Bitloze hoofdstel van Josien van der Poel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Bitloze hoofdstel van Josien van der Poel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 20:45

Hoi allemaal,

Is er heel toevallig iemand op bokt die het bitloze hoofdstel heeft wat ze aanbiedt op haar website paardenmetplezier.eu???
Ik zou graag jullie ervaringen horen, dus ik hoop dat iemand me iets kan vertellen. Lachen

snowdon

Re: Bitloze hoofdstel van Josien van der Poel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:02

Zit zijzelf ook niet op Bokt?
Een link naar haar website, waar jij op doelt, zou ook wel handig zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 23:39

snowdon schreef:
Zit zijzelf ook niet op Bokt?
Een link naar haar website, waar jij op doelt, zou ook wel handig zijn.

Geen idee of zij op bokt zit, maar ik heb zelf al met haar gemaild, hoor. Knipoog
Ik zou graag persoonlijke ervaringen willen horen van mensen die dit hoofdstel hebben (en ik neem aan dat zij de website al kennen, zo niet bij deze: www.paardenmetplezier.eu).

Ik verdiep me al tijden in bitloos, heb diverse optomingen geprobeerd, maar DE optoming voor mijn paard en mij heb ik nog niet gevonden. Ik zal wel superkritisch zijn, maar ik ga verder met mijn zoektocht. Het gekke is dat niemand dit hoofdstel kent blijkbaar, gezien de hoeveelheid reacties hier. Knipoog

Voor ik weer tig euro aan een bitloze optoming uitgeef, wil ik wat meer informatie en wat ervaringen uitwisselen, als dat kan......

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:43

Ik vind 100 euro op een hoofdstel wat toch wel verdacht veel wegheeft van een normaal halster persoonlijk te duur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 10:28

Hij is zelfs nog veel duurder. Knipoog
Maar over de prijs heb ik dit topic niet gestart, hoor. Knipoog

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:29

Nee dat begrijp ik ook Lachen maar Dan zou ik het toch eerst ff gewoon proberen met een halster, kijken of dat goed gaat.

of misschien bij jou eigen zadelmaker informeren Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:17

Ilsje_ schreef:
Nee dat begrijp ik ook Lachen maar Dan zou ik het toch eerst ff gewoon proberen met een halster, kijken of dat goed gaat.

of misschien bij jou eigen zadelmaker informeren Lachen

Ik rij al bitloos Knipoog , hoor. Heb diverse optomingen geprobeerd, maar ik ben (nog) niet tevreden over de ervaringen daarmee. Ik vind vaak de releases ronduit slecht of de hulpen niet goed doorkomen. Toen zag ik deze optoming tijdens mijn zoveelste speurtocht op internet en ik zou graag wat meer ervaringen willen horen. Ik geloof niet dat je deze optoming met een stalhalster kan vergelijken, hoor. Lachen

Een halster geeft de hulpen overigens niet echt fijn door (ik rij nu zelf wel weer met touwhalster, maar daar kan ik niets mee als ik dressuurmatig wil gaan rijden). Het is gewoon lastiger dan ik dacht om iets te vinden wat echt fijn is voor mijn paard en mij.
Ik bedoel; een sidepull (met brede neusriem) rijdt prima, maar ik vind er nog teveel 'ruis' inzitten voor het fijnere werk........
M.a.w. fijn voor een buitenrit, maar ik ben op zoek naar iets wat bij dressuurmatig rijden ook echt fijn is.
Snap je wat ik bedoel????

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:22

Ohh, Jaa indd Lachen Ik begrijp je helemaal, en tegenwoordig zijn bij die stalhalsters die verbindingen van (iets van ijzer ofzo) ook zo groot!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:29

Ik word er echt helemaal gek van dat er niets te vinden is, wat echt werkt. Scheve mond
Ik heb het gevoel dat ik alleen kan kiezen tussen iets wat een slechte release heeft of iets wat 'ruis' geeft.
Als het moet, dan maar de laatste, want ik wil mijn paard niet belasten met neusriemen die te strak zitten. Knipoog
Er moet toch iets te vinden zijn of ben ik te idealistisch weer? Haha!

