natuurlijk hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

natuurlijk hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 08:34

Wanneer hou je een hengst hengst? Er blijven altijd bokkers die vinden dat een hengst gelijk zijn ballen eraf moet. Maar hoe zit het met de hengstenhouders hier, is het paardwaardig om een hengst alleen te houden?
Argumenten van voorstanders voor alleen houden: hengsten vermoorden of verwonden veulens van andere hengsten.
Hengsten kunnen niet samen met een merrie gehouden worden, want ze blijven doordekken.
Met een ruin samen kan ook niet want die slopen ze ook.

Wat zijn jullie bevindingen en hoe houden jullie je hengsten?

Zamora

Re: natuurlijk hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:41

mijn ervaringen met hengsten welke in kudde verband staan met hun eigen merries is dat ze heel goed op hun plek worden gehouden door de merries. Zeker als ze vanaf jongere leeftijd er al lopen.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:42

Ik heb 2 New Forest hengsten (die ook dekken) en die heb ik niet met andere paarden lopen. Ze staan wel gewoon tussen de andere paarden op stal, 1 zelfs tussen de merries. Rijden doen ze wel gewoon samen met anderen in de bak en de heren maken ook graag samen een bosritje.
Als ze buiten lopen, lopen ze alleen en achter schrikdraad.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:46

Dat ze niet te houden zijn met ruinen of alleen te houden zijn ben ik het zelf niet zo mee eens eigenlijk. Ik ken ook een hengst die gewoon met een paar ruinen in de wei staat. Af en toe wel wat gehakketak onderling, maar gaat prima hoor! En een hengst kan ook met een shetruin, die ken ik ook hier. Dit gaat natuurlijk niet voor elke hengst op, maar als je al begint met je hengst op te sluiten in een donkere stal ver weg van andere paarden is het niet zo gek dat je een (sexueel) gefrustreerd paard krijgt. Maar zo denk ik, misschien dat andere mensen er anders over denken...

Verder ben ik het eens met Zamora.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:53

mijn jaarling hengstje staat samen met mijn 16-jarige ruin, dat zijn de beste vrienden.
ik ben er nog niet uit of hij gecastreerd wordt of niet, we zien wel hoe zijn karakter evolueert.
ik ben er wel van overtuigd dat je hengsten prima met andere hengsten of met ruinen samen kan houden, als je ze dit van kleinsaf gewend maakt Ja

edit: als ik me niet vergis, bestaan er in het wild ook vrijgezellengroepen, jonge hengsten en oudere hengsten zonder eigen kudde die samen in groep leven.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:59

Ik mis het natuurlijke in je verhaal een beetje ...

Mijn hengstje staat in kudde verband in de wei, het hele jaar door 24/24.
Normaal met 2 merries en een ruin nu even met 3 andere merries.
Er zijn totaal geen problemen en hij kent zijn plaats!
Als de merrie niet hengstig is gaat hij niet door met dekken.

Bij mij gaat het prima dus.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:03

Mijn hengst heeft vanaf een leeftijd van 1,5 jaar samen met één of twee ruinen buiten gelopen. Mijn ervaring is dat dit met de ene ruin uitstekend gaat en met de andere minder. Hij heeft een tijdje met een haflingerruintje van 6 jaar samen gestaan wat niet zo geweldig ging (die terroriseerde hij toch wel een beetje en hij bleef hem dekken) en hij heeft samen gestaan met een fries en een kwpn'er en dat ging prima, geen enkel probleem (hij is zelf kwpn'er)

Je moet dus gewoon kijken naar een passende combinatie en dan hoeft het echt niet zo moeilijk te zijn om een hengst op een paardwaardige wijze hengst te houden! Vork

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:06

momenteel hebben we geen hengst,
maar al we een hengst kopen,is het metteen hakkie takkie weg ermee.
maar ja wij hebben paarden om te verkopen,voor recreatie of sport,de kans dat ze een goedgekeurde dekhengst worden is zo klein,dat wij ze metteen laten helpen,dat is voor iedereen het makkenlijkste.waarom hengst laten,als hij er toch niks mee mag doen.
de jonge hengsten lopen tot 3 jaar gewoon in een kudde,met andere hengsten,wel af en toe wat gestoei,maar verder geen probleem,zodra ze uit het land weer komen,wordenze apart gehouden,dus alleen in de wei,geen andere paarden erbij in.
maar de meesten worden zo snel mogenlijk geholpen.
en de hengsten houders hier in de buurt(greve, nijhof enz)
die houden hun hengsten apart,alleen in de wei,en op stal staan ze in een hengsten stal,mooie lichte ruime boxen.en de meeste hengsten,die veel dekken,hoef je echt niet bij een ander paard in de wei te zetten,ik praat hier over hengsten die sportpaarden zijn,en dat zijn geen hengsten,die al van jongs af aan gewend zijn om een weide maatje te hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:07

Wij hebben drie hengsten staan op stal. Die staan niet samen, maar alle drie staan ze in een 'kudde'.
De twee mini's staan met een merrietje en vormen zo hun eigen tevreden kudden.

