Natuurlijk bekappen en hoefproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Natuurlijk bekappen en hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 15:43

Deze vraag heb ik al eens gesteld aan een 'natural-fanatiekeling' hier op Bokt, maar helaas nooit antwoord op gehad...

Hoe gaan natuurlijke bekappers om met hoefproblemen?
Het is namelijk zo dat Maicka flink bevangen is geraakt door een ernstig virus (dierenarts wilde haar eigenlijk inslapen) De hoefsmid heeft flink extra werk aan haar gehad; ijzers er onder uit, stukken uit de hoornwand eruit om een schimmelinfectie er uit te krijgen, speciale ijzers, en iedere keer met uiterste zorg bekappen en beslaan (Grote lof voor die man!) Nu is bevangenheid niet de enige situatie waarbij speciale/ corrigerende ijzers gewenst zijn...

snowdon

Re: Natuurlijk bekappen en hoefproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:57

Kan je vraag ook iets specifiekers?
Heb je zelf al wat verdieping in de materie gezocht?

Ik vind dit een beetje een loze vraag als je het principe van natuurlijk bekappen in je hoofd hebt zitten...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 16:38

Het principe is toch de hoef zo natuurlijk mogelijk houden? Zonder ijzerwerk? Blijf ik bij mijn vraag hoe gaan jullie om met bevangenheid, met hoefafwijkingen, met verwondingen enz

Toen Maicka bevangen was heb ik idd ook 1 tekst gelezen over natuurlijk bekappen van bevangen paarden (meer kwam ik niet tegen, en reken maar dat ik alles heb gelezen wat ik vinden kon over bevangenheid!); dat paard is ingeslapen, dus mischien niet het beste voorbeeld... Wel is het dat ijzers er onder uit MOETEN wanneer een paard bevangen is, en later krijgen ze (bij de 'traditionele' hoefsmid) speciaal beslag om de toon te ontlasten.
Verder heb ik ook een boek door gebladerd waarin oa verschillende hoefverwondingen besproken werden; bij 1 paard was de helft van de hoornwand weg na beknelling. Anderen hadden fikse scheuren in de hoornwand. Deze paarden kregen speciaal beslag om de hoornwand te beschermen.

Jammer dat je het 'loos' vindt, want ik ben gewoon nieuwsgierig
En nee, ik heb me verder niet in de materie verdiept, maar zou het toch leuk vinden als mensen (uit ervaring) antwoord kunnen/ willen geven Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:48

Ik heb geen ervaring met extreme hoefbevangenheid, dus voel me ook niet direct de persoon om hier voor te gaan zitten. Maar het eerste wat in mij opkomt is een basisregeltje.... de hoef herstelt zichzelf wel. Dus ik zou in elk geval de oorzaken proberen te achterhalen en er een expert bij halen om naar de hoef te laten kijken in welk stadium die is gevorderd. En aan de hand daarvan maatregelen nemen.

Maar ijzers om de toon te ontlasten lijken mij erg overbodig. Ben in elk geval benieuwd wat anderen hier op te zeggen hebben.
Er worden in elk geval veels te vaak hoefbevangen paarden onnodig afgemaakt...

Ik noemde het loos, omdat ik er vanuit ging dat je je wel in de materie had verdiept. Aangezien dat dus nog niet het geval is, raad ik je aan dat wel te doen. Is echt heel leerzaam met veel eye-openers! Dan vallen veel puzzelstukjes vanzelf op hun plaats.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:21

snowdon schreef:
Ik heb geen ervaring met extreme hoefbevangenheid, dus voel me ook niet direct de persoon om hier voor te gaan zitten. Maar het eerste wat in mij opkomt is een basisregeltje.... de hoef herstelt zichzelf wel. Dus ik zou in elk geval de oorzaken proberen te achterhalen en er een expert bij halen om naar de hoef te laten kijken in welk stadium die is gevorderd. En aan de hand daarvan maatregelen nemen.

Maar ijzers om de toon te ontlasten lijken mij erg overbodig. Ben in elk geval benieuwd wat anderen hier op te zeggen hebben.