Zag ook een hoofdstel op de website van www.spirithorses.be, maar dat is, volgens mij ook meer een stalhalster idee......

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:58

Heb je de Glücksrad al geprobeerd? Ik ben er echt mega over te spreken! Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 20:19

Vertel...... Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:25

Hier ist ie op Senna:
Afbeelding
Hier is de link met ïnfo:
http://www.molekuer.de/index.html

Ik reed Senna altijd met een rijhalster, maar had daarme wanneer ze mega fris was en weg spurten wil bij elk opvliegend vogeltje Knipoog soms toch niet echt genoeg in mijn handen. Ik wil niet hoeven "hangen" aan de teugels. Verder heb ik ze altijd los.

Dit geeft toch een piep klein tikke hefboom zonder echt een hackamore te zijn ofzo. Verder is ze hiermee verbazingwekkend makkelijk nageefelijk te rijden omdat ze er ook niet op kan "hangen" door de tikke hefboom en vind ik hem dus ook voor dressuurmatig rijden fijner als die van de ruitersportshop.

Release is natuurlijk gelijk en je kan hem zo "scherp" maken als je wil. Je kan de onderste riem ook mét ketting kopen, en je kan hem ook zonder bontje gebruiken waardoor je natuurlijk veel minder ruis hebt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 21:22

Jeddah, dank je wel voor je post!!! Lachen

Ik heb de website bekeken en hou 'm in mijn hoofd. Ik heb die van de ruitersportshop ook geprobeerd, maar de release vind ik helemaal niets (hij released namelijk helemaal niet bij mijn paard) en mijn paard reageerde er ook niet goed op (wat ik me kan voorstellen met die slechte release).
Dat hoofdstel verkoop ik maar, want ik heb 'm ook wel eens gebruikt bij een andere pony, waarbij het wel goed beviel. Knipoog
Ik heb blijkbaar een paard met een 'lastig' hoofd. Haha!

Ik zie dat jij bontjes hebt rondom de ketting en de smalle neusriem, wat ik me voor kan stellen, want die zien er wat scherp uit.
Nogmaals, bedankt voor je info, want zo zie je maar dat er meer is, dan ik bv in het topic met bitloze optomingen zie staan.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-01-08 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:44

Graag gedaan hoor! Ja Ja, ik heb er bontjes om omdat ik niet zo van dat dunne leer houd. Maar zat al te denken op een of andere manier zo'n neusriem als die van de ruitersportshop eraan te maken ofo. Het zijn gewoon die 2 losse "wielen" en verder kan je het natuurlijk maken/doen zoals je wilt.

Ik ga binnenkort mijn 3 jarige er ook mee inrijden, zo tevreden ben ik erover. Ja

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:14

Citaat:
Is er heel toevallig iemand op bokt die het bitloze hoofdstel heeft wat ze aanbiedt op haar website paardenmetplezier.eu???
Ik zou graag jullie ervaringen horen, dus ik hoop dat iemand me iets kan vertellen.
Hoi allemaal,

Ik zou graag jullie ervaringen horen, dus ik hoop dat iemand me iets kan vertellen. Lachen

ik kreeg net de link doorgestuurd vandaar dat ik nog even reageer.

Ik ben Josien en instructrice van stichting paarden met plezier. Dit hoofdstel heb ik samen met een bekende zadelmaker ontwikkeld omdat ik geen bitloos hoofdstel kon vinden die zowel vriendelijk is (geen knel of spereffecten) en waar je het paard toch goed dressuur matig mee gereden kan worden. De foto die op de site staat is het eerste model. Het sluit netjes om de neus heen en ligt wat hoger dan een gewone neusriem. De teugels bevestig je aan de zijkanten en je kan de ring zowel onder als op de neus gebruiken.

Voor de wat moeilijker paarden of voor hoger niveau en gevoeliger rijden heb ik een nieuw hoofdstel ontwikkeld waarbij de teugels iets hoger op de neus worden bevestigd. Hierdoor ontstaat er een natuurlijke ontspannen buiging en de hulpen komen duidelijker aan. Het paard word losser in zijn lichaam en kan moeilijk op de teugel gaan hangen.