De grotere shethengst staat bij de paardenmerries in het land. 24/7, wordt niet gereden, vermaakt zich perfect, beklimt de merries als ze hengstig zijn, waardoor wij met rijden geen last van hengstige merries hebben. Hij voert z'n taak echt serieus uit, houdt de ingangen goed in de gaten en verjaagd onbekende indringers (lees, ganzen). Veulens pakt hij zeker niet, gaat hij zelfs heel leuk mee om.
Maar een andere hengst moet hij niet hebben. Hij is bijzonder dominant, het is ZIJN kudde, en denkt dat hij minstens 1.70 is.
Maar hij leeft bijzonder natuurlijk, denk dat weinig hengsten tegenwoordig zo'n oer-leven als hem hebben.

Maar goed, je moet natuurlijk ook dingen afwegen. Een grote hengst zou nooit bij deze kudde gekund hebben, want dan waren ze constant drachtig. Heb je echter een fokkerij en je dieren leven al lekker natuurlijk, dan kan een beetje fatsoenlijke hengst er heel goed bij. Dit zie je echter alleen vaak bij shetjes en pony's.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:07

mijn 1 jarige hengst staat met 2 volwassen merries, 1 merrieveulen en een 2 jarige hengst 24/7 hele jaar door buiten. Hij is al niet dominant o.i.d. en wordt sowieso op zijn plek gehouden. Dekneigingen heeft hij nog totaal niet. Als hij goed genoeg wordt blijft hij hengst en anders niet.
Laatst bijgewerkt door Zamora op 18-06-08 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:09

In het verleden hebben wij hier ook gewoon thuis een hengstengroep gehad (3). Dit ging prima zolang er geen merrie in de buurt staat. Dan komt de competitie strijd boven dankzij de hormoontjes.
Later hebben we nog 1 hengst gehad bij twee ruinen, dit ging ook prima. En bij een al gedekte merrie, gaf ook geen probleem.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:15

er zit natuurlijk wel veel verschil in wat voor ras de hengst is,en vooral leeftijd een jaarling weet echt nog niet dat ie hengst is,dus er zit wel een groot verschil in of je een 6 jarige hengst hebt of een 3 jarige.het ene paard voelt zich wat eerder hengst dan de andere.en de ene is wat meer hengst dan de andere.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:19

Plus dat de opvoeding mee speelt. Ons hengstje hoef je niet bij een andere hengst in te zetten en kleine ruintjes wil hij ook liever niet hebben, hij si altijd gewend de baas te zijn en die dominantie is hem eigen geworden. Maar tegen merries is hij wel ontzettend lief. Toch is hij wel een Hengst-Hengst, geen watje Tong uitsteken

Hengsten die altijd gewend zijn in een hengsten kudde te leven of gewoon een heel rustig karakter hebben zijn weer veel minder dominant en met de juiste eigenaar kan je die best in een ruinenkudde houden. Merriekudde ook wel, maar dan heb je weer kans op opgewilde veulens.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:26

Ik zou het liefst een hengst een hengst laten. Mits hij in fulltime kuddeverband kan leven uiteraard. Of met zijn eigen merries of in een hengstengroep.

Ik vind het niet paardwaardig om een hengst alleen te laten dus wanneer er geen andere mogelijkheid is zou ik toch voor castratie kiezen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:35

Mijn jaarling hengstje (die wel al werkende hormoontjes heeft) staat nu sinds kort in een kudde met 4 ruinen en een drachtige merrie met hengstveulen. Dat gaat prima.

Op het moment dat ik hem alleen zou moeten gaan zetten gaan zijn ballen eraf, maar dat is vooralsnog niet het plan.

Daarbij staat de hengst van een vriendin van Zamora en mezelf gewoon tussen de merries en veulens terwijl de veulens niet eens zijn eigen veulens zijn.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:46

Zamora schreef:
mijn 1 jarige hengst staat met 2 volwassen merries, 1 merrieveulen en een 2 jarige hengst 24/7 hele jaar door buiten. Hij is al niet dominant o.i.d. en wordt sowieso op zijn plek gehouden. Dekneigingen heeft hij nog totaal niet. Als hij goed genoeg wordt blijft hij hengst en anders niet.

hihi 2 jarige is een ruin Nagelbijten / Gniffelen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:40

Ik heb twee hengsten naast twee merrie's staan op de wei. Ze staan 24/7 buiten met loopstal met contact met de merrie's.

Dit is vader en zoon. Dus een hengst van 9 jaar en zijn zoon van 2,5. Dit gaat erg goed, hoewel de oudere hengst duidelijk de touwtjes in handen blijft houden. Dus het zijn zijn merrie's.

De oudere hengst heeft altijd alleen gestaan en stond de hele dag te luchtzuigen van de spanning. Nu hij met zijn zoon staat zuigt hij nagenoeg niet meer en speelt weer.

Als een hengst alleen moet staan dus zonder lichamelijk contact met andere paarden dan is het paard vriendelijker om hem te ruinen. Kan je hem bij een ruin of ruinen neer zetten dan zie ik geen probleem. Tenminsten als je het zelf aan kan om een hengst te hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:44

Je kunt je paard laten eh, net als bij mensen knoopje in de zaadleiding.

