in de wei 24/7 wel of geen mok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

in de wei 24/7 wel of geen mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:42

Hoe doen jullie naturals dat nou, de wei is erg nat en de kans op mok is erg groot.Bij het hek zakt hij weg en zit daar onder de blub.Ik kan niet iedere dag water mee nemen om zijn benen af te spoelen om te kijken of hij mokt heeft.Gaan jullie mok tegen of niet en hoe dan wel?

dekoezegtboe

Re: in de wei 24/7 wel of geen mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:54

ik denk dat een paard dat 24 uur in de mest en urine staat meer kans heeft op mok dan een paard in de modder. ik geef mijn tinker nu mokthee tegen de mok. dat helpt wel goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:01

Heeft jouw paard al eens mok gehad? Is hij/zij mokgevoelig?

Mijn paard staat zijn hele leven buiten (is bijna 4 jaar, dus nog niet zo lang Knipoog ) en hij staat ook nog eens op veengrond, maar hij heeft geen last van mok, hoor.
Ik denk dat het ook te maken heeft met weerstand en eventueel de genen ofzo (als ik zie hoeveel KWPNers het vooral hebben en de meesten staan nota bene op stal en niet eens in een modderige wei).

Ik ga het dus niet tegen bij mijn paard, maar ik zorg wel dat mijn paard's weerstand zo optimaal mogelijk is door hem goed te eten te geven en hem mentaal zo gezond mogelijk te houden. Meer kan ik niet doen. Er staan bij ons wel paarden op stal met mok, maar dat komt dus niet van de natte wei, want daar staan ze al een paar maanden niet meer in. Ik heb wel mijn ideeen daarover natuurlijk, maar die zeg ik maar niet hier. Rolleyes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:07

Mijn paard staat 24/7 buiten al bijna 4 jaar. Ze heeft in het 2e jaar heel eventjes mok gehad en in het vierde jaar ongeveer 2 maanden. Ik denk dat het niet aan de nattigheid ligt (hoewel dit de mok natuurlijk wel week houdt en er viezigheid in komt) maar dat de oorzaak inderdaad ligt bij de weerstand van het paard.
Ik zorg er dan ook voor dat de weerstand van mijn paard goed is.
Ik geloof ook niet zo in allerlei mokzalven enz. Ik denk dat je het van binnen uit moet oplossen. Ik heb mijn paard dit jaar 'curemok' gegeven van de paardendrogist en dit heeft erg geholpen. Mijn paard staat nu nog steeds in de blubberweide 24/7 en heeft nergens last van.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:56

Ik denk dat je je over mok meer zorgen moet maken bij de 'niet-naturals'. Urine, mest, wassen met zeep, 's zomers insmeren met zonnebrand.. en inderdaad, de slechte weerstand en de slechte doorbloeding in de benen van het de hele dag op 1 plek staan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:59

Hahaha...

Mok op wikipedia...

Oorzaak: zonnebrandcremé

Behandeling: zonnebrandcremé met hoge factor gebruiken!

Clown Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:04

Mok komt 9 van de 10 keer door iets van binnenuit, dus zorg gewoon dat je paard goed gezond blijft en niet constant in de urine staat.

Anouar had altijd mok doordat hij leverbot had. Nu heeft hij geen een plekje meer, Macy heeft ook geen mok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:11

Mijn paarden lopen 24/7 buiten en hebben ook geen last van mok. Ze zijn gezond, hebben een sterke weerstand en hebben dus continue beweging wat erg belangrijk is.

Toen mijn volwassen merrie nog geen 24/7 weidegang had en 's nachts nog op stal stond, had ze wèl last van mok en zelfs een keer vrij ernstig (ze kreeg overigens ook altijd stalbenen van stilstaan). Maar sinds ze niet meer op stal staat, heeft ze nergens meer last van.

Dani62 schreef:
Ik denk dat je je over mok meer zorgen moet maken bij de 'niet-naturals'. Urine, mest, wassen met zeep, 's zomers insmeren met zonnebrand.. en inderdaad, de slechte weerstand en de slechte doorbloeding in de benen van het de hele dag op 1 plek staan.

Klopt helemaal!

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:14

Ook mijn paard staat 24/7 buiten. Ze heeft nog nooit last gehad van mok.
Het ligt er ook aan of je paard er gevoelig voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:20

Dani62 schreef:

Precies. Toen ik stage liep op een hengstenhouderij waar de paarden 24 uur per dag op stal staan waren er om de haverklap paarden met mok. Terwijl de pony's die bijna altijd buiten lopen er nog nooit last van hebben gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:21

En er moet een bepaalde bacterie aanwezig zijn.
Deze winter heeft mijn paard voor het eerst mok gehad, en nog vrij heftig ook. Dezelfde dag hadden 2 anderen het uit zijn weitje ook.

