Liever grondwerk dan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Liever grondwerk dan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 13:30

Ik vraag me af of er nog mensen zijn die hetzelfde gevoel als ik hebben. Ik ben er namelijk achter gekomen dat ik helemaal niet zo graag paardrijd als dat ik dacht. Scheve mond
Ik doe grondwerk natural horsemanship (parelli) en bij ons op stal wordt dit ook helemaal doorgetrokken in het rijden (met natural hackamore, ...). Ik doe het grondwerk heel graag met mijn paardje, ik verzorg haar ook heel graag, lekker borstelen, knuffelen, manen bijknippen, staart wassen... daar kan ik echt uren mee bezig zijn. Maar als het op rijden aankomt moet ik eerlijk bekennen dat het voor mij niet echt hoeft. Ik rijd wel eens graag een buitenrit maar dit hoeft voor mij echt niet wekelijks te zijn. In de piste kan ik me hoogstens een goede 20 minuten bezig houden, ook zal ik nooit iets proberen waarvan ik niet zeker ben dat het zal lukken. Ik houd het rijden dan ook beperkt tot stap en draf. Ik oefen wel wat stuurwerk, stoppen, achterwaarts gaan, maar ik voel niet de drang om hierin verder te gaan. Al vind ik het wel knap wat sommigen in het zadel allemaal kunnen hoor, daar niet van! Als ik rijlessen neem voel ik me echt verplicht om te oefenen in de week anders vind ik het zonde van het geld. Soms denk ik dan wel eens 'waarom heb je dan een paard?', maar ik wil mijn paard niet wegdoen, ik ben uiteindelijk wel heel graag met haar bezig alleen dan niet vanuit het zadel ...
Zijn er nog mensen die dit gevoel hebben? Of misschien net andersom, wel altijd willen rijden maar niet graag verzorgen of grondwerk doen?
Doei, doei

Quinzy

Re: Liever grondwerk dan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:57

Yep ik,
ik heb ook gemerkt dat ik veel liever grondwerk doe, ze verzorgen en zelf gewoon uren observeren op de wei.
Mijn 4 jarige hengst is ook nog niet ingereden denk mede hierdoor ik doe liever grondwerk met hem Haha!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:09

Je doet grondwerk dus ook liever, maar rijdt jij ook?? Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog amper effectief rijd op mijn paard. Buiten in de rijles heb ik nog nooit echt 'gewerkt' met mijn paard onder het zadel, altijd vanop de grond. Ik oefen wel wat, maar ik zeg het ... na 20 minuten is dat alweer gedaan.

P.S.: nog tevreden met je bitloze hoofdstel? Haha!

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:14

Mmmm de laatste weken heb ik dit precies ook bij mij ontdekt Knipoog Ik kan enorm genieten om de paardjes te verzorgen, zien dat ze er netjes bijstaan en de stallen en weide proper zijn... Ik wil me nu ook meer verdiepen in grondwerk maar ik geraak niet echt van start Knipoog

Momenteel rijdt iemand anders mijn zelfgefokte 6-jarige ruin. Ik moet toegeven dat ik er de laatste tijd niet meer op mijn gemak op zat na een val op straat met als resultaat een openduimfractuur waar ik na 2 maanden nog last van heb.

Ik moet toegeven dat ik het rijden niet mis en ik kan er evenveel van genieten om er iemand anders mee zien te rijden. Ik hoop wel binnen een paar maand er terug mee te beginnen maar dan stap voor stap, ik moet vooral terug vertrouwen krijgen erin.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:18

Ik rijd dan wel graag. maar je hoeft je paard niet weg te doen omdat je er liever alleen grond werk mee doet, al jij zo lekker plezier kan maken met je paardje dan is dat toch goed

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:21

Zolang jullie je daar allebei happy bij voelen is het toch goed?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:22

Ik heb dit eigenlijk altijd wel gehad. Ik ben gewoon het liefst met paarden bezig, maar het rijden hoef niet perse. Misschien heeft het er mee te maken dat ik het na al die jaren nog steeds niet goed kan.
Nu, heb ik zelf een pony, te klein voor te rijden. Ik ben vaak met haar bezig, leg op mijn eigen tempo de basis voor met haar te kunnen mennen.
Nu, nu ik dus echt niet meer kan rijden, mis ik het soms wel; Vooral dan de buitenritten, ik met men paard, die spiermassa onder je voelen bewegen en op jouw voelen reageren. Maar dressuur, mis ik echt niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:23

