hackamore of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

hackamore of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 21:30

Ik zit een beetje met een dilemma. Mijn paard is qua temperament op buitenritten (alleen of met meerderen) nogal onvoorspelbaar. De ene keer loopt hij maar half te tölten (het is een ijslander), en de andere keer kan ik hem aan een heerlijk lang teugeltje laten stappen zonder dat hij ook maar iets in zijn passen versnelt. Hij vindt het namelijk HEEL leuk om zo hard mogelijk te gaan.

Ik wil heel graag bitloos met hem, ik heb al heel wat geprobeerd, maar hij loopt vrijwel overal doorheen (CRB, touwhalster, glücksrad, kruislinks systeem, dr. cook, sidepull, bosal).

Nu zit ik te denken over een hackamore (die ik hiervoor kort met een ander paard gereden heb), ik heb echter (zoals de meesten) heel veel horror en spook verhalen gehoord over het breken van het neusbot enz.

Mijn vraag: kan een hackamore een oplossing zijn, ook als hij een keer heel druk is buiten en ik bij iedere pas moet vasthouden en weer loslaten? Beschadig ik hem daar niet mee? En kan ik dan het beste aan een hack met korte of lange scharen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, dat bit zie ik niet meer zitten.

Anoniem

Re: hackamore of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:56

Hoe is je paard met rijden in de bak? Is het alleen buiten dat hij zo kan versnellen en door optomingen heen loopt?

Als je hackamore op de goede hoogte hangt moet je het echt wel heel bont maken om een neusbot te breken. Ik zie dat niet gebeuren eerlijk gezegd.

Een hack kan wel heel scherp inwerken. Het ligt er ook aan of je een kinketting (scherper) of kinriempje gebruikt, en hoe lang de scharen zijn (langer=scherper).

Ik vind zelf dat als je al een paar duidelijke hulpen hebt gegeven om in tempo te verlagen (zit- en stemhulpen, evt. een ophouding) en je krijgt geen reactie, dan kan je best eens een goede ophouding met de hack geven. Al is het maar om gevaarlijke situaties buiten te vermijden. Een hackamore is daarin gewoon heel duidelijk. Echter, zodra je reactie krijgt meteen belonen door weer los te laten (maar dat moet sowieso, hackamore of niet).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:57

Nou, ik zal je eerst even van de spookverhalen afhelpen Knipoog
Het een hackamore kun je het neusbotje niet breken, zolang hij maar op de goede hoogte hangt.
Voorbeeldje:
Afbeelding
Leg je de hackamore te laag, dan zie je dat hij op het zwevende neusdeel ligt, en dit kan uiteraard breken als er veel kracht op komt te staan. Bij een hackamore met lange scharen is daar meer kans op dan met korte scharen.
Een hackamore hoort twee vingers onder het jukbeen te liggen, net zoals alle andere bitloze optomingen. En zoals je op het plaatje kan zien ligt hij dan boven het zwevende stuk, en kan er echt niets breken, hoe hard je ook probeert Nagelbijten / Gniffelen

Maarrr... Als je paard niet reageert op andere bitloze optomingen dan:
1. Begrijpt hij waarschijnlijk de hulpen niet, snapt het principe 'wijken voor druk' niet helemaal..
2. Zal door élke neusdruk willen heenlopen, dus ook door de hackamore.

Mijn advies: ga thuis grondwerk met hem doen, leer hem wat wijken voor druk is, leer op je zit rijden met losse teugels, en leer hem een noodrem aan; de one-rein stop bijvoorbeeld.

Verder kun je misschien een beetje voorspellen wanneer hij lekker rustig is, en wanneer hij wat opgefokt is. Ik doe mijn paard vaak vantevoren even los longeren als het wat fris weer is bijvoorbeeld. Dan merk ik snel of hij in een eigenwijze bui is.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:02

Als je je paard wilt laten stoppen met hackemore dan is dat niet de juiste oplossing Knipoog

Ik heb je topic gelezen dat je IJslander erg vervelend was met buitenritten. Ik denk niet dat een Hackemore daarvoor de juiste oplossing is.

Ik rijd ook met hackemore, puur omdat ik dan hele kleine hulpen kan geven en mijn merrie er buiten goed op reageert.

Zoals hierboven staat zou ik beginnen met grondwerk. Leer hem stemhulpen aan zoals ho is ook echt HO en niet nog een stapje verder.

