24/7 weide zonder schuilstal slim bij eerste eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

24/7 weide zonder schuilstal slim bij eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:05

Ik zit all lange tijd over een eigen paard te denken.
Nu wil ik het paard dan wel 24/7 weidegang bieden.
Dit zal dan hoogst waarschijnlijk zonder schuilstal zijn.
Volgend schooljaar zal ik 2 dagen in de week op school in Deurne zijn (brabant) en dan zal ik niet naar het paard kunnen.
Mijn vriend is wel berijd om dan te gaan om te knuffelen en te poetsen.
Dus kortom het gaat om 24/7 weidegang zonder schuilstal waarbij ik 2 dagen in de week weg ben en mijn vriend die 2 dagen wel wil gaan kijken.
Is dit slim bij een eerste eigen paard?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 24/7 weide zonder schuilstal slim bij eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:09

Kan je geen schuilstal neerzetten dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:13

Ramona_T schreef:
Volgend schooljaar zal ik 2 dagen in de week op school in Deurne zijn (brabant) en dan zal ik niet naar het paard kunnen.
Dus kortom het gaat om 24/7 weidegang zonder schuilstal waarbij ik 2 dagen in de week weg ben en mijn vriend die 2 dagen wel wil gaan kijken.

Als je vriend dan gaat, laat hem dan vooral VOEREN.

24/7 weidegang is leuk bedacht, maar een paard heeft meer nodig dan modder en gras.
Zeker als het buiten de zomer is, is een schuilstal nodig, net zoals een hoge droge plek om te liggen.

Wil je een paard houden als 'natural', verdiep je dan in de basisbehoeften van een paard. Dus: sociaal contact met andere paarden, droge ligplek, voldoende voedsel en beschutting van wind en regen.
Voldoet je weitje daar niet aan, moet je daar geen paard in huisvesten in herst/winter/voorjaar.
Dan is zo'n paard écht beter af in een pensionstal.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:16

Het gaat gewoon om het plaatje wat ik beschrijf ik kan natuurlijk ook naar een manege ofzo gaan.
En het gaat ook niet om een specevieke plaats maar gewoon om het idee.
Ik wil gewoon weten hoe jullie bij een eerste eigen paard over 24/7 weide zonder schuilstal waarbij ik er 2 dagen niet ben denken.
En voeren had ik ook wel begrepen.
Het is gewoon een vraag.
Ik ben gewoon aan het rondkijken in verschillenden mogelijkheden en voor en nadelen ervan

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:16

Mijn paard staat 24/7 buiten en in de winter heeft hij ook geen schuilstal. Wel veel bomen en onderdak hierdoor. Persoonlijk zou ik zonder bomen e.d mijn paard niet 24/7 buiten laten staan..Maar ik heb het dan ook nog nooit gedaan en weet niet hoe ze daar op reageren.

En inderdaad, dat voeren.. hoe wil je dat gaan doen? Verbaas je er niet over hoe snel die weide achteruit kan gaan.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:18

Mijn vriend zou dan die dagen voeren.
Maar ik ben nog aan het rondkijken zoals eerder gezegt.
En wie zegt dat ik een weitje wil huuren.
Mischien wel een weitje met andere paarden en waar dus gevoerd word.
Ik wil gewoon weten wat jullie denken.
(En AUB zonder gelijk afgekat en aangevallen te worden)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:17

Ramona_T schreef:

Op zich heel slim Haha!
Kan het paard wel schuilen, is er bijv een flinke bomenrij?
Als paard voldoende ruwvoer heeft en af en toe in de gaten wordt gehouden, een goede zet. Paard moet natuurlijk wel vriendjes hebben.