Ze dekken nog wel, maar er komen geen veulens van.

Zo blijven merrie én hengst gelukkig. Ze kunnen sex hebben en samen leven en jij zit niet met de gebakken peren Ja

Frans en Ilona van paardnatuurlijk hebben hun hengsten laten behandelen.

Hengsten kunnen prima samen in een kudde, alleen vinden wij mensen het lastig met al die veulens die er uit voortkomen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:48

Wat Arabesk zegt ja zekker een goede oplossing.
Maar met ruinen kan ook.
En ik ken ook mensen die hengsten samen met anderen hengsten en ruinen hebben staan en dat gaat supper.
Maar dat is natuurlijk per paard verschillend.
Alls je zekker wilt weten dat het goed gaat volg het advies van Arabesk op.
Wel uitkijken dat dan de eerste zoveel uur en keer dekken dat zal je dan wel hooren je hengst nog wel kleine paardjes kan maaken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:57

Met ruinen ontneem je paarden hun natuurlijke seksuele gedrag.

Merries hebben als ze hengstig zijn gewoon zin in seks en het kan buitengewoon frustrerend zijn als een ruin niet reageert. Een ruin zien ze als een soort mislukte hengst.

In NL zijn heel veel hengsten gewoonweg béter af als ruin, maar áls je de mogelijkheid hebt, laat ze hengst en laat de zaadleiders in een knoopje leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:02

Tjeetje, zin in sex??? Het is puur het oerinstinct tot voortplanten, meer niet, zou het pure lust zijn dan lieten merries zich ook wel op andere momenten dekken dan die paar dagen in de drie weken dat ze daadwerkelijk hengstig zijn, hoor.
Je kunt ze daarin echt niet vergelijken met mensen, tenzij de NH-mens is opgestaan die ook maar een paar dagen per cyclus de lust kan opbrengen.
Ik vind dit wel erg vergezocht. Bovendien, als een merrie een ruin als een mislukte hengst ziet, dat zou weer niks met de castratie van doen hebben maar met voorkeur. Jij gaat toch zelf ook niet met elke willekeurige man naar bed, als je zin in seks hebt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:06

suleilitha schreef:
Tjeetje, zin in sex??? Het is puur het oerinstinct tot voortplanten, meer niet, zou het pure lust zijn dan lieten merries zich ook wel op andere momenten dekken dan die paar dagen in de drie weken dat ze daadwerkelijk hengstig zijn, hoor.
Je kunt ze daarin echt niet vergelijken met mensen, tenzij de NH-mens is opgestaan die ook maar een paar dagen per cyclus de lust kan opbrengen.
Ik vind dit wel erg vergezocht. Bovendien, als een merrie een ruin als een mislukte hengst ziet, dat zou weer niks met de castratie van doen hebben maar met voorkeur. Jij gaat toch zelf ook niet met elke willekeurige man naar bed, als je zin in seks hebt?

Onze merrie die met onze voormalige hengst samenstaat raakt buitengewoon gefrustreerd als hij niet op haar avances ingaat.

Hij heeft haar in zijn hengstverleden namelijk wel gedekt en ze snapt niet waarom hij nu gewoon wegwandelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:14

Wij mensen krijgen ook niet altijd ons zin op sexgebied... en ik vind het vreemd dat je merrie gefrusteerd raakt, merries maken toch niet elke dag avances???

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:51

Van NH is ook geen sprake zo als wij paarden houden; in die zin vind ik het dan ook niet nodig dat hengsten niet gecastreerd zouden moeten worden t.b.v. hun sexuele behoeftes (lees: Knoopje er in), datzelfde geldt voor merries. Het is een fraai uitgangspunt maarje houdt paarden in stallen in NL of op afgesloten terrein; waarom problemen zoeken?..

Verder denk ik dat een Shethengstje tussen grote paarden weinig aanricht; zo hebben wij ze ook gehad bij elkaar..
En twee hengsten, de ene groot de ander klein; hup- bij elkaar- in het kader van:"Let's keep them natural!"
De grote verkrachtte de kleine onmiddellijk en bruut, het dier kon geen kant op in de hoek, werd klem gezet tussen zijn machtige voorbenen; kortom, TS; denk goed na voor je hengsten bij andere dieren zet of bij elkaar. Er zullen uitzonderingen zijn maar van natuurlijk houden is er imo in NL geen sprake. Laat ze dan los.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:06

Ik heb mijn eigen hengst al ruim 4 jaar en hij heeft nog geen dag alleen gelopen. Vorig jaar zelfs nog met een mini hengstje (80cm), nu met zijn grote vriend (een 2 jarige bels). Die 2 lopen dag en nacht bij elkaar. Het is gewoon een kwestie van opvoeding en gewenning.
Ze staan op een groot weiland met meer en omring door bomen. Misschien dat het in legoland zo gevaarlijk is (maar volgens mij heb je maar 1 maat legopaardjes Tong uitsteken) maar hier kan het prima hoor.