Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:15

Ik word een beetje moe van al die topics waar de nutarals de normals weer de grond in trappen. Sommige naturals lijken wel hervormers! Opent iemand een HAW topic waar het paard niet zo goed op het bit reageert, wordt er meteen door een natural gereageerd welk bitloos hoofdstel het beste is! Is er een topic over een internationaal concours waar de paarden uit de tent gehaald moeten worden ivm enorme storm, wordt er meteen gesteld dat het weiland toch wel het veiligst zou zijn.

Hoe zouden de naturals het vinden als wij, normals, zouden zeggen dat paarden met storm maar beter in stal kunnen staan. Hoe zouden naturals het vinden als we hun subforum volposten met ongelukkige paarden die zonder bit gereden worden? Hoe zouden naturals het vinden als we hun subforum volposten met foto's van mislukte hoeven door het natuurlijk bekappen?

Zeeuwtje68

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:16

Ik vind niet dat je alle naturals over 1 kam moet scheren hoor. Nou doe je dus precies hetzelfde imo

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:17

Hoe moet ik het anders gaan noemen, een deel van de naturals en een deel van de normals? Neh, de hokjes zijn er nou eenmaal en iedereen weet wel wie er wel en wie er niet mee bedoeld wordt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:21

maar jij valt nu anderen ook weer aan.

ik vind het jammer dat iedereen zo in hokjes deelt. normals zijn niet per definitie slecht voor hun paard, en naturals niet per definitie tegen normals. dat SOMMIGEN dat zijn is wat anders, maar ook ts scheert nu iedereen over 1 kam wat ik erg jammer vind.

als je iemand in persoon bedoelt moet je die gewoon negeren of een pm sturen vind ik...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:23

Ik bedoel niemand persoonlijk, en ik bedoel niet iedereen. Ik word gewoon zó ontzettend moe van een aantal/ sommige/ een deel van de naturals die iedereen proberen te overtuigen en regelmatig met foto's etc. komen om te laten zien hoe verschrikkelijk slecht wij bezig zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:26

Op punten waarop "normals" hun paard niet in zijn waarde laten , mag een "natural" van mij best iets zeggen. Of andersom.

Het label dat je op iemand plakt dat boeit daarbij niet , maar het welzijn van het paard zou voor economische belangen of de belangen van de ruiter / eigenaar moeten gaan.

Zie je dat dat niet gebeurt en dat men dat nog de normaalste zaak van de wereld vindt ook , dan mag je daar best wat van zeggen.

Zoals mensen die kostte wat kost per-sé een bit in hun paard willen hebben terwijl het diertje er duidelijk niet goed mee overweg kan. Toch niet zo raar om diegene dan te adviseren om eens naar een bitloze optoming te gaan kijken ?

Het is al erg zat dat diegene daar zelf niet aan denkt maar per-sé dat stuk metaal er in wil proppen terwijl het overduidelijk paardje pesten is elke keer bij dat dier.

Anderen in hun waarde laten is heel mooi en een goed streven. Maar opkomen voor een zwakkere (in dit geval een dier) dat staat daarboven.
Het welzijn van het dier telt nog altijd zwaarder dan het naar de mond praten van een mens.

Normal of natural doet niet ter zake. Of een paard nu met een bit gepest wordt of met verplicht 24 uur per dag tot de kogels in de modder staan , het zijn allebei dingen die niet deugen en bij een echte paardenliefhebber (welk hokje dan ook) niet voor zouden moeten komen.

