Wat is nou het prettigst? > Bitloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is nou het prettigst? > Bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:51

Ik rijd Sheila nu alweer een hele tijd bitloos (rijd haar 1 keer in de week maximaal) met een leren halster met teugels eraan. Alleen is dit halster nét iets te groot waardoor het af en toe iets naar achter afzakt. Nu wil ik dus eens gaan kijken naar een ander bitloos iets (hackamore/ touwhalster etc.). Maar ik wil eerst weten wat nou het prettigst zal zitten voor haar. Ik zie bijvoorbeeld ook wel eens een hackamore met neusbontje (maakt dit veel verschil?). Kortom: ik heb even goed advies nodig. Ja

Twiggy2008

Re: Wat is nou het prettigst? > Bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:01

Er zit nogal verschil in een hackemore of touwhalster, vind ik. Knipoog

Mijn eigen zoektocht naar een fijne bitloze optoming is nogal lang geweest. Mijn ervaring is dat het bij elke combinatie (paard en ruiter) anders is. Wat wil je gaan doen met je paard? Hoe is je rijstijl? Ikzelf rij nu nog met touwhalster, ga straks over op een speciaal gemaakt bitloos hoofdstel en wissel af met een side pull (met bontje), denk ik, maar dat hangt er vanaf hoe het speciaal gemaakt bitloze hoofdstel bevalt (www.paardenmetplezier.eu).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:06

Het enige wat ik met Sheila doe is een beetje stappen, draven met af en toe een galopje in de bak. Paar figuurtjes, keertje achterwaarts, pasje opzij. Ik rijd meestal niet langer dan een kwartiertje met haar (26-jarige pony). Tussen een Hackamore en een touwhalster zit zeker veel verschil, daarom vraag ik ook advies. *LOL*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:08

Nou, ik zou persoonlijk nooit met hackamore gaan rijden. Werkt zo scherp in en dat lijkt me niets voor een ouder paard. Een touwhalster is niet zo duur om eens uit te proberen, maar onthou dat je wel met zachte hand moet kunnen rijden, want ook touwhalsters kunnen scherp inwerken.

Ik zou in jouw geval gaan voor een sidepull (met brede neusriem), denk ik. Of gewoon een goed passend (stal)halster met teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:10

Daar zat ik ook aan te denken idd, gewoon een stalhalster. Maar zijn die wel echt geschikt om mee te rijden dan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:17

Nadya schreef:
Nou, ik zou persoonlijk nooit met hackamore gaan rijden. Werkt zo scherp in en dat lijkt me niets voor een ouder paard. Een touwhalster is niet zo duur om eens uit te proberen, maar onthou dat je wel met zachte hand moet kunnen rijden, want ook touwhalsters kunnen scherp inwerken.

Ik zou in jouw geval gaan voor een sidepull (met brede neusriem), denk ik. Of gewoon een goed passend (stal)halster met teugels.

Huh? Wat heeft leeftijd hiermee te maken?

Sidepull, zoals bijvoorbeeld die van Libby's, kan een goede optie zijn (te koop bij o.a. Singlefooter.nl)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:03

Ik heb een tijdje met zo`n sidepull gereden en er zit weinig werking in tenzij je paard heeeel licht aan de hulpen staat. Als er wat druk op gezet wordt trek je het hele halster omhoog en dat hij op de onderkaak in werkt merk je niks van want je trekt gewoon aan de zijkant zeg maar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:06

Waratje, ik ga er even vanuit dat een ouder paard niet zo veel meer werkt of hoeft te presteren. Waarom zou je dan met een hackamore gaan rijden? Ik zie het nut er gewoon niet van, klaar. Knipoog
Overigens ben ik sowieso geen voorstander van een hackamore, maar dat terzijde. Is gewoon niet mijn ding.

Wij hebben heel wat oudere paardjes staan bij ons en die zijn prima bitloos te rijden op een 'lichtere' manier.

