wat zou voor jullie de druppel zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

wat zou voor jullie de druppel zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:13

vage titel, maar kon em niet beter verzinnen Knipoog

wat zou er voor jullie verandering in brengen om van 24/7 weidegang, naar stalling te gaan? zou die druppel er voor jullie zijn? en waar zou die stalling aan moeten voldoen?

dit is iets wat mij nu n btje bezig houdt, vandaar mijn vraag aan jullie... brand maar los Knipoog

RianneH

Re: wat zou voor jullie de druppel zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:17

Hmm.. tja lastig. Natuurlijk wanneer er boxrust wordt bevolen door de DA en wanneer het land niet voldoende droog is. De onzen gaan in de wintermaanden naar binnen omdat ze op kleigrond staan. Iets te veel regen en je hebt binnen een dag zwart land. En gezien ze de zomer daarop weer naar buiten moeten.. Ze komen echter wel voldoende in de bak gelukkig.

Mijn ideale stalling, zonder weidegang dan, zou toch zijn een mooie ruime stal, min. 3x4 met uitloop naar buitenpleintje (verhard of zand). Liefste samen kunnen op zo'n pleintje.
En, halfhoge boxen. Dat is perfect. Paarden hebben dat nu ook en ze kunnen veel beter contact maken en zijn veel minder opgesloten.

Maar goed, liever nog steeds 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:34

Ik kan geen enkele reden bedenken waardoor ik zou overgaan van 24/7 weidegang naar stalling.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:00

Ik denk dat dit vooral medische redenen zal moeten hebben.

Ik heb nu absoluut geen problemen en het is geen probleem als hij een paar dagen geen aandacht krijgt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 13:29

JoviBan schreef:
Ik kan geen enkele reden bedenken waardoor ik zou overgaan van 24/7 weidegang naar stalling.

ook niet medisch?
of als het land echt slecht is?
of als het land afgezet is met prikkeldraad?
of als het te duur is?
of op de 1 of andere manier niet praktisch?
of als er geen toezicht is en er worden de laatste tijd paarden mishandeld?
of kwaliteit voer is slecht?

of meerdere van deze?

echt helemaal geen 1 ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:27

ikenindi schreef:
ook niet medisch?
of als het land echt slecht is?
of als het land afgezet is met prikkeldraad?
of als het te duur is?
of op de 1 of andere manier niet praktisch?
of als er geen toezicht is en er worden de laatste tijd paarden mishandeld?
of kwaliteit voer is slecht?

of meerdere van deze?

echt helemaal geen 1 ???

Nee. Haha!
Bij een medische situatie denk ik aan iets tijdelijks. Daar valt nog mee te leven.
Bij alle andere dingen die je opnoemt, kun je op zoek gaan naar een ander weiland (wat ik zelf zou doen).
Op stal zetten is voor mij persoonlijk (en voor mijn paarden) geen optie. Knipoog

Maar vertel eens waarom jij aan 't overwegen bent?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:30

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar..
Maar ik zou het om medische redenen natuurlijk wel doen, als het moet. Maar verder hebben we geen last van de andere dingen van je lijstje, dus mijn paardje vermaakt zich wel in de wei. Maar als het te erg word zou ik wel kunnen overwegen haar op stal te zetten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 14:33

om heel veel dingen bij elkaar... ook ik ben voor wei, maar kan niets vinden nu...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:22

Hm.. jij woont in de polder toch? Is het niet een mogelijkheid om zomers op van die landjes te zetten (24/7) buiten en 's winters in een goede stalling. Ken er in lelystad eentje, maar die is behoorlijk duur Knipoog

Maar misschien een optie?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:25

Als ze mishandelt zouden worden of op de stalling het voer en dergelijke niet in orde zijn, dan zou ik verhuizen. Medisch gezien is het voor mijne geen optie om voor een stalling te kiezen, maar ik zou dan wel verhuizen naar een andere plek waar ik 24/7 had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:27

Ik ben van 24/7 naar stalling s'nachts gegaan.Bij mij was het omdat het paard voortdurend mok had en de dierenarts zei dat hij niks niet kon doen als ze niet droger kon staan.En idd het is over.Was wel bang om haar reactie omdat ze geen stal gewend was maar tot mijn verbazing gaat ze graag op stal.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:29

RianneH schreef:
Hm.. jij woont in de polder toch? Is het niet een mogelijkheid om zomers op van die landjes te zetten (24/7) buiten en 's winters in een goede stalling. Ken er in lelystad eentje, maar die is behoorlijk duur Knipoog

Maar misschien een optie?

die optie is er wel meer, maar dat is nog steeds geen 24/7 wei;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:36

Ja, maar dat zijn drie van de 12 maanden (zoals wij het doen dan Knipoog ) scheelt je een hoop kopzorgen en als je niets anders kan vinden..