Dit kun je dan verder uitbreiden onder het zadel Lachen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:07

ik blijf erbij dat het uiteindelijk training is, maar ben er mij heel goed van bewust dat sommige paarden echt doorduwers zijn als het op hun lievelingsding aankomt. de ene is niet te houden als je gaat springen, de ander is niet te houden in galop op buitenrit... ik snap ook best dat je daar 'iets' aan moet doen, maar ik durf niet te oordelen of dan maar naar een hackamore grijpen voor jouw nu de oplossing is... Dat zul je ook snel genoeg merken... als hij ook hier gewoon doorloopt, heeft de optoming er geen snars mee te maken...
ik zou het sowiso niet als permanente optoming kiezen (zeker geen met lange scharen), maar bv in de bak met een heel lichte optoming proberen te blijven rijden...
bokt slaat wel eens graag op hol wat hackamore's en sterke bitten betreft, maar volgens mij hebben veel meer ruiters dan je denkt een wandelhoofdstel en een trainingshoofdstel thuis hangen hoor. om een acuut probleem op te lossen lijkt het mij geen doodzonde...

ik zou wel altijd proberen terug te werken naar een zachte optoming toe als je de overstap op hackamore zou maken...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:53

@ Kynshiri,

een hackemore is zo scherp als de ruiterhand is...

als je lichte hulpen geeft werkt de hackemore heel rustig in. Als je er hard aan gaat trekken dan werkt de hackemore hard in.

Bij een hackemore krijgt een paard niet altijd druk, tenzij jij druk uitoefent op de teugels.

Mocht je toch op hackemore overgaan Heiditjj, dan zou ik daar als ik jou was toch een "deskundige" bij halen. Iemand die verstand heeft van het rijden met hackemore. Je moet daar zelf niet mee gaan aanrommelen omdat je daarmee toch veel schade kunt aanrichten.

En jazeker kun je het neusbeen met een hackemore breken!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:23

RedPassion schreef:
Hoe is je paard met rijden in de bak? Is het alleen buiten dat hij zo kan versnellen en door optomingen heen loopt?

In de bak kan ik hem op mijn gewicht en met een halsring rijden, dan gaat hij geen stap harder of verder dan ik wil. Hij doet dit echt alleen met buitenrijden.

MysticTinker schreef:
Verder kun je misschien een beetje voorspellen wanneer hij lekker rustig is, en wanneer hij wat opgefokt is. Ik doe mijn paard vaak vantevoren even los longeren als het wat fris weer is bijvoorbeeld. Dan merk ik snel of hij in een eigenwijze bui is.

Dat is dus de reden dat dit helaas niet helpt, dat heb ik al een aantal keer geprobeerd, in de bak is hij zo mak als een lammetje. Het gaat echt om het buitenrijden. Hij is namelijk alleen buiten zo opgefokt en hij vertoont dat gedrag nooit ergens anders dan op buitenrit.
_Skess_ schreef:
Zoals hierboven staat zou ik beginnen met grondwerk. Leer hem stemhulpen aan zoals ho is ook echt HO en niet nog een stapje verder.

Dit kun je dan verder uitbreiden onder het zadel Lachen

Dat doet hij dus prima, behalve als hij weer in zo'n bui is (7 van de 10 keer). Die andere 3 keer rijd ik hem heerlijk op een lang teugeltje dmv. neckreining en gewichthulpen.

Is het misschien een idee om er eentje aan te schaffen en die eerste in de paddock te gebruiken, dan naar de bak, naar de wei en dan op een buitenritje? Langzaam opbouwen dus.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:25

Langzaam opbouwen is zowiezo verstandig, maar heb jij ervaring met een hackemore? Je moet er niet zomaar aan beginnen. Het is ook belangrijk dat je hem hoog genoeg hangt. Je moet echt heel goed weten waar je aan begint Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:21

_Skess_ schreef:
Je moet echt heel goed weten waar je aan begint Knipoog

Daarom vraagt ze hier ook naar info/ervaringen denk ik Lachen

Ik vind dat er niks mis is met een hackamore bij goed gebruik. Weet wat je in je handen hebt en welk effect het kan hebben, maar eigenlijk geldt dat voor elke (bitloze) optoming. Sommige paarden hebben in bepaalde situaties nou eenmaal een wat sterkere prikkel nodig.
Ik heb niet het idee dat TS verder veel rijtechnische problemen heeft, wel een paard dat wat te enthousiast kan worden buiten. En juist daar kan je het niet gebruiken dat je paard pas na 10 keer op je hulpen reageert. Waarom dan geen hack?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:22

