Psychisch ‘afgekeurd’ dressuurpaard, wel interessant voor NH

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

double

Psychisch ‘afgekeurd’ dressuurpaard, wel interessant voor NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:58

Vorige maand is mijn merrie afgekeurd. Ze blijkt een ernstige vorm van verlatingsangst te hebben. Daarbij is ze rechtsachter ook onregelmatig (volgens de dierenarts stijfheid wat na training over kan gaan). In januari heeft ze als gevolg van haar verlatingsangst een trailerongeluk gehad. Ze is (zonder sedatie) bijna niet te vervoeren.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe eigenaar voor haar, het liefst een ‘Natural’ die haar weer paard laat zijn.
Inmiddels heb ik diverse discussies gehad over het feit dat ik op zoek ben naar iets onmogelijks. Is het aankopen van een paard zoals mijn merrie voor naturals wel of niet interessant? En is er misschien een ander soort opvang voor paarden met trauma en verlatingsangst?

Kitsolu

Re: Psychisch ‘afgekeurd’ dressuurpaard, wel/nie interessant voo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:01

Ik zou het een hele leuke uitdaging vinden om zo'n paard weer een beetje vertrouwen te geven en te zien hoe hij op NH reageert. Ik denk dat er wel meer NH mensen zijn die er zo over denken.

Anoniem

Re: Psychisch ‘afgekeurd’ dressuurpaard, wel interessant voor NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:03

Ik denk ook dat er wel mensen zijn die dat een uitdaging zouden vinden, hoor Lachen
Hoe oud is de merrie?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:08

Genoeg mensen die er aan zouden willen beginnen, maar wat ook belangrijk is --> Is ze vooral bang zonder mensen of zonder soortgenoten?

Er zijn namelijk genoeg mensen die mens voor haar willen zijn, maar eigenaren waar ze in een kudde kan leven zijn er al weer een stuk minder. En ik denk dat een kudde erg goed voor haar zou zijn Lachen

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 08:16

Ze is 6 jaar oud, vrij jong dus..

bromfiets, daar heb je dus gelijk in. Zelf had ik gedacht dat ze in een kudde zou moeten staan waar ze dus wel uitgehaald kan worden voor grondwerk / rijden. Maar vooral de kudde zal denk ik goed zijn voor haar.
Ze heeft het met paarden zodra ze met een paard samen is en het andere paard weggehaald wordt.
Maar als ik haar bijvoorbeeld longeer (alleen) en ik klik de longeerlijn los en ga buiten de longeerpaddock staan, raakt ze compleet in paniek. Ze wordt dan ook wel 'gevaarlijk' als in met haar voorbenen slaan als je haar eruit wilt halen.

Mijn wensenlijstje was dus: bij een volwassen natural, in een kudde, zonder alleen gelaten te worden.
Maar daarbij dus wel verkopen. En dat is dus de grote vraag bij mij. Koopt een Natural zo'n paard?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:23

En als ze een jaartje met rust gelaten wordt?..Gewoon lekker een jaar in een stabiele kudde buiten huppelen zonder aan het werk te hoeven?
Ze is nog erg jong, misschien moet ze nog een stukje ontwikkeling doormaken om een evenwichtig paard te worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:26

Is het geen optie om ergens naar toe te gaan waar jij er samen MET je paard aan kan werken?? Met dit soort paarden is het altijd maar weer de vraag waar zo'n dier terecht komt.
Ik heb een paar maanden geleden door tijdgebrek zelf een pony weggegeven. Ze stond in dit geval gratis en je wil niet weten hoeveel mailtjes je daar op krijgt van o.a 14 -15 jarige meisjes die "het wel even" gaan oplossen. Belinda is in hele goede handen terecht gekomen, maar het is wel een behoorlijke zoektocht geweest. Balinghof is ook een optie, maar ook die kopen sowieso geen paarden. Daar kan je hem natuurlijk wel in training zetten.

Staat/stond je paard trouwens alleen of met andere paarden??

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 08:32

aerdenhout1, daarom heb ik haar bewust niet op internet gezet. En vandaar ook de vraag of het realistisch is of niet.
Heb al iemand laten komen (www.2moons.nl) maar ze raakt wel zodanig in paniek dat het werken met haar moeilijk zal worden. Ik wilde het risico niet lopen dat ze haar benen zo breken (want zo erg raakt ze dus in paniek). De keuze voor verkopen is inmiddels weloverwogen. Ik ben zelf mijn vertrouwen al helemaal kwijt geraakt in haar. Angst met angst werkt gewoon écht niet meer.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 08:33

aerdenhout1 schreef:
Staat/stond je paard trouwens alleen of met andere paarden??

