NH toepassen bij trailerladen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NH voor trailerladen?

1. Jazeker kan dat helpen!
21 (75%)
2. Misschien, ligt aan paard en eigenaar.
4 (14%)
3. Nee, hiervoor moet je veel ervaring hebben met NH om dit zelf te gaan proberen ook al zou je begeleiding hebben!
2 (7%)
4. Anders, namelijk.................................................
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 28

Lancome

NH toepassen bij trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:52

Is NH een manier om je moeilijk te laden paard makkelijker op de trailer te krijgen?
Of moet je meer specifieke tak zoals bv grondwerk/parelli toepassen?
Onder begeleiding van ervaren persoon uiteraard.
Graag je antwoord toelichten Pling

Animal_ABC

Re: NH toepassen bij trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:56

Ligt er aan wat je als definitie van NH gebruikt Haha!
Als je er van uit gaat dat NH betekent: het paard benaderen vanuit de taal die hij verstaat, ja, dan is dat mijns inziens de enige manier om het te doen, een andere manier verstaat hij namelijk niet Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:01

Een beetje kennis en dvd's kijken enzo is misschien handig!
Als je dan je fantasie een beetje gebruikt kom je al een heel eind. Ik kan uren met de trailer bezig zijn, niet om mijn paardje erin te krijgen maar van links naar rechts over de klep lopen (dus niet alleen erin Knipoog ), erin en eruit sturen (terwijl ik er buiten sta), samen naar binnen gaan, een voet op de laadklep en dan weer naar achteren, twee voeten erop en weer naar achteren dat soort dingen.

Ik heb wel diverse dvd's van Pat Parelli bekeken en op wat clinics enzo wat opgestoken en zo een beetje mijn eigen mix gemaakt. Ik doe overigens ook veel grondwerk en spelen met mijn paard enzo.

Door een ongeluk dat ik heb meegemaakt met een ander paard in de trailer durf ik alleen mijn paard niet te vervoeren Bloos. Maar dat is meer voor mij om aan te werken....het laden zelf gaat in ieder geval prima Knipoog

Overigens vind ik de trailer eigenlijk een wezelijk onderdeel van de training en zouden mensen in mijn ogen minimaal 1x per week (of 14 dagen) met een trailer moeten spelen zodat die niet eng is en niet altijd vervoeren betekent Bloos
Laatst bijgewerkt door Timbers op 07-02-08 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 23:02

snuffelhues schreef:
Ligt er aan wat je als definitie van NH gebruikt Haha!
Als je er van uit gaat dat NH betekent: het paard benaderen vanuit de taal die hij verstaat, ja, dan is dat mijns inziens de enige manier om het te doen, een andere manier verstaat hij namelijk niet Knipoog

Ja precies, dat bedoel ik. Ben benieuwd hoe jij dat dan zou gaan aanpakken?
Wat voor (grondwerk)oefeningen kan je bijvoorbeeld doen om op een paardvriendelijke manier je paard op de trailer te laden?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 23:03

Timbers schreef:
Een beetje kennis en dvd's kijken enzo is misschien handig!
Als je dan je fantasie een beetje gebruikt kom je al een heel eind. Ik kan uren met de trailer bezig zijn, niet om mijn paardje erin te krijgen maar van links naar rechts over de klep lopen (dus niet alleen erin Knipoog ), erin en eruit sturen (terwijl ik er buiten sta), samen naar binnen gaan, een voet op de laadklep en dan weer naar achteren, twee voeten erop en weer naar achteren dat soort dingen.

Ik heb wel diverse dvd's van Pat Parelli bekeken en op wat clinics enzo wat opgestoken en zo een beetje mijn eigen mix gemaakt. Ik doe overigens ook veel grondwerk en spelen met mijn paard enzo.