Ik heb het allebei wel eens. Soms doe ik zolang grondwerk dat ik geen zin meer heb om te rijden, soms doe ik gelijk een zadel op, heel even checks op de grond en dan gelijk erop.
Ik heb het wel met verzorgen, sinds ik grondwerk, poets en troetel ik veel minder.

wat denk je dat de reden is dat je geen zin hebt om te rijden? angst of gewoon inspiratieloos in het zadel? ik merk wel dat je met grondwerk veel sneller zo ver bent dat je veel afwisseling erin kan brengen en met rijden duurt dat dan wat langer. Ik zou er zeker niet je paard voor weg doen, als je maar plezier hebt, toch?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:25

Wie bepaalt dat als je niet van rijden houdt je geen paad mag houden? Dat is niet verplicht hoor Knipoog

Ik enk dat als jij lekker bezig bent met je paard jullie het ook prima naar je zin kunnen hebben!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:26

Heb ik ook... Knipoog

En toen ben ik lesjes en ponykampen beginnen geven voor beginnende ruitertjes (met en zonder handicap)! Het geeft me veel meer voldoening dan zelf met mijn kont op een paard te zitten!
En, heerlijk al het 'grondwerk', bezig zijn met de paarden en de kinderen een eenheid te zien vormen en iets te bereiken!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:33

MIjn paard staat al een half jaar stil door blessure dus kan niet anders:). Ik het zielig voor hem, maar zelf vind ik het niet zo heel erg om niet te rijden. Ik rijd nu af en toe is op zijn buurvrouw. Maar toch liever op hem. Ik vind rijden alleen leuk als ik weet dat mijn pony het ook leuk vind:), sommige dingen zoals aan de teugel vind hij niet leuk. dat komt omdat hij pijn in zijn rug heeft maar hij moet ht van de dierenarts doen om ooit weer beter te worden. verder zijn we allebei dol op buitenrijden en dat deden we altijd ook vaak! Ik vind het geweldig als ik zie dat mijn paard geniet. Ik kan ook uren met hem wandelen of op de dijk zitten om hem te laten grazen! Heerlijk!:)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 15:19

Hey, wat een leuke reacties allemaal! Thanx, daar kikker ik toch even van op hoor!! Party!!
Waarom heb ik geen zin om te rijden ... misschien is het wel een combinatie van het niet zo heel goed kunnen, beetje angst en vooral ook weinig inspiratie in het zadel. Ik weet het niet, ik voel me niet fantastisch als ik op een paard zit. Op een ander paard dan m'n eigen paard al helemaal niet. Ik kan er wel van genieten om te zien hoe iemand anders met mijn paard rijdt.
Als ik grondwerk doe lijkt het ook gewoon allemaal vanzelf te komen, ik moet amper nadenken over mijn reacties enzo, bij het rijden is dat een heel ander verhaal, daar heb ik dat gevoel helemaal niet dat het van vanbinnen komt.
Maar misschien moet ik mij gewoon focussen op grondwerk en vertroetelen en het rijden laten voor wat het is. Misschien vind ik wel iemand die eens graag met mijn paardje onder het zadel aan de slag gaat, al denk ik niet dat mijn paard dat mist hoor. Knipoog

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:22

Dat je liever grondwerk doet dan rijden, daar is helemaal niks mis mee hoor. Ik ken ook verschillende mensen die veel liever grondwerk doen dan rijden. Ik zie het maar zo: de een doet liever dressuur, de ander heeft voorkeur voor springen en weer een ander doet het liefst grondwerk.
Vooral doen wat jezelf leuk vind!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:45

Ja ik !!
Ik kan dan ook niet meer op die van mij rijden , maar als ik kon kiezen zou ik echt kiezen voor grondwerk. En ook als ik mocht kiezen tussen rijden op de manege paarden of grondwerk doen , zou ik ook grondwerk kiezen !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:50

