Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

RedPassion schreef:Hoe is je paard met rijden in de bak? Is het alleen buiten dat hij zo kan versnellen en door optomingen heen loopt?
MysticTinker schreef:Verder kun je misschien een beetje voorspellen wanneer hij lekker rustig is, en wanneer hij wat opgefokt is. Ik doe mijn paard vaak vantevoren even los longeren als het wat fris weer is bijvoorbeeld. Dan merk ik snel of hij in een eigenwijze bui is.
_Skess_ schreef:Zoals hierboven staat zou ik beginnen met grondwerk. Leer hem stemhulpen aan zoals ho is ook echt HO en niet nog een stapje verder.
Dit kun je dan verder uitbreiden onder het zadel
_Skess_ schreef:Je moet echt heel goed weten waar je aan begint

Ik denk dat ik er idd maar een aanschaf en dan kijken hoe het gaat. Heel erg bedankt voor de info! 
met kinriem, niet met ketting

Elma_ schreef:Mijn paard is ook zo oersterk.. Ik ben een pessoabit gaan proberen.. ze reageerde hier heel erg goed op, en had hem binnen 5 minuten door!
Wel moet je met dit bit erg voorzichtig zijn, en heel zacht en stil in je handen.. het is niet het vriendelijkste bit namelijk! Succes..
Mijn motto wat dat betreft is: "als paarden een bit nodig hebben, worden ze er wel mee geboren".
.
. RedPassion schreef:_Skess_ schreef:Je moet echt heel goed weten waar je aan begint
Daarom vraagt ze hier ook naar info/ervaringen denk ik
Ik vind dat er niks mis is met een hackamore bij goed gebruik. Weet wat je in je handen hebt en welk effect het kan hebben, maar eigenlijk geldt dat voor elke (bitloze) optoming. Sommige paarden hebben in bepaalde situaties nou eenmaal een wat sterkere prikkel nodig.
Ik heb niet het idee dat TS verder veel rijtechnische problemen heeft, wel een paard dat wat te enthousiast kan worden buiten. En juist daar kan je het niet gebruiken dat je paard pas na 10 keer op je hulpen reageert. Waarom dan geen hack?
heiditjj schreef:Elma_ schreef:Mijn paard is ook zo oersterk.. Ik ben een pessoabit gaan proberen.. ze reageerde hier heel erg goed op, en had hem binnen 5 minuten door!
Wel moet je met dit bit erg voorzichtig zijn, en heel zacht en stil in je handen.. het is niet het vriendelijkste bit namelijk! Succes..
maar ik wil er geen bit meer in hangenMijn motto wat dat betreft is: "als paarden een bit nodig hebben, worden ze er wel mee geboren".

heiditjj schreef:Ik heb geen les, wel gehad, en die persoon kon mij er ook niet mee helpen. Hij vindt het gewoon heel erg leuk om te racen.
Ik wil er gewoon geen bit meer in hangen, het doet hem zeer, daarom kauwt hij en schuimt hij, iets waar niemand bij nadenkt.

bedankt