Wat houd het nou eigenlijk in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_B

Wat houd het nou eigenlijk in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 18:35

Ik hoor wel eens op de manege dat mensen het hebben over "die natural". Wat bedoelt iemand daarmee?
Wat is het verschil met andere mensen?
Ik bedoel wat doet een natural anders dan anderen?
Beetje domme vraag, maar hoop dat jullie het snappen.

ikenindi

Re: Wat houd het nou eigenlijk in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:42

op een wat meer natuurlijkere manier je paardhouden. wat het precies inhoudt is een lang verhaal. www.paardnatuurlijk.nl staat veel op, maar er zijn er veel meer...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:04

Tegemoet komen aan de natuurlijke behoeften van het paard.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 16:25

mmmm... ik heb die website gelezen maar ik vind het wel een beetje raar eigenlijk. Het IS toch ook helemaal niet natuurlijk om paard te rijden? Waarom zeggen naturals dan dat ze met de natuurlijke behoeftes van een paard bezig zijn?

Is het eigenlijk niet heel egoïstisch om zo te denken?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:15

Egoïstisch? Hahaha!
Júíst omdát we erop rijden willen we dat het paard verder zo gelukkig mogelijk is en zichzelf kan zijn.

Is het niet veel egoïstischer om er én op te rijden én hem dan ook maar in een gevangenis te zetten?

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:18

nee, maar wat ik bedoel is.... als je je paard natuurlijk wild laten zijn, waarom dan rijden? Dan kun je wel zeggen: "ik ben goed voor hem" maar eigenlijk ben je toch egoïstisch want je doet het voor jezelf snap je?

Als je ECHT natuurlijk wilt zijn voor je paard, dan rijd je er helemaal niet op, toch?

Ik snap het gewoon niet zo, het is voor mij een beetje euhh... nep allemaal
niet banketstaaf bedoelt hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:21

Hahaha Sonja_B, tot hier en niet verder Clown Bedenk wat je je hiermee op de hals haalt. Zoek voor de gein eens in de zoekmachine naar het woord 'Natural' en je komt de meest vreselijke en vooral ernstig verhitte discussies tegen tussen normals en naturals.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:23

Tja als je heel anders gewent ben is het ook niet zo gek dat je dat vindt.
Ikzelf rijd op een natural én een 'gewone' stal.
Je kan denk ik niet ontkennen dat je paard lekker elke dag buiten laten lopen en gewoon wat meer aan je paard zijn behoeftes denken zoals hierboven staat minder egoïstisch is dan hem op stal laten staan enz, enz. Knipoog

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:24

mmm okee, ik zal eens zoeken gaan dan.... heb wel interesse hoor, maar ik vond het nogal moeilijk te begrijpen, aan natuurlijke paarden denk ik dan aan paarden in het wild in het bos ofzo... zonder mensen.

jij bent jarig he? gefeliciteerd Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:27

Yep, thank you *LOL*

Het belangrijkste van paardrijden en met paarden omgaan is van je paard houden en goed naar je paard kijken/luisteren. Daarvoor hoef je niet natural of normal te zijn, iedereen die om zijn dier geeft (dat doen we tenslotte allemaal geloof ik) weet zelf wel wat het beste is voor zijn of haar paard. Zolang jij je maar aanpast aan je paard en je paard zich niet hoeft aan te passen aan jouw wensen kwa houden. Ieder paard heeft zijn eigen voorkeuren, net als mensen. En als je daarmee rekening houd ben je een paardenmens. Dat is het enigste dat telt Knipoog

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:16

Sonja_B schreef:
mmm okee, ik zal eens zoeken gaan dan.... heb wel interesse hoor, maar ik vond het nogal moeilijk te begrijpen, aan natuurlijke paarden denk ik dan aan paarden in het wild in het bos ofzo... zonder mensen.

jij bent jarig he? gefeliciteerd Tong uitsteken

Het is meer dat je je paard zo natuurlijk als mogelijk probeert te houden en verzorgen. Gewoon doen wat het prettigst voor het paard is dus lekker buiten met vriendjes enzo. En vooral eigenlijk ook verder kijken dan de manieren die vooral worden gebruikt (bijv ijzers enzo).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:17