MAAR, ik hoor geregeld om me heen dat paardenmensen niet op deze manier een paard kunnen houden. Te eenzaam. Te weinig contact met andere ruiters. Is er iets, aan wie kun je dan hulp vragen? Beginners beginnen vaak op een pensionstal waar veel mensen bereid zijn om tips/ hulp te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:37

Het kan prima zonder schuilstal, MITS er bomen in of langs de wei staan die enige beschutting bieden, èn ze de beschikking hebben over onbeperkt ruwvoer ('s zomers gras, s' winters hooi) èn er een hogere/droge plek is om te liggen bij natte dagen èn het paard kuddemaatjes heeft èn er altijd voldoende vers water is. Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:17

Ramona_T schreef:

Voeren doe je minstens 3x per dag.
Iets waar je rekening mee moet houden, wellicht dat je vriend daar in praktijk niet zo'n zin in heeft...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:34

deze winter 'voerde' ik slechts 1 keer in de 3 weken ruwvoer: een mega baal voordroog in de schuilstal, groot net erover, en voilà, genoeg voor 3 weken!

en voor ik hier vanalles naar m'n hoofd krijg: ze staan aan huis, dus ik breng ze verschillende keren per dag een bezoekje, en 2x per dag een klein beetje krachtvoer Knipoog

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:38

Dees schreef:
Ramona_T schreef:

Iets waar je rekening mee moet houden, wellicht dat je vriend daar in praktijk niet zo'n zin in heeft...

Wat een onzin, waarom zou je een paard drie keer per dag voeren.. Scheve mond In de winter geven wij ze één keer in de twee dagen een flinke berg hooi, hebben ze genoeg aan. Nu in de zomer staan ze op een stuk afgegraasd land, krijgen ze ook één keer in de twee dagen een stuk gras erbij (weiland is in stukken verdeeld). Paarden zijn nog nooit zo rond geweest Tong uitsteken

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:42

Persoonlijk zou ik dat niet doen. Een paard moet toch wel lekker droog kunnen liggen als hij daar behoefte aan heeft en kunnen schuilen tegen harde wind en regen.
Ik weet niet hoe vaak je erop wilt gaan rijden e.d. maar als je dagelijks wilt rijden dan lijkt het me niet handig. Paard is vaak nat en onder de modder.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:57

Mijn paard staat ook 24/7 buiten zonder schuilstal, ik weet gewoon van hem dat hij er toch geen gebruik van maakt.
Hij heeft wel bomen die over de wei heen hangen waar hij onder kan schuilen, maar dat doet hij ook niet.

Sterker nog: de vorige eigenaresse heeft hem wel eens voor een vakanantie op een manege gezet: na 2 dagen ging hij de stal NIET meer in, hij vond 2 uur per dag paddock te weinig haha.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:03

Dees schreef:

Iets waar je rekening mee moet houden, wellicht dat je vriend daar in praktijk niet zo'n zin in heeft...[/quote]

Wat een onzin, waarom zou je een paard drie keer per dag voeren.. Scheve mond In de winter geven wij ze één keer in de twee dagen een flinke berg hooi, hebben ze genoeg aan. Nu in de zomer staan ze op een stuk afgegraasd land, krijgen ze ook één keer in de twee dagen een stuk gras erbij (weiland is in stukken verdeeld). Paarden zijn nog nooit zo rond geweest Tong uitsteken[/quote]

Precies! Dat is natuurlijk paardenhouden!
Wat wou je dan 3x per dag voeren? Je gaat nu toch niet zeggen dat je zovaak en veel krachtvoer gaat geven?
Mijn paard staat op alleen gras, en 1x in de week een vitamine soepje met alles erop en eraan. En in de winter 1x in de 2 dagen een flinke berg redelijk kwaliteits hooi. Nu hebben wij 1 weiland dat aansterkt, en op het andere weiland krijgen ze elke dag een metertje gras erbij. (zoals hierboven dus) Er word regelmatig om hem gereden, en hij was wat mager voordat hij hier kwam te staan, nou, das nu allemaal weer helemaal rond hoor!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:15

Het ligt aan het paard en het ligt aan de wei.
Zoals hierboven al aangegeven, zijn bomen wel belangrijk. En een droge plek om te liggen.
Maar sommige paarden vinden het gewoon niks buiten. Anderen trekken het lichamelijk niet.
Dus als je het dan toch voor het kiezen hebt, kies dan een paard wat al veel buiten heeft gestaan.
Ras is niet zo belangrijk.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:16

Je moet op een paar dingen letten:

- Waar haal je minstens 1 weidemaatje vandaan?
- Waar ga je het voer (en dan vooral het hooi) opslaan?
- Waar moeten de paarden schuilen/droog staan?
- Waar ga je een bak vandaan halen (je wou toch hogerop komen in de sport)?
- Wat als de paarden ziek worden en jij bent niet in de buurt (dan bedoel ik niet iemand 1x daags langs laten gaan maar iemand in de buurt die vanuit een raam af en toe kan kijken)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 09:24

Het ligt aan een aantal dingen waarvan de meeste inmiddels wel genoemd zijn.