Ze staat overigens op een pensionstal, ze heeft een box waar ze andere paarden kan zien.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:38

Als je zelf angst hebt ontwikkeld wordt het idd erg moeilijk... Ik denk dat zo'n paard wel verkoopbaar is maar wel met een aantal maren. Stel dat ze altijd zo onstabiel zal blijven dat je er eigenlijk niet mee kan werken, is het dan interessant voor de nieuwe eigenaar om er een veulentje mee te fokken (Dus zit er een papier bij). Vindt zo'n nieuwe eigenaar het dan ook niet erg om haar te moeten laten staan, heeft hij/zij nog andere paarden om zich op te concentreren of wordt ze verkocht zodra het effect tegenvalt? Ook speelt de prijs natuurlijk een grote rol, als je redelijk wat geld vraagt zijn er al veel minder (verstandige, ervaren) mensen die er aan willen beginnen omdat die ook weten wat de risico's zijn...

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:40

Jeetje lastige situatie zeg... ik vraag me bij zo'n dier altijd af hoe dat terecht gaat komen... veel mensen dénken zo een paard wel aan te kunnen en te kunnen veranderen, maar er zijn er maar heeel weinig die dat ook echt daadwerkelijk kunnen...

Wel heb ik misschien een tijdelijke tip voor je...
Je kan eens een kijkje komen nemen bij mij op stal (http://www.staldegroenemeer.nl) en overwegen om je paard deze zomer bij mijn merrie in het koppel te zetten. Dat is een fijn koppel van 10 paarden op een megagroot land waar ze de zomer dag en nacht kunnen lopen...
Het is een constant koppel waarin de rangorde duidelijk is en de dieren elkaar met rust laten...
Misschien dat dat een idee is om haar even deze zomer tot rust te kunnen laten komen zolang je nog geen oplossing hebt...

Suc6 in ieder geval met je (moeilijke) beslissing!!

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 08:46

bromfiets, we hebben precies dezelfde overwegingen als jij aangeeft. Ze heeft wel mooi papier (KWPN v. Polansky) maar de angst bij mij voor het fokken is het afspenen van het veulen. Hoe zal ze daar dan op reageren? De prijs is in principe echt laag, 1/6 van wat wij zelf hebben betaald. Maar daarbij is het wel zo dat als het écht een goed tehuis is, de prijs zelfs nog bespreekbaar is.

Jarrah, voor mij is het dus ook echt belangrijk dat ze niet naar iemand gaat die het 'wel even gaat proberen'.
Je aanbod klinkt wel erg geweldig, mocht ik tijdig geen oplossing vinden. Ze staat namelijk in Nootdorp. Ik zal het zeker in gedachten houden!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:54

Ik hou je topic in de gaten hoe het verloopt met je keuze! Suc6!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:57

Wij hebben op dit moment een kudde van 18 merries en zo'n zelfde soort dame met verlatingsangst. Dat gaat redelijk goed, ware het niet dat ze niet drachtig te krijgen is en licht dampig is. Met haar is er geen sprake geweest van kopen, ze is geruild met een paard dat hier toen stond. Ik weet niet of dat voor jou ook een optie zou zijn?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:01

Ik denk dat je wel een goed plekje voor der zou kunnen vinden hoor!
De merrie die ik vorig jaar had had ook geen vertrouwen meer in mensen en niemand kon der zowat aanraken, dan miepte en mepte ze vreselijk!
Na veel tijd erin te hebben gestoken heb ik voor een groot gedeelte der vertrouwen terug gewonnen.
Begin dit jaar heb ik der verkocht aan een meid die ik alles eerlijk heb verteld over der en zij het wel een uitdaging vond.
Ze zijn heel happy samen! (ze hebben ups en downs uiteraard, maar zij is erg goed voor de merrie!)
(iig niet aan de eerste de beste verkopen... heb 1 x die fout gemaakt die ik gelukkig kon herstellen na een jaar )

Iig veel succes!

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:03

Wat zonde zeg want het is een geweldig mooi paard zo te zien in je profiel. Is dit ineens gekomen of heeft ze altijd al verlatingsangst gehad?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:21

Wat mij niet duidelijk is in je stukje, is waar ze nu precies op is afgekeurd?
Een veearts mag namelijk nooit een paard goedkeuren dat niet rad is, ook al verwacht hij dat ze weer goed gaat lopen.