Ik heb mijn paarden 24/7 op de wei staan,altijd buiten.
Ongeschoren,zonder ijzertjes,ik rij zonder bit,enz.
Als ik bij de wei kom,en mijn merrie heeft geen zin in een ritje,(dan komt ze dus niet naar het hek of naar mij toelopen) dan rij ik die dag niet.
Ik wil zo vriendelijk mogenlijk,en uitgaand van het paard handelen.
Ik kan haar wel in een bos zetten,en nooit meer zien,maar waar zou ik dan een paard voor gekocht hebben..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:22

ik denk dat naturals meer proberen te kijken naar wat de natuurlijke behoeftes zij n van een paard dan normals. rijden is niet natuurlijk nee. helemaal mee eens, maar als je dan toch ook rijdt, kun je daarnaast ook je paard in een wei zetten ipv een stal bijvoorbeeld...

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:20

ik ben het eens met tinkerloos ik let ook op het voer (ik let op het aantal melassen(suikers) die erin zitten voer me paard haver
ook natuurlijke wortels schijne paarden niet te eten. (las dat ze een wild paard een appel / wortel probeerde te geven maar hij at het niet. ''Wat de boer niet kent eet hij niet'' Ik heb er ook zo een staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:02

lekker dan dat ze het op de manege hebben over 'die natural', klinkt een beetje alsof er denigrerend over die persoon wordt gesproken en geroddeld.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:53

volgens mij heeft ts een ban vanwege schaduwaccount Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:21

Sonja_B schreef:
nee, maar wat ik bedoel is.... als je je paard natuurlijk wild laten zijn, waarom dan rijden? Dan kun je wel zeggen: "ik ben goed voor hem" maar eigenlijk ben je toch egoïstisch want je doet het voor jezelf snap je?

Als je ECHT natuurlijk wilt zijn voor je paard, dan rijd je er helemaal niet op, toch?

Ik snap het gewoon niet zo, het is voor mij een beetje euhh... nep allemaal
niet banketstaaf bedoelt hoor

Ik denk dat iedereen een paard heeft vanwege zijn/haar eigen wens er eentje (of meerdere) te bezitten, maar daarnaast kun je een paard toch ook een fijn, liefdevol en paardgericht tehuis geven en hem de kans geven hem zo 'natuurlijk mogelijk' te houden? Wat is daar dan egoistisch aan? Dat zwart/wit denken van sommige 'normals' is wel vermoeiend zo nu en dan. Slapen

Ik hou mijn eigen paard 24/7 buiten in een groot gebied in een vaste kudde. Hij wordt natuurlijk bekapt, heeft geen ijzers dus, wordt vooral 's winters goed bijgevoerd (in de zomer leeft hij op gras en op summerfit koeken), wordt bitloos gereden en qua omgang benader ik hem op een manier vanuit het paard gericht (voor zover ik kan Knipoog, ben ook maar een mens natuurlijk).

Mijn paard zou diepongelukkig worden met een leven op stal, dat is wel duidelijk bij mijn paard. Dus nee, hij komt niet op een manege of pensionstalling te staan, zolang hij bij mij is (en de bedoeling is dat hij de rest van zijn leven bij mij blijft).

Egoistisch, he? Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 23:33

Hmmz..

ik vraag me wel eens af hoe natural de naturals hier eigenlijk zijn?

Als je een hengst tussen de merrie's hebt in een kudde en er word een veulen in de kudde geboren die niet kan staan en niet goed is, laat je de natuur dit oplossen (de hengst zal hem dan doden) of los je het zelf op (veulen weghalen en laten inslapen)?

En in diezelfde kudde als je een merrie hebt die zich niet wil laten dekken en een dominante hengst die wat vurig (vechtersbaasje of dominantste hengst tussen de hengsten) is, die persé de merrie wil dekken ivm overleving e.d., haal je de merrie weg? of laat je de hengst zijn gang gaan (zo'n hengst jaagt achter de merrie aan tot ze uitgeput is of struikelt, duikt er dan bovenop en dus, in feite, haar "verkracht" in menselijke benamingen)?

