gazonmaaisel voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

gazonmaaisel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 13:06

als ik enkel de vraag stel 'mag je gazonmaaisel voeren aan je paarden?' dan weet ik dat iedereen hier meteen heel hard NEE zal beginnen roepen, dus lees alsjeblieft eerst verder voor je reageert Knipoog
ik heb al wat argumenten gevonden om het niet te doen, MAAR ...

- kunstmest die voor het gazon gebruikt wordt, is anders dan bemesting voor weides, en maakt het gras ongeschikt als voedsel voor paarden
MAAR ons gazon wordt helemaal niet bemest ...

- onkruidverdelgers die voor het gazon gebruikt worden, zijn anders dan onkruidverdelgers voor weides, en maken het gras ongeschikt als voedsel voor paarden
MAAR wij gebruiken helemaal geen onkruidverdelgers ...

- de soorten gras die voor gazons gebruikt wordt, zijn anders dan soorten die voor (paarden)weides gebruikt worden, en niet geschikt als voedsel voor paarden
MAAR ons gazon ligt er nu een jaar of 8, zonder bemesting en onkruidverdelgers, en van het oorspronkelijke gras blijft erg weinig over - er staan wel veel wilde grassen die aan zijn komen waaien, klaver, mos, paardebloemen, ...

- omdat het spijsverteringsstelsel van je paard dit gras niet gewend is, loop je kans dat je paard er koliek van krijgt
MAAR ze lopen nu al vaak op het gazon te grazen (alleen wil ik daar liever vanaf omdat ze er te veel putten in lopen), en daar hebben ze geen last van ...

- doordat ze een heleboel voedsel snel opnemen, kunnen ze ook spijsverteringsproblemen krijgen
MAAR als je het maaisel niet op een hoop gooit, maar lekker losschudt op een grote oppervlakte (mooi uitgestrooid op de weide bijvoorbeeld), moeten ze toch alles van de grond plukken met hun lippen, en gaat de opname toch veel trager ... ?

- doordat gazonmaaisel uit zo'n korte stukjes bestaat, kan het in de darmen gaan 'samenplakken' en koliek veroorzaken
MAAR als ze aan kort weidegras zitten te knabbelen, kunnen ze er toch ook alleen maar korte stukje vanaf bijten ... ?

bedankt voor het tot het einde lezen van de argumenten, brand maar los! Haha!

Arabesk

Re: gazonmaaisel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:08

als je het maar niet te lang laat liggen voordat je het voert. In jouw geval kan het wel Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 15:32

oh, super arabesk!
de bedoeling is om het meteen uit de grasmaaier open te gooien in de weide.
als je het (op een hoop) laat liggen, gaat het idd meteen gisten!

ik vond het vorig jaar zo jammer dat al dat gras op de composthoop ging terwijl de weide kaal was, vandaar dat ik zo blij ben dat het zou kunnen!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:34

zou het niet doen waarom je hier boven beschrijft kans op koliek .
En natuurlijk graast een paard kleine stukje maar dat doet hij zelf gedoseert. ben bang als je paard dit zo geeft dat hij teveel in eens naar binnen werk en het dus gaat plakken

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:40

Ook al loopt ze op het gazon om te grazen, ik zou het niet doen. Maaisel van gazon is vaak korter dan hooi. Als het gemaaid is en bij de paarden wordt gegooid dan kunnen ze te snel veel van het tekorte gras binnenkrijgen. Als ze zelf grzen kunnen ze minder snel dit korte binnenkrijgen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik net neer heb geschreven.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 15:43

denk je dat ze het ook nog te snel opschrokken als je het maaisel goed openstrooit op de weide?
zodat je een dun laagje maaisel hebt tussen de weide-grassprietjes?

trouwens, zo kort zijn de stukjes niet eens, we zijn wat lui en wachten meestal met maaien tot we de kinderen niet meer terugvinden Clown

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:43

Wij hebben precies hetzelfde als jij.. ook onbemest gras enzo achter in de tuin en ook wij strooien het direct na het maaien voor de paarden. Ik vind het namelijk ook zonde om weg te gooien en de paarden vinden het heerlijk. Inderdaad gewoon niet op een hoop gooien dat ze er grote happen van kunnen nemen maar lekker omwijd dat ze het zelf bijelkaar moeten zoeken zeg maar.

