.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:01

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-05-22 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: Negeren is straffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:02

Ligt eraan hoe een paard bijt Lachen Lachen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:05

meneer Parelli zegt, dat wanneer een paard je bijt. Hij bang voor je is of je haat. Daar schrok ik wel een beetje van.
heb een 2-jarige die ook wat happerig is. En met wandelen soms op eens in je arm bijt. Maar wil hem ook niet direct een enorme mep geven. Maar om er nou niks van te zeggen....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:05

.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:06

.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:07

Mijn ruin bijt alleen maar harder als je slaat. Negeren werkt bij hem het beste aangezien hij het inderdaad doet om aandacht. Het verschilt volgens mij per paard een gemene beet of meer in de zin van allegrooming. Dat ieder paard wat bijt je haat hoop ik toch niet.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:08

Hoe werkt het in de natuur, in de kudde?
Wanneer een paard iets verkeerts doet bij de leider, krijgt hij op zijn donder en vaak niet zo zuinig ook..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:09

.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:10

Maar als paarden elkaar kriebelen worden ze terug gekriebelt. Alleen wij mensen zijn hier niet voor gemaakt en hebben het liever niet, dus dien je je paard te leren dat hij zachtjes moet doen of niet mag groomen bij mensen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:11

CharlyBrown schreef:
meneer Parelli zegt, dat wanneer een paard je bijt. Hij bang voor je is of je haat.

Wederom een reden om niet te veel naar parelli te luisteren, maar das weer wat anders.

Het hangt er vanaf waarom een paard bijt. Is het bijten eigenlijk het terugbezorgen van wat jij doet, dus terugpoetsen, zal ik er niks tegen doen. Bijt hij omdat hij vind dat hij niet genoeg aandacht krijgt zal ik hem negeren. Bijt hij me, omdat hij me weg wil jagen, zal ik hem weg jagen. Op welke manier dan ook.

Bijten heeft, net als bijna alles mbt paarden, veel verschillende vormen, variaties en redenen. En de manier van aanpakken hangt van de reden af, niet van het gedrag op zich.....

Citaat:
Wanneer een paard iets verkeerts doet bij de leider, krijgt hij op zijn donder en vaak niet zo zuinig ook..

Alleen de lagere in rang vechten onderling. De leider is over het algemeen juist degene die niet schopt of bijt, simpelweg omdat hij het niet nodig heeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:12

.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:13

Tsja, zo werkt het bij de paarden, bij de honden, bij alle dieren..
Bij ons hap-apparaat van 3 jaar werkte een regelmatige opdonder en dominante houding tegen over hem, wel erg goed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:14

magda_90 schreef:
Offtopic vraag, de afkorting mbt dat is...?

Met Betrekking Tot

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:17

als 1 van onze paarden bijt of slaat krijgen ze een goeie terug, 1 van de merrie's is met de dracht rond januari erg happerig, ik hef me arm en weet ze dat ze verkeerd zit, daarna is het goed. Bijten of slaan is uit den boze, doe ik ook niet bij de paarden dus zij ook niet bij mij.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:33

Citaat:
meneer Parelli zegt, dat wanneer een paard je bijt. Hij bang voor je is of je haat. Daar schrok ik wel een beetje van.
en waar zegt meneer Parelli dat dan of is dit vrije interpretatie?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:06

haha! nee geen vrije interpretatie hoor.
Las het op zijn site:

Horses bite for two reasons... they're afraid of you or they hate you. That's the big, confronting truth. But most people see a horse trying to bite (or they get bitten) and the reaction is the same, they slap him on the muzzle.

Biting is not a bad habit, it's a very real response to something that is really worrying the horse. Either he's reacting to something that is scaring or hurting him, or he's saying that you should move out of the way because he is the boss!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:07

Ik vond het ook wel erg zwart/wit dit verhaal van hem hoor... weet het ook niet precies. Maar het houd me wel bezig Lachen

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:24

CharlyBrown schreef:
heb een 2-jarige die ook wat happerig is. En met wandelen soms op eens in je arm bijt. Maar wil hem ook niet direct een enorme mep geven. Maar om er nou niks van te zeggen....

Volgens mij zit het met paarden net als honden als ze jong zijn. Die hebben behoefte aan bijten en ze weten nog niet dat ze mogen bijten!!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:31

laurahi schreef:
CharlyBrown schreef:

Volgens mij zit het met paarden net als honden als ze jong zijn. Die hebben behoefte aan bijten en ze weten nog niet dat ze mogen bijten!!