Door een ongeluk dat ik heb meegemaakt met een ander paard in de trailer durf ik alleen mijn paard niet te vervoeren Bloos. Maar dat is meer voor mij om aan te werken....het laden zelf gaat in ieder geval prima Knipoog

Kijk, dat klinkt goed. wat voor DVD's zijn bijvoorbeeld goede aanraders?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:05

Trouble Free trailer loading van Pat Parelli is leuk om te zien.
Zijn oude level 1 dvd waarbij hij een paard van buiten af laadt (ik dacht ook yeah right gaat nooit lukken op die manier maar heb me daar lelijk in vergist Knipoog ) en verder een flinke dosis fantasie van jezelf Vork

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:07

Lancome schreef:
Wat voor (grondwerk)oefeningen kan je bijvoorbeeld doen om op een paardvriendelijke manier je paard op de trailer te laden?

Met Parelli zijn squeeze game kun je leren een paard ergens tussendoor te sturen en dat is erg handig bij trailerladen.

(lijkt nou trouwens net alsof ik fanatiek Parelli, maar dat doe ik niet Bloos ben er wel ooit mee begonnen en dit soort dingen heb ik er wel bij opgepikt)

De truc is trouwens om het niet om de trailer te laten gaan Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:36

Mijn manier van NH is Parelli. Op het volgende filmpje zie je mijn merrie, die vroeger als de dood voor trailers was, nu vol vertrouwen in en uitstappen. Dus ja, ik denk dat NH best wel eens zou kunnen helpen Knipoog

http://nl.youtube.com/watch?v=cCagxNG5Rm4

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:30

Wat van belang is, is dat je je paard kunt "lezen" en dus weet waarom laden een probleem voor het paard is. Afhankelijk van wat het probleem is voor het paard en wat het leersysteem is van het paard, kun je je plan van aanpak vaststellen (en uitvoeren). Of je dat NH noemt of niet, is niet van belang, dat je het goed doet is wel van belang. Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:38

Mocht je intresse hebben in de Trouble Free trailer loading dvd van Pat Parelli,ik heb er een te koop,origineel,en nog in de verpakking.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 10:53

promptertje schreef:
Mijn manier van NH is Parelli. Op het volgende filmpje zie je mijn merrie, die vroeger als de dood voor trailers was, nu vol vertrouwen in en uitstappen. Dus ja, ik denk dat NH best wel eens zou kunnen helpen Knipoog

http://nl.youtube.com/watch?v=cCagxNG5Rm4

Helemaal Top!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:10

ik squeeze en jojo mijn paarden de trailer in.. Meestal met squeeze game, soms met jojo game.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:05

Ik loop gewoon met paard de trailer of vrachtwagen in Doei, doei

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 21:11

Waratje schreef:

Niet een erg relevante opmerking hier, misschien kan je eerst de vraag eens goed doorlezen. Het gaat hier om een moeilijker te laden paard. Dat die van jou "gewoon" op de trailer loopt is natuurlijk super, maar voegt niets toe aan dit Topic.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:16

Lancome schreef:
Waratje schreef:

Niet een erg relevante opmerking hier, misschien kan je eerst de vraag eens goed doorlezen. Het gaat hier om een moeilijker te laden paard. Dat die van jou "gewoon" op de trailer loopt is natuurlijk super, maar voegt niets toe aan dit Topic.

Mijn "inhoudelijke" bijdrage staat al eerder in het topic. Mijn reactie was op de in mijn ogen ingewikkelde manier van een paard op de trailer zetten. Het kost soms even wat tijd om het paard het correct aan te leren, maar dat kost "squeezen" en "jojo-en" ook, dus wat mij betreft lood om oud ijzer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:19

Waratje, het verschil is in mijn ogen dat, als het paard zonder meelopend mens de trailer op loopt, hij er meer zelf voor kiest en dus vertrouwen heeft. Heel veel paarden die mét een mens zo de trailer op lopen, doen dat niet als je ze vraagt er alleen op te gaan. Toch een stukje vertrouwen. Maar is puur mijn mening Lachen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:27

promptertje schreef:
Waratje, het verschil is in mijn ogen dat, als het paard zonder meelopend mens de trailer op loopt, hij er meer zelf voor kiest en dus vertrouwen heeft. Heel veel paarden die mét een mens zo de trailer op lopen, doen dat niet als je ze vraagt er alleen op te gaan. Toch een stukje vertrouwen. Maar is puur mijn mening Lachen.

