Hoe reageert jullie omgeving op bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Hoe reageert jullie omgeving op bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:51

Hallo allemaal!

Ik ben sinds begin dit jaar mijn paard bitloos gaan rijden, voortgekomen uit nieuwsgierigheid. Ik had altijd al een beetje een rot gevoel over het bit, en toen ik het concept van Dr Cook zag was ik wel erg nieuwsgierig hiernaar. Ik heb dus zo'n soort hoofdstel gekocht en ben daar mee gaan rijden, wat mij echt super goed bevalt! Ik had mijn paard al heel snel op het niveau waarop ik haar met bit had. Ik train haar ongeveer 6 dagen per week, meestal dressurmatig en soms springen we. Wat dressuur betreft zitten we ongeveer op L2 / M1 niveau en springen gaat ons ook erg makkelijk af, een meter is geen probleem voor ons. Ik ben dus redelijk fanatiek en serieus met de paardensport bezig.

Wat ik zo jammer vind is dat heel veel mensen (met name hier op bokt) je gelijk heel anders behandelen als je bitloos rijdt. Ik krijg soms echt het gevoel dat ik niet meer serieus genomen word, wat ik best jammer vind.

Overigens is het wel zo dat de meeste mensen die me er mee zien rijden het juist heel leuk vinden en zeggen dat mijn paard goed loopt. Ook bij topics op HAW kreeg ik alleen maar positieve reacties.

Mijn vraag is dus, lopen jullie ook tegen vooroordelen mbt bitloos rijden aan? En hoe gaan jullie hier mee om?

Anoniem

Re: Hoe reageert jullie omgeving op bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:04

Ik krijg heel wat reacties en de meeste zijn heel positief eigenlijk Lachen Ik rijd eigenlijk bijna altijd buiten en ik sta er van te kijken hoe veel mensen me aanhouden om even wat over mijn hoofdstel te vragen.

Meestal vragen mensen of het niet gevaarlijk is (bit is immers de rem Knipoog). Dat zijn zowel mensen die wel openstaan voor iets anders (bitloos) als mensen die het maar achterlijk vinden en er niks over willen horen (dan is het ook geen vraag, maar een statement). Die laatste vertel ik gewoon dat het mijn keuze is en dat ik me daar niet voor hoef te verantwoorden. Als ik maar weet wat ik doe en waarom Lachen
Maar ik vind het wel leuk om mensen meer te vertellen en leen ook regelmatig een bitloos hoofdstel uit zodat ze het kunnen proberen.

Nog 1 puntje, ik vind het een beetje jammer dat je schrijft dat je op L2/M1 niveau zit en fanatiek traint, dus serieus met de paardensport bezig bent. Ik denk dat je dat schrijft omdat het vooroordeel bestaat dat bitloos gelijk staat aan rondhobbelen in het bos. Dat is wel mijn grootste hobby, maar ik ben er ook serieus mee bezig, zorg ook dat mijn paarden netjes lopen en hun lichaam goed gebruiken en dat ik er fatsoenlijk op zit en goede hulpen geef. Ik denk dat je het niet slecht bedoeld hoor, maar ik wil dat even gezegd hebben Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:09

bij mij op stal wordt er positief op gereageerd zoal wel op het bitloos rijden als op het grondwerken. ik leen ook weleens mijn hoofdstel uit aan mensen op stal en 1 iemand rijdt nu ook bitloos en iemand anders wil het gaan doen voor de afwisseling. ook het grondwerken vinden ze er grappig om te zien en sommige zijn er ook serieus in geinteresseerd. ik denk dat sommige misschien er over een tijdje ook mee beginnen, zo klonk het gister tenminste.
op buitenrit wordt ik er eigenlijk niet op aangesproken.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:11

Volgens mij zien ze het niet eens als ik er mee buiten rijd!
Voor mij niks anders meer. Het gaat fantastisch zo bitloos!
Had er jaren eerder mee moeten beginnen!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:16