En dus mogen ze zomaar een stuk uit je arm bijten? Onze pup van 15 weken krijgt toch ook een flinke mep als hij die scherpe tandjes in mijn vel zet..

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:36

Goofy doet ook het happen om aandacht.
Ik zeg dan vaak HEEE!! of UHH!! of NIET DOEN!! en anders geef ik heb een tik op zijn borst.
Slaan op het hoofd is eigenlijk nooit goed worden ze alleen maar kopschuw van.
Ik probeer altijd het eerst met mijn stem te straffen werkt dat niet klap op de borst en als hij trapt (doet Goofy eigenlijk nooit) dan krijgt hij een klap op zijn kont.

Maar ik ga dat proberen van dat negeren want ik denk dat het misschien wel kan werken en als je het niet probeert zul je het ook nooit weten ja toch?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:45

CharlyBrown schreef:
Las het op zijn site:

Horses bite for two reasons... they're afraid of you or they hate you. That's the big, confronting truth. But most people see a horse trying to bite (or they get bitten) and the reaction is the same, they slap him on the muzzle.

Biting is not a bad habit, it's a very real response to something that is really worrying the horse. Either he's reacting to something that is scaring or hurting him, or he's saying that you should move out of the way because he is the boss!

Mijn pony "bijt" me als hij iets heel erg fijn vind , b,.v als je hem lekker kriebeld , maarja , echt bijten kan je dat niet noemen , want het is meer van dat hij je trug wilt kriebelen , zoals hij bij anderen paarden doet. En hij doet het ook wel eens als hij ook gekriebeld word , dat hij je zachtjes bijt en dan zo iets heeft van hier blijven , net als mijn kat wel eens van die liefdes beetje geeft als hij lekker geaaid word..

Dus het licht er ook aan wat je onder bijten verstaat.

Maar verder denk ik niet dat het klopt.
Het kan ook verveling , aandacht trekkerij enzo. zijn. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 02:27

CharlyBrown schreef:
Las het op zijn site:

Ik denk dat je meer hebt aan de tweede zin. Dat bijten door angst of dominantie (en alles ertussenin Knipoog ) veroorzaakt kan worden en dat je dus naar het waarom moet kijken (zoals bij elk gedrag)
De eerste zin lijkt me wat overdreven Clown maar hij heeft wel gelijk in die zin dat als een paard je bijt de relatie gewoon niet goed is.
Ik ken namelijk erg veel mensen waarbij het paard af en toe eens bijt. Dan geven ze een knal en dan is het weer voor een half jaar over Clown het bijten bestraffen slaat naar mijn mening nergens op, want het is een uiting van de mening van je paard over jou. Waarom heeft het paard zo'n slechte mening over jou? je kan de mening van je paard wel onderdrukken, maar dan ben je niet echt bezig met de relatie tussen je paard en jezelf.
Als een paard naar je hapt, en daarmee probeert jou van je plaatst af te krijgen, stuur je hem gewoon een paar passen uit je ruimte, net als een ander paard zou doen. gepaste afstand bewaren. Is eigenlijk ook een vorm van negeren.
Bij beleefd en aardig gedrag mag het paard in jou persoonlijke ruimte komen. Bij niet-beleefd gedrag mag het paard dat niet. Als hij graag contact wilt, gaat hij snel genoeg beleefd gedrag vertonen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:11

en als je paard nou heel liefdevol beetjes geeft......... of je mouw heel zachtjes vastpakt om nooit meer los te laten....... ????

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:19

CharlyBrown schreef:
Las het op zijn site:

Dominantie/leider zijn (zie laatste stukje) heeft niks te maken met haat.
Vind het dan ook een apart stukje van Parelli.

Als je terugreageert, ligt het er ook aan hóe je het doet.
Bij een dominant paard wat je wel even zal happen, block ik terug binnen een 1/2e seconde, zonder ook maar enige emotie te tonen.
Jij hebt jóuw ruimte en jij gebruikt die ruimte ook al is je arm 'per ongeluk' daar, dat is de fout van het paard.
Ga je kwaad een tik lopen geven, dan "vecht" je dus zit je flink onderaan in de rangorde.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:10

ik denk dat hij echt bijten dus tandjes echt pijnlijk in het vlees zetten bedoeld en niet het nippen aan je kleren of 'proeven/voelen' met zn lippen.