rapport animal science group W'ningen over welzijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

rapport animal science group W'ningen over welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:57

Op internet kwam ik dit rapport tegen:

http://www.asg.wur.nl/NR/rdonlyres/3875 ... 630/71.pdf

bladzijde 29:

Citaat:
Geleidelijk hebben de ‘stands’ de laatste decennia plaats gemaakt voor de (relatief
kleine) individuele box van 3x3 meter. Het houden van paarden in individuele boxen heeft uit oogpunt van
bewegingsvrijheid en verzorgingsgedrag weliswaar veel voordelen, maar komt onvoldoende tegemoet aan de
behoefte aan beweging en vooral sociaal gedrag
. In navolging van de groepshuisvesting zoals deze ook bij
landbouwhuisdieren wordt toegepast, is er ook in de paardenhouderij een trend naar groepshuisvesting.
Onderzoek naar sociaal gedrag van paarden en het uitdragen van deze onderzoeksresultaten hebben bijgedragen
aan de bewustwording van paardenhouders met betrekking tot de wenselijkheid van groepshuisvesting.

Citaat:
Paarden zijn sociale nomadische dieren die leven in kleine hiërarchische groepen. Als prooidier zijn paarden zeer
gericht op de omgeving en alert op bedreigingen. Paarden kunnen zich goed aanpassen aan uiteenlopende
ecologische omstandigheden en zijn daarom uiterst succesvol gedomesticeerd. Paarden blijven een sterke
behoefte hebben aan het uitvoeren van hun aangeboren en aangeleerde gedrag en dat brengt in de huidige
paardenhouderij problemen met zich mee. Wanneer de omgeving waarin paarden worden gehouden te veel
afwijkt van hun natuurlijke omgeving en mogelijkheden, ontstaan problemen die zich uiten in frustratie en stress,
uiteindelijk resulterend in afwijkend gedrag (agressie en overactiviteit) en stereotypieën (in de paardenhouderij
eufemistisch stalondeugden genoemd: kribbenbijten, luchtzuigen, weven, stallopen, houtbijten). Er is veel
onderzoek gedaan naar de oorzaken van afwijkend gedrag en stereotypieën bij paarden, de oorzaak lijkt het
grote verschil tussen de beperkingen (beweging, afleiding, rantsoensamenstelling) in de huidige houderij en de
natuurlijke gedragsbehoefte van paarden te zijn.

Citaat:
Het africhten van paarden start meestal na de tweede winter (racepaarden na de tweede zomer) terwijl ze fysiek
pas tussen de 4-6 jaar zijn uitgegroeid. Paarden hebben dan veelal in groepen in het land gelopen en worden van
de ene op de andere dag individueel opgestald. Direct na opstallen vertoont bijna driekwart van de paarden
minstens enkele dagen afwijkend gedrag. Het stallen van paarden in individuele boxen levert veel chronische
stress op, zeker wanneer de box drie dichte wanden heeft. Paarden kunnen hun sociale gedragsrepertoire, zoals
bijvoorbeeld een begroeting, niet afmaken. Dit leidt tot frustratie en stress. Veel paarden ontwikkelen hierdoor
chronisch afwijkend gedrag of stereotypieën.

In groepen huisvesten van paarden is in opkomst maar wordt nog op hele kleine schaal toegepast; men is vaak
bang voor ongelukken. De voordelen van groepshuisvesting van paarden lijken evident, maar er is meer
onderzoek nodig naar praktische haalbaarheid, richtlijnen voor het vormen van groepen en ontwerp voor
groepshuisvesting: het plaatsen van een scheiding (schot of hangende balk) in het groepshok is een eenvoudige
en snelle manier om ranglage paarden een ontwijkmogelijkheid te geven en zo onrust, stress en de kans op
ongelukken te verminderen.
Voor sommige paardenhouders, waar veel wisselingen zijn, is groepshuisvesting geen optie. Voor deze groep zou
een welzijnsvriendelijkere box (met uitloop) en meer mogelijkheden voor sociale interactie met buurpaarden een
grote verbetering zijn. Particulieren die hun paard welzijnsvriendelijk willen huisvesten, experimenteren met vele
varianten. Daaruit voortkomende oplossingen kunnen worden benut als voorbeeld voor anderen. Het
welzijnsvriendelijk huisvesten van managepaarden zou een onderdeel van het FNRS-sterrensysteem kunnen
worden.