De werking van beide hoofdstellen is vooral gecentreerd op de neus. Model 1 is een fijn hoofdstel zonder poespas. Model 2 is ook basis maar dan meer gericht op het dressuur matig rijden. Doordat de hulpen op een plek aankomen en niet over het hele hoofd is het voor het paard duidelijker en zal het paard eerder reageren doordat hij geen enkele ruis door zijn hulp heen krijgt.

Al mijn les klanten rijden met model 1 of 2. Dit zijn paarden met allemaal een gedrags- of lichamelijk probleem. Geen enkele lesklant wil met een ander hoofdstel meer rijden en rijden hun paarden zonder problemen buiten waar ze eerst met bit zeer moeilijk te houden waren. Allemaal zeggen ze dat hun paarden veel ontspannender zijn, beter reageren en willen mee werken.
De paarden ervaren het hoofdstel als prettig. Het hoofdstel geeft geen pijn of sper effect wat voor het paard heel aangenaam is.

Van model 2 zijn nog geen foto’s. Die komen er aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 09:32

Josien, bedankt voor je uitgebreide reactie Lachen . We hebben ook al mailcontact gehad van de week en ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar de ervaringen van mensen die dit hoofdstel bij jou gekocht hebben.

Ik heb zelf al diverse bitloze optomingen geprobeerd en ik heb (net als jij destijds) helaas nog geen bitloos hoofdstel gezien wat inderdaad zowel vriendelijk is EN waar je ook dressuurmatig goed mee kan rijden. Tot nu toe rij ik met touwhalster en sidepull (met heel dik bontje om de neusriem Knipoog ), maar als ik straks ook meer dressuurmatig wil gaan rijden, loop ik tegen 'problemen' aan, vrees ik..... Overigens rij ik zelf voornamelijk recreatief, hoor, maar ik heb wel wekelijks les en wil daar graag toch verder mee komen, omdat het voor mijn paard goed is (en voor mijzelf ook).

En toen kwam ik jouw optoming en verhaal tegen op internet.....
Ik mail je nog wel even prive hierover, maar ben alsnog erg benieuwd naar de reacties van anderen. Blijkbaar zijn er weinig bokkers (op degene na dan die jou waarschijnlijk geattendeerd heeft op dit topic Knipoog). Ik ben ook erg blij met haar reactie!!

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:15

Hi Nadya, hier toch een 'ervaringsdeskundige'. Sinds 1,5 jaar rijd ik met het hoofdstel van Josien en het bevalt prima. Mijn Kwpn er van 16 jaar, had heel zijn leven met stang en trens gereden. Toen wij hem een kleine 2 jaar geleden kochten, hebben we bij Josien gelest met hem. Hij reageert prima hier op. Heeft lekker veel vrijheid (waar hij overigens geen misbruik van maakt). Ideaal vind ik, is dat je het hoofdstel op 3 manieren kunt gebruiken: teugels beiden aan de onderkant, teugels opzij aan de ringen, of met grondwerk de leadrope aan de bovenkant, op de neus.
Sinds een paar maanden heb ik een Criollo. Ook hij kwam bij ons met een Argentijns westernhoofdstel met stang. Met stang was hij niet te houden, en hij bleef maar 'vliegen' en weglopen voor het bit. Met het PMP hoofdstel loopt hij super ontspannen, is licht in de hand en de hulpen en wil niet meer wegrennen.
Dus, 2 paarden en 2x super met het PMP hoofdstel.

Bijkomend voordeel: ik rijd voornamelijk (lange) bosritten. Tijdens de pauze kun je de teugels aan het bovenste oog klikken, en je paard kan lekker grazen.