Zeeuwtje68 schreef:
Volgens mij zien ze het niet eens als ik er mee buiten rijd!
Voor mij niks anders meer. Het gaat fantastisch zo bitloos!
Had er jaren eerder mee moeten beginnen!

dat denk ik idd ook af en toe. had ik dit maar eerder ontdekt. het gaat nu veel fijner dan eerst. vooral het grondwerken bevalt ons beide echt super.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:37

Bedankt voor de reacties! Red Passion, ik bedoel inderdaad niet dat mensen die buitenrijden dan ook niet serieus er mee bezig zijn. Staat er misschien niet zo duidelijk.

Ik merk ook wel dat mensen die me hebben zien rijden er wel positief over zijn, maar als ik het zeg zonder dat mensen het hebben gezien krijg ik vaak het gevoel dat ik dus als een "natural" behandeld wordt die niets van paardenrijden begrijpt. Dit is dan behoorlijk overdreven maar even zodat jullie het begrijpen Haha! Hebben jullie daar nooit last van?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:38

zelfs de 8 jarige dochter van mijn stalhoudster hobbelt in de les rond met een paar teugels aan het halster van mijn pony
gaat prima, stuurt net zo goed en pony lief heel blij dat er geen rammelende kleuterhandjes aan zijn mond zitten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:29

Daan_Ordeal schreef:
Bedankt voor de reacties! Red Passion, ik bedoel inderdaad niet dat mensen die buitenrijden dan ook niet serieus er mee bezig zijn. Staat er misschien niet zo duidelijk.

Dacht ik wel Lachen Maar ik heb vaak het idee dat er gedacht wordt dat ik niet serieus bezig ben omdat ik geen wedstrijden (meer) rijd, en daarom wilde ik het maar even benadrukken Knipoog

En verder heb ik wel vaak dat ik niet serieus genomen word, maar dat is vooral in de omgeving waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Ik zie/spreek veel fokkers daar en dan ben ik vaak dat rare meisje die veel te zacht is. Maar dat zijn ook botte boeren Knipoog Hier in de buurt spreek ik echter wel mensen die open staan voor hoe ik dingen doe en er graag iets over willen horen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-08 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:12

RedPassion schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Dacht ik wel Lachen Maar ik heb vaak het idee dat er gedacht wordt dat ik niet serieus bezig ben omdat ik geen wedstrijden (meer) rijd, en daarom wilde ik het maar even benadrukken Knipoog

Dat is dus eigelijk een beetje wat ik bedoel. Ik heb het gevoel dat mensen denken dat ik niet serieus rij omdat ik bitloos rij Lachen Ik vind het gewoon jammer als mensen van die vooroordelen hebben...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:18

Ik ben gelukkig 'baas' op stal. Verder geen anderen met paarden en kan lekker mn gang gaan.
Reed laatst door het dorp, een echt paardendorp, en kwam een echtpaar tegen. Ik reed zonder zadel en bitloos op een crossrope met los teugeltje.
Rijden langs het echtpaar, braaf gedag zeggend. En ze zaten me zo aan te kijken, dus ik verwachtte dat er iets zou komen over het rijden... Nee, ze vroeg waarom ze geen ijzers onder hadden Tong uitsteken
Moest nog hard mn best doen voordat ze begreep waarom Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:19

Ik heb geen stalgenoten. Gelukkig niet. Soms komen we weleens in een bak daar krijg je positieve en negatieve reacties.

