opstappen zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

opstappen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:30

Ik ga vaak wandelen met mijn paard en kruip er dan tussendoor af en toe even op om een stukje zonder zadel te rijden. Nu is het probleem het opstappen. Ik ben redelijk stijf Bloos en kom er niet zomaar op en er is niet altijd een geschikt opstapje voor handen.

Ik zoek dus een goede tip om onderweg op te kunnen stappen. Mogelijk een longeersingel/voltigesingel met beugel -als dat werkt- of een ander soort opstaphulp voor onderweg. (Een krukje gaat dus niet werken Clown )

Wie heeft goede tips?

marleen_usar

Re: opstappen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:32

Ik had een bareback pad met beugels, en de beugels gebruikte ik alleen met opstappen anders kwam ik er echt niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:34

Ik rijd ook wel eens zonder zadel en als het erop springen niet lukt dan zoek ik gewoon een verhoging. Zoals een greppel (zet het paard in de greppel), steen of een klein paaltje. Voor de rest is het oefenen oefenen en nog eens oefenen Vork Maar een voltigesingel met dekentje zou al helpen om je erop te hijsen na je sprong.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:36

hmm
hierom ben ik dus blij dat ik een dwergje van 1,35 heb.. ik kan er zo op springen namelijk Lachen
inderdaad paard in een greppeltje zetten, zelf via zo'n grijs kastje in de berm erop klimmen oid Lachen

QuintyKellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:42

Een vriendin van mij had dat ook.Gelukkig was het een slim paardje dus ging ze hem leren hoe hij moest liggen op commando.Ze liet gewoon haar paard liggen en ging erop zitten.Helaas duurt dit vreselijk land voordat je je paard dit aan kan leren i.v.m. het leren snappen van het kunstje enzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:44

Als je Parelli volgt en wat verder bent, zul je zien dat daar een truukje voor is. Je laat je paard het hoofd laag houden, gaat over zijn hals heenhangen, en het paard werkt je vanzelf zijn rug op als hij zijn hals omhoog doet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:46

hmm dat zal mijn paard niet tof vinden al dat gehang vind ze maar niets

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:48

Ik ben dan geen Natural, maar als ik zonder zadel opstap rijd ik haar altijd langs een rand of een bankje. Lachen Of ik neem gewoon een aanloopje, dan kan ik er gewoon opspringen. Lachen

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:51

ik zette mijn pony vroeger langs een paaltje of iemand hielp je en je had op onze manege een haflinger die echt alles goed vond dan mochten we zonder zadel en dan hield iemand hem vast en dan riep ik een keer en dan zag hij dat ik aan kwam rennen en dan sprong ik er zo over als dat je dat doet bij de gym (die traperze)gelukkig is er nooit iets gebuurt Haha! ik weet niet of ik dat nu nog zou doen op mijn leeftijd hihih

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:52

Ik doe een hand vast houden aan de manen ander leg ik losjes op haar rug.
ik zet af met mijn voeten en zwaai mijn been er over heen.
paardje voelt pas wat waneer ik zit Tong uitsteken.

(dus gebruik mijn handen NIET om steun te hebben op de rug!)

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:55

als ik zonder zadel rijd heb ik altijd iemand naast me..om me te helpen. of als ik een goeie dag heb kom ik er zo op met een sprong..
maar zo zou ik mischien toch voor een singel of iets dergelijks gaan..(voor als er geen opstapje is)
en anders ergens waar je vaak rijd zonder zadel een steen of iets neer leggen. zodat je een vaste opstap plaats hebt.. (deed een vriendin altijd)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 18:47

Tja... opstapmogelijkheden zijn er helaas niet altijd, gezien de bermen nu bv een drijfzooi is en daar de rotsen liggen. hekken, bankjes ed zijn hier niet. greppels zijn gevuld met water of smeltende sneeuw. Dus er zijn zelden goede opstapmogelijkheden onderweg. En er nog op leren springen... ik ben 47 en heb een slechte rug. Vroeger sprong ik er inderdaad op, maar nu gaat dat niet meer echt. Al helemaal niet soepel genoeg om mijn paard geen hartverzakking te bezorgen. Het paard leren liggen is geen optie want hij is al 19 en zijn gewrichten zijn net als die van mij minder soepel (we passen dus goed bij elkaar). Om die reden lijkt de parellimanier voor ons ook niet zo ideaal.

Vandaar dat ik mij afvroeg of er een meeneembare opstaphulp was die je bv aan een voltige of longeersingel kon bevestigen of een ander meeneem alternatief.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:31

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:38

Hihi, wat grappig. Ik had het er vandaag nog over met een stalgenootje. Ze vroeg zich af hoe ze ooit op haar dravertje (ongeveer 1,55) kon komen zonder zadel.

Moest toen wel lachen, want ik sprong vroeger (met een aanloopje) gemakkelijk op een paard van 1,65. Dat zou me nu overigens ook nog wel lukken denk ik, want ik ben pas 20 Vork

Heb behalve de opstapjes geen handige tip voor je. Misschien iets opblaasbaars? Als je erop zit kan je het weer leeg laten lopen...