Def

Zij, wij, naturals, niet naturals. Lekker bezig. Precies hetzelfde als waar jij je aan ergert, doe je nu zelf.
Ik word juist altijd zo moe van die mensen die zich naturals of niet naturals noemen. En dat wij en zij gepraat.
Ieder zn eigen ding. Heb je niets anders te doen vandaag dan te zeuren over dit soort dingen, lekker belangrijk..

ikenindi

dan kijk je niet in die topics? ik ben zelf een natural, en dat kan men in mijn berichten wel terug lezen. echter ik laat mensen wel in hun waarde. iedereen doet wat hij denkt dat het beste is voor zijn paardje.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:28

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind niet dat je alle naturals over 1 kam moet scheren hoor. Nou doe je dus precies hetzelfde imo

Het is maar normaal psychologisch gedrag. Op bokt zijn er een handvol naturals met extremistische kantjes.
En mensen maken dan de associatie naar de rest Lachen
Of dat nu juist is of niet

Zo zijn er vaak dingen op bokt: Bv in sommige haw topics waar bitloos fotos worden geplaatst, het paard valt super hard uit elkaar, maar mensen zien bitloos en maken de associatie naar iets goed. En dan krijg een topic hoe fantastisch het is dat ze bitloos rijden, maar geen commentaar over het uiteen valen en slechte houding van het paard

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:30

pmarena schreef:
Op punten waarop "normals" hun paard niet in zijn waarde laten , mag een "natural" van mij best iets zeggen. Of andersom.

Het label dat je op iemand plakt dat boeit daarbij niet , maar het welzijn van het paard zou voor economische belangen of de belangen van de ruiter / eigenaar moeten gaan.

Zie je dat dat niet gebeurt en dat men dat nog de normaalste zaak van de wereld vindt ook , dan mag je daar best wat van zeggen.

Zoals mensen die kostte wat kost per-sé een bit in hun paard willen hebben terwijl het diertje er duidelijk niet goed mee overweg kan. Toch niet zo raar om diegene dan te adviseren om eens naar een bitloze optoming te gaan kijken ?

Het is al erg zat dat diegene daar zelf niet aan denkt maar per-sé dat stuk metaal er in wil proppen terwijl het overduidelijk paardje pesten is elke keer bij dat dier.

Anderen in hun waarde laten is heel mooi en een goed streven. Maar opkomen voor een zwakkere (in dit geval een dier) dat staat daarboven.
Het welzijn van het dier telt nog altijd zwaarder dan het naar de mond praten van een mens.

Normal of natural doet niet ter zake. Of een paard nu met een bit gepest wordt of met verplicht 24 uur per dag tot de kogels in de modder staan , het zijn allebei dingen die niet deugen en bij een echte paardenliefhebber (welk hokje dan ook) niet voor zouden moeten komen.

Dat iemand het adviseerd is juist super, maar dat was niet het geval. Er werd niet gesproken over er eens overna denken, er werd meteen gesteld welk bitloze hoofdstel het beste was.

Natuurlijk wil iedereen zijn paard het beste houden, maar is daar wel één manier voor? Ik ben er namelijk van overtuigd dat ik mijn paard niet blij maak met 24/7 in een weiland, hij heeft het na een paar uur wel weer gezien.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:36

Ik ben denk ik een logical (was pas een topic over)

Ik ben voor natuurlijk bekappen, maar ook voor ijzers bijvoorbeeld, je moet niet kijken naar welk hokje je past en daarbij gaan zoeken (natural , dus natuurlijk, Normal dus ijzers) wat doen jullie jezelf aan, het gaat toch om je paard, wat het beste voor je paard is en niet natuurlijk bekappen omdat je toevallig natural bent met gevolg dat het mis gaat of andersom met ijzers.

Ik rijd met bit, ik vind dit een prettiger contact met mijn paard hebben en voel me er veiliger mee, MIJN mening maar als ik een rondje door de wei rijd doe ik dat gerust zonder bit, je moet niet kijken naar je hokje (nogmaals) maar naar wat voor JOU en je PAARD het beste is, vanuit daar moet je denken en niet vanuit je hokje.

Er word in de HAW topics best wat kritiek geleverd naar bijde kanten, tsja ruzie uitlokken kunnen we allemaal, laat iedereen in zijn waarde en jij kunt van een foto niet zien wat beter is voor het paard, het zijn moment opnames!

