Bitloos gaan rijden. Goed idee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Bitloos gaan rijden. Goed idee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 09:03

Ik denk er al een tijdje over na om eens bitloos te proberen. Mijn paard neemt het bit namelijk niet zo lekker aan en ik heb al verschillende bitten geprobeerd. Naast dat ik zelf vind dat ik veel te veel met mijn hand rij en het wil gaan proberen met mijn zit en mijn benen. Wat vinden jullie? Hebben jullie ervaringen met bitloos rijden?

Antar

Re: Bitloos gaan rijden. Goed idee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:05

mijn moeder heeft bitloos gereden !
en haar vriendin doet het nog ,,

ja het ligt er aan hoe je paard is !
want mijn moeders paard die schot er gewooon vandoor , maar mijn moeder vriendin die luisterd er heel goed naar ! loop zelfs achter uit ..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:06

Ik denk niet dat bitloos en met bit veel uit zal maken. Als het goe dis rijd je inderdaad niet met je handen, maar met je zit. Ik zou het gewoon gaan proberen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:09

Ik snap eigenlijk niet dat mensen altijd zeggen, als ik overstap ga ik meer op mijn zit rijden. Dat moest je nu al doen, en kan aan de oorzaak liggen van het bit niet accepteren.

Mijn raad gaan lessen, en dan gewoon kiezen wat je beste vind bij je paard

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 09:09

Mijn paard is wel rustig, ik zou er met bitloos hoofdstel zo op durfen stappen. Ik stap er ook wel eens op als ze alleen een halster om heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:17

katiavl schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat mensen altijd zeggen, als ik overstap ga ik meer op mijn zit rijden. Dat moest je nu al doen, en kan aan de oorzaak liggen van het bit niet accepteren.

Mijn raad gaan lessen, en dan gewoon kiezen wat je beste vind bij je paard

Idd

of je nu met of zonder bit rijdt, je hoort gewoon op je zit te rijden.
Daar zitten idd ook de problemen van het bit niet accepteren.
Waarom pas gaan denken aan de zit als je bitloos rijdt?

Wat je dus ook gaat doen, de overstap maken of niet...meteen beginnen met de zit te rijden.

Zie mijn onderschrift, dat paard is altijd met bit gereden...maar dus ook op de zit

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:49

Je hoort idd met je zit, gewicht en benen te rijden. Maar bitloos kan je er volgens mij wel bij helpen nóg meer op je zit enzo te gaan rijden. Knipoog

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 10:52

Ja, dat dacht ik dus ook. Ik wil graag leren om meer met mijn zit te gaan rijden en minder met mijn hand. En als ik stukjes over bitloos rijden lees kun je het daarmee heel goed leren. Dat is mijn bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:56

Dat kun je met bit net zo goed leren...gewoon van die voorkant afblijven Lachen
Ik snap echt niet waarom je bitloos wel ineens van die voorkant af kunt blijven en met bit niet Lachen
Leg dat eens uit? Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:59

Mijn paard had steeds kapotte mond hoeken en ik kreeg heel moeilijk een bit in,ik ben al snel op bitloos overgestapt en dat was een zeer goede keus.Hij loopt veel fijner en ook erg ontspannen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:08

Ik heb er stukjes van gelezen op bitloos.nl, daarom denk ik dat. Maar ik denk er nog steeds over na. Vandaar dat ik het vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:12

mmm, mag ik dat een raar argument vinden?
Ik heb er niets tegen dat je over wilt stappen hoor, lekker doen als je graag wilt. Ja
Maar van voren loslaten is iets wat je als ruiter doet...niet wat het bit of neusriem doet

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:19

Waarom is dat raar? Op de site staat dat je met bitloos meer op je zit zou moeten gaan rijden. Dat is juist wat ik wil. Nu kun je wel zeggen dat ik dat met een bit ook zo moeten, maar dat lukt niet. En daarnaast is het ook nog eens gewoon puur interesse in iets anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:25

ik rijd ook wel bitloos en ik merk dat je dan inderdaad echt veel beter op je zit let ,hoe stom dat dan ook is..

probeer eerst es met een stalhalster te rijden,dat kan best en zo maak je al een begin..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:36

Als je dat zo niet lukt...lukt je dat bitloos ook niet..
Zo simpel is het...jij als ruiter rijd op je zit of niet. Jij als ruiter gebruikt je hand, of je gebruikt het niet Lachen
Daar veranderd een optoming niets aan...alleen goede les Lachen
Dat je er meer op gaat letten zit toch echt dan tussen je oren (en dat bedoel ik niet raar)
Want je trekt hem ff grof gezegt voor op de rem...of je rijd de rem met je zit...maakt niet uit met wat.