Pling Of gewoon op stal alvast opstappen? Een stukje rijden en dan terug wandelen ofzo...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:01

tja ik had al gegoogles maar zonder veel resultaat... maar die in je link is een idee. Heb ik ook op een engelse site of zo gezien, maar moet eerst informeren of ze hem opsturen. Ik vraag me alleen af of met opstappen de singel niet te pijnlijk wordt aangetrokken....ik weet niet of iemand deze kent en er ervaring mee heeft ??http://www.horsetackco.com/images/bareup1.j06.jpg

Ook iemand met ervaring met 1 opstapstijgbeugel aan de longeer-rijsingel of voltigesingel? Zou dat lukken of zou ie dan gaan schuiven ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:04

_Sigrid_ schreef:
Hihi, wat grappig. Ik had het er vandaag nog over met een stalgenootje. Ze vroeg zich af hoe ze ooit op haar dravertje (ongeveer 1,55) kon komen zonder zadel.

Moest toen wel lachen, want ik sprong vroeger (met een aanloopje) gemakkelijk op een paard van 1,65. Dat zou me nu overigens ook nog wel lukken denk ik, want ik ben pas 20 Vork

Heb behalve de opstapjes geen handige tip voor je. Misschien iets opblaasbaars? Als je erop zit kan je het weer leeg laten lopen...

Pling Of gewoon op stal alvast opstappen? Een stukje rijden en dan terug wandelen ofzo...

Iets opblaasbaars lijkt me lastig. Vooral als je regelmatig op en af stapt zoals ik. Mijn paardje heeft soms wat last van artrose en dan stap ik op de moeilijke stukken toch af.

Om diezelfde reden werkt je laatste tip ook niet, want dan zou ik bij bv een heuvelachtig stuk of diepe modder >(helaas op dit moment geen uitzondering) terug naar huis moeten gaan

Maar toch bedankt voor het meedenken... Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:08

Ik heb een keertje een opstaphulp gezien die rond het rechter voorbeen ging, over de rug met aan de linkerkant van het paard een lus om je voet in te doen. Kan alleen de link niet meer vinden, en weet niet meer hoe die heet.

Ik heb geen ervaring met de optie die ik aangegeven heb, maar idd, in mijn ogen wordt de singel onaangenaam strak aangetrokken bij het opstappen, daar moet je paard maar net tegenkunnen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:39

het is dan natuurlijk een druk die erg plaatselijk is en niet wordt verdeeld. in mijn ogen niet fijn voor het paard

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:30

ja, dat idee had ik ook met die opstaphulp.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:41

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:41

Handig topic.
Ik ben ook zo stijf als een hark en heb dus ook al bepaalde springoefeningen geprobeert Clown .
Niets lukt, waarschijnlijk is het gewoon oefenen en wat leniger worden.
Houd dit topic even in de gaten Haha! .

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:07

ik denk een "natuurlijk" opstapje zoeken zoald misschien een boomstam ofzo ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 07:41

tja, dat is dus het probleem. Dat is niet altijd voor handen. Ik stap regelmatig af omdat mijn paardje met moeilijke stukken soms wat moeite heeft vanwege zijn leeftijd en wat artrose, of als hij erg onzeker is (Tot voor 3 maanden altijd alleen in de groep buiten geweest en dus helemaal niet gewend om alleen te rijden) dus dat komt vaak voor. Tot nu toe zoek ik idd opstapjes, maar dat heeft tot gevolg dat ik een groot deel van ons uitjes opstapjes aan het zoeken ben en vaak geen geschikte vind. Naast de paden zijn vrijwel overal greppels (met water in) omdat hier vaak sneeuw valt en dus kun je lang niet altijd een geschikte opstap vinden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 07:53

Bandida schreef:
Ha, hier was al eens een topic over Lachen
[RUI] Opstijgen zonder zadel

Ik heb het doorgespit, maar de meeste gebruiken bakrand, krukje, voetje ed als opstap en dat is niet handig als je buiten rijdt en alleen bent. (Ik heb niet eens een bak) Of eropspringen, maar met mijn lompigheid ga ik dat mijn paard niet aandoen Clown

Maar jij had wel een handige tip. Ik kan me er alleen niet precies een voorstelling van maken. Bloos Hoe loopt dat touw dan precies en hoe maak je het los als je gaat rijden?? Lijkt me iets wat ik zou kunnen oefenen met mijn haflinger.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:17

Ik zal even een tekening maken. Maar zoals in het andere topic gezegd werd: paard geen pijn doen (niet proberen als je 90 kilo weegt, iets zacht onder het touw en zo veel mogelijk jezelf omhoog halen aan de manenkam), en vooraf eens oefenen in de bak om te kijken wat het paard er van vindt Knipoog
En het is eigenlijk een truukje om er bij nood weer op te komen, dus niet iets wat je systematisch moet gaan doen. Zonder zadel rijden overigens ook niet.