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal. Het juist positioneren van de hack komt wel goed Knipoog Ik denk dat ik er idd maar een aanschaf en dan kijken hoe het gaat. Heel erg bedankt voor de info!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:33

ik heb er een besteld!!
Een zwart leren sprenger hackamore Haha! met kinriem, niet met ketting Knipoog

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:41

Nou, veel succes ermee!
En je kunt inderdaad het neusbot van een paard ermee breken... als je hem te laag hebt en een bulldozer erachter hangt. Ja
Ik rijd mijn paarden ook met hack, altijd gedaan en blijf ik ook doen. De meeste tijd heb ik te teugels niet eens vast of met 2 vingers en áls ze dan een keer hyper worden heb ik genoeg in handen om ze rustig te houden.
Ik heb bij Comotu 1 keer een bit erin gehangen (hij is eerst altijd met bit gereden en ik heb er een watertrensje ingedaan) en hij was verschrikkelijk ontevreden. Keek kwaad, was minder ontspannen en reageerde er wel erg extreem op. En er is toch echt niks mis met zijn tanden/ mond. Dus nu weer altijd hack.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:44

Mijn paard is ook zo oersterk.. Ik ben een pessoabit gaan proberen.. ze reageerde hier heel erg goed op, en had hem binnen 5 minuten door!
Wel moet je met dit bit erg voorzichtig zijn, en heel zacht en stil in je handen.. het is niet het vriendelijkste bit namelijk! Succes..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:38

Elma_ schreef:
Mijn paard is ook zo oersterk.. Ik ben een pessoabit gaan proberen.. ze reageerde hier heel erg goed op, en had hem binnen 5 minuten door!
Wel moet je met dit bit erg voorzichtig zijn, en heel zacht en stil in je handen.. het is niet het vriendelijkste bit namelijk! Succes..

maar ik wil er geen bit meer in hangen Knipoog Mijn motto wat dat betreft is: "als paarden een bit nodig hebben, worden ze er wel mee geboren".

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:42

Ik rijd ook met hack, om precies dezelfde reden als jij er nu 1 aangeschaft hebt. Wel zorg ik ervoor dat ik altijd eerst stem- en zithulpen geeft als ik iets vraag, pas daarna gebruik ik de teugels. En ja, als meneer weigert naar mijn vraag te luisteren omdat hij zonodig wil racen, dan wordt het een commando in plaats van een vraag, en daar gebruik ik dan gerust een flinke ophouding voor. Ik heb overigens bewust wel een ketting in plaats van een riempje, omdat dit veel beter werkt in ons geval Ja.

Ik zou gewoon eens proberen hoe je paard erop reageert, en als je zeker weet dat hij hoog genoeg hangt (liever te hoog dan te laag), hoef je zeker niet bang te zijn om er duidelijk mee te zijn. Niet dat je nu maar als een idioot moet gaan ropen rukken, maar je begrijpt wel wat ik bedoel Knipoog.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:59

RedPassion schreef:
_Skess_ schreef:
Je moet echt heel goed weten waar je aan begint Knipoog

Daarom vraagt ze hier ook naar info/ervaringen denk ik Lachen

Ik vind dat er niks mis is met een hackamore bij goed gebruik. Weet wat je in je handen hebt en welk effect het kan hebben, maar eigenlijk geldt dat voor elke (bitloze) optoming. Sommige paarden hebben in bepaalde situaties nou eenmaal een wat sterkere prikkel nodig.
Ik heb niet het idee dat TS verder veel rijtechnische problemen heeft, wel een paard dat wat te enthousiast kan worden buiten. En juist daar kan je het niet gebruiken dat je paard pas na 10 keer op je hulpen reageert. Waarom dan geen hack?

dat vind ik dus ook. ik heb er pas eentje overgenomen van iemand van bokt met korte scharen.en die bevalt mij prima. het gaat een stuk beter in het bos. gebruik em daar ook alleen maar.
ook ik had geen ervaring met een hack maar als je er rustig aan wend en zelf rij ik reining dus was al gewend om veel met een losse teugel te rijden. het geen wat jij omschrijft ken ik helaas erg goed, die van mij ziek vaak spoken in het bos. ook ik had er ook een topic over geopend hoe ik dat kon oplossen.

ik heb toch mijn gevoel gevolgt en bij mij hielp het tot nu toe wel. veel succes in elk geval. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:38

heiditjj schreef:
Elma_ schreef:

maar ik wil er geen bit meer in hangen Knipoog Mijn motto wat dat betreft is: "als paarden een bit nodig hebben, worden ze er wel mee geboren".