Ik hoop dat zo de orde wederkeert Koe

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:40

Zo zijn paarden toch verschillend. 24 uur per dag in een weiland zou ik ook niet willen voor mijn paard.

Maar ik denk dat er maar HEEEEEEL weinig paarden zijn die de ideale situatie niet zouden willen :

- flink de ruimte hebben (zeg max. 3 paarden per hectare)
- goed weiland met stabiele groep paarden erop
- schuilstal en erfje waar ze de hele dag in en uit kunnen , droge plek
- stuk zand / bak waar ze vrij in en uit kunnen lopen
- altijd goed water en hooi beschikbaar op verschillende plaatsen

Zo kan elk paard voor zich bepalen wat die doet. Zet je een paard in een weiland met alleen maar gras dan wordt het al snel modder , geen schuilplek...niet bepaald ideaal. Zet je hem op stal dan is dat op een andere manier minstens zo slecht.

Maar gewoon een vrije uitloop tussen stal en weiland , verhard en onverhard , gras / zand / steen....vrijwel elk paard moet dat ideaal vinden voor 24 uur per dag.

Wat mij betreft is dat dus DE manier voor vrijwel elk paard.

Welk labeltje men daar op wil plakken zal me verder worst wezen Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:43

Ik ben het volledig eens met Nelleke1,
ik noem mijzelf ook het liefst een logical, als ik dan in hokjes moet gaan denken.. ik heb echter niet gereageerd in dat topic.

'normals' kraken evengoed de 'naturals' af. Precies zoals de 'naturals' dat bij de 'normals' doen..
Ik kan me niet druk maken, om wat anderen met hun paard doen.. Je moet zelf bedenken wat het beste is voor je paard. Daar kan niemand anders voor je over beslissen.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:43

Als je nou bedenkt, dat de meeste reacties die jij (en anderen) in een topic krijgt, allemaal als motivatie hebben : 'goed voor hebben' met het Paard en dus het paard een zo goed mogelijk leven te willen geven.
Maakt dat je kijk op die reacties dan niet wat milder?
We willen allemaal dat de paarden zo min mogelijk 'lijden' onder onze ambities.

**Alleen hebben we andere ideeen over hoe dat zou kunnen. Haha! **

Maar dat geeft toch niet? het kan toch heel erg leerzaam zijn om iets van een heel andere kant te bekijken? Op een hele andere manier als je zelf zou doen met jou achtergrond en ervaringen en die van jou directe omgeving. En dan kun je het eventueel gewoon naast je neer leggen.

(En dan bedoel ik dus iedereen...elk 'hokje' Clown )

Natuurlijk is het vervelend als het op de man wordt gespeeld,of als iemand iets nogal opdringt. Maar volgens mij zijn paardenmensen gewoon erg gepassioneerd,haha!
En het is aan jou om te kiezen hoe je er mee om wilt gaan.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:45

Jaimyliefje schreef:
ik noem mijzelf ook het liefst een logical, als ik dan in hokjes moet gaan denken.. ik heb echter niet gereageerd in dat topic.

'normals' kraken evengoed de 'naturals' af. Precies zoals de 'naturals' dat bij de 'normals' doen..
Ik kan me niet druk maken, om wat anderen met hun paard doen.. Je moet zelf bedenken wat het beste is voor je paard. Daar kan niemand anders voor je over beslissen.

Ik zie toch vaker naturals die de normals proberen te overtuigen/ bekeren, want ja dáár vind ik het SOMS op lijken. Dan dat de normals de naturals proberen te overtuigen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:48