Inmiddels is hij weer mokvrij, maar ik vermoed dat het ook te maken heeft gehad met een verminderde weerstand bij die van mij. Dit jaar was sowieso voor het eerst dat er een paard uit die groep mok had. We vermoeden dat een nieuweling het heeft meegebracht.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:23

mijn merrie die ik vorig jaar had, had bij aankoop mok, (in het voorjaar)
dat heb ik behandeld, ging over,
en in de herfst en winter, toen ze bijna altijd buiten stond in deels nat/blubber achtig land, had ze het niet.
ik hield het wel in de gaten, en had wel mok verwacht, maar het kwam dus niet.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:25

Mok hoeft niet altijd van nattigheid te komen. Mijn paard heeft het in de zomer als het heel droog is. Helaas heeft ze door een restje mok deze winter al twee keer einschuss gehad. Maar dat heeft meer met de weerstand van het paard te maken. Nu is ze weer goed gezond. Ze staat de hele dag buiten, in de nattigheid en geen spoor meer van mok...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:45

Mijn paard had in juni mok. Paar weken was het enorm nat, veel regen. Weiland veranderde al snel voor een gedeelte in modder en juist daar ging hij vaak staan te dutten.
Na een weekje was het weer voorbij.

Daarna heeft hij er geen last meer van gehad. Hij moet door een modderig stukje om in de groene wei te komen dus zijn benen zijn wel nogal modderig elke dag. Spoel ze dan gewoon af met water en goed afdrogen. Hoop zo zijn benen mok-vrij te houden.

Ben het trouwens eens met wat hier gezegd wordt, mok komt door verminderde weerstand fysiek & mentaal..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:53

ik denk ook niet dat je de benen nat moet maken om te kijken of hij mok heeft, je kan beter voelen

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:39

2 stuks 24/7 buiten, geen mok!

Ik denk dat mok van urine/mest of van binnen uit komt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:47

Ik denk ook dat het voornamelijk van binnenuit komt, maar waarom hoor ik zo vaak de vraag 'heeft je paard dan geen last van mok?', als ze horen/zien dat hij 24/7 buiten staat (op veengrond, dus veel vocht en modder).
Overigens hebben de mensen die dit soort vragen stellen hun paard vaak 24/7 op stal MET mok. Rolleyes

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:13

marleen_usar schreef:
Hoe doen jullie naturals dat nou, de wei is erg nat en de kans op mok is erg groot.Bij het hek zakt hij weg en zit daar onder de blub.Ik kan niet iedere dag water mee nemen om zijn benen af te spoelen om te kijken of hij mokt heeft.Gaan jullie mok tegen of niet en hoe dan wel?

Ligt eraan of je paard gevoelig is.
Witte sokjes en holtes krijgen het meestal.......

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:47

Mijn paarden (4 stuks) staan 24/7 buien en een groot deel van de dag in de modder en hebben eigenlijk nooit mok. Één paard heeft het 1 keer langdurig gehad. Het was in die tijd ontzettend nat overal en dus waren haar benen ook moeilijk droog te houden Nagelbijten / Gniffelen . Het heeft volgens mij wel 3 maand geduurd voordat alles weer normaal gekleurd was. Daarna heeft ze het gelukkig nooit meer gehad, ik was er nogal druk mee Haha! .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:49

laurahi schreef:
Ligt eraan of je paard gevoelig is.
Witte sokjes en holtes krijgen het meestal.......

Mijn paard heeft twee witte sokken achter. Nergens last van dus. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:51

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:53

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:55

Mijne hebben het ook niet Knipoog en het is hier nu echt bagger hoor met die natte kleigrond! Maar op stal als ze in de urine staan en mest, heb je meer kans op mok dan buiten dus op de weide! Op stal staan ze dus nooit.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:57

die van mij hebben nooit mok.. maar nou moet ik zeggen dat ze ook niet echt in de modder staan. het weiland is hartstikke groot en alleen bij het hek is het een beetje modderig.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:25

Mijn twee Tinkies staan 24/7 buiten,en de halve wei is momenteel blub.
Geen mok te bekennen,dus ik hoef ze ook n iet te behandelen.
De sokken beschermen de benen gelukkig goed.
(ook al hebben de andere paarden in de wei ook geen mok,en die hebben geen sokken)