Dat mag jij vinden, hoor. Punt is dat ik nooit alleen ben met laden, dus mijn partner doet de stang erachter (is ook de chauffeur, heb zelf nog geen geschikt rijbewijs Bloos ), dus ik loop met paard mee en "regel" de voorkant terwijl hij de achterkant doet. Maar mijn merrie kan gerust in haar eentje erop lopen, hoor, maak je niet ongerust. Vertrouwen heeft ze zat en laden doet ze graag, ik moet haast oppassen dat ik vlot genoeg ben Clown
De nieuwe vrachtwagen zal nog wel even begeleiding vergen, daar staan ze schuin op met de kont naar voren, dus dat is heel anders dan ze gewend zijn. Zal in de loop van dit jaar ook wel wennen Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:32

ik zelf loop ook niet de trailer in.. Ik sta erbuiten.. Jojo-end op de klep aan de zijkant, of squeezen helemaal naast de trailer. Met jojo-en laat ik haar eerst een aantal keer op en af de klep lopen, of ik doe 8-jes squeezen over de klep heen, terwijl ik in de trailer sta en mijn paard de klep op moet stappen, eraf moet stappen, om moet keren en weer terug. Daarna ga ik naast de trailer staan en squeeze ik haar de trailer in, moet ze achteruit weer zelf eruit, maar pas als ik het zeg. Ik moet het vaak 1 of 2 keer herhalen, omdat ze uit zichzelf weer achteruit loopt. Met deze methode staat ze nu gemiddeld in 2 minuten geheel uit eigen wil in de trailer..

Bij onbekenden staat ze er na anderhalf uur nog niet in Lachen En ALS ze dan toch de trailer in is, dan is ze ook de hele rit onrustig. Als ze "zelf" de trailer in is gelopen heb je er geen kind aan onderweg.. ik word trouwens wel eens als een idioot gezien als ik op Langevelderslag sta te spelen met mijn paard op de klep Haha!

Mijn paard is helaas erg lastig gaan laden, nadat ik zelf een fout had gemaakt, door een trailer zonder raampjes te kopen. Hierdoor was ze het vertrouwen in de trailer kwijtgeraakt. Nu heb ik eigenhandig de kap aan gort gezaagd en er 2 raampjes ingemaakt Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:41

Tja, ik wil gewoon zo snel mogelijk paard erin, klep dicht en rijden maar. Trailer (of vrachtwagen) laden is wat mij betreft iets wat nodig is om ergens heen te gaan. Belangrijkste woord hierbij: "gaan". Merrie staat er in een halve minuut in, jonge ruin in 1 à 2 minuten. Dus ik zie de noodzaak niet om 4x de klep op en neer te lopen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:47

als ik het niet zo doe, gaat ze er ook niet in Knipoog Dus helaas is het hier wel noodzaak het zo te doen. Als ze mij achterna loopt, en ik ga het deurtje uit, dan raakt ze al in de stress, want de leider is weg, of ze vind dat ik haar dwing en ze slaat mentaal op slot.. Als ik haar meteen de trailer in stuur, doet ze het wel, maar stiert ze meteen achteruit, omdat ze het toch wel ineens erg eng vind.. Het is behoorlijk lastig, om heen heel erg dominant en tegelijkertijd heel onzeker paard goed de trailer in te krijgen. Mijn paard heeft eveneens ook erg weinig vertrouwen in de mens an sich, voor een ander is ze dus niet te laden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:58

Ik geloof dat ik god op m'n blote knietjes ga bedanken dat de fokker met mijn paardje als veulen de keuringen heeft afgelopen, als ik dit zo lees. Mijn paard loopt gewoon de trailer op, heeft daar nooit moeilijk over gedaan.