Citaat:
In de natuur grazen paarden 12-16 uur per etmaal en leggen daarbij 5-10 kilometer af. In de paardenhouderij
krijgen paarden in gemiddeld 2 maaltijden alle benodigde nutriënten binnen. Aan de aangeboren behoefte om
graasbewegingen met de mond te maken wordt niet in voldoende mate voldaan. Paarden zoeken andere
mogelijkheden om aan deze behoefte te voldoen wat veelal leidt tot het ontstaan van afwijkend gedrag en
stereotypieën (met name kribbenbijten).
Een energierijk en vezelarm rantsoen staat ver af van het natuurlijke dieet van paarden dat erg vezelrijk is. Het
verteringsstelsel van paarden kan rantsoenen met veel energie niet goed aan. De lage zuurgraad (pH) in de maag
wordt door een gebrek aan speekselproductie (door te weinig kauwbewegingen door te weinig vezels) niet
voldoende geneutraliseerd met o.a. risico op maagzweren. Veel paarden hebben maagzweren, naar schatting
heeft 50% er merkbaar last van. Ook de verstrekking van een beperkt aantal maaltijden per dag levert
verteringsproblemen op.
Oplossingsrichtingen voor beide vormen van ongerief liggen in het verstrekken van meer maaltijden per dag in
combinatie met een hogere ratio ruwvoer/krachtvoer en het stimuleren van foerageren (bijvoorbeeld door een
plak stro op oneetbare bodembedekking te leggen).
Plotselinge overgangen van rantsoen zijn oorzaak van veel gezondheidsproblemen bij paarden, met name in het
voorjaar wanneer paarden te lang op een energierijke weide worden gelaten.

Dit is nog maar een deel van de interessante stof die ze te vertellen hebben.

Ik ben erg blij met dit rapport Ja

Zeker als je leest dat ze ook een soort beleid hebben gemaakt om er wat aan te gaan doen OK dan! Dus niet 'constateren en achteroverhangen als het rapport uitgespuugd is', ze gaan er ook echt wat mee doen.

Opvallen, en nieuw voor mij, is de opmerking over het optreden van afwijkend gedrag bij driekwart van de paarden binnen enkele dagen na 'ophokken'. Ik wist niet dat het zo snel ging.

Arabesk

Re: rapport animal science group W'ningen over welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:05

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:26

Ik had er ook van gehoord Arabesk en ben er blij mee! Wageningen heeft toch een goede reputatie?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:31

Waarom hebben de paardenbladen hier geen aandacht aan besteed?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:31

arno8 schreef:
Waarom hebben de paardenbladen hier geen aandacht aan besteed?

Vraag het ze eens Knipoog

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:10

Er zullen allicht hele goede stukken in dit onderzoek staan, zal het van het weekend even goed doorlezen, maar Arabesk, zou je alsjeblieft goed willen lezen en geen dingen naar je eigen referentiekader willen vertalen om ze vervolgens als waarheid te gaan verkondigen. Jij zegt dit:

Arabesk schreef:
Opvallen, en nieuw voor mij, is de opmerking over het optreden van afwijkend gedrag bij driekwart van de paarden binnen enkele dagen na 'ophokken'. Ik wist niet dat het zo snel ging.

Maar het onderzoeksrapport zegt dit:

Citaat:
Direct na opstallen vertoont bijna driekwart van de paarden minstens enkele dagen afwijkend gedrag.