Wij doen dit al 8 jaar zo, en hebben nog nooit ergens last van gehad met ze, dus naar mijn idee kan het in jou geval ook geen kwaad.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 15:46

aha, een ervaringsdeskundige!
ik ben blij om te horen dat het bij jou prima gaat!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:01

Mijn vorige stalhouder gaf vaak gazongras en wij hebben nooit problemen gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:04

mijn pony heeft jaren gemaaid gars van het gazon gehad.
niet laten liggen zodat het warm word en gaat broeien. uit elkaar gooien is inderdaad een goed idee.
en als jouw paard op dat moment geen gras uit gewone weide krijgt gewoon niet teveel geven.

als ze al de hele dag met hun neus in het gras staan is het totaal geen enkel probleem,maar als je een dier hebt wat in paddock staat of wat ook en je zou een heleboel gras ineens gaan geven dan zou dat problemen kunnen geven.
maar de mijne kreeg dan ongeveer 2 gewone emmers vol en dat is altijd goed gegaan

Janemini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:06

Ik heb altijd geleerd dat het ABSOLUUT NIET mag omdat het zwaar kan gaan gisten in de maag... Verder weet ik er het fijne niet van. Zou er toch maar een beetje mee uitkijken.

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:48

ik heb altijd geleerd dat dat niet mag,,

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 12:23

Janemini en worteltjj, ik heb ook altijd geleerd dat het niet mag.
maar het is niet omdat je iets zo geleerd hebt, dat het ook klopt.
vandaar dat ik onderbouwde argumenten zoek om het wel of niet te proberen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 07:42

Als jij het persee wil geven dan doe je dat gewoon toch?
Maar let wel,dat als ze gazonmaaisel eten er hele dikke proppen in de slokdarm kunnen blijven plakken.
Gazonmaaisel mag niet ivm. slokdarmverstopping.
Als je andere argumenten vond ik niet echt een reden om het niet te voeren,maar de slokdarmverstopping stond er niet eens tussen,terwijl dat de meest grote reden is om het niet te voeren....

Hier staat een klein stukje over slokdarmverstopping:
http://www.dapwalcheren.nl/faq/42/

En dit is een regel uit dat stukje:
Citaat:
Het vastlopen van voer gebeurt vaak bij (onvoldoende geweekte) pulp, bij brok, grasbrok of zeer kort gemaaid gras.

Het kan zijn dat hele volksstammen gemaaid gras voeren,en dat het altijd goed gegaan is,maar waarom zou je het risico op een slokdarmverstopping willen lopen?
Ik zelf durf het iig. niet te voeren.
(zal je zien dat het 9 keer goed gaat,en de tiende keer fout...)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:05

Google voor de zekerheid eerst nog eens op gestresst gras. Klinkt heel raar, maar gestresst gras zou eerder schimmels e.d. bevatten (maaien en grazen is niet te vergelijken). Misschien gaat het als je het direct voert wel goed. Maar persoonlijk denk ik dat je je paard een extra risico geeft (of je dat op vind wegen tegen het zonde gevoel om het gemaaide gras weg te gooien moet je zelf maar uitmaken Knipoog ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:09

Citaat:
Het vastlopen van voer gebeurt vaak bij (onvoldoende geweekte) pulp, bij brok, grasbrok of zeer kort gemaaid gras.