Maarre, hoe vaak gaan jullie eigenlijk op stap? Als je dan al gaat, waar ga je dan heen?
Mijn oude paard heeft ook nooit moeilijk gedaan met laden, zelfs niet op de zeer steile laadklep die mijn toenmalige wagen had. Ze laadde binnen één minuut en was doodstil op de wagen, zelfs na 4 uur op de wagen staan. Noem een plek in NL en grote kans dat ik er met dat paard geweest ben, ik heb haar tien jaar lang door heel NL gereden en nooit heeft ze problemen gegeven met laden. Ze heeft zelfs eens met wagen en al op de garagebrug gestaan, nadat een lekje in de uitlaat was ontdekt, waarmee ik niet verder durfde te rijden. gelukkig zat de Mercedesdealer vlakbij, die heeft de wagen direkt gemaakt.
D'r zijn ook niet veel paarden die kunnen zeggen dat ze op en neer naar Terschelling zijn geweest; ook daar is ze geweest............

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:10

Is het de bedoeling dat we nu gaan applaudiseren?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 09:27

Veel succesverhalen hier, maar dat was niet de originele vraag.
Mijn paard heeft een erg nare ervaring gehad met laden en is bang voor de kleinere ruimte, vrachtwagen loopt hij wel zo in. Het gaat dus puur om de kleine ruimte en het "opsluitgevoel". Mijn vraag is dan ook of bepaalde manieren die in NH thuis horen kunnen werken om op een vertrouwensbasis mijn paard rustig en op een speelse manier de trailer en mij weer te leren vertrouwen.
Dus misschien kunnen we het ook bij dat onderwerp houden.
Mochten er personen zijn bij wie het laden super gaat en die denken dat ze mij van grote hulp kunnen zijn, dan zijn die van harte uitgenodigd mij te komen helpen Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:37

Ja, die off topic succesverhalen waren ook de aanleiding voor mijn bovenstaande opmerking. Ik heb ook alle succesvolle laadverhalen van de tientallen dravers die in training zijn geweest, of van mijn eigen hengsten die nergens van opkijken blablabla achterwege gelaten. Mijn merrie is niet zo zelfverzekerd en die was ook angstig, ondanks het feit dat ik nooit een koers, vakantie of dierenartsbezoek over heb hoeven slaan omdat ze niet te laden was. Ze ging wel, maar nooit met vertrouwen.

Ik heb echt veel aan de Parellimethode gehad, daar wordt veel aandacht aan het trailer laden besteed juist omdat het voor veel paarden moeilijk is. Op de "boerenverstandmanier" bleef ze angstig, nu is dat compleet over en loopt ze vol vertrouwen de trailer op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:42

Lancome schreef:
Veel succesverhalen hier, maar dat was niet de originele vraag.
Mijn paard heeft een erg nare ervaring gehad met laden en is bang voor de kleinere ruimte, vrachtwagen loopt hij wel zo in. Het gaat dus puur om de kleine ruimte en het "opsluitgevoel". Mijn vraag is dan ook of bepaalde manieren die in NH thuis horen kunnen werken om op een vertrouwensbasis mijn paard rustig en op een speelse manier de trailer en mij weer te leren vertrouwen.
Dus misschien kunnen we het ook bij dat onderwerp houden.
Mochten er personen zijn bij wie het laden super gaat en die denken dat ze mij van grote hulp kunnen zijn, dan zijn die van harte uitgenodigd mij te komen helpen Haha!

Of je koopt een vrachtwagen?
Ik vind het opvallend hoe vaak paarden WEL een probleem met trailers hebben, maar vervolgens zonder enige aarzeling een vrachtwagen oplopen. Het heeft heus een reden dat ik weer een vrachtwagen heb gekocht, ondanks dat ik twee Range Rovers EN een tweepaardstrailer heb.
Ga op zoek naar mensen die je kunnen leren om je paard weer vertrouwen te hebben in een trailer; daar heb je verder geen etiketje voor nodig, alleen een berg kennis.
Je zou het Ballingehof eens kunnen benaderen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-02-08 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt