We gaan het toch doen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

We gaan het toch doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 13:22

Ik weet niet of ik hem hier goed neerzet hoor
Ik heb besloten dat ik het toch ga doen.. Na maanden praten over dat je in feite toch wel een stuk ijzer in zn mond hangt.. en toch wel eens een skup geeft als ie niet vooruit komt, en dat dat eigenlijk toch ook anders kan, maar niks ondernemen... (ik kan nou eenmaal geen 2 tot 7 daagse cursussusen doen met mn baby)
Heb ik gister avond voor de zoveeltse keer mijn boek van Jo Bird erbij gepakt en dacht.. Kom op Robin,. skup onder je hol, we gaan ervoor!
Hoe ik het ga doen? tja..
Stap 1. Ruil mn hoofdstel in voor een bitloos hoofdstel..
Stap 2. We nemen het paard niet meer alleen uit het land om te werken, Maar nu meer om te Spelen.. Lekker los in de bak, en elkaar eens echt proberen aan te voelen.. Ben benieuwd of ze wilt volgen..
Stap 3. Oefenen zonder zadel te zitten.. Ik zieper alle kanten op, Dus dat worden ellende lange stapritjes! Heerlijk..
Stap 4. Plaats je zadel op Marktplaats en koop er een barebackpad voor terug..

Ben ik al goed bezig??
Heb nog wel een vraagje.. wat is nou het beste bitloze hoofdstel om mee te beginnen? Ik hoor her en der dat sommige bitloze hoofstellen botjes bij een paard kunnen breken ed...

dorientjuh

Re: We gaan het toch doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:23

Stap 4 zou ik niet doen. Het is niet goed voor de rug van je paard om vaak zonder zadel te rijden in verband met drukkingen. Voor de rest: goed bezig! OK dan!
Edit: er zijn idd veel verschillende hoofdstellen op de markt. Er zijn er inderdaad die het neusbotje kunnen breken, maar dat is eigenlijk alleen wanneer je de neusriem te laag hangt. Ik zou beginnen met zoiets als van http://www.ruitersportshop.com/ .
Afbeelding

Het is wel van belang dat je je paard eerst leert wijken voor druk, voordat je bitloos begint. Lachen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:27

stap 4 zou ik ook idd niet doen, je kan er wel een kopen of maken maar zou er niet alleen mee rijden Lachen
met een bitloos hoofdstel die GOED hangt zou je geen neus kunnen breken of je moet echt hele gespierde armen Huilen van het lachen
maar verder heel goed bezig Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:05

Idd helemaal oké Knipoog

Je kan ook je (boom) zadel inruilen voor een boomloos zadel, dan heb je al veel meer gevoel. (je voelt wat de rugspieren doen enz). Je moet wat bitloos betreft uit proberen, lzodat je erachter komt wat voor jullie het beste werkt.

suc6 ermee Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:23

Je bent op de goede weg, nog enkele stappen en je kunt toetreden tot de sekte Clown

Het ontgroeningsritueel bestaat uit het drinken van biologische wijn geplukt en geperst bij volle maan uit een natuurlijk bekapte hoef van de cursus.

Vanaf dan moet je elke ochtend opstaan en drie kaarsjes branden bij je altaar waar foto's van Parelli, Hempfling en Voest staan. Haha!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:38

Je vergeet mony roberts, linda tellington-jones en chris irwin Tong uitsteken Arabesk

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 23:24

hahah lol :p
Maar okee, een boomloos zadel lijkt me ook wel wat..
en me even laten informeren door een kenner over het hoofdstel dus..
Wel grappig, Gister was ze even los in de bak, ik ben dr even met mn zweep heengelopen (nou niet boos worden meteen Tong uitsteken) en heb haar daarmee eens tegen haar borst geduwd, heel zachtjes, en ja hoor ze liep achter uit Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 23:36

Als je lid bent kun je hier 3 optomingen testen, en er staat een overzicht van heel veel botloze optomingen.
http://www.bitloos.nl/

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 23:42

thanks! ga morgen even kijken, mn ogen willen niet meer Tong uitsteken

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 11:10

Ik heb het hoofdstel van de foto van dorientje besteld Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:48

Arabesk schreef:
Je bent op de goede weg, nog enkele stappen en je kunt toetreden tot de sekte Clown

Het ontgroeningsritueel bestaat uit het drinken van biologische wijn geplukt en geperst bij volle maan uit een natuurlijk bekapte hoef van de cursus.