Het kan zijn dat hele volksstammen gemaaid gras voeren,en dat het altijd goed gegaan is,maar waarom zou je het risico op een slokdarmverstopping willen lopen?
Ik zelf durf het iig. niet te voeren.
(zal je zien dat het 9 keer goed gaat,en de tiende keer fout...)

nou dan moet je dus ook nooit meer brok aan je paard voeren, want van brok komt het nog het meeste voor he dat paarden slokdarmverstopping krijgen Knipoog

de enige reden wat ik weet waarom je beter geen gemaaid gras kunt voern is omdat er olie of vet in zit van de scharen van de maaier....en dat is niet gezond

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 11:27

Tinkerloos, ik had het over 'samenplakken in de darmen' en heb daar verkeerdelijk de term koliek aan vastgehangen.
je hebt gelijk, het samenplakken gebeurt in de slokdarm, en de symptomen lijken alleen maar op koliek.
mijn excuses.

ik citeer uit de link even het volledig stukje over de mogelijke oorzaken:
Citaat:
Het vastlopen van voer gebeurt vaak bij (onvoldoende geweekte) pulp, bij brok, grasbrok of zeer kort gemaaid gras. Ook het gulzig naar binnen schrokken van voedsel kan soms leiden tot een slokdarmverstopping (voernijd). Denkt u bij een slokdarmverstopping ook eens aan de kiezen. Slecht kauwen kan uiteraard ook leiden tot een te grote voedselbrok.

niet l*llig bedoeld hoor, maar geef jij je paard dan ook geen brok, pulp of grasbrok en doe je uit voorzorg een graaskorf aan om eventueel schrokken tegen te gaan?
ik lees dat kort gras slechts 1 van de vele factoren is die slokdarmverstopping kunnen veroorzaken.
moeten we dan nog alleen maar slobber gaan voeren, met een steen in de voerbak of een ander truukje om snel eten tegen te gaan?

nogmaals: absoluut niet aanvallend bedoeld!

ellepel, de olie of vet van de scharen van de maaier vind ik een goed argument.
maar hoe zit dat dan met hooi?
dat wordt toch ook gemaaid?
daar kunnen dan toch ook wel olie- of vetrestanten van de landbouwmachines inzitten?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:55

Misschien heb je wat aan deze link?Biologischhttp://www.verantwoordeveehouderij.nl/producten/Netwerken2006/04/NotitieVanSchootenEnVanWikselaarApril2006.pdf

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:03

Citaat:
ellepel, de olie of vet van de scharen van de maaier vind ik een goed argument.
maar hoe zit dat dan met hooi?
dat wordt toch ook gemaaid?
daar kunnen dan toch ook wel olie- of vetrestanten van de landbouwmachines inzitten?

volgens mij is het met de grasmaaiers van tegenwoordig zo dat er op scharnierende delen geen olie komt.
vroeger smeerden ze alles in met olie of vet en dan kwam dat wel in het gras.
denk dat bij landbouwwerktuigen de maaiende delen niet eens worden ingesmeerd?

maar zoals ik al zei de mijne heeft het jaren gegeten.
even uit elkaar gooien na het maaien en even laten drogen,dan kauwen ze er goed op en word elk risico wel vermeden denk ik

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:53

fojoe schreef:
niet l*llig bedoeld hoor, maar geef jij je paard dan ook geen brok, pulp of grasbrok en doe je uit voorzorg een graaskorf aan om eventueel schrokken tegen te gaan?
ik lees dat kort gras slechts 1 van de vele factoren is die slokdarmverstopping kunnen veroorzaken.
moeten we dan nog alleen maar slobber gaan voeren, met een steen in de voerbak of een ander truukje om snel eten tegen te gaan?

nogmaals: absoluut niet aanvallend bedoeld!
Ik geef geen brok en ook geen pulp.
Ze staat wel op de wei,en heeft dan gewoon gras,niet kort gemaaid gras,gewoon gras dat ze zelf afbijt,hapje voor hapje,en niet een hele wolk tegelijk. Lachen

