren als hij het later in een veel kortere tijd moet doen. Dat is toch mijn mening

Punt is wel dat als je dingen te vroeg introduceert het moeilijk is voor een jonkie terwijl als je het later doet, het geen probleem is. Haal je geen problemen aan die je niet hoeft te hebben Knipoog
Zo'n jonkie moet kunnen meelopen aan een touwtje, moet voetjes kunnen geven, moet een pasje opzij of naar achteren kunnen maken op verzoek en moet overal aanraking toestaan (hoeft dat overigens niet leuk te vinden en mag dat ook beleefd aangeven). Maar meer is niet nodig.
Als je de omgeving hebt kun je er een stukje mee gaan wandelen, maar ik zou er niet teveel een punt van maken. Speeltijd met leeftijdsgenoten is vele malen belangrijker en ik krijg niet de indruk dat hij een leeftijdsgenoot in de groep heeft. Dat levert namelijk goede coördinatie op en goede skeletopbouw.
Dat je een zadeltje erop legt is niet zozeer het probleem, maar wat wel van belang is is de reden waarom. Ik heb ook wel eens een zadeldekje op een veulen gelegd, onder het motto "hou effe voor me vast", geeft niets zolang je er geen structurele oefening van maakt.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 22:53

Waratje schreef:
kseniya schreef:

Punt is wel dat als je dingen te vroeg introduceert het moeilijk is voor een jonkie terwijl als je het later doet, het geen probleem is. Haal je geen problemen aan die je niet hoeft te hebben Knipoog
Zo'n jonkie moet kunnen meelopen aan een touwtje, moet voetjes kunnen geven, moet een pasje opzij of naar achteren kunnen maken op verzoek en moet overal aanraking toestaan (hoeft dat overigens niet leuk te vinden en mag dat ook beleefd aangeven). Maar meer is niet nodig.
Als je de omgeving hebt kun je er een stukje mee gaan wandelen, maar ik zou er niet teveel een punt van maken. Speeltijd met leeftijdsgenoten is vele malen belangrijker en ik krijg niet de indruk dat hij een leeftijdsgenoot in de groep heeft. Dat levert namelijk goede coördinatie op en goede skeletopbouw.
Dat je een zadeltje erop legt is niet zozeer het probleem, maar wat wel van belang is is de reden waarom. Ik heb ook wel eens een zadeldekje op een veulen gelegd, onder het motto "hou effe voor me vast", geeft niets zolang je er geen structurele oefening van maakt.

is ook niet echt de bedoeling van een sturcturele oefening van te maken. je kunt het meer zien als een schriktraining. Zie ik zelf geen probleem in. Ik doe dit ook niet dagelijks. Een keer een zadeltje opgelegd vind ik geen ramp. Begrijp wel dat sommige mensen gaan denken dat ik meteen te veel wil maar dat is zeker niet waar. + wat je daar zegt over dat paarden op latere leeftijd gemakkelijker dingen accepteren is niet waar. Hoe jonger hoe toegankelijker een paard is en hoe gemakkelijker hij dingen accepteert. De tollerantiegebied is dan ook groter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:21

kseniya schreef:
wat je daar zegt over dat paarden op latere leeftijd gemakkelijker dingen accepteren is niet waar. Hoe jonger hoe toegankelijker een paard is en hoe gemakkelijker hij dingen accepteert. De tollerantiegebied is dan ook groter.

Dat is nogal stellig gezegd Duivel
Een jong paard is inderdaad opener om bepaalde dingen te leren, maar daarin zit een bepaalde volgorde die te maken heeft met geestelijke ontwikkeling. Het overzien van gebeurtenissen is voor een jong paard soms niet te doen, terwijl ze een jaar later er geen probleem mee hebben. Dat is een stukje mentale ontwikkeling. Een jong paard laat dingen meer over zich heen komen, maar leert dan niet om er actief mee om te gaan, dat kan hij dan nog niet. Dat is dus voor bepaalde zaken heel handig om gebruik van te maken, maar dat betekent net zo goed dat je andere zaken moet uitstellen tot hij er mentaal aan toe is. Tenzij je natuurlijk een paard wil hebben dat absoluut niet zelf nadenkt en dus ook nooit met je zal meedenken Duivel

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:15

ik heb met casandra ook op 2-jarige leeftijd schriktraining gedaan, en ook een zadeldekje, en zadel opgelegd, eens een deken singel rond haar gedaan, nog later een longeersingel,...
Maar dat moet niet langer zijn dan 10 minuutjes en niet meer dan enkele keren per week. Verder stond casandra zomer en winter met paarden van verschillende leeftijden op wei (zie het beetje als een mini opfokgroep van max 4 paarden), waar ze de hele dag kon spelen...
Ik heb nu een droom van een paard, dat echt meedenkt en dat enthousiast is met het grondwerk en rijden.

Wat ik wel heb gedaan, en daar moet je héél goed mee opletten! Want daar heb ik echt een héél grote fout gemaakt vind ik... Ze was 3 jaar en 9 maanden toen ze zadel & ruitermak gemaakt werd, 4,5 toen ze ingereden werd (ze was toen ook nog niet van mij, maar van m'n tante haar vriend die de fokker is van dit paard). Na het inrijden op een sportstal heb ik haar gekocht omdat ze geen springtalent bleek te zijn. Ik ben toen gaan rijden op de traditionele manier en dat lukte natuurlijk van geen kanten... ze kon niet overweg met druk en de twee instructeurs die ik toen gehad heb, zeiden me da'k daar gewoon even doorheen moest rijden, wat tot ongelukken geleid heeft... letterlijk dan! Ik heb haar overvraagd (met de instelling: ze is er toch al 4 en mag nu stilaan wat beginnen werken), ze had een blokkade in haar bekken gekregen waardoor ze mij eraf gebokt heeft, ik in de stijgbeugel ben blijven hangen, mijn voet gebroken heb en nog steeds aan het revalideren ben...