En als zo'n hengst bij je staat en jij bent wat aan het vegen, en hij besluit onverwachts dat je wel lekker hengstig ruikt en hij probeert je te dekken, mep je hem dan gelijk met die bezem voor zn kop of los je het op door aan de dominantie te werken (wat in feite geen zin heeft aangezien een hengst lager in rang staat dan de merrie's, hij is er vrijwel alleen om voor voortplanting te zorgen)? Want ja, je benaderd hem altijd als natural toch wat meer vanuit het paardse oogpunt, dus je hoort bij de kudde en bent iets van een soort merrie volgens hem, iig geen concurrentie.

Waar ligt jullie grens in het natuurlijke aspect?
Tja ik noem zo maar eens wat voorbeelden (gebaseerd op waargebeurde verhalen uit eerste hand en andere gezien filmpjes)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:30

paarden die dit soort problemen hebben; hengst die een 'nee' niet als nee ziet, zijn meestal in verkeerde omstandigheden opgegroeid en dus niet normaal. Die hebben nooit geleerd om normaal te functioneren in een kudde en hebben geen grenzen geleerd.

Wat je dan kan doen is de paarden splitsen en naast elkaar houden, draad er tussen oid.

Wij hadden ook een ietwat opdringerige hengst (draver, was heel onnatuurlijk gehouden door de vorige eigenaar), hij zag het ook niet als de merrie niet wilde. Totdat hij een enorme knal voor z'n kanis kreeg van haar Extreme duivel. Nu hoeft ze alleen maar 'ie' te zeggen en hij is weg. Haha!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:24

Ik heb het in het tweede geval over een hengst die is opgegroeid in een kudde, dekt in de kudde, met merrie's en veulens opgegroeid is, nooit alleen gehouden... Het is natuurlijk instinct, zo gaat het in de natuur bij dominante jonge hengsten. Naarmate ze ouder worden gaat het vaak wel iets rustiger omdat ze leren voorzichtiger met zichzelf te zijn, maar dan zal toch zo'n merrie gewoon gedekt worden uiteindelijk, kostte wat het kost. Een minder dominante hengst zal eerder nee accepteren en zo'n merrie niet dekken. De minder dominante hengst is de hengst die het gevecht en dus zijn kudde verliest als hij vecht tegen een hengst die dominanter is. De minder dominante hengst zal o.a. ook niet een veulen dat niet goed is doden, hij zal het laten liggen, het achterlaten.

De natuur is minder vriendelijk dan veel mensen denken, er zijn in nederland en het buitenland plekken waar je dit natuurlijke gedrag zelf kunt observeren, erg leerzaam.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:40

als een veulen niet goed is, is het ook vaak de merrie die er wat aan doet hoor. Actief doden of gewoonweg verstoten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:46

Arabesk schreef:
als een veulen niet goed is, is het ook vaak de merrie die er wat aan doet hoor. Actief doden of gewoonweg verstoten.

op youtube staat een filmpje daar kun je 1 van de manieren zien hoe een veulen dat niet goed is behandeld word door de kudde waar het geboren is en daarna door een kudde die het tegenkomt. Wel even je geluid aanzetten, dan kun je luisteren naar de gesproken tekst erbij en begrijp je beter wat er gebeurt en wie welk paard is. Dit is een puur natuur filmpje, kan wat schokkend zijn maar het zijn wilde kuddes die gevolgd worden dus ook weer interessant.
http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:55

ShamalArabs schreef:
Hmmz..

ik vraag me wel eens af hoe natural de naturals hier eigenlijk zijn?

Als je een hengst tussen de merrie's hebt in een kudde en er word een veulen in de kudde geboren die niet kan staan en niet goed is, laat je de natuur dit oplossen (de hengst zal hem dan doden) of los je het zelf op (veulen weghalen en laten inslapen)?

En in diezelfde kudde als je een merrie hebt die zich niet wil laten dekken en een dominante hengst die wat vurig (vechtersbaasje of dominantste hengst tussen de hengsten) is, die persé de merrie wil dekken ivm overleving e.d., haal je de merrie weg? of laat je de hengst zijn gang gaan (zo'n hengst jaagt achter de merrie aan tot ze uitgeput is of struikelt, duikt er dan bovenop en dus, in feite, haar "verkracht" in menselijke benamingen)?