Idd laat iedereen gewoon naar het paard kijken waar die het beste mee geholpen is. Knipoog
En idd het ene paard wil niet anders dan buiten staan, het andere weer niet! Zo zijn er veel verschillende paarden en pony's Knipoog
Wat ik zelf doe dat vind ik goed voor mijn paardjes. Maar dat wil niet zeggen dat een ander het dan niet goed doet!
Ik vind dat alleen de basis moet zijn, zeker 5 of 6 uur per dag buiten staan, waar zou mij een worst zijn. Als het dier maar kan bewegen en omgaan met soortgenoten!
Ik kies zelf voor bitloos omdat dat het beste werkt voor mijn paardjes. Dat wil niet zeggen dat ik perse tegen een bit ben. Het is de hand die het gebruikt waar je naar moet kijken.
En nee bitloos is niet altijd goed!
En ik bekap ook zelf Knipoog Wel natuurlijk maar dat is toch mijn keuze? en voor ons werkt het goed.
Wat een ander doet moeten ze toch echt zelf uit zoeken hoor!
Zo dit is wat ik er van vind! Haha!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:13

CleovG schreef:
Jaimyliefje schreef:

Ik zie toch vaker naturals die de normals proberen te overtuigen/ bekeren, want ja dáár vind ik het SOMS op lijken. Dan dat de normals de naturals proberen te overtuigen.

dat is toch wel een beetje waar,gister was ik op concours en daar was een meisje die deed aan zoals zij dat noemde paard vriendelijk rijden,nou niks op tegen toch helemaal geweldig!!
maar dan,telkens de aandacht naar haar toe trekken van kijk ik rij paard vriendelijk,en dan denken dat de hele bak van haar is,wij verkopen vaak paarden,en dan komen er ook zo af en toe wel eens mensen die natural rijden,en weer is daar niks mis mee,maar ze kunnen het dan niet laten om hun menig te geven,en altijd van die opmerkingen zoals,de meeste paarden zijn allemaal in het verleden mishandelt,en als ze bij ons is komt het allemaal wel goed(gewoon een 3 jarig paard wat zo van de wei komt)en zo kan ik wel 10 voorbeelden noemen,dan ga je mensen ook in een hokje plaatsen.
omdat SOMMIGE hun mening over hoe je moet omgaan met een paard gewoon aan je opdringen.
en ik vind jij doet jou ding ik de mijne,en als ik iets van het natural rijden zie of het nou het rijden is of de omgang met paarden,en ik vind dat inderdaad beter als mijn manier dan is dat toch ook goed,
zo kun je leren van elkaar,maar hou anders je menig voor je dat doe ik normaal ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:24

Ik snap ts wel hoor.

Een bit is fout... punt basta klaar.
Dat het paard er gewoon fijn mee loopt, is gelogen pertinent niet waar.
Bitloos is zacht, trekt niet aan de neus, geeft geen druk bij oren of zo... heeft geen enkele pijn prikkeling...maar een bit altijd wel.

Ijzers zijn slecht, altijd... loopt hij er beter mee dan zonder is dat de schuld van de hoefsmid met opleiding... die doet het slechter dan het eigen geknutsel.

Een stal is altijd slecht... zelfs in de zomer met 100 dazen om hem heen... hij wordt vanzelf wel rustig... laten staan, is de natuur hoor.... ook al is hij in paniek... jammer dan...

enz enz

En ja... dat komt mij ook de strot uit...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:33

Ook ik begrijp de strekking van TS.... Ook ik zie vaak een op het oog leuk topic, maar verlies tijdens het lezen van de reacties al de behoefte om te reageren....

Goed verwoord RK, dat zag ik net ook al in een ander topic Knipoog Ook toen verloor ik halverwege de behoefte te proberen een nuttige bijdrage te leveren.....

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:40

Ik ben het ook nu wel een beetje zat dat mensen overal en nergens worden aangevallen door naturals. Ik durf mijzelf al geen natural meer te noemen omdat je hier dan op bokt bijna uitgekotst wordt om de reden dat de TS aangeeft.