Juul, ik rij zelf ook nooit met een gewoon stalhalster, maar als jouw paard goed reageert daarop en je zou iets passends hebben (je schreef nu dat je een te grote optoming hebt en dan is het communiceren lastiger met je paard, lijkt mij), dan kom je al een stuk verder. En het is geen hele dure oplossing.

Ik heb zelf heel wat euro's uitgegeven aan diverse bitloze optomingen en dat was me een lang proces om iets fijns te vinden. Als je het er voor over hebt, prima, maar de ervaring leert dat mensen meestal niet zitten te wachten op hoge uitgaven. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:10

Zamora schreef:
Ik heb een tijdje met zo`n sidepull gereden en er zit weinig werking in tenzij je paard heeeel licht aan de hulpen staat. Als er wat druk op gezet wordt trek je het hele halster omhoog en dat hij op de onderkaak in werkt merk je niks van want je trekt gewoon aan de zijkant zeg maar.

Die ervaring van het omhoog trekken van een sidepull heb ik helemaal niet, hoor. Misschien paste de sidepull niet goed???
Ik rij op mijn jonge paard prima met een sidepull en ik gebruik sowieso nog maar heel weinig druk van teugels e.d. gebruik, omdat ik hem liever in rij op mijn zit Knipoog . Maar bij normaal sturen met teugeltje erbij e.d. schuift 'ie echt niet omhoog, hoor.

Een sidepull werkt ook helemaal niet in op de onderkaak trouwens. Als je er druk op zet, voelt het paard dat op de neus en soms ook achter de oren (als je hard trekt).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 26-02-08 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:11

Juul, heb je al eens op www.bitloos.nl gekeken? Daar staan meerdere bitloze optomingen en hun (in)werking.
Helaas staat die van mij er (nog) niet op, maar dan kun je eens kijken wat je wat lijkt......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:35

Nadya schreef:
Waratje, ik ga er even vanuit dat een ouder paard niet zo veel meer werkt of hoeft te presteren. Waarom zou je dan met een hackamore gaan rijden? Ik zie het nut er gewoon niet van, klaar. Knipoog
Overigens ben ik sowieso geen voorstander van een hackamore, maar dat terzijde. Is gewoon niet mijn ding.

Een ouder paard dat niet meer zoveel werkt, kan nog steeds vrij pittige ideeën hebben over de gewenste prestatie. Als het idee van het paard over gewenste prestatie op een ander niveau ligt als de conditie van het lichaam, dan kan een hackamore een zeer geschikte optoming zijn, juist voor een ouder paard Duivel
Maar toegeven, een hackamore is een heftig werkende optoming en alleen geschikt voor een ruiter die zich heel goed realiseert wat hij doet en er voor een specifiek paard ook heel bewust voor kiest. Niet iets om eens "effe voor de leuk" uit te proberen.

De Libby's sidepull heeft een neusriem in twee delen. Het bovenste deel zit aan de rest van het hoofdstel vast, maar het onderste deel, met daaraan de ringen voor de teugels zit "los" tussen de verbindingsring van neusriem met hoofdstel. Je hebt dus wat knevelwerking als je aan beide teugels tegelijk een ophouding maakt.
Het omhoog schuiven dat Zamora noemt kan voorkomen als het paard de neus te ver omhoog brengt, het is inderdaad een optoming voor een paard dat netjes aan de hulpen staat.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:41

Juul, je zou voor een Cross-Rope-Bridle kunnen gaan! (oa te verkrijgen bij http://www.touwhalsters.nl) Lachen daar werd Perdy de laatste periode ook mee bereden en mocht ze weer bereden gaan worden pak ik die er opnieuw bij! Vind het zelf erg prettig rijden, zeker in combinatie met touwteugels (van dezelfde site) Lachen

Andere aanrader is een crosslink, bijvoorbeeld die van de ruitersportshop als ik me niet vergis. Ik had zelf een crosslink van pmarena hier van bokt maar die heb ik weer verkocht omdat ik zelf mijn touwhalster/CRB lekkerder vind rijden! Lachen