Succes, groeten, Anet

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:45

hoi,

Is het 2de model misschien te vergelijken met een kaptoom ?

groetjes,

Maris

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:50

HoeveAnsalo schreef:
Hi Nadya, hier toch een 'ervaringsdeskundige'. Sinds 1,5 jaar rijd ik met het hoofdstel van Josien en het bevalt prima. Mijn Kwpn er van 16 jaar, had heel zijn leven met stang en trens gereden. Toen wij hem een kleine 2 jaar geleden kochten, hebben we bij Josien gelest met hem. Hij reageert prima hier op. Heeft lekker veel vrijheid (waar hij overigens geen misbruik van maakt). Ideaal vind ik, is dat je het hoofdstel op 3 manieren kunt gebruiken: teugels beiden aan de onderkant, teugels opzij aan de ringen, of met grondwerk de leadrope aan de bovenkant, op de neus.
Sinds een paar maanden heb ik een Criollo. Ook hij kwam bij ons met een Argentijns westernhoofdstel met stang. Met stang was hij niet te houden, en hij bleef maar 'vliegen' en weglopen voor het bit. Met het PMP hoofdstel loopt hij super ontspannen, is licht in de hand en de hulpen en wil niet meer wegrennen.
Dus, 2 paarden en 2x super met het PMP hoofdstel.

Bijkomend voordeel: ik rijd voornamelijk (lange) bosritten. Tijdens de pauze kun je de teugels aan het bovenste oog klikken, en je paard kan lekker grazen.

Succes, groeten, Anet

Hoi Anet, dank je wel voor je enthousiaste post Lachen !! Heb inmiddels model 1 (omdat ik nog een jong paard heb) bij Josien besteld en wacht in spanning af. Ik heb inmiddels al wat meer enthousiaste reacties ontvangen en ik denk dat mijn paardje er ook blij mee zal zijn. Knipoog

Heb je ooit andere bitloze optomingen geprobeerd eigenlijk?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:03

ik zet hier even een stipje. ik heb nu een marylot sidepull en dat bevalt super buiten maar ik weet nog niet of het was is voor dresuur. en zo nee, dan ga ik dus op zoek naar een hoofdstel voor dressuur misschien dat dit wel wat is

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:08

Jeddah schreef:
Hier ist ie op Senna:
Afbeelding
Hier is de link met ïnfo:
http://www.molekuer.de/index.html

Ik reed Senna altijd met een rijhalster, maar had daarme wanneer ze mega fris was en weg spurten wil bij elk opvliegend vogeltje Knipoog soms toch niet echt genoeg in mijn handen. Ik wil niet hoeven "hangen" aan de teugels. Verder heb ik ze altijd los.

Dit geeft toch een piep klein tikke hefboom zonder echt een hackamore te zijn ofzo. Verder is ze hiermee verbazingwekkend makkelijk nageefelijk te rijden omdat ze er ook niet op kan "hangen" door de tikke hefboom en vind ik hem dus ook voor dressuurmatig rijden fijner als die van de ruitersportshop.

Release is natuurlijk gelijk en je kan hem zo "scherp" maken als je wil. Je kan de onderste riem ook mét ketting kopen, en je kan hem ook zonder bontje gebruiken waardoor je natuurlijk veel minder ruis hebt.

Ik vind hem er op de site aardig scherp uit zien... Ook met dat dunne leer.
MIsschien geschikt voor jou paardje, maar lang niet voor alle denk ik....

Apart trouwens met dat ronde wieltje waar de bakstukken en teugels aan zitten, ook daarmee kun je de scherpte van de inwerking instellen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:10

Maar hij ís juist helemaal niet scherp. Knipoog En om dat dunne leer heb ik dan bont gedaan. En inderdada waar je de teugels aanklikt maakt ook nog enig verschil. Ja

Ik heb ook nergens gezegd dat ie geschikt zou zijn voor alle paarden. Net als met alles zal de een er fijn mee lopen en de andere niet, of fijnér met iets anders.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:08

Dat bedoel ik dus ook...
Ik heb voor mijn paardje een heel ander systeem, hierbij is de neusriem juist van extra breed en zacht leer. Reageert zij juist weer heel goed.
Nee, ik snap dat die neusriem an sich niet zo scherp is, de inwerking zit met name achter de oren (doordat hij kruislings onder de kaken doorloopt). Toch?? (Correct me if i'm wrong)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 08:45

Je bent wrong. Haha! Er loopt niks kruislings onder de kaken. Je moet het zien als een hackamore, maar dan zonder "stangen".

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:00