Bij een 6jarige is het karakter al behoorlijk uitgekristaliseerd, maar je kan wel proberen om voor alles een oplossing tezoeken, en voor de rest mee leven...

Mijn huidige merrie (bloedpaard) heeft zeker zoveel angst als jij aangeeft, maar ze heeft geleerd op mij te vertrouwen. Ik zou haar zeker ook niet alleen moeten laten, ik kan zelfs niet even bij haar weglopen op de poetsplaats, voor telefoon oid. Dat doe ik dus ook niet.

Ze gaat heel braaf de trailer op, maar ik moet erbij blijven, anders wordt ze gekker dan gek. Als we op concours gaan over een tijdje, willen we een mini bij haar proberen, anders kan ik haar nooit alleen laten.

Ik kan er ook mee buitenrijden, ik heb eerst veel met haar gelopen, zodat ze achter me kon schuilen, en nog steeds stap ik weleens af als het eng wordt. Dat gaat ook heel goed tegenwoordig. Eigenlijk ben ik een redelijke vervanging voor een paard voor haar.

En alleen zetten moet je altijd maar voorkomen, want zon paard went daar nooit aan.

'Genezen' kan je verlatingsangst nooit, zeker niet op die leeftijd, maar er zijn best mensen te vinden die er hun weg mee kunnen vinden. NH mensen of 'reguliere' mensen, in die hoek zijn er ook zat te vinden die heel paardgericht problemen op willen lossen.

En over fokken: ik heb vroeger ook ooit zon 'gekke' merrie gehad, voor de slachtprijs overgenomen wegens gedragsproblemen, die bleek dus ook extreme verlatingsangst te hebben. Indertijd was ik ziek, heb haar verkocht en ze is bij een kennis gekomen. Deze heeft een veulen bij haar gefokt, en dat ging allemaal heel erg goed. De merrie was wel extreem beschermend, maar ze staat op een pensionstal met zeer ervaren mensen die ermee overweg kunnen.
Spenen was zeker geen probleem, is het eigenlijk nooit als je het niet te vroeg doet, dan willen de merries ook wel hun rust hoor!
Voor sommige merries is de fokkerij in soms fijner dan ergens komen waar het allemaal niet zo lukt.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 09:23

Bedankt voor alle fijne reacties..

Bromfiets, of inruilen een optie weet ik niet.. Om eerlijk te zijn heb ik daar nog niet eens over nagedacht.. En het is ook helemaal afhankelijk tegen wat voor paard..

hippo, of ze het altijd al heeft gehad weet ik niet.. negen maanden geleden heb ik haar gekocht.. ze kon wel moeilijk alleen zijn, maar zo erg als het nu is had ik het op de vorige stal nog niet gezien.. de eerste keer vervoeren heeft ze een lichte sedatie gehad, omdat ze alleen nog maar op de vrachtwagen had gestaan.. zo zou haar 1e ervaring met de trailer al meteen goed zijn.. helaas bleek het de 2e keer vervoeren (na thuis oefenen met op de klep lopen ed) helemaal foute boel te zijn.. Ze heeft een ongeluk gehad [VVDD] 'Ongeluk' met trailer en sindsdien is alles wel erger geworden..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:25

Afgekeurd op verlatingsangst? Dat vind ik vrij apart? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit eerder heb gehoord.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 09:31

randalinpony/Apple, ze is afgekeurd als sportpaard, omdat ze in de sport vervoerd zal moeten worden. Ook moet ze in de dressuur alleen in de bak zijn. Dit gaat wel, als ze er ook al die tijd alleen is geweest (dus met inrijden ook).

Geloof mij, ik had uberhaupt van verlatingsangst (bij paarden) nog nooit gehoord. Maar er is een wereld open gegaan. Dit is niet iets van de afgelopen weken, maar we zijn sinds januari nu bezig met pogingen doen haar er bovenop te krijgen. De kliniek die haar heeft 'afgekeurd' is er vanaf de aankoopkeuring, het ongeluk tot aan nu toe bij geweest. Het is een goede kliniek, dus ik ga er vanuit dat het echt geen onzin is dat ze afgekeurd is.

randalinpony, bedankt voor je ervaring. Het kan dus hardstikke meevallen met het fokken. We zijn al erg oplettend met alleen zetten ed. maar dan nog is ze zo onvoorspelbaar, dat het voor mij soms té spannend is hoe ze gaat reageren. Zelf ermee knoeien lijkt me niet verstandig, vandaar dat ik zoek naar mensen die er écht verstand van hebben..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:35

En op het been toch, wat stijf is Lachen. Als ik er een paard bij zou kunnen hebben zou ik het zo doen. Helaas kan ik alleen pony's houden thuis.

