Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

heb er toen vol afgrijzen naar zitten kijken, en nu nog vind ik het een vreselijk gezicht suusiejj schreef:Jep indd de hulpteugels dus ook de extra's als zwepen/spoor als je daar niet mee kan rijden of eigenlijk niet snapt waarvoor het eigenlijk bedoeld is (Veel gemaakte fout bij de slofteugel, velen rijden ermee omdat paard lief eindelijk in de krul loopt)
Overigens bij tuigpaarden vind ik het super sneu als zij met een elastiek staan waardoor ze maar op 3 benen kunnen staan en 1 omhoog moeten houden.
Toen ik 16 was liep ik op een boederij die met hackney's en tuigpaarden deed. Zij maakten dan een elastiek vast de 4 hoeven (via een ringetje aan de achterkant) en dat moest ervoor zorgen dat er meer knie actie komt. Wanneer ze stil stonden stonden ze dus met 1 voorbeen hoog in de luchtheb er toen vol afgrijzen naar zitten kijken, en nu nog vind ik het een vreselijk gezicht

Tijgertje86 schreef:Het meest paardonvriendelijke tuig, zit vaak op de rug van het paard en bedient de andere tuigen.
casperrr schreef:Ik vind geen enkel tuig paard onvriendelijk. Ligt aan de persoon hoe die er mee omgaat. Makkelijk om het dan maar op het tuig af te steken.
sannekeee schreef:casperrr schreef:Ik vind geen enkel tuig paard onvriendelijk. Ligt aan de persoon hoe die er mee omgaat. Makkelijk om het dan maar op het tuig af te steken.
Daar heb je wel gelijk in maar dat geld niet voor al het tuig , een scherp bit vind ik altijd zielig .
En tuig waar maar op 3 benen kunnen staan ook , en zo kan ik er nog wel wat opnoemen.
daNiielle_ schreef:Ik krijg een beetje een aangevallen gevoel van dit topic, ik als 'normal' zijnde.
Mijn paard wordt wel eens bijgezet gelongeerd, en dat dwingt hem tot niks.
Er zit voldoende elastiek in, en hij hangt losgenoeg. Maar ze gebruikt haar rug gewoon veel beter.
Daarbij rijdt ik ook met sporen en zweep, mijn been ligt stil, dus gebruik ik mijn spoor nooit onnodig. Zweep voor de begrenzing, ivm uitslingerend jong paard.
Dat je dit topic opent is goed, maar jullie laten de 'normals' niet in hun waarde.
daNiielle_ schreef:Ik krijg een beetje een aangevallen gevoel van dit topic, ik als 'normal' zijnde.
Mijn paard wordt wel eens bijgezet gelongeerd, en dat dwingt hem tot niks.
Er zit voldoende elastiek in, en hij hangt losgenoeg. Maar ze gebruikt haar rug gewoon veel beter.
Daarbij rijdt ik ook met sporen en zweep, mijn been ligt stil, dus gebruik ik mijn spoor nooit onnodig. Zweep voor de begrenzing, ivm uitslingerend jong paard.
Dat je dit topic opent is goed, maar jullie laten de 'normals' niet in hun waarde.
Tijgertje86 schreef:Het meest paardonvriendelijke tuig, zit vaak op de rug van het paard en bedient de andere tuigen.
sannekeee schreef:En waarom voel je je aangevallen ? We zitten hiet op een NH topic , dus deze dingen zijn niet zo gek. .?
sannekeee schreef:Die een paard of in de krul trekken
sannekeee schreef:Maar goed , mijn punt is , dat er geen reden voor is om je aangevallen te voelen , ik zeg toch ook , als je er niet goed mee opgaat ?
En bij die bijzet , bedoel ik dus als hij te strak zit en er geen elastiek in zit .
Geen enkel tuig is paardonvriendelijk. Bij een slof wordt vaak boe en bah geroepen, maar het is een zeer nuttig hulpmiddel, als -gaan we weer- hij goed gebruikt wordt. Voor het oog ziet een slof er misschien paardonvriendelijk uit, maar een doodsimpel hulpmiddeltje kan misschien sterkere negatieve effecten hebben dan een slof.
Het paard moet toch maar eens leren wie de baas is. We doen hem aan de longeerlijn en knopen er een vaste slof of touw aan en trekken hoofd wel even naar beneden, dan met de lange zweep er lekker op los slaan en natuurlijk hulp van nog iemand die het paard aan de longeerlijn vast houdt. Paard geeft zich over en gaat op het laatst er maar bij liggen. Wat een k*tpaard. Weg ermee, verkopen dat beest.........Tijgertje86 schreef:Het meest paardonvriendelijke tuig, zit vaak op de rug van het paard en bedient de andere tuigen.