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:39

Onze merrie met heel zwaar zomereczeem staat helaas van mei tot en met november bijna de hele dag op stal, omdat eht anders niet leefbaar is. Met pijn in ons hart, maar voor het welzijn van het beestje. De jeuk weegt zwaarder dan de opsluiting, ze is een keer echt geflipt van de jeuk...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:44

Mijn paard heeft hko en kan dus niet op stal staan, zet ik hem op stal dan komt hij kreupel de stal uit.Ook is hij erg depri als hij op stal staat,dus er moet wel een hele goede reden zijn om hem op stal te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:47

Animal_ABC schreef:
Onze merrie met heel zwaar zomereczeem staat helaas van mei tot en met november bijna de hele dag op stal, omdat eht anders niet leefbaar is. Met pijn in ons hart, maar voor het welzijn van het beestje. De jeuk weegt zwaarder dan de opsluiting, ze is een keer echt geflipt van de jeuk...

Zomereczeem inderdaad. Zo eentje staat er bij ons ook en dan gaan ze allemaal maar een paar uur naar binnen op warme zomerdagen. En nu staan ze 's nachts binnen tot alle veulens er zijn. Misschien niet nodig, in de wei bevallen kan ook, maar dat is 's nachts gewoon lastig.

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:37

Wanneer de dierenarts het aanraad. Verder laat ik mijn paard het liefst zo veel mogelijk buiten staan, aangezien ze daar lekker kan bewegen.
Ik ben trouwens erg grote voorstander van de HIT-actief stallen. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 17:43

wat zijn dat nu weer dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:54

Op medisch advies van de DA, tja, tot op zekere hoogte. Heb toevallig zo'n geval aan de hand gehad een paar weken en maandjes terug (2x zelfs). Sam heeft een hoefzweer gehad met complicaties. Hij heeft twee keer tussen de 2 en 3 weken op stal gestaan, vanwege de voetzak. Op natte veengrond kun je je paard niet met een hoefzak laten lopen, die is zo opgezogen door de grond. Clown
En in de periode erna moest het hoorn even aangroeien en dan zet je je paard niet in die drassige weide.
En dan moet je wat. Maar fijn was het niet. Niet voor hem en dus ook niet voor mij. Verdrietig
Daarbij verwarde de DA de complicaties met een kneuzing en moest hij nog langer op stal eigenlijk. Maar mijn gevoel zei me dat die diagnose niet klopte, dus zodra het hoornlaagje in zijn voetzool weer enigszins aangegroeid was, stond Sammy weer lekker buiten. Een stuk vrolijker..... Haha!
Want ik had nog gelijk ook. Er was helemaal geen kneuzing. Haha!
En Sam baalde echt van het opgesloten staan, dus toen volgde ik mijn gevoel, want ik vond het echt niet fijn hem wekenlang zo te zien in die box. Verdrietig

Kijk, als hij echt zo ziek is dat hij alleen maar op stal kan staan, a la. Maar dan ga ik uit van iets tijdelijks. En als hij oud is en bijvoorbeeld 's nachts in de winter binnen beter trekt dan buiten. Dan ga ik een fijne plek met stal zoeken, ja. Ja
(Ik ben namelijk niet dolenthousiast over de stallen bij ons Clown ).

Maar voorlopig is hij net 4 jaar oud, gezond en sterk genoeg en vooral veel gelukkiger buiten. Lachen

En over mishandeling e.d. Hij staat op een plek waar vreemden niet zomaar kunnen komen. Daarbij is het prive terrein met toezicht. Natuurlijk laat ik mijn paard niet mishandelen en slechte verzorging/voeding, tja, daar ga ik zelf over, dus dat lijkt mij al helemaal niet aan de orde. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:59