Een klein, maar erg belangrijk verschil. Ik maak van dat zinnetje in het onderzoeksrapport op dat het afwijkende gedrag iets van voorbijgaande aard is. (En eigenlijk vind ik het niet eens afwijkend, maar logisch gedrag als je na 2 of 3 jaar uit je kudde wordt gehaald en op een vreemde plek wordt gedropt Tong uitsteken )

Let wel: ik moet er zelf niet aan denken om mijn paard op te "hokken', maar pas op met hoe jij jouw waarheid ombuigt naar de waarheid, daar schop je alleen maar mensen mee tegen de schenen en bereik je niks. Van het weekend heb ik wat meer tijd en kom ik hier vast nog wel op terug Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:47

Mijnes vertoont na 15 minuten al afwijkend gedrag als ik hem in de box zet. Tong uitsteken

Ik wou het allemaal uitprinten maar het is wel erg veel.
Ik vind het niet allemaal negatief er is zo te lezen ook geconcludeert dat een hoop mensen toch wel bezig zijn met het welzijn en het verbeteren daarvan.

Nog op kleine schaal maar goed men moet ergens beginnen.

Een paar stukken hierover in een aantal vakbladen zal niet verkeerd zijn. Ik vind het jammer dat dit rapport niet een half jaar eerder is uitgekomen....gister zijn de 'gevangenissen' gearriveerd voor de nieuwe stal.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:59

hier ook hoor... gelijk neurotisch Haha!

maar kan het zijn dat ik dit al eens in een krant ben tegen gekomen? iig een deel ervan, leest mij niet onbekend. of een afstudeerstuk van een dame... ergens rinkelt een belletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:58

Ik weet niet of dit aan mij ligt, maar dit weet toch iedereen met paarden allang...?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:13

Fellor schreef:
Ik weet niet of dit aan mij ligt, maar dit weet toch iedereen met paarden allang...?

Als ik zo in mijn omgeving rond kijk blijkbaar toch niet. Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:17

Fellor schreef:

dat zou je wel denken, helaas weet een groot gedeelte dit nog niet........... alhoewel het wel langzaamaan binnen begint te druppelen.........

ben het overigens met een aantal dingen niet eens hoor Lachen maar dat ligt meer aan de verwoording

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:21

een paard moet je behandelen als paard en proberen zo veel mogelijk uit te gaan van de natuur en dit na te bootsen indien mogelijk, sommige mensen hokken ze vind ik persoonlijk idd te veel op..

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:21

Dit is al een heel oud rapport, volgens mij ergens in 2004 uitgegeven. Geleidelijk aan wordt er wel wat mee gedaan maar we zijn al wel wat jaren verder.

Wat mij betreft een heel objectief en eerlijk rapport. Waar veel meer mee gedaan zou moeten worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:42

2004????

Ik had toch wel iets recenters verwacht. Hoef ik dus ook niet door te sturen. Ik wil alleen vers materiaal Tong uitsteken

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:15

k zou het op stal willen ophangen Clown

zeker als ik dit soort dingen lees ben ik blij dat ik mijn pony's 24/7 buiten hou, maar ik respecteer ook de keuzes van andere om dit niet te doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:08

Cowgirl schreef:
2004????

Ik had toch wel iets recenters verwacht. Hoef ik dus ook niet door te sturen. Ik wil alleen vers materiaal Tong uitsteken

Waarom? Als het een goed rapport is, maakt de datum niets uit, als het een slecht rapport is ook niet Duivel
Hoeveel onderzoeken denk je dat er worden gedaan in paardenhouderij? Dat is gewoon heel weinig, dus een rapport uit 2004 over dit onderwerp is heel recent.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:13

Ik lees het inderdaad andersom, dat een paard direct na ophokken in dergelijke omstandigheden verstoord gedrag vertoont en dat dit na enkele dagen stopt.