'kijk dat paard gaat zonder bit aan de teugel, de mijne niet eens mét een bit'

voorbijgangers op het strand (geen paardenmensen)

'oh dát ziet er wel relaxed uit met een halstertje'
(achter ons reden flippende paarden met slofteugels)

Ik meng met niet meer in 'de' paardenwereld, dus ik weet niet precies hoe het eraan toe gaat. Als ik bij klanten kom, merk ik dat 'kijkers aan de bakrand' vaak sceptisch zijn, maar steeds geinteresseerder raken. Een klant van me heeft een ware bitloos rage ontketend op haar stal.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:27

Ik kom idd precies hetzelfde tegen. Rijd nog maar sinds kort echt alleen maar bitloos (hiervoor alleen af en toe met halster) en vaak ook zonder zadel (vind mn paard duidelijk veel leuker als hij lekker relaxt naar buiten mag). Als ik zo een buitenrit maak zie ik zeer veel mensen raar kijken, echt een paar keer opnieuw kijken of ze het wel goed zien Haha! Ben er eigenlijk nog nooit op aangesproken maar zie veel mensen wel fluisteren e.d.
Wat betreft dat "natural" vooroordeel, dat ken ik ook maar wat goed. Zodra ik aankondigde alleen maar bitloos met mn fjordje verder te gaan kreeg ik de opmerking dat het met hem wel goed kan (niet de jongste meer en last gehad van peesblessure dus staat veel op rust en lekker buiten stappen) maar voor "het echte werk" kan het niet Huilen
Ik laat het maar gewoon over me heen komen en hoop over een lange tijd te kunnen bewijzen (zodra hij weer getraind kan worden) dat dressuur ook echt wel bitloos kan! Mensen hebben snel hun oordeel klaar, daar trek ik me maar gewoon niks van aan, we weten wel beter toch?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:35

Ik hoorde van een kennis dat andere ruiters niet meer in de bak durften te rijden toen zij bitloos met haar paard aan kwam zetten...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 21:05

Nou ik ben dus niet de enige die er tegen aan loopt! Ik heb overigens ook geen last van stalgenoten hoor, de paarden staan bij mijn vader en ik rij op de vereniging vlakbij.

Het is trouwens wel zo dat de mensen die me zien rijden het verbazend vinden dat je een paard zo kan rijden zonder bit en er positief over zijn (behalve dan een keer toen mijn paard er heel erg hard van door ging tijdens springen, toen hoorde ik iemand zeggen "wat verwacht je dan zonder bit", nou met bit doet ze dat ook Haha!)

Maar mensen die het niet gezien hebben denken gelijk dat ik dus ook niets van "serieus" paardrijden begrijp, want je rijdt toch bitloos?!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:54

Als je valt mét bit, heb je pech, als je valt, bitloos, kwam het omdat je zonder bit reed Cool zo werkt dat.

Mijn hoofdstel lijkt heel erg op een gewoon hoofdstel, dus mensen zien het vaak niet eens.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:53

daan_ordeal, jou worden zouden exact mijn woorden kunnen zijn Knipoog

Ik heb er ook ' last' van (alhoewel ik het eigenlijk niet als last zie, meer als grappig Haha!)
Ik oefen zelf ook liever buiten op een groot veld mijn ' dressuur' dan in de bak; ben ik teminste niet zo gebonden aan die kleine ruimte en als de wending dan niet helemaal goed gaat kan ik doorzetten zonder de bakrand tegen te komen en dus te moeten afraffelen..

Nadeel (of voordeel *-) ) is dus dat niemand me eigenlijk ziet rijden.. Ja in en uitstappen aan een lange teugel; waardoor ze denken dat ik elke keer alleen maar lange teugel ritjes in t bos maak Tong uitsteken
hadden we onderlinge wedstrijd, ik me voor de gein ingeschreven; en het rijden ging op dat moment echt erg goed...

Deed ik me proefje, stond iedereen langs de kant met een open smoel Haha! had 200 punten Knipoog ' woooow, wat loopt die pony goed!' ' had ik nooit verwacht van die boscross pony' e.d.

Maar ik vond het wel humor eigenlijk!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:11

Bij mij in de buurt zijn redelijk wat ruiters. Allemaal pennymeisjes die vinden dat wedstrijden en martingaal (enz) noodzaak is en een lekker wintervachtje slecht en oudere vrouwen en mannen die zelf alles wel weten.