Ga gewoon eens oefenen, teugels in een knoop, handen op je rug of hangend naast je lijf.
En rijden maar, sturen overgangen.
Zo heb ik les gehad...ook springen.
Dan ga je merken dat je bijna alles kunt zonder handen...
En dan maakt het dus daarna niet meer uit wat er voor in zit

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:49

runningkawa, hier heb ik wel wat aan. Dankjewel! Ik wil nu niet rot gaan doen over mijn instructeur maar die let eerlijk gezegd niet op mijn houding, alleen maar of ie nageeflijk "in de krul loopt" en eigenlijk is het bij ons op de stal alleen maar zo. Iedereen moet zijn paard maar rond laten lopen. Als dat niet lukt dan maar met hulpteugels zoals slof enzovoort. En eigenlijk doet iedereen dat. Als jij dat niet doet hoor je er eigenlijk niet bij en krijg je direct praatjes van je kunt niet rijden enz. Is voor mij eigenlijk heel erg frustrerend want als mijn paard niet rond loopt ga ik me direct irriteren. En daarmee bedoel ik ook wel eens hardhandig optreden. En dan met name met de handen. Vroeger reed ik nog bij een privestal en daar had je nooit van die mensen. Ik reedt echt voor mijn plezier en heel veel met mijn zit, dat lukte toen nog goed maar nu eigenlijk niet meer. Maar even om terug te komen op het onderwerp, ik wil niet meer zo hard zijn met mijn handen. Ik dacht dat je dat met bitloos wel op zou kunnen lossen maar begin in te zien dat dat er niet in zit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 03:37

HAR-->NA

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:27

Ik vindt dat je, wat voor discipline je ook rijdt, altijd de nadruk op zithulpen en beenhulpen moet leggen (versta onder beenhulpen nou niet 'bumpen met die hakken'). Ik rijd sinds een maand of 3 ook serieus bitloos, tenminste...voor zover dat gaat.

Met mijn ijslander is het "onmogelijk" om fatsoenlijk met een vriendelijke bitloze optoming te rijden. Hij is als manegepaard gebruikt, als ponykamp paard, M-dressuur ijslander en ga zo maar even door. Hij is altijd heel erg op de mond gereden en nooit echt op de zit en het is een vreselijk racemonster! Het is dus bijna niet te doen om hem op zit en beenhulpen zover te krijgen dat hij dingen voor me doet, zeker omdat hij onverwachtte sprintjes trekken zo leuk vindt. Onze arabier daarentegen is een heel ander paard geworden nu ik bitloos rijd. Vroeger deed ik dat met een stalhalster omdat hij het bit bewoonweg niet accepteerde. Hem rijd ik vrijwel volledig op mijn zit en benen.

Het maakt dus ook per paard uit of het wel of niet makkelijk gaat en hoe lang je erover doet voor je je paard er volledig mee onder controle hebt.

Ga het gewoon lekker proberen, dan kom je er vanzelf achter!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:36

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:34

@paard89: Als ik jou was, zou ik allereerst maar stoppen met die instructeur. Dat is geen manier van lesgeven. En voor jou voelt het ook niet goed, dus weg ermee. Knipoog

Als je echt op je zit en focus wilt gaan rijden, probeer het dan eens met helemaal niks of met een halsring of met een zacht halstertouw om de hals. Dan kun je dus echt je handen niet gebruiken en kun je heel mooi oefenen en ervaren hoe je alles met je zit en focus kunt doen.
Dit kun je dan weer meenemen in het rijden met teugels (wel of niet bitloos).

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:28

Ik zou eerst eens oefenen op je zit en houding enzo. En als je merkt dat je paard er echt op reageert kan je wel een keertje zonder proberen. (Maar dan wel in een bak)

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:32

Ik heb zelf een bitloos hoofdstel en een "gewoon" hoofdstel en ik rij voornamelijk met het "gewone" hoofdstel maar zo nu en dan met het bitlose hoofdste en mijn paard reageerd daar super op. Het is zeker aan te raden maar ik zou het gewoon alle 2 doen zo kan je ook altijd controleren of je niet te veel afhankelijk bent van je bit. ik rij ook zo nu en dan helemaal zonder hoofdtel/zadel en dan reageerd hij super op het sturen met mijn benen dat is gekomen door het bitlose hoofdstel, ik kan nu zonder hoofdstel,touwtje of whatever een volte 10 meter maken en dat komt dan ook weer heel goed van pas bij het dressuur!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:37

hier nog een tevreden bitloos rijder Ja

Het enige jammere is dat je niet deel kunt nemen aan dressuurwedstrijden, maar gelukkig wel aan endurance.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:34

Bitloos heerlijk, ik zou zeggen proberen! Knipoog
Mijn pony loopt een stuk fijner, wat wil je met zo'n ijzeren ding in je mond en tussendoor houden we vaak even een pauze en dan kan ze lekker grazen Lachen

Rosa_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:58

Ik zou het zeker doen!
ik heb zelf ook 3 paarden waarop ik bitloos rijd, en het gaat hardstikke goed;) ik schrok namelijk best erg dat een zachte hand bij een bit al 120kilo is, daar zijn grote onderzoeken over gedaan dus ik geloof dat zeker wel;)

en 2 van mijn paarden zijn absoluut niet makelijk, maar met een bitloos hoofdstel gaat het zelfs beter!:D
En ik merk dat m'n paard er ook meer lol heeft bij het rijden.

en 'Natuurlijk' rijden is zoiezo veel beter dan met geweld en met dwang!;) dus ik zou het zeker proberen

P.S als je een bitloos hoofdstel koop moet je wel een leren kopen, een hoofdstel van touw kan snel gaan snijden.
Gr. Rosa.