En als zo'n hengst bij je staat en jij bent wat aan het vegen, en hij besluit onverwachts dat je wel lekker hengstig ruikt en hij probeert je te dekken, mep je hem dan gelijk met die bezem voor zn kop of los je het op door aan de dominantie te werken (wat in feite geen zin heeft aangezien een hengst lager in rang staat dan de merrie's, hij is er vrijwel alleen om voor voortplanting te zorgen)? Want ja, je benaderd hem altijd als natural toch wat meer vanuit het paardse oogpunt, dus je hoort bij de kudde en bent iets van een soort merrie volgens hem, iig geen concurrentie.

Waar ligt jullie grens in het natuurlijke aspect?
Tja ik noem zo maar eens wat voorbeelden (gebaseerd op waargebeurde verhalen uit eerste hand en andere gezien filmpjes)

Dit geeft al aan wat voor vervormd beeld mensen van paarden hebben. Het is echt erg. We houden paarden in verschrikkelijke omstandigheden, waardoor het psychopaten worden, en vervolgens zeggen we dat je paarden niet natuurlijk kunt houden omdat het zulke psychopaten zijn.

Een hengst die een normale jeugd heeft gehad, heeft ook geleerd dat 'nee' ook echt 'nee' betekent. Mijn hengst (nu ruin) heeft dat gelukkig op latere leeftijd ook nog kunnen leren. Zie het verhaal van Arabesk. In de natuur wordt een merrie niet verkracht, net als bij de mensen wereld zullen er vast uitzonderingen zijn, maar het is niet normaal. Dat kan iedere paardenetholoog je vertellen. Het op brute onmenselijke wijze verkrachten van merries gebeurt alleen bij paarden die door mensen worden vastgebonden en waar een hengst op wordt gesleept. Ik wil nog meer vertellen maar ik moet mijn bus halen. Doeidoei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:05

Interessant filmpje is dat. Inderdaad puur natuur.

En waar trek je die grens dan bij paarden die je zelf houdt, maar wel zo natuurlijk mogelijk wilt houden?

Mijn merrie heeft een veulen gehad die misvormd geboren werd. Er miste een neusgat en het hele gehemelte. Drinken kon ze daarom niet. In eerste instantie was de merrie heel zorgzaam maar toen ze doorkreeg dat het veulen niet kon drinken stond ze haar ook niet meer toe om bij de uier in de buurt te komen, het gedruk van het neusje van het veulen deed haar ook pijn. Toch bleef ze het veulen wel likken en zachtjes hinniken.

De veearts heeft het veulen laten inslapen. Hoe het was afgelopen als we moeder en veulen in de kudde hadden gezet is natuurlijk gissen, maar ik denk dat de merrie het veulen uiteindelijk verstoten zou hebben. (en logischerwijs was het veulen hoe dan ook overleden, ze kon tenslotte niet drinken)

Hier hebben we dus ingegrepen en ik zou hetzelfde weer (laten) doen.

Een ander veulen werd doodgeboren in de wei, die is achtergelaten door de kudde en de moeder.

In de natuur telt het recht van de sterkste. Zwakke, oude, zieke dieren overleven niet lang. Als je je paarden dan echt natuurlijk wilt houden komt er nooit een veearts; is het dier ernstig ziek dan zal het overlijden. Dat gaat mij persoonlijk te ver.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:34

Duh, dat gaat iedereen te ver. Er is geen een natural die een dierenarts niet zou laten komen. Maar naturals pakken gewoon de goede dingen uit de natuur en dat proberen we in het weiland toe te passen.

Ik vind het een beetje flauw dat sommigen hier de naturals in een of ander raar hoekje proberen te duwen, alsof ze niet naar het welzijn van het paard kijken en helemaal doorgedraaid zijn met het idee dat alles precies volgens de natuur moet. Nee! We proberen paarden gewoon een leefwijze te geven die aansluit bij hun NATUURLIJKE behoeften.

Bijvoorbeeld: paarden in de natuur kunnen elkaar ruiken, besnuffelen en met elkaar spelen. Paarden die alleen op stal worden gehouden ontwikkelen allerlei 'ondeugden'. Wat doe je dan? Je zet je paard, net als in de natuur, buiten bij andere paardjes en voila, de paarden ontwikkelen geen rare trekjes meer.

In de natuur kan er ook weleens een tijger langskomen. Dus gooien we een tijger in het weiland? Nee, dacht het niet he. Als je het wilt snappen, kun je het ook snappen. Als je het niet wilt snappen... dan niet.