Met andere woorden, een paard is een dermate flexibel wezen dat het zich dus blijkbaar na een aantal dagen schikt aan het lot.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:40

eigenlijk alles wat je al weet...
maar goed om het nog een keer te lezen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:45

Arabesk, hier zeggen ze juist dat boxen met 3 dichte wanden wél meer een stressfactor is doordat ze geen sociaal contact kunnen hebben....

Maargoed, oud nieuws en het meeste weet iedereen al Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:05

Ik denk dat iedereen alles wel weet. Maar de meeste steken hun kop in het zand of willen het gewoon niet toegeven.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:21

Cowgirl schreef:
Ik denk dat iedereen alles wel weet. Maar de meeste steken hun kop in het zand of willen het gewoon niet toegeven.

Afgod

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:07

Apple schreef:
Ik lees het inderdaad andersom, dat een paard direct na ophokken in dergelijke omstandigheden verstoord gedrag vertoont en dat dit na enkele dagen stopt.

Met andere woorden, een paard is een dermate flexibel wezen dat het zich dus blijkbaar na een aantal dagen schikt aan het lot.

Nou Apple, dan heb ik een heel apart paard blijkbaar, want die van mij werd na 3 weken ophokken steeds chagerijniger Scheve mond .
IJsberen, maaien met zijn voorbenen, oren in zijn nek leggen (wat ik hem nog nooit heb zien doen naar mensen) en zodra de boxdeur open gaat er uit willen stormen, zijn nog maar een paar dingen die ik heb meegemaakt de afgelopen tijd. Sam moest op stal wegens hoef-/beenblessure (DA kan geen diagnose geven) en dat was een grote ramp.
Dacht ik dat hij zich uiteindelijk 'berustte' in zijn lot, de ongelukkigheid en het onbegrip straalde er vanaf. Veel ruwvoer, speelballen, een tak, zoveel mogelijk wandelen e.d. hielpen helaas niets. Mijn paard haat opgesloten staan.

Ik denk dat paarden die 24/7 buiten leven nog erg puur kunnen reageren blijkbaar. Zeker als ze nog jong zijn en gewend zijn aan het buitenleven in een kudde.

Overigens zijn de paarden die bij ons in de winter op stal gaan, ook tegendraads die eerste week op stal, maar ze passen zich inderdaad op een gegeven moment wel aan, ja. Maar als je er oog voor hebt, is de frustratie nog echt wel te lezen in hun ogen Verdrietig . Ben blij dat het straks weer voorjaar wordt. Dan mogen ook zij weer lekker 24/7 het land op..... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:11

Ik ben overigens blij dat mijn paarden wel tegen een stal kunnen.
Is in de zomer maar wat handig. Lachen

maar ik ben het er zeker ook mee eens dat een paard sociale contacten moet hebben in een wei.
Je ziet gewoon dat ze dat nodig hebben.

Verder kan ik me voorstellen dat de stallen waar in de winter niks naar buiten kan en in de zomer 24/7 dat dit wel erg grote verschillen geeft en daar niet elk paard goed tegen kan.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:19

Beste geinteresseerden...
Het welzijnsniveau van de gemiddelde paardenhouderij in Nederland is inderdaad onder de maat tot soms zelfs zeer slecht te noemen.
Helaas is de gemiddelde gebruiker of eigenaar van een paard (vaak partikulier) niet op de hoogte van wat de behoeften zijn van een paard.
Voor mijn afstudeeropdracht aan de CAH Dronten Ga ik een onderzoek doen naar een duurzame oplossing in de paardenhouderij voor dit soort welzijnsproblemen in de paardenhouderij sector. In Juni studeer ik af op dit onderwerp en zal mijn scriptie van het internet te downoaden zijn.
Het bewust maken van de consument(partikuliere paardeneigenaar) en gewilligheid creeren bij de aanbieders van stalling is in deze heel belangrijk!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:22

Interessant Jenga Lachen.