Vanaf dan moet je elke ochtend opstaan en drie kaarsjes branden bij je altaar waar foto's van Parelli, Hempfling en Voest staan. Haha!

Nou weet ik gelijk weer waarom ook weer niet... Clown

Maar leuk, ik ben benieuwd hoe ze het met dat hoofdstel doet. Ziet er vriendelijk en praktisch uit.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:56

Vond ik ook wel een van de vriendelijkste ja Haha!
Ik ben ook erg benieuwd! Ze vind het bit iig echt niet leuk..
Zou ik ook niet vinden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:21

Ik zou stap 1 en 2 omwisselen. Zorg dat het grondwerk er goed inzit voordat je gaat rijden, ipv meteen lukraak bitloos te gaan rijden. Er moeten bepaalde dingen goed in je paard zitten voordat je bitloos begint. Wijken voor druk is al opgenoemd. Ik zou daar aan toe willen voegen: one rein stop.

Zadel zou ik niet wegdoen. Barebackpad aanschaffen is de kosten niet, en kan er altijd bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:22

Waarom zou dit beter zijn voor het paard? Het bewijs daarvoor is nog nooit geleverd.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:23

@ cassidy, Ik heb m ook een beetje in een opwelling geschreven Haha!
Maar ik wil het wel echt gaan doorzetten hoor! Alleen iedereen heeft er weer een totaal andere kijk op Tong uitsteken
En ikzelf weer een beetje anders Tong uitsteken
Ik kan nou ook niet echt oefeningen in het grondwerk vinden.. En les erin nemen is gewoon geen optie..
De bedoeling is niet dat ik ineens a la parelli met een touwtje op mn paard wil gaan zitten hoor Tong uitsteken
Maar ik wil het gewoon allemaal wat vriendelijker, en vooral wat leuker voor mn paardje!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:24

Wat bedoel je daar mee suleilitha?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:26

suleilitha schreef:
Waarom zou dit beter zijn voor het paard? Het bewijs daarvoor is nog nooit geleverd.

Tsjah, en iedereen doet wat hem het beste dunkt.

Mooi hoofdstel trouwens wat je besteld hebt!! Idd, one rein stop kan heel goed van pas komen Knipoog kijk daarvoor even op paardnatuurlijk.nl

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:27

zadl verkopen lijkt mij ook niet nodig. wel leuk dat je ook gaat `omscholen`.

wel knap dat je naar jezelf hebt durven kijken. ben benieuwd hoe het bevalt, maar heb er alle vertrouwen in Lachen

niet opgeven als t niet gelijk lukt allemaal. als t echt lukt heb je iets om trots op te zijn straks! Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:28

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Goede wegen...minder goede wegen...
Wat voor jou de goede weg is, kan een ander niet bepalen.
Misschien hou jij van de snelweg...of kies je liever voor de toeristische route...
En bij beide varianten heb je ook nog weer verschillende mogelijkheden.

Wat de juiste route voor jou is....dat kun jij alleen zelf bepalen.
Het gaat er om dat het goed voelt en dat je plezier er aan beleeft.
Het is niet belangrijk wat anderen leuk en goed vinden voor jou....lijkt me.

Dus...mijn vraag is: wat wil JIJ met je paard doen?
En hoe wil jij dat bewerkstelligen?

En nog een vraag: heb je nog tijd om op mijn PB te reageren? Ik heb me sufgetypt en ben erg benieuwd hoe het bij jou geland is....

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:29

Ja hoor, ik durf er best voor uit te komen..
Ook dat het gewoon mijn gebrekkigheid was dat mn paardje niet luisterde, en het daarom maar even dacht op te lossen met pessoa bit.. Ik ben best kwaad op mijzelf geworden!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:30

Arabesk schreef:

whahahahaha geniaal Tong uitsteken die gaan we invoeren Tong uitsteken

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:31

polly2 schreef:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Goede wegen...minder goede wegen...
Wat voor jou de goede weg is, kan een ander niet bepalen.
Misschien hou jij van de snelweg...of kies je liever voor de toeristische route...
En bij beide varianten heb je ook nog weer verschillende mogelijkheden.