Als je dat als argument gebruikt zou een zadel dus ook niet gewenst zijn. En reken maar dat een zadel voor een paard nodig is als je er op wilt rijden!!
Kies een optoming die voor je paard werkt, niet eentje die volgens de principiele theorie goed zou zijn. Als jouw paard uitstekend op een bit buiten kan rijden, dus ontspannen en regelbaar, dan zou ik dus gewoon met een bit buiten gaan rijden.
Heb je een goed lesgeefmens? Doe eens een buitenrit als les zodat je lesgeefmens kan zien wat er gebeurt en hoe je daar het beste op kunt reageren, want waarschijnlijk komt een behoorlijk deel van dit probleem uit jouw handelen voort.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 06:48

Ik heb geen les, wel gehad, en die persoon kon mij er ook niet mee helpen. Hij vindt het gewoon heel erg leuk om te racen.

Ik wil er gewoon geen bit meer in hangen, het doet hem zeer, daarom kauwt hij en schuimt hij, iets waar niemand bij nadenkt.

En die zin ging mij trouwens meer om hulpmiddelen. Ik rijd alleen nog met een zadel omdat ik toch regelmatig rijd en ik zijn rug niet wil verzieken door altijd het gewicht op 1 punt te laten rusten. Daarom rijd ik ook boomloos. In de wei en in de bak rijd ik trouwens altijd zonder zadel, maar buiten vind ik het zo gewoon nog even veiliger.

En soms is hij buiten ontspannen, maar 7 van de 10 keer is het net een race bulldozer, dan wil ik er geen bit in hebben omdat ik hem niet kapot wil trekken, en probeer hem dan nog maar eens op je zit terug te krijgen.

Ik heb redenen genoeg om geen bit meer te willen en daar blijf ik bij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:17

Dan heb ik maar één suggestie voor je: neem goede les!!!
Want met bit of zonder, je hebt een rijtechnische "uitdaging", die je niet gaat oplossen met wat tips van mensen die niet kunnen zien wat er feitelijk aan de hand is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:04

heiditjj schreef:
Ik heb geen les, wel gehad, en die persoon kon mij er ook niet mee helpen. Hij vindt het gewoon heel erg leuk om te racen.

Ik wil er gewoon geen bit meer in hangen, het doet hem zeer, daarom kauwt hij en schuimt hij, iets waar niemand bij nadenkt.

Kijk er zijn gelukkig mensen die wél zien dat het geen ontspanning is, maar een uiting van pijn en niet kunnen slikken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:20

@Arabesk, er is kauwen en kauwen. Er is het kauwen van nageven (doen ze ook wel zonder bit) en er is kauwen van frustratie. Het onderscheid is heel goed te maken. Als mijn merrie nageeflijk kauwt, dan gaat ze ietsjes schuimen, als ze gefrustreerd is (en dat gaat over het algemeen echt NIET over het bit, maar over andere zaken) dan schuimt ze niet bij haar mond.
Enne, dat kauwen en schuimen kan dus ook wanneer je bitloos rijdt, we hebben onze jonge ruin een tijdje op een sidepull gereden en die kauwde en schuimd net als met bit.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:39

Ik denk dat je het altijd kunt proberen... En als het niet goed gaat kun je altijd weer overstappen op je oude gewoonte

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 12:14

Ik krijg als het goed is mn hack morgen of overmorgen binnen. Eentje van leer met zacht gevulde neusriem en een kinriempje met een stukje ketting ertussen met scharen van 18cm. Ik ga gewoon heel voorzichtig eerst lekker in de paddock aan de gang met hem. Bedankt voor alle reacties

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:35

Denk je goed na met die ketting? Mijn merrie kreeg er wondjes van ook al zat die los. Ik heb nu gewoon simpel een sperriempje vastgemaakt aan de scharen en dat werkt perfecct Knipoog

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 17:24

Ik zal het in de gaten houden Lachen bedankt Knipoog