Waarop baseer je dit?
Hoeven herstellen zichzelf vaker niet dan wel als het serieus misgaat; ik zou dus erg voorzichtig zijn om "de natuur het op te laten lossen" De natuur lost dat heel simpel op: een roedel wolven (of aanverwant).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:22

mijn paarden worden ook natuurlijk bekapt en heb met 1 paard lang last gehad van dunne, gevoelige hoefzolen. hij kan door een extern probleem zijn afvalstoffen slecht kwijt en omdat het bijna een jaar duurde voordat ik achter de oorzaak kwam kon ik niet meteen het probleem aanpakken.

ik heb met behulp van supplementen zijn hoeven weer in de juiste conditie kunnen krijgen, wat ook een jaar duurde... dus geen ijzers of hoefschoenen, gewoon veel rekening houden met paard en manier van rijden. Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:05

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 10:38

Bedankt voor de link, maar ik zou me daar eerst aan moeten melden om daar te posten. Aangezien ik al op genoeg forums zit doe ik dat niet Knipoog

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:43

even een stipje...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:28

snowdon schreef:
Kan je vraag ook iets specifiekers?
Heb je zelf al wat verdieping in de materie gezocht?

Ik vind dit een beetje een loze vraag als je het principe van natuurlijk bekappen in je hoofd hebt zitten...

Ik vind het juist eigenlijk een hele goede vraag!
Het is misschien wel beter om hem op een ander, specifieker forum te stellen, maar toch denk ik dat er meer mensen geïnteresseerd zijn daarin.
Zelf heb ik namelijk ook gemerkt dat er redelijk wat verschillen in de behandeling van hoefproblemen zitten door NBers en traditionele smeden. En dan niet aan het feit gedacht dat "alles maar meteen met ijzers wordt opgelost", maar met het bekappen alleen al. Ik heb nog een punt waar ik me wat over verbaas mbt de NB-behandeling van hoefbevangen paarden, wil het daar ook nog wel over hebben met een NBer.

Dus... ben benieuwd!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:33

mijn hoefsmid doet aan natuurlijk bekappen, maar gebruikt ook ijzers, alleen weigert ze in sommige gevallen ze er onder te zetten omdat het dan totaal niet nodig is...

ik denk eerlijk gezegd dat je beter kunt zorgen dat je paard niet bevangen raakt. dat is toch een voedingsprobleem. waarom oplossen met ijzers? beter voorkomen dan genezen(op welke manier dan ook). maar dit is puur mijn eerste gedachte die in mij op komt hoor...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:43

Dat is wel een beetje zo ikenindi, maar een van mijn klantjes die echt álles op alles zet (geld noch moeite wordt bespaard...) om haar paard zo gezond mogelijk te houden heeft toch eens in de zoveel tijd een hoefbevangen paardje... Het is niet altijd nalatigheid van de mens, dat wil ik er mee zeggen.
Het is naar, maar in sommige gevallen grijpt een smid naar een ijzertje bij hoefbevangenheid om de pijn te verlichten... Heb ik ook wel eens gedaan. Het beestje kon weer lopen, en dat was op dat moment even het belangrijkste...
Gelukkig komen er steeds meer dingen op de markt om mee te plakken/lijmen/fröbelen zodat je niet in een zieke hoef hoeft te nagelen.

En: de ene hoefbevangenheid is de andere niet...

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:18

De ene hoefbevangenheid is de andere inderdaad niet.
Ik heb een pony verzorgd/gehuurd die ernstig bevangen is geweest en het daarna chronisch werd, een raadsel was het, soms maanden goed en dan weer een week slecht en aan de voeding heeft het niet gelegen... dus...
Een traditionele smid heeft deze pony weer goed op haar hoeven weten te zetten door goed bekappen maar zonder ijzers!

Ik heb mijn eigen kwpn-er bijna een jaar NB laten bekappen en toen ik hiermee stopte had hij zulke lange tenen dat hij erover struikelde. Verschillende (traditonele) hoefsmeden hebben gezegd dat hij hoeven heeft met bevangenheidsymptomen (terwijl hij het niet is). Waarschijnlijk is de druk op de toon door de lange tenen bij het afrollen zo groot dat de hoefwand loslaat en de witte lijn steeds breder is geworden. Ik heb het idee dat dat komt doordat bij het NB zijn hielen laag zijn gehouden, waardoor de teen vooruit kon groeien (hij heeft van nature 1 platvoet, maar na het NB had hij er 2) Hij is nu radicaal bekapt door een smid en op speciale afrolijzers gezet en eindelijk kan hij weer bewegen.
Om een lang verhaal kort te maken: ik zou zelf niet meer zomaar voor NB kiezen, zeker niet bij een hoefbevangen paard. Maar dat is mijn mening/ervaring.

