_Caitje__ schreef:Ik wil niet banketstaaf doen hoor, maar wat als ze dat sarcartische nou niet had begrepen en dacht dat het echt kon?
welk sarcastische? arno8 schreef:Dat een veulen alleen in de wei mag staan, lijkt mij een van de vele paardenbeweringen die nergens op is gebaseerd.
Buiten de wei (harde ondergrond!) komen is juist heel goed, vooral voor jonge pasgeboren veulens. Een tijd terug heeft daar nog een heel aardig artikel over in de hoefslag gestaan: het bekappen van veulenhoeven.
Als een veulen wordt geboren, zijn de hoeven als het ware nog samengetrokken, om de geboorte makkelijker te maken. Als de hoeven al breed zouden zijn, zou dat natuurlijk lastiger zijn.
Maar als een veulen na de geboorte alleen op de wei komt, krijgen de hoeven nauwelijks druk van onderen en daardoor gaan de hoeven niet open, ze blijven als het ware dichtgeklapt en dat kan later voor veel ellende zorgen.
Daarom moet een veulen juist zo snel mogelijk op harde ondergrond lopen. Dat hoeft niet meteen buiten, je kunt bijvoorbeeld de drinkbak ook op een grote verharde plaat zetten. Door de druk van de ondergrond klappen de hoeven dan open.
Wat ook belangrijk is: regelmatige bekapping. Om een of andere reden denken mensen vaak dat dit niet nodig is, maar juist bij een veulen, waar alles nog in de vormende fase is, is een goede bekapping belangrijk.
In het wild moet een veulen ook meteen met de kudde mee, dus ze kunnen wel een stootje hebben.
dat is inderdaad ook 1 van de redenen dat ze geregeld over het betonnen pad mee loopt met diesel mee richting poetsplaats. ze huppelt toch graag achter hem aan!
Ik had meer reactie als de jouwe verwacht, aangezien dit onder naturals staat en veulens van nature al meerennen met de kudde en niet voor niets zo'n lange benen hebben!