* Is de wei hoog en droog genoeg om te zorgen dat ze niet overal in de bagger lopen in de natte seizoenen?
* Als er geen schuilstal is, is er dan in ieder geval wel een flinke bomenpartij zodat er wel iets te schuilen valt tegen zowel felle zon als harde regen en wind?
* Zijn er meerdere paarden? (kan het nog zo natuurlijk zijn, een paard 24/7 op de wei, maar in z'n eentje is het echt niet leuk)
* is je relatie al dusdanig stabiel dat je nu al van je vriend opaan kunt voor langere tijd?
* en gaat er behalve een goedwillend vriendje ook een DESKUNDIG iemand minimaal 1x per dag bij de paarden kijken? En grijpt die ook in cq neemt die de verzorging op zich als er eens wat mis gaat?

Dingen als drinken en bijvoer zijn imo dusdanig basic dat we 't daar niet eens over hoeven te hebben. Voer is idd makkelijk oplosbaar door elke paar weken een megapak hooi in het land te laten rijden (áls je dan je land niet aan gort rijdt).

Verdere dingen om aan te denken zijn je trainingsambities; wil je een rijbak erbij, en hoe fanatiek ga je eigenlijk worden? Als je echt hogerop in de sport wilt (wat ik eerder begreep) dan is een paard in een dikke wintervacht voor de helft van de tijd niet zo handig misschien.

Succes met je keuze!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:00

Mischa4ever schreef:

Natuurlijk paardenhouden in NL is een farce.
Een paard moet 24/7 iets vezeligs te kauwen hebben maar het Nederlandse gras is te eenzijdig om daarmee genoeg variatie in het menu te verschaffen.
Paarden die enkel op gras (kuil/hooi etc) van Nederlandse bodem moeten leven, zullen absoluut ronde buiken hebben, maar tegelijk ook broze botten.
Een haf/fjord/tinker zal daar misschien tegen bestand zijn, je KWPN-er gaat daar absoluut van naar de maan.

Natuurlijk paardhouden is:
Op strekkende kilometers harde ondergrond leven van taaie grassoorten en jonge boompjes. Met af en toe een poel bodemwater. En ook af en toe een poema om de zwakkere dieren uit hun lijden te verlossen.

Kan je dat alles niet verstrekken, dan ben je niet 'natuurlijk aan het paardhouden', dan ben je gewoon 'goedkoop aan het paardhouden'.

Als je goed voor je paard wilt zorgen, moet je weten wat een paard nodig heeft.
En dat is meer dan een baal kuil in het midden van het weiland eens in de zoveel dagen Boos!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:22

Ben ik niet met je eens.
Ik kan Mischa ook best 3x per dag krachtvoer geven, maar dat is juist niet goed voor hem!
Jij dacht dat ik goedkoop aan het paardhouden was? Kom langs zou ik zeggen, dan zie je vanzelf wat ik allemaal geef, doe en koop voor Misch.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:27

Goedkoop is relatief he.
Voor jou is het misschien nog steeds wél een heleboel centjes Pling

En eh... lezen?
[naam verwijderd] schreef:
Een haf/fjord/tinker zal daar misschien tegen bestand zijn, je KWPN-er gaat daar absoluut van naar de maan...

Maar zelfs een haf kan niet volledig zonder krachtvoer en ook bij een haf is het beter de krachtvoergift te verdelen over 3 porties.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:33

* Is de wei hoog en droog genoeg om te zorgen dat ze niet overal in de bagger lopen in de natte seizoenen?
* Als er geen schuilstal is, is er dan in ieder geval wel een flinke bomenpartij zodat er wel iets te schuilen valt tegen zowel felle zon als harde regen en wind?
* Zijn er meerdere paarden? (kan het nog zo natuurlijk zijn, een paard 24/7 op de wei, maar in z'n eentje is het echt niet leuk)
* is je relatie al dusdanig stabiel dat je nu al van je vriend opaan kunt voor langere tijd?
* en gaat er behalve een goedwillend vriendje ook een DESKUNDIG iemand minimaal 1x per dag bij de paarden kijken? En grijpt die ook in cq neemt die de verzorging op zich als er eens wat mis gaat?