Ik wilde alleen naar helpen hoor,je vraagt om meningen over het wel of niet voeren van gemaaid gras,en ik vertel wat ik weet. Lachen
Je kan dan wel zeggen dat kortgemaaid gras maar 1 van de oorzaken van slokdarmverstopping is,samen met brok en pulp,maar waarom zou je onnodig risico nemen?
Als je weet dat het een verstopping KAN geven,waarom zou je dan steeds weer kijken of het deze keer weer goedgaat?
Ik bedoel,brok is een voer en dat geeft bijna iedereen,maar gemaaid gras?
Ik ken ook mensen die problemen hebben gehad met pulp,maar ze voeren wel brok.
Je moet zelf bepalen wat je wel en niet wil voeren,en zelf de risico's aanvaarden.
Doe wat je zelf wil,ik hou je niet tegen,en ik zeg je ook niet dat je paard er zeker een slokdarmverstoppping van krijgt,maar het is wel een risico.
(oke,geen enorme,maar toch)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:18

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 22:03

Bienotje, ik heb de link gelezen, alleen begrijp ik niet goed wat je hiermee bedoelt Blond

Tinkerloos, bedankt om je mening te geven hoor, daar had ik tenslotte ook om gevraagd Knipoog
het belangrijkste argument tegen gazonmaaisel is dus het risico op slokdarmverstopping.
voor brok geldt dit ook, naast andere argumenten als teveel energie in te weinig volume, teveel koolhydraten (zeker als er melasse in verwerkt zit), ...
dan kan ik nog beter gazonmaaisel voeren dan brok Haha!
nee, even serieus, ik heb een te kleine weide om genoeg gras te hebben voor mijn knolletjes.
ze hebben constant hooi ter beschikking, dus honger zullen ze niet hebben.
(ik zou niet weten hoe, ze eten zo'n 150kg per week, een ruin van 1.50 en een ponyveulen Clown )
maar om zeker te zijn dat ze genoeg vitamines en mineralen binnen krijgen, geef ik ze ook wat brok en pulp, en slobber-met-lijnzaad omdat ze in een zandpaddock lopen (beperkt hoor, dagelijks een paar handjes brok, pulp en slobber 1x per week).
in 30 jaar tussen de paarden, met brok en pulp, heb ik nog nooit een slokdarmverstopping meegemaakt.
volgens de link die je doorgaf, lijkt het ook niet zo dat gazonmaaisel een groter risico geeft dan brok of pulp, dus ben ik bereid dit risico te nemen.

ellepel, onze grasmaaier is nog maar een jaartje of 3 oud, dus dat zit vast wel goed Tong uitsteken

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:15

Ik heb altijd geleerd dat het slecht is voor hun darmen, maar nog veel erger is voor hun luchtpijp. Hetzelfde idee van als mannen zich droog scheren zeg maar Tong uitsteken Al die kleine stukje snuiven ze namelijk op.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 07:38

Het is pdf dus kan slecht de zinnen kopiëren. Maar gras is een eigen ´fabriekje´. Bij het maaien haal je één van de belangrijke bouwstoffen weg, maar blijft de fabriek met de overige wel doorproduceren en worden er halffabrikaten opgebouwd. Hierdoor wordt het gras gevoeliger voor micro-organismen die er altidj al op aanwezig zijn.

Als gras direct in een zuurstofarme omgeving komt, stopt de fabriek wel (bij grazen). Laat je het in een zuurstofrijke omgeving liggen (uitgespreid tot de paarden het opeten) lijkt me wel degelijk de kans groter dat schimmels/ bacteriën en het gistingsproces in de maag van je paard anders verloopt dan bij gewoon grazen. Dat is wat de link onderbouwt.

Ik zou me er persoonlijk niet aan wagen in ieder geval. Ik zie er wel degelijk een extra risico in, maar als jij dat geen bezwaar vind en het tegen elkaar vind opwegen moet je voor jezelf bepalen. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:39

ik heb jaren bij een boer gelopen en die man ging wekelijks met een zeis bij de slootkanten langs en maaide dat gras en gaf het aan de paarden.
dat was lang gras en riet.
maar dan mag dat dus ook niet...terwijl die dieren het echt elke zomer wekelijks kregen

ik denk dat je gewoon zelf moet weten of je het voert ja of nee, blijf er anders bij staan en kijk hoe je paard het opeet, doet hij dat gehaast omdat ie honger heeft dan kun je misschien overwegen om het niet te gaan voeren?