Ik heb een ijslander die ik voor zo goed als niks heb overgenomen vanwege 'levensgevaarlijk' gedrag. Met hem heb ik uren en uren gewoon, domweg gewandeld. En steeds hele kleine stapjes gezet. Na ruim een jaar ben ik er eens op gaan zitten en tot nu toe (3 jaar verder) gaat alles nog altijd goed, hoewel we regelmatig een stapje terug moeten doen en alles altijd met veel rust en soms wat moeizaam gaat.

Ik begrijp dat je het zelf helemaal niet meer ziet zitten. Als je iemand gevonden hebt, wees er dan zeker van dat ze geduld hebben en vooral rust uitstralen. Heel veel sterkte tot die tijd...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:39

Hummmm.

Volgens mij is er aan alle kanten nog wel een mouw aan te passen. Meer tijd geven vooral, een professional het trailerprobleem laten oplossen, eerste instantie starten op de grotere concoursen waar meerdere ringen naast elkaar liggen.

Een paard is nu eenmaal een kuddedier en verlatingsangst komt bij veel paarden in meerdere gradaties voor.

Kwestie van tijd, geduld en nog meer geduld. En daarnaast de grenzen van je paard bewaken en zorgen dat hij/zij niet in een situatie komt waarbij je de verlatingsangst opwekt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:42

Ik heb mijn merrie weggegeven omdat ik wilde dat ze een super goed tehuis zou krijgen.. ze had dan wel niet het zelfde maar ook niet meer goed verkoop baar..

angst en angst werk niet samen werkt aferechts..
Ik heb hierdoor diverse paarden gehad helaas.. die het met een ander baasje super deden zonder problemen gewoon weg omdat het niet klikte

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:45

Ik denk ook dat dit met veel geduld en weidegang in de koppel al een heel eind opgelost kan worden. Als je echter zelf angst hebt ontwikkeld, dan is het geen goed idee om er zelf mee aan de slag te gaan.
Ik heb vaker met paarden met verlatingsangst in verschillende gradaties gewerkt (ik heb er nu zelf ook een, die kon niet eens alleen op de spitplaats staan en werd alleen in de binnenbak helemaal gek). Wat standaard is, is weidegang in de kudde. gewoon een tijd lekker op de wei, niets mee doen, even die rust vinden. Daarna een vertrouwensband opbouwen, in de wei met de kudde erbij en vandaaruit steeds kleine stapjes verder weg.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 09:54

Apple schreef:
Hummmm.

Volgens mij is er aan alle kanten nog wel een mouw aan te passen. Meer tijd geven vooral, een professional het trailerprobleem laten oplossen, eerste instantie starten op de grotere concoursen waar meerdere ringen naast elkaar liggen.

Een paard is nu eenmaal een kuddedier en verlatingsangst komt bij veel paarden in meerdere gradaties voor.

Kwestie van tijd, geduld en nog meer geduld. En daarnaast de grenzen van je paard bewaken en zorgen dat hij/zij niet in een situatie komt waarbij je de verlatingsangst opwekt.

Er is geen trailerprobleem, buiten de verlatingsangst. Zoals ik al zei is er al een proffessional bij geweest. Zij heeft duidelijk aangegeven dat het pas zin heeft om iets met de trailer te doen als het onderliggende probleem is aangepakt. Daarbij staat ze gewoon in 1x op de trailer, maar eenmaal erop, met het besef dat ze alleen is steigerd ze de hele boel bij elkaar.

Het is voor buitenstaanders heel makkelijk te zeggen dat je meer geduld moet hebben, en meer tijd. Maar waar trek je de grens? We lopen constant op ons tenen met haar. En met mijn angst durf ik haar niet eens meer uit de panieksituatie te halen (wanneer die zich voor doet).

De situaties voorkomen kan prima, als ze voorspelbaar zijn. Gisteren stond ze met 3 andere paarden in de wei en tóch raakte in paniek. En dan moet ze toch uit die panieksituatie gehaald worden.