Het is uitproberen wat Sheil het fijnst vindt. Je zou anders eens een kijkje kunnen nemen in het volgende topic :
[HK] Soorten bitloze optomingen en waar ze te vinden

Overigens vind ik een stalhalster zelf absoluut geen prettig ding om mee te rijden.. waarom? lees zelf maar, erg interessant ! : http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

Lachen
Laatst bijgewerkt door Yellowfish op 26-02-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:42

Nadya schreef:
Zamora schreef:

Die ervaring van het omhoog trekken van een sidepull heb ik helemaal niet, hoor. Misschien paste de sidepull niet goed???
Ik rij op mijn jonge paard prima met een sidepull en ik gebruik sowieso nog maar heel weinig druk van teugels e.d. gebruik, omdat ik hem liever in rij op mijn zit Knipoog . Maar bij normaal sturen met teugeltje erbij e.d. schuift 'ie echt niet omhoog, hoor.

Een sidepull werkt ook helemaal niet in op de onderkaak trouwens. Als je er druk op zet, voelt het paard dat op de neus en soms ook achter de oren (als je hard trekt).

Ik reageerde op het hoofdstel van Libby`s Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:02

Bedankt voor de reacties!
Ik ben nu vanmiddag even langs Hippodam gegaan om een neusbontje te halen, dat zit sowieso iets zachter voor haar, en dan probeer ik het voorlopig met dat leren halster nog (hoop dat 'ie ook wat netter zit met dat bontje). Ik ga morgen weer even rijden en dan ga ik ook eens even rustig proberen hoe ze op alleen een touwtje om de hals reageert (wel eerst met halster nog om hoor!). Gewoon eens rustig kijken. Ze is namelijk zo braaf altijd (reageert vaak al op stem)..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:06

Yellowfish schreef:
Overigens vind ik een stalhalster zelf absoluut geen prettig ding om mee te rijden.. waarom? lees zelf maar, erg interessant ! : http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

Lachen

Heb je dat onderzoek zelf gedaan? En heb je het zelf wel eens op een paard uitgeprobeerd? Zo'n testje op een neppaard kan soms heel nuttig zijn, maar het zegt maar weinig over de reactie van een levend paard en het geeft ook aan hoe beperkt de teugelvoering van de tester is.
Wat niet wegneemt dat ik een stalhalster ook niet prettig vind werken Clown (ja, uitgeprobeerd, het is me te lomp en te beperkt)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:13

Ik heb inderdaad zelf ook een stalhalster uitgeprobeerd, maar vond dit niet prettig rijden. Het was te onduidelijk voor mijn pony, terwijl zij erg braaf is en normaal goed reageert, zij is namelijk ook zonder halster/hoofdstel te rijden met enkel een halstertouw om haar hals.

Ik heb het dus wel degelijk zelf geprobeerd, en het lijkt me ook logisch dat iemand dat doet voor hij een dergelijke opmerking plaatst? ik heb de site er even bijgezocht omdat ik die eens tegen was gekomen en het daar dus allemaal wordt uitgelegd Lachen tevens staat op die site ook dat een touwhalster/CRB niet het beste is om mee te rijden, maar tja, dat vind ik wel het prettigste, dus het blijkt opnieuw; het verschilt gewoon per persoon Lachen ik heb enkel mijn eigen ervaringen genoemd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:13

Dat is idd. het nadeel van een side-pull : als je een paard hebt dat soms een beetje pittig of dwars uit de hoek kan komen , dan heb je er niks aan. Koppie in de lucht heeft sowieso al tot gevolg dat je niks meer te vertellen hebt , vanwege de zijwaartse bevestiging van de teugels. Dus heb je wel eens een duidelijke rem nodig dan blijven de varianten over waarbij de teugels ONDER het hoofd bevestigd worden. Zoals bij een touwhalster of hackamore. Touwhalsters zijn hele fijne dingen. Als een paard licht tegensputtert dan heb je er nog heel wat mee te vertellen. Zit een goede rem op , mits hij niet veels te los hangt of veels te lange lussen heeft , zoals je wel vaak ziet. Zijwaarts heb je ook iets inwerking maar niet genoeg als je een keer echt duidelijk in wilt komen in geval van nood bvb.