Ik heb het idee dat er geen respect is voor elkaars handelingen. Ik ben natural, maar ik heb ook respect voor de mensen die dat niet zijn maar goed met hun dieren omgaan. En dat respect is bij veel vrienden van mij die niet natural zijn wederzijds. Zij accepteren en vooral respecteren mijn manier van omgaan met paarden. Wij laten elkaar in je eigen waarde, maar dit kan je vaak niet zeggen van Bokt. En ik vind dat mensen daar best weleens wat meer op mogen letten..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:13

oh jongens, is het weer zo ver, dat slappe gezeur ook hier Boos!

hier zijn al een stuk of 100 topics over geweest, waarbij de ruzie alleen maar hoger opliep, het heeft weinig zin dus

als je niet tegen kritiek kunt, klap dan je laptop dicht en ga naar je paard en stop met bokt

Ik zal alvast wat oude koeien uit de sloot halen

Koe [PP] Niet natural, niet normal, maar LOGICAL!
Koe [RT-D] Waarom zoveel ruzie tussen Naturals & niet-Naturals
Koe [NA] Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?
Koe [PP] Natural <-> Normal
en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je ze even doorbladert, TS, dan zie je meteen hoe ontzettend effectief zo'n discussie is *not*

En waarom ik in discussie blijf gaan? Dat kan je hier lezen Arabesk @ [HK] Naturals en Traditionals slaan de handen ineen!!!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-03-08 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:18

oei.. hoe klap je een pc dicht?

Hoe zou het komen dat er zoveel topics over zijn gekomen?
Omdat mensen het door de strot duwen moe zijn misschien?
Dat ze zelf geen dierenbeul zijn en het onderhand kotsbeu zijn daarvoor uitgemaakt te worden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:20

runningkawa schreef:
oei.. hoe klap je een pc dicht?

mijn laptop gaat automatisch op standby als ik 'm dichtklap

vandaar Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:25

CleovG schreef:
Hoe zouden naturals het vinden als we hun subforum volposten met foto's van mislukte hoeven door het natuurlijk bekappen?

Ga je gang!

Sommige hoefsmeden gaan er prat op dat ze zoveel mensen kennen die helemaal zijn teruggekomen zijn op het natuurlijk bekappen omdat ze er zoveel problemen mee kregen. Wie echter de discussiegroepen op internet bijhoudt zal net als ons zichzelf afvragen waar al die mensen dan zijn. Het aantal succesverhalen over Natuurlijk Bekappen overtreft het aantal probleemgevallen vele malen. Hoe kan dat? En waarom neemt het aantal Natuurlijk Bekappers nog steeds toe? Waarom laten hoefsmeden zich om- of bijscholen?

Je hoeft niet bepaald ver te zoeken om paarden te vinden die ondanks een traditionele bekapping met beslag toch nog aan hoefproblemen lijden. Wanneer het zou uitdraaien op een "wedstrijd" wie de meeste mislukkingen van de andere partij kan aantonen dan zouden de natuurlijk bekappers met vlag en wimpel winnen: Beslagen met paarden met hoefproblemen vormen zo'n bekend beeld dat het niet eens meer een interessant gespreksonderwerp is. Onze vriezers met oefenhoeven ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen liggen eveneens vol trieste bewijzen dat het nogal eens mis gaat met traditioneel beslag.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 15:49

Arabesk schreef:
oh jongens, is het weer zo ver, dat slappe gezeur ook hier Boos!

hier zijn al een stuk of 100 topics over geweest, waarbij de ruzie alleen maar hoger opliep, het heeft weinig zin dus

als je niet tegen kritiek kunt, klap dan je laptop dicht en ga naar je paard en stop met bokt

Ik zal alvast wat oude koeien uit de sloot halen

Koe [PP] Niet natural, niet normal, maar LOGICAL!
Koe [RT-D] Waarom zoveel ruzie tussen Naturals & niet-Naturals
Koe [NA] Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?
Koe [PP] Natural <-> Normal
en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je ze even doorbladert, TS, dan zie je meteen hoe ontzettend effectief zo'n discussie is *not*

En waarom ik in discussie blijf gaan? Dat kan je hier lezen Arabesk @ [HK] Naturals en Traditionals slaan de handen ineen!!!

Weer gezeur? Volgens mij ben jij een van de nogal extremistische naturals die nogal wat irritatie bij mij opwekt.