Dingen als drinken en bijvoer zijn imo dusdanig basic dat we 't daar niet eens over hoeven te hebben. Voer is idd makkelijk oplosbaar door elke paar weken een megapak hooi in het land te laten rijden (áls je dan je land niet aan gort rijdt).

Verdere dingen om aan te denken zijn je trainingsambities; wil je een rijbak erbij, en hoe fanatiek ga je eigenlijk worden? Als je echt hogerop in de sport wilt (wat ik eerder begreep) dan is een paard in een dikke wintervacht voor de helft van de tijd niet zo handig misschien.

Mee eens.. met toevoeging:
*mocht je paard geblesseerd raken of gewond of zoiets, is er dan wel een mogelijkheid tot stalrust? Bv. ergens in de buurt? Mijn paard stond 24/7 op de wei zonder schuilstal, maar ik wist dat ik de mogelijkheid had om haar ergens te stallen mocht dit nodig zijn. En dit is ook nodig geweest.

*als het vriest, hoe regel je het water dan? 1x per dag het ijs 'doorhakken' is waarschijnlijk niet genoeg.

*als je zelf een weitje huurt, moet je ook wat verstand hebben van weidebeheer. Ga je hooi kopen, of van je weitje hooien? Hoe doe je het met de mest? slepen/uitmesten? Bij een weiland mag je niet zomaar een mesthoop maken...

succes!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:32

Ramona_T schreef:
Maar ik ben nog aan het rondkijken zoals eerder gezegt.
En wie zegt dat ik een weitje wil huuren.

Als je je eigen weitje gaat huren, moet je dat al samen met iemand doen die ook een paard op de wei wil zetten óf er nog een paard bij kopen Tong uitsteken . Een paard alleen kan niet, dat is dierenmishandeling.

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal, ze staat er nóóit in, maar ik vind het wel belangrijk dat ie d'r staat, voor mijn eigen gemoedsrust.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:37

Dees schreef:
Ramona_T schreef:

Mijn paard staat ook 24/7 op de wei, en krijgt 1x per dag een heel klein handje muesli en lijnzaad en kuil. 3x per dag voeren... dan kan ik haar van de wei af rollen Haha! . Dat ligt dus ook maar aan de behoefte van het paard. Als ze hooi en gras hebben, kunnen ze heel goed met veel minder of geen krachtvoer toe.

Maar idd, als er een bomenrij staat, je op de één of andere manier kan zorgen voor hooi en een droge ligplek of evt. een soort schuilstal en maatjes in de wei, Doen! Als je vriend die paar dagen dat jij er niet bent (of de eigenaren van het andere paardje bv) kan voeren als jij er niet bent, is het ook goed. Wij doen het ook zo en geen enkel paard komt te kort.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:38

eigenlijk is alles wat ik wilde zeggen al gezegd, maar doe het toch

-alleen staan kan niet, koop desnoods een shetje erbij, of zoals ik doe , verhuur de wei, zo bespaar je kosten, kunnen jullie het werk delen en staat het paard niet alleen.

-waar sla je je voer op?

-als ergeen bomen of struiken staan, zou ik niet doen, vooral in de zomer staan de mijne graag in de schuilstal, vanwege de warmte en vliegen

-rijden,vaak is er in de buurt wel een bak die je kan huren of gebruiken, of zet zelf een stuk in de wei af

- zorg dat de wei niet te klein is, is vaak erg moeilijk om geschikte grond te vinden die je kan pachten, en omheinen is ook niet goedkoop, verdiep je daar ook in

- hoe doe je dat met spullen, heb je de mogelijkheid die thusi neer te zetten en elke keer mee te slapen??

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:41

Dees schreef:
Mischa4ever schreef:

Natuurlijk paardenhouden in NL is een farce.
Een paard moet 24/7 iets vezeligs te kauwen hebben maar het Nederlandse gras is te eenzijdig om daarmee genoeg variatie in het menu te verschaffen.

Dat is op te lossen door in te zaaien met andere grasrassen, die beter zijn voor paarden. Daar is via graszaadleveranciers best aan te komen, mits het uiteraard zou mogen van de eigenaar van de wei dat moet je wel navragen voor je gaat zaaien.