Grondwerk en tutten met je paard zijn leuk, maar je moet uitkijken dat je niet in je vaste stramien blijft hangen. Er moet een uitdaging zijn, je moet wel iedere keer een stapje verder gaan, is leuker voor jezelf en voor het paard. Als je die uitdaging vanaf de grond voor jezelf en voor je paard kunt blijven opzoeken, en het werk vooral voor je paard interessant houdt is het toch goed? Maar ik bespeur een onzekerheid bij jou om nieuwe dingen te proberen, wat jij in het zadel niet durft zul je vanaf de grond ook niet gaan doen. En daar schuilt het gevaar. Probeer toch die uitdaging te blijven opzoeken, is alleen maar leuker voor je paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:58

Je moet naar je zelf en je paard blijven kijken. Een van mijn paarden kan bijv. onder het zadel heel moeilijk ontspannen.Voor haar is het veel eerlijker om grondwerk te doen wat ze super op pikt en ook leuk vind. Ik vind het ook geweldig, lange lijnen pik ik ook nog wel eens mee.
Paardrijden is niet alleen rijden Knipoog Ik rij vaker niet dan wel, maar kan ook genieten van een buitenrit. Als jij je onzeker op het paard voelt, dan kan je er lekker naast blijven. Maar wel zo als eerder gezegd, uit blijven dagen, dingen leren en groeien. Je band wordt alleen maar groter en wie weet gaat het eens zo goed, dat je er weer zomaar op springt Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:44

Er is niets mis met niet rijden, zolang jij en je paard er gelukkig mee zijn. Maar probeer wel eerlijk bij jezelf na te gaan waar jouw tegenzin vandaan komt. Het kan simpelweg een kwestie van smaak zijn, niets mis mee, maar het kan ook voortkomen uit bijvoorbeeld onzekerheid, faalangst, veilig willen blijven, etc. Als dat aan de orde is kun je 2 dingen doen: er mee aan de slag gaan of het zo laten. Het is jouw keuze en laat niemand je vertellen wat je MOET kiezen, dat is puur aan jouzelf. Bedenk wel dat als het dus voortkomt uit onzekerheid o.i.d., dit iets is dat je breder moet zien dan alleen omgang met paarden.
Tot zover de verkorte les "psychologie met paarden" Haha! Haha!

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:48

Zoiets heb ik ook Knipoog
ik heb nu een veulen en ik vind het echt heerlijk om gewoon lekker met hem bezig te zijn..
zonder te rijden, wat ook nog lange niet kan natuurlijk Tong uitsteken
buitenritten vind ik wel echt heel erg leuk om te doen, en dat mag van mij ook wel de hele dag duren.. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:53

@ SanneK: hou in je achterhoofd dat een veulen nog maar een baby is en zich maar heel kort kan concentreren. Teveel tijd, een vooral verkeerd met hem omgaan kan ertoe leiden dat hij het respect voor je verliest en over je heen walst. Beter korte sessie een aantal keer per week van ongeveer 10 minuten, dan uren te gaan tutten, zo graag je dat ook wilt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:12

De laatste jaren ben ik steeds meer naast het paard gaan doen ipv op het paard. We fietsen, wandelen en grondwerk. Afgelopen weekend nog 6 km gewandeld, dat breiden we steeds meer uit (kan nog niet langer ivm blessure waarvan ik herstellende ben). Ik rij misschien 1x per week, op zijn hoogst. Misschien komt het er wel weer van, misschien ook niet. Moet zeggen dat ik enorm van mijn paard geniet, ook zonder het rijden. En daar gaat het toch om?
Uitdagingen zoek ik door bijv. een ijsje te gaan eten bij de kinderboerderij met mijn paard bij me... door onder viaducten door te fietsen met mijn paard aan de hand .... door mijn paard te leren als het stoplicht op groen gaat dat hij dan mag lopen (echt dat snapt hij Clown ). En we gaan oefenen met de lange lijnen. Stan voorop, ik erachteraan en dan wandelen, ook leuk. Misschien komt er nog een keer een kar achter, ook leuk. Ik ben vroeger in mijn goede jaren (heb nu behalve die blessure ook zware artrose) met meerder paarden Z dressuur geweest, dat was ook een uitdaging. Maar deze manier van met paarden omgaan is minstens zo leuk.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:25