Reacties: "Weet je wel dat je heel gevaarlijk bezig bent!!", "Ja, logisch, met een ijslander/fjord kan je zoiets wel doen...die zullen nooit een stap verkeerd zetten.", "Ja met een volbloed arabier moet zoiets wel omdat die beesten te gevoellig zijn.", "Jij doet dat zeker omdat je zo'n vreselijk harde hand hebt?", "Nee, als je geen wedstrijden rijdt, heb je ook geen bit nodig, dan ben je toch niet serieus aan 't trainen."

Ik kan me er soms zo pissig over maken. En 5 minuten later denk ik...arme paarden die zulke baasjes hebben...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:17

Arabesk schreef:
Als je valt mét bit, heb je pech, als je valt, bitloos, kwam het omdat je zonder bit reed Cool zo werkt dat.

Mijn hoofdstel lijkt heel erg op een gewoon hoofdstel, dus mensen zien het vaak niet eens.

Nagelbijten / Gniffelen
die heb ik dus letterlijk gehoord vorige week.. pony had zich losgerukt en was naar huis gegaan (foute gewoonte van hem) en ''je had hem een bit in moeten doen want daarom kon je hem nu niet houden''
heb maar wijselijk stilgehouden Lachen
ik rijd met een bosal, maar meestal moeten mensen wel een aantal keer kijken voor ze het door hebben Lachen
heb 1x een half uur met iemand staan praten (paard sliep intussen Bloos ) en ineens ''hey, hij heeft geen bit in!!''
Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:27

Leuk topic!! Lachen

Toen mijn Sam als 2-jarige bij ons kwam en ik iedereen op mijn stal vertelde wat ik van plan was, keken ze me helemaal verbaasd aan. Ik kreeg vragen als 'is dat niet gevaarlijk?' 'kun je hem dan wel nageeflijk rijden', 'zo hou je hem niet', blablabla. Er was er eentje die zei dat hij bitloos rijden een schande voor de paardensport vond. Tja..... Niet mijn probleem, als mensen zo kortzichtig zijn. Er werd me ook vaak gezegd dat ik er wel vaak afgebokt zou worden of dat hij er tig keer vandoor zou gaan. Nou, inmiddels is Sam alweer 4 en het gaat super! Haha!
Ondanks zijn enorme kracht, hebben we dat nog steeds niet meegemaakt, hoor. Knipoog
Onwetendheid, a la, voor mij is het ook een heel proces geweest en heb me in van alles verdiept rondom het bitloos rijden. Tot aan het uittesten van diverse optomingen toe. Heel interessant.

Ik heb altijd vriendelijk uitgelegd waar ik mee bezig ben met grondwerken, met het voorbereiden van mijn paard op het bitloos inrijden e.d. De meesten vinden het superinteressant wat ik doe. Zeker omdat Sam zo goed reageert op lichaamstaal, maar hierdoor kan een zeer traditioneel ingesteld persoon niet zo veel met hem. Dat valt me wel weer op. Clown

Ik voel me echt supertrots als ik hoor dat we echt 'zo'n stel zijn, een team', mijn paard en ik. Iedereen bij ons weet dat wij alles anders doen. En iedereen ziet hoe Sam gegroeid is in zijn ontwikkeling. Overigens, ik ben zelf ook enorm gegroeid in mijn ontwikkeling. En dat gaat maar verder en verder. Ja
En ik probeer gewoon te laten zien dat het echt anders kan, dat het niet gevaarlijker is dan met bit (in)rijden.
Het is namelijk niet alleen het bitloos rijden, maar ook de band die je vanaf de grond met je paard opbouwt. En dat is iets wat de meesten alleen maar met wat longeren doen, terwijl mijn grondwerk heel wat verder gaat. Nu krijg ik steeds meer complimentjes over hoe ontspannen we zijn, hoe we als team overkomen, echt heel erg leuk. En dan ben ik zo trots dat we dit samen voor elkaar hebben weten te krijgen. We zijn er nog lang niet, maar we gaan elke dag weer met sprongen vooruit. Ook mede dankzij een paar hele fijne instructrices trouwens, die ons ook weer verder helpen.