(het is overigens wel een behoorlijk lastig om een Goeie smid te vinden...)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:12

het is absoluut níet de bedoeling dat de tenen zo lang worden gelaten zoals bij jouw paard. Ik ben benieuwd welke NB-er jij had dan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:14

SpikyBlue schreef:
Dat is wel een beetje zo ikenindi, maar een van mijn klantjes die echt álles op alles zet (geld noch moeite wordt bespaard...) om haar paard zo gezond mogelijk te houden heeft toch eens in de zoveel tijd een hoefbevangen paardje... Het is niet altijd nalatigheid van de mens, dat wil ik er mee zeggen.Het is naar, maar in sommige gevallen grijpt een smid naar een ijzertje bij hoefbevangenheid om de pijn te verlichten... Heb ik ook wel eens gedaan. Het beestje kon weer lopen, en dat was op dat moment even het belangrijkste...
Gelukkig komen er steeds meer dingen op de markt om mee te plakken/lijmen/fröbelen zodat je niet in een zieke hoef hoeft te nagelen.

En: de ene hoefbevangenheid is de andere niet...

dat beweer ik ook zeker niet hoor. je moet me niet verkeerd begrijpen. maar je hebt het over: zwaar hoefbevangen... ik weet er niets tot weinig van af, maar ik neem aan dat het toch met een klein beetje begint, en steeds erger wordt? sowieso paarden zijn tegenwoordig vaak te dik. dat is al kenmerk 1... verder ken ik ze niet eens. onkunde van mij Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:18

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:33

Arabesk schreef:
het is absoluut níet de bedoeling dat de tenen zo lang worden gelaten zoals bij jouw paard. Ik ben benieuwd welke NB-er jij had dan.

Ik ga geen namen noemen, het is in ieder geval iemand die goed bekend staat op de Nb forums hier.
Ik denk ook dat het een goede NB-er is, alleen ik denk dat niet elk paard ervoor geschikt is en de enige kritiek die ik zou hebben op deze bekappper is dat het beter was geweest om eerder 'toe te geven' dat de mijne er niet geschikt voor is. Niet alleen de hoeven van mijn paard zijn er niet geschikt voor, ook zijn leefsituatie niet. In de zomer staat hij 24/7 buiten en in de winter maar 4 a 5 uur per dag, dan werkt het ook niet optimaal deze manier.
Maar goed laat ik geen discussie aanzwengelen, die hebben we al genoeg Knipoog
Ik baalde er behoorlijk van dat het niet werkte want op zich stond ik er wel voor open en ik begrijp heel goed dat mensen er wel voor kiezen alleen, zoals ik al schreef, denk ik dat het niet voor ieder paard werkt. En dat is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden als je zoiets overweegt.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:46

ikenindi schreef:
SpikyBlue schreef:
Het is niet altijd nalatigheid van de mens, dat wil ik er mee zeggen.

dat beweer ik ook zeker niet hoor. je moet me niet verkeerd begrijpen. maar je hebt het over: zwaar hoefbevangen... ik weet er niets tot weinig van af, maar ik neem aan dat het toch met een klein beetje begint, en steeds erger wordt? sowieso paarden zijn tegenwoordig vaak te dik. dat is al kenmerk 1... verder ken ik ze niet eens. onkunde van mij Bloos

Je hebt helemaal gelijk dat er paarden zijn met overgewicht doordat ze te veel verwend worden, het gras hier is niet hetzelfde gras als op de Shetlandeilanden, waar ze ook nog eens geen biks hebben Haha!
Deze paardjes zijn ineens acuut bevangen.
Je hebt ook paarden, zoals voorbeelden hier al eerder gegeven, waarbij het een chronisch verhaal is...

Het discussiepunt is voor mij dat bij NB de hielen vaak gelijk verlaagd worden, terwijl dat voor mij heel tegenstrijdig is als je weet dat de diepe buigpees gaat trekken aan het hoefbeen die geen vaste verbinding meer heeft met de wand... Om de pijn, druk en trekkrachten te verminderen heb ik dat liever in een later stadium. Dat is voor mij een van de verschillen.

Verder ben ik ook wel benieuwd hoe er met bepaalde (perforerende?) scheuren en bijvoorbeeld stand en bewegingsafwijkingen om wordt gegaan, en vooral de verschillen daarbij.