Wat de juiste route voor jou is....dat kun jij alleen zelf bepalen.
Het gaat er om dat het goed voelt en dat je plezier er aan beleeft.
Het is niet belangrijk wat anderen leuk en goed vinden voor jou....lijkt me.

Dus...mijn vraag is: wat wil JIJ met je paard doen?
En hoe wil jij dat bewerkstelligen?

En nog een vraag: heb je nog tijd om op mijn PB te reageren? Ik heb me sufgetypt en ben erg benieuwd hoe het bij jou geland is....

Ik ga nog op je pb reageren zeker weten! Ga straks even mn kindje naar bed brengen en dan nog even goed doorlezen en dan pb ik terug hoor!
Wat ik wil.. Ik wil dat mn paardje zonder dwang voor mij WILT lopen.. En plezier heeft om met mij te werken,, dat wil ik..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:35

Elma_ schreef:
Ik ga nog op je pb reageren zeker weten! Ga straks even mn kindje naar bed brengen en dan nog even goed doorlezen en dan pb ik terug hoor!
Wat ik wil.. Ik wil dat mn paardje zonder dwang voor mij WILT lopen.. En plezier heeft om met mij te werken,, dat wil ik..

Duidelijk....
En daarvoor zijn ook weer meerdere wegen om dat te bereiken...
Dus dan rest je nog het nadenken daarover...hoe wil jij dat gaan bereiken?
Ik zou niet direct alles in de wilgen hangen....(je zadel en zo)....want je zult eerst moeten ontdekken, denk ik, of bepaalde zaken wel bij je passen...
Je kunt bepaalde boomloze zadels ook op proef krijgen. Dan kun je kijken of het wel iets voor je is...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:41

polly2 schreef:
Elma_ schreef:

Duidelijk....
En daarvoor zijn ook weer meerdere wegen om dat te bereiken...
Dus dan rest je nog het nadenken daarover...hoe wil jij dat gaan bereiken?
Ik zou niet direct alles in de wilgen hangen....(je zadel en zo)....want je zult eerst moeten ontdekken, denk ik, of bepaalde zaken wel bij je passen...
Je kunt bepaalde boomloze zadels ook op proef krijgen. Dan kun je kijken of het wel iets voor je is...

Tja.. dat weet ik dus niet zo goed Tong uitsteken
Ik dacht als eerste aan het bitloze hoofdstel..

Ik maak wel vaak buitenritjes.. ze vind het allemaal geloof ik wel leuk.. Maar of ze nou echt gelukkig is..
Ik heb haar nu iig 24/7 buiten staan in de kudde, dit bevalt geloof ik wel goed..
Ik wordt gewoon zo snel boos.. Als ze bijv het bit vast pakt ga ik terug hangen.. Of zoals ik zij had ik een pessoa bit gekocht. dat is toch achterlijk.. Het is toch gewoon mn eigen fout dat ze zo doet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:42

Elma_ schreef:
@ cassidy, Ik heb m ook een beetje in een opwelling geschreven Haha!
Maar ik wil het wel echt gaan doorzetten hoor! Alleen iedereen heeft er weer een totaal andere kijk op Tong uitsteken
En ikzelf weer een beetje anders Tong uitsteken
Ik kan nou ook niet echt oefeningen in het grondwerk vinden.. En les erin nemen is gewoon geen optie..
De bedoeling is niet dat ik ineens a la parelli met een touwtje op mn paard wil gaan zitten hoor Tong uitsteken
Maar ik wil het gewoon allemaal wat vriendelijker, en vooral wat leuker voor mn paardje!

Toch kun je stap 2 beter niet doen voordat je stap 1 hebt genomen. Er bestaan geen afkortingen voor het NH werk, voorbereidingen voor bitloos rijden en rijden zonder zadel, ondanks wat velen beweren, niet als je het veilig wilt houden voor je paard, voor jezelf, en vooral voor de medemens (ruiter of gewoon weggebruiker). Niet lukraak aan gaan klooien, dat kan zo ontzettend fout gaan!