Daarvoor is een CRB dan weer fijner , heeft de rem en het comfort van het touwhalster en als bonus nog een veel beter zijwaarts stuur.

Wil je een NOG betrouwbaardere rem dan kun je het beste voor de hack gaan. Die is zo streng als je hem zelf maakt.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:15

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:03

Zamora, aaah, ik snap het. Ik dacht dat je het over een gewone sidepull had, zo kwam het over, sorry.... Lachen

Ik heb mijn hoofdstel van de ruitersportshop net verkocht. Vond het een onding, eerlijk gezegd. Knipoog
De release bij de neusriem was dramatisch slecht en de inwerking was niets voor mijn paard. Hij verzette zich ertegen, losse teugel of niet. Maar goed, dat is persoonlijk misschien. Net als alle bitloze optomingen en daarom zeg ik dus ook dat het een kwestie van proberen is wat bij jullie als combinatie werkt.

Waratje, ik vond een hackamore ook wat heftig meteen nadat ik het verhaal van TS had gelezen, vandaar mijn reactie. De oudere paarden die ik ken (er staan er bij ons aardig wat Knipoog ) reageren prima op een standaard bitloze optoming. Die hebben niet meteen een hack nodig en ik ga er vanuit dat als een ouder paard goed gewend is aan zithulpen en wijken voor druk e.d., zo'n optoming gewoon niet nodig is. Ik maak nergens in het verhaal van TS op dat ze een heel heftig paard heeft en om dan meteen maar over te gaan op een hack, nou, zou ik niet doen. Knipoog

Een stalhalster geeft idd wel meer ruis, daarom rij ik er ook niet mee op mijn jonge paard. Maar misschien werkt het wel goed bij het paard van TS, die blijkbaar braaf is en ook goed op haar stem reageert.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:06

Weet iemand van jullie een winkeltje in de buurt van Amsterdam waar ze touwhalsters verkopen? Als ik me dan toch bedenk weet ik ze te vinden. Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:12

winkeltje zou ik niet weten, maar de site www.touwhalster.nl heeft veel kleurtjes, en maakt ze voor niet veel geld Lachen ( 8 euro voor een touwhalster, 8,25 voor een CRB ) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:13

Pagina kan niet worden weergegeven? Nagelbijten / Gniffelen
8 euro is niet veel idd..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:20

thangt er natuurlijk ook allemaal vanaf hoe jij rijdt en hoe jij je teugelvoering doet...
als je met teugelcontact wil rijden, zul je eerder naar een sidepull of crosslinkachtig hoofdstel op zoek moeten (alhoewel je bij die laatste in feite ook beter met een los contact rijdt), maar als je voornamelijk op neckreining rijdt bv, kan je wel een touwhalster gebruiken.

Bekijk bij alle mogelijkheden die je tegenkomt eens hoe ze werken en dan zul je vanzelf wel merken welke je meteen kan schrappen van je lijstje...

persoonlijk heb ik een neckrope (sja is ook bitloos Knipoog ) en een crosslink achtig ding (zelf gemaakt: neusriempje met twee oogjes aan de zijkant waardoor ik de teugels haal zodat ze gekruist onder de kin lopen. Ben van plan een bosal te kopen, maar vermits dat nogal kostelijk is, rij ik nu even met een crosslink (qua hulpen voelt die voor je paard ongeveer hetzelfde, alleen sluit een crosslink aan wanneer je je teugels aanhaald!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:20

Ik rijd voornamelijk op stem, zit en beenhulpen. Lachen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:26

Juul schreef:
Pagina kan niet worden weergegeven? Nagelbijten / Gniffelen
8 euro is niet veel idd..

Foutje.. link = www.touwhalsters.nl
lettertje vergeten Haha!