Hoe dan ook, ik zou ook willen dat ik dit 30, 20 of 10 jaar geleden al ontdekt had. Ja, ik reed wel eens met halstertje met teugels, maar nu ben ik veel serieuzer bezig. En ook nog eens op mijn eigen maatje.

Het is jammer dat er in het paardenwereldje veel mensen zijn, die meteen denken dat je niet serieus bezig bent, maar ik laat ze maar lekker in hun sop gaar koken. Tong uitsteken

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:38

In mijn omgeving wordt er eigenlijk alleen maar positief op gereageerd. Stalgenootjes hebben het allemaal (op 2 na, eentje reed al bitloos Clown en die ander wil het niet) geprobeerd. En...ook allemaal enthousiast.
Buiten hebben mensen het eigenlijk nooit door omdat mijn hoofdstel zo lijkt op een gewoon hoofdstel.

2 jaar terug weekendje weg geweest, en mensen daar op de camping waren ook zeer geinteresseerd en wilden dit ook wel bij hun Fries proberen. Eigenlijk alleen maar leuke reacties dus.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:10

Ik doe weer even appart ik draai het even om Lachen

Ik sta 24/7 in een weide samen met Tinkerloos.
Voordat zij er kwam staan had ik eigenlijk nooit echt van "natural" of "bitloos" gehoord.
Maar moet zeggen dat nu ik me er een beetje in heb verdiept ik het echt super vind.

Terwijl ik in eerst instantie zoiets had van: dat bit is er toch niet voor niets.

Maar het kan dus zonder, en dat is super!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 10:43

Leuk hoor al die (verschillende) reacties! Ik zou ook willen dat ik het eerder ontdekt had. Soms merk ik met dressuurmatige dingen wel eens dat het wat lastiger is zonder bit maar dat vind ik dan juist de uitdaging. Maar hoofdreden blijft dat ik gewoon blij ben dat mijn paard geen bit meer in heeft Haha!

kjara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:47

ik rij mijn ijslander bitloos, en dat gaat ook super.
we zijn begin dit jaar begonnen met haar zadel mak maken, ik durfde dat zelf niet aan omdat ik daar geen ervaring mee had , dus ben ik een aantal keer naar iemand anders gegaan met me paard om haar zadel mak te laten maken, toen ik diegene vertelde dat ik haar bitloos en boomloos wou gaan berijden kreeg ik meteen een hele positive reactie, ze had zelf ook wel met een bitloos hoofdstel gereden en had ook nog wel een boomloos zadel voor me te leen, helemaal goed dus en het ging alleemaal zo goed met het zadel mak maken dat ik het na een aantal keer zelf kon over nemen.
ik rij nu altijd langs de weg maar ben nog niemand tegen gekomen die het opviel dat ik zonder bit rij. en mensen die ik vertel dat ik bitloos rij vertel ik ook meteen mijn achterliggende gedachte hierover, en dan vinden ze het eigenlijk heel logisch dat ik bitloos rij.
ik heb zelfs al kleine stukjes getolt met haar Haha! , terwijl ze eigenlijk los in de wei of aan de hand alleen maar zweinenpas liet zien, dus voor mij geen bit meer. het gaat zonder ook super Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:49

Huh zie ik ze denken er mist iets aan je hoofdstel, o ja een bit.En dan vragen ze meestal waarom rij jij zonder bit? Omdat ik geen bit nodig heb zeg ik dan,ze vinden het maar raar.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:53

Mijn zoontje zei laatst toen ik voor de deur stond
met mijn paardje.
Mam ,Filou heeft de beugel niet in *LOL*
Dit staat wel veel leuker hoor.