Dat heb ik idd ook! Haha!
Ik rij de laatste tijd echt ontzettend weinig voor mijn doen. Reed eerder vrijwel iedere dag, maar sinds ik écht actief met Parelli bezig ben (en dat betekend heel veel grondwerk) vind ik het rijden ineens een stuk minder interessant. Nou was mn diertje toen ik dr kreeg suuuuuuuuuper schrikachtig en kon moeilijk dr aandacht bij me houden en ben er toen ook heel hard afgestuiterd, maar sinds ik met grondwerk bezig ben is ze heel rustig geworden en alert op mij. Ook is ze een stuk vrolijker geworden. En ik vind dat gewoon geweldig. Put daar al genoeg voldoening uit dat ik eigenlijk dan geen zin meer heb om een ander paardje te rijden.
Ik begin over een tijdje weer met haar een zadel op te leggen en vervolgens te rijden, maar dat zal niet meer zijn dan 1 of hooguit 2 keer per week. Terwijl ik eerder altijd moest rijden van mezelf.
Ik snak er naar 2 weken echt wel naar om weer even te rijden, maar voor de rest kan ik er heel goed zonder.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:22

Emilion1985 schreef:
Dat heb ik idd ook! Haha!
Ik rij de laatste tijd echt ontzettend weinig voor mijn doen. Reed eerder vrijwel iedere dag, maar sinds ik écht actief met Parelli bezig ben (en dat betekend heel veel grondwerk) vind ik het rijden ineens een stuk minder interessant. Nou was mn diertje toen ik dr kreeg suuuuuuuuuper schrikachtig en kon moeilijk dr aandacht bij me houden en ben er toen ook heel hard afgestuiterd, maar sinds ik met grondwerk bezig ben is ze heel rustig geworden en alert op mij. Ook is ze een stuk vrolijker geworden. En ik vind dat gewoon geweldig. Put daar al genoeg voldoening uit dat ik eigenlijk dan geen zin meer heb om een ander paardje te rijden.
Ik begin over een tijdje weer met haar een zadel op te leggen en vervolgens te rijden, maar dat zal niet meer zijn dan 1 of hooguit 2 keer per week. Terwijl ik eerder altijd moest rijden van mezelf.
Ik snak er naar 2 weken echt wel naar om weer even te rijden, maar voor de rest kan ik er heel goed zonder.

Wat leuk dat je Parelli doet! Ik ben pas begonnen met Level 2. Wat ik wel vind is dat m'n paard sneller vordert met dressuur als ik het rijden en grondwerk afwissel. Zo rijd ik 2 of 3 keer per week en doe 1 of 2 keer per week Parelli.
Toen ik met Level 1 begon deed ik naar verhouding ook veel meer grondwerk. Op een gegeven moment (ik dacht vanaf les 14) komen de riding skills aan de orde en ga je weer meer rijden. En dan ga je in het zadel het grondwerk in de praktijk brengen Knipoog

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:56

Ja oke.. We zijn zeg maar nu nog in de peuterfase Haha!
Op de grond moet de basis van vertrouwen nog sterker worden en als ik dan weer ga rijden dan pak ik het langzaam op. Ze is nog maar 4, dus ik heb écht geen haast.
Uiteindelijk zullen we vast lekker veel gaan rijden, maar daar ben ik nu nog niet mee bezig. Komt 'vanzelf' weer Haha!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:04

Ya, hier nog zo'n persoon Knipoog

Ik ben nu ook veel meer een grondwerker dan ik eerst was. Ik heb 7 jaar op een manege gereden maar was die rondjes zat.. Nu verzorg ik 'n shetlander waar ik grondwerk mee doe, rijden kan niet, ze kan niet voor de kar (is ze niet geschikt voor) dus dan blijft er 'niets' over Tong uitsteken vind het niet erg, vind poetsen, tutten, wassen, en gewoon samen zijn echt heerlijk Lovers en wandelen doen we veel en zo af en toe doen we parelli, maar ze heeft nog niet genoeg vertrouwen in de stick dus dat gaat nog niet altijd Lachen

Later zie ik mezelf ook veel meer tutten met m'n paard/pony, dan rijden.. En als ik rij, wil ik buitenrijden..

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:41

Ik ben erg blij te lezen dat ik lang niet de enige ben!!!