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, maar ik neem aan dat NBers ook wel eens zulke problemen in handen krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:54

hielen worden niet per defenitie verlaagd, dat is een broodje aap verhaal. Mijn paard kwam juist hóger op zijn hielen door NB.

Maar omdat veel paarden te hoog staan op de hielen in NL, lijkt het alsof een paard altijd lager wordt gezet met NB. Terwijl alleen de zool wordt aangehouden. Als ze zool aangeeft dat de hielen hoog moeten blijven, dan wordt dat ook zo gelaten.

En het verschil in visie van TB en NB op hoefbevangenheid is:

- TB - het hoefbeen is gekanteld en moet teruggeduwd worden
- NB - het hoefbeen is losgescheurd van de hoefwand en de witte lijn moet weer sterk worden met aangroeien. De hoef wordt zodanig bekapt dat het hoefbeen weer parallel met de grond komt en van daar uit vormt zich dan weer de nieuwe hoef

en lees de rest hier maar www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm

ik heb RSI namelijk en mag niet meer zoveel computeren Sigaar

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:10

Ik heb zelf ook al eens gekeken op internet om het een en ander te weten te komen over NB. Ben nogal nieuwsgierig ingesteld en wil graag alles weten. ben daar wel een verhaal tegengekomen over een pony die zwaar hoefbevangen was en door NB weer goed kon lopen. De behandeling vond ik wel aannemelijk.... Verhaal werd mede met foto's getoond. ik ben er zelf achter gekomen dat verandering van hoefsmid al een heel verschil kan zijn. Of dit nu Nb of TB is. (heb zelf gelukkig geen paard met heofbevangenheid, maar wel eentje die steeds onregelmatig liep en nu door een andere hoefsmid weer helemaal goed loopt) Het enige wat mij gewoon dwarszit is dat iedereen zomaar "hoefsmid" kan worden door het nemen van een cursus. Ik weet dat dit ook bij TB gebeurd maar toch... Ik vind wel de gedachte achter bijvoorbeeld het hoefbeen weer gelijk met de grond en vandaar uit de witte lijn weer sterk laten worden een heel sterk punt. Dit doet de hoef namelijk van nature ook na een hoefbevangenheid, maar doordat het pijnlijk is door de "te lange toon" (en deze wordt bij NB dus weggehaald) kan het zich ook weer natuurlijk herstellen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:14

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:17

ikke schreef:
snowdon schreef:
Waarop baseer je dit?

Van wat ik om me heen meekrijg.

Anyway om nog iets 'recht' te zetten, vond de interesse op zich niet loos, maar de vraagstelling zelf. Zoals ik al eerder schreef wilde ik graag een wat meer specifiekere vraag zien. TS d'r daaropvolgende reactie was toch duidelijk meer informatie voor de lezers.

Overigens idd wel interessant dit alles.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:20

Arabesk schreef:
- TB - het hoefbeen is gekanteld en moet teruggeduwd worden
- NB - het hoefbeen is losgescheurd van de hoefwand en de witte lijn moet weer sterk worden met aangroeien. De hoef wordt zodanig bekapt dat het hoefbeen weer parallel met de grond komt en van daar uit vormt zich dan weer de nieuwe hoef

Ik begrijp het niet helemaal.
Hoe wordt bij TB dan het hoefbeen teruggeduwd?

En om het hoefbeen weer parallel aan de grond te krijgen zoals bij NB, worden de teen en de hiel dan afgevijld of zie ik het helemaal verkeerd?

Bij de hoefbevangen pony waar ik eerder over schreef is nooit een NB-er geweest maar wel verschillende traditionele, interessant om te zien dat ook die een verschillende aanpak hadden, de laatste heeft in etappes, heel voorzichtig (!) de snavelbek-teen afgevijld. De voorgaanden waren hiermee te voorzichtig geweest.

Het is een rotziekte/symptoom die hoefbevangenheid, dus interessant topic is dit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:40

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:01

Dit ziet er goed uit, is dat typisch NB? Het lijkt op wat de (laatste) smid toen bij de hoefbevangen pony heeft gedaan, zouden NB en TB dan toch (zo nu en dan) dezelfde ideeen kunnen hebben Knipoog?
Ze heeft ook een tijdje met omgedraaide ijzers gelopen, dit hielp wel om de pijn te verzachten (dat was op dat moment echt het allerbelangrijkste) en zo kon ze weer lopen maar het werkte niet structureel.