Wat ik maar wil zeggen is: 't is niet omdat je paard ouder is dan de meeste paarden dat je daarom die tijd moet gaan inhalen. Laat zeker niet door naturals op je inpraten en volg je eigen gevoel, probeer te luisteren naar je paard! Want oudere paarden kan je ook overvragen... Zowel mentaal als fysiek!

Ondertussen is casandra al 5 (wordt in april alweer 6), en 'k heb me sinds mijn val volledig terug toegelegd op parelli en gisteren voor het eerst sinds een jaar nog eens in de piste gereden... Heb nog een heleboel problemen die ik nog op te lossen heb, maar het gaat de goede kant uit!

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:46

Wij hebben nu 2 hengsten staan van 2 jaar (schimmel en bruin) en het zijn nu al flinke flatgebouwen(de schimmel is ruim 1.65) Ik weet dat dat het de bedoeling is dat de schimmel mooi nog een tijdje hengst blijft.

Ook wij beginnen op 2 jarige leeftijd. Bitje in, aan de hand meelopen, poetsen, voetjes geven, volgwerk en het respect voor mensen. Waarom wij dat doen? Omdat ik niet wil dat er op 3 jarige leeftijd teveel gedaan wordt. Ik heb menig paard de stress in zien schieten omdat er op 3 jarige leeftijd te veel verwacht werdt van zon beestje. Alles komt dan in een keer. (poetsen, bit in, zadel op, longeren, ruiter erop en succes) Ik heb over het algemeen geen zin om een stressend en stakens flatgebouw van straks 175 tegenover me te hebben.

Sins ik ben begonnen met de paarden op 2 jarige leeftijd al spelenderwijs dingen te leren die later van belang kunnen zijn merk ik dat er op 3 jarige leeftijd een stuk minder stress bij komt kijken omdat de helft al normaal is. Ze hebben hier lol in, staan al vrolijk te briezen als ik aan kom lopen met mijn borstels(ik poets ze in het land) Verder staan ze lekker met zijn tweeen 24/7 op het hengstenweitje (in de buurt van merrys zijn het tog wel echte hengsten Cool ) en krijgen ze ook echt wel de kans om nog even te pubberen en lekker paard te zijn.

Ik vind het dus wel goed wat je doet. Als er inderdaat nog maar geen drang komt om erop te stappen onder het motto: maar hij doet het al zo goed!
Succes met je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:48

maar waarom met de 3 niet beginnen en met de 4 de rest?
Je zult merken dat dat nog handiger gaat Ja
Geestelijk zijn het meerdendeel van de paarden helemaal moet toe en die dingen leren met de 2, met de 3 zelfs nog maar ten dele

Het lijkt er wel op dat met de 3 alles moet...
of in een keer of met voorbereiding in het jaar ervoor...maar owee als er met de 3 toch niet alles bekend is... Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:38

runningkawa: snap volledig wat je bedoelt... Ik heb menig keren reactie gehad dat mijn paard te weinig kende voor haar leeftijd en dat ik zo nooit iets zal bereiken, dat ze te sterk zal worden enz enz... Ondanks dat m'n gevoel dikwijls zei: we zijn niet goed bezig luisterde ik toch naar die mensen die me zeiden da'k dit en dat moest... Ergens is het goed dat dat ongeval gebeurt is... het heeft me met beide voetjes terug op de grond gezet en nu doen we samen ons ding... Sindsdien gaat alles alleen maar beter! Natuurlijk hoef je niet op 2 jaar alles te leren om ze op 3 jaar de rest te leren... Maar het voordeel als ze twee zijn is dat ze nog wat speels zijn, en toch openstaan voor veel dingen. Wij hebben nu een 3-jarige (in juni 3 geworden) die nog maar net meewandelen aan de hand kent, die nog maar sinds een paar maanden het halster kent... Ik kan je verzekeren dat het geen pretje is om met zo'n groot beest nu te beginnen alles aan te leren. Ze is sterk, weet haar kracht héél goed tegen je te gebruiken (dus ergens hebben ze wel een punt hoor), is veel hardleerser dan een tweejarige... Nuja het kan ook zijn dat we het met haar gewoon niet getroffen hebben.... Ik heb enkel ervaring met haar en met mijn paard toen ze dezelfde leeftijd hadden... het enige verschil was dat mijn paard alles al spelenderwijs aangeleerd heeft gekregen tussen haar 2 en haar 4 jaar...

Waarschijnlijk komt dat met dat jonge paard nu ook omdat ze altijd de hoogste rang in de kudde gehad heeft... Haar moeder was de alpha merrie en zij heeft tot en met haar 3 jaar bij haar moeder gedronken, en eigenlijk altijd dezelfde positie ingenomen als haar moeder. De andere paarden lieten haar met rust en haar moeder beschermde haar nog steeds alsof ze een klein veulen was... Het zou dus ook wel aan de omstandigheden kunnen geleden hebben dat het met haar als 3-jarige moeilijker gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:45

Ik denk dat je het met haar gewoon niet getroffen hebt wat dat betreft Lachen