Als het voor het welzijn van het paard beter is om (gedeeltelijk) op stal te staan, om wat voor reden dan ook, is het voor mij de druppel om ze binnen te zetten.
Ik heb een 22 jarige merrie. Het kost haar inmiddels teveel energie om dag en nacht buiten te staan in de winter, die werd mager ondanks onbeperkt voer. Ik heb dus 3 (jonge) paarden 24/7 buiten en 2 s'nachts op stal.
Als je je paarden goed kent dan zie je de signalen wel of een paard graag buiten wil staan of juist graag op stal wil (en ja die laatste bestaan dus ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:33

Een hoefzweer is voor mij ook geen reden om m'n paard op te sluiten. Echt onzin vind ik dat.
Heb 't een keer bij de hand gehad, ook dat mijn DA me adviseerde om mijn paard vanwege die hoefzweer op stal te zetten, maar ik wist hem vrij snel te overtuigen dat op de wei beter was voor haar (vanwege de beweging en dus betere doorbloeding en dus betere afvoer van afvalstoffen en dus snellere genezing, over haar geestelijk welbevinden maar niet te spreken).
Ik heb mijn paard toen na de behandeling weer op de wei gedaan en de volgende dag liep ze al niet kreupel meer. Tweemaal daags een biotex-badje en binnen een paar dagen was ze weer helemaal de oude.

DA's zijn over het algemeen veel te snel met hun stal-advies. Vaak slaat het helemaal nergens op.
Ga dus in gesprek na zo'n advies. Ook DA's kunnen van hun klanten leren. Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:37

Medische redenen (om maar heel dramatisch te stellen, met een poot in het verband laat ik hem niet rond huppelen tussen andere paarden Haha! ) of wanneer meneer echt aangeeft het niks te vinden. Meneer vind het toevallig prima, maar als ik door zou krijgen dat hij, om welke reden dan ook die hij zelf aangeeft, even een paar uurtjes per dag op stal wil voor rust of wat dan ook.
Dan gun ik hem die paar uurtjes op stal ook.
Leuk dat het een paard is, en ja, 90% van de paarden is happy buiten. Ik ken er ook een paar die 20 uur happy zijn buiten en die andere 4 uur even tot rust willen komen in een stal.

De druppel zou voor mij dus zijn wanneer mijn paard aangeeft even rust te willen. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:40

ben ik t helemaal mee eens Knipoog n paard zou van mij ook sowieso nooit stalrust krijgen. iig iedere dag er uit en bewegen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:42

Joviban, op wat voor grond staan jouw paarden? Als het weer en de (veen)grond droog waren geweest, had ik hem buiten gelaten met voetzak. Nu kon dat echt niet. Als hij zou gaan rennen, dan zou hij zich kunnen verwonden door de zuigende, natte grond (ken je veengrond?) en zo'n voetzak. Ik laat me echt niet zomaar wat aanpraten door een DA, dat is de laatste keer wel gebleken trouwens toen ze met een diagnose als 'kneuzing' kwam, terwijl Sam's ontsteking er gewoon niet goed uit was gehaald......
Ruim een maand later volgde hoefzweer nummer 2. Ben helemaal met je eens dat doorbloeding door beweging e.d. veel beter zijn, maar je roeit met de riemen die je hebt op zo'n moment. Er zat zo'n gat in zijn zool de tweede keer en dan kijk je wel uit met vuil e.d.
Hij heeft het ook op het land opgelopen, hoor. Knipoog

Ik ken ook zat verhalen van mensen die er met een hoefzweer zo vanaf waren, maar dit geval was toch wel even wat gecompliceerder dan de gemiddelde hoefzweer (overigen stond hij niet op 100 stalrust, ik heb hem elke dag los gegooid, ben erbij gebleven, soms urenlang en heb veel met hem gewandeld).
De omstandigheden moeten er naar zijn. Was dit in de zomer gebeurt, was het wellicht een heel ander verhaal geweest.
Hoe dan ook, hij staat nu weer vrolijk buiten. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:53

Nadya schreef:
Joviban, op wat voor grond staan jouw paarden? Als het weer en de (veen)grond droog waren geweest, had ik hem buiten gelaten met voetzak. Nu kon dat echt niet.

Mijn paarden lopen sinds vier weken bij mij thuis. Go jij! Go jij! Knipoog

Op wat voor grond mijn paard liep toen ze die hoefzweer had (3 jaar geleden), weet ik eigenlijk niet. Dat was een pensionstalling waar we maar kort zijn geweest.

Maar ik zou me sowieso geen hoefzak laten aanpraten. Twee keer daags goed ontsmetten d.m.v. een biotexbadje werkt minstens net zo goed.