Welke vorm NH en waarom? (Voest, Parelli, roberts etc)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Welke vorm NH en waarom? (Voest, Parelli, roberts etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 13:10

De titel zegt het al. Hebben jullie een specifieke stroming gekozen? Zo ja, welke, en waarom die? Of heb je misschien zoiets van "ik neem vanalles wat en zoek naar wat werkt voor mij?

Ik rij en verzorg mijn paard eerlijk, maar nog niet echt NH. Ik wil graag een cursus gaan doen, zo een waar je met je paard heengaat. Ik ben een tijdje terug naar een avond van Parelli geweest en het sprak me erg aan, alleen de prijzen zijn voor mij niet echt haalbaar. Toen las ik over Voest, 3 dagen zijn een stuk goedkoper. Nou lijkt het me dat je moet doen wat je het meeste aanspreekt, en niet om de prijs. Maarja, helemaal vrij ben ik daarin niet. Hoe dan ook, ik ben me aan het inlezen, weet al wel het een en ander van de verschillende soorten maar goed, nog een leerweg te gaan..

liljebo

Re: Welke vorm NH en waarom? (Voest, Parelli, roberts etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:56

Ik heb ook veel gelezen en ben bij veel clinics geweest (ook bij voest) Maar ik merkte nu dat ik een beetje vastliep.
Ik heb gekozen voor de thuisstudie van parelli omdat ik duidelijke handvaten prettig vind en die geeft die cursus. Bovendien hoef ik dan nergens heen, wat voor mij ideaal is, want ik heb geen trailer. Ik kan het gewoon thuis stap voor stap doen. De uitleg in de cursus met dvd en instructieboekjes is erg duidelijk en de prijs valt in vergelijking met cursussen doen wel mee, vind ik, als je bedenkt dat je er maanden mee vooruit kunt (of langer) en steeds weer dingen opnieuw kunt opzoeken en zo. Je kunt natuurlijk ook ergens op cursus gaan, maar dat was voor mij ook niet haalbaar. Maar die thuisstudie werkt voor mij prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:31

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:33

Ik volg geen methode, ik vind dat zulke commerciële onzin... Ik volg dus vooral m'n eigen methode en die is volgens mij behoorlijk natural Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:41

Ik volg in principe tegenwoordig ook mijn eigen methode, maar ik heb mijn inspiratie gehaald van mensen als Hempfling, Chris Irwin, Emiel Voest, Sally Swift en Parelli. Ik geloof dat wat ik nu doe te omschrijven is als 'wat duidelijker dan Hempfling' en wat vriendelijker dan Parelli'. Ik doe veel aan los werken, grondwerkoefeningen, alles met vooral veel lichaamstaal. Volg er ook lessen in, allemaal erg interessant en leerzaam. Pittig ook, want de lichaamstaal van paarden kennen is 1 ding, het zelf zo goed mogelijk benaderen met je eigen lichaam is weer iets heel anders Knipoog .
Ik gebruik mijn lichaam ook veel meer bij het rijden nu (centered riding). Meer dan dat ik ooit geleerd heb met mijn traditionele lessen vroeger.

Maar het komt er wel op neer dat ik vooral mijn eigen gevoel volg, daarbij kijk naar de uitdrukking van mijn paard en of hij zijn lichaam goed gebruikt e.d.
Ik heb les van iemand die aan klassieke dressuur doet samen met NH. Werkt prima en ik zie dat ik er een fijn en gelukkig paard voor terug krijg. En ik leer gigantisch veel en ben nog lang niet uitgeleerd.... Lachen
Voor mij niets anders meer!! Go jij! Go jij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:43

Voor mensen die blanco beginnen is een methode wel handig. En om een methode echt op je in te laten werken zul je hem van A tot Z op zijn minst een keer moeten hebben doorgenomen, voordat je er stukken uit weglaat. Of je moet tevreden zijn met minder resultaat...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:47

Ik ebn het zeker eens met Cassidy Knipoog

Zelf vind ik KF Hempfling een zeer goede methode hebben. Voor een aantal mensen kan hij heel vaag overkomen, maar ik vind dat wel meevallen. Je moet alleen zijn methode (of bv zijn boek Natuurlijk Paardrijden) heel goed doornemen, en het goed op je in laten werken. Zijn video's vind ik ook erg leerzaam Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:01

Cassidy schreef:
Voor mensen die blanco beginnen is een methode wel handig. En om een methode echt op je in te laten werken zul je hem van A tot Z op zijn minst een keer moeten hebben doorgenomen, voordat je er stukken uit weglaat. Of je moet tevreden zijn met minder resultaat...

Ik heb geen "methode" nodig om een resultaat te boeken.
Dat is ook zo boeiend aan Hempfling, die heeft geen methode, die heeft kennis, kunde, inzicht en ervaring

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 17:39

maar niet iedereen heeft dat automatisch. De meesten van ons moeten dat aanleren met een beetje hulp....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:46

liljebo schreef:
maar niet iedereen heeft dat automatisch. De meesten van ons moeten dat aanleren met een beetje hulp....

Daar heb je goede lesgeefmensen voor. Met paarden omgaan leer je niet uit een boekje, maar door het te DOEN, heel erg vaak doen, nog meer doen, een heleboel doen............
Methodes leveren alleen volgelingen. Leermeesters hebben leerlingen, leerlingen worden meesters.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:22

Leermeesters moeten om kunnen gaan met leerlingen. Veel meesters die goed met paarden omgaan, kunnen dat niet of minder met mensen. Wie de didactische gave niet heeft, kan nog zo goed zijn met paarden, maar als je het niet kunt overbrengen, hebben anderen er nog niets aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:58

er zijn methodes met goede leermeesters....
en die goede leermeesters hebben de meeste van ons nodig om te leren. Natuurlijk... veel doen en vaak doen. Maar dan is het wel handig om de goede handvaten aangereikt te krijgen
En zoals cassidy al zegt... sommige leermeesters zijn daar erg goed in en kunnen dingen overbrengen. Anderen kunnen perfect met paarden omgaan, maar kunnen het weer niet overbrengen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:09

Cassidy schreef:
Leermeesters moeten om kunnen gaan met leerlingen. Veel meesters die goed met paarden omgaan, kunnen dat niet of minder met mensen. Wie de didactische gave niet heeft, kan nog zo goed zijn met paarden, maar als je het niet kunt overbrengen, hebben anderen er nog niets aan.

Dan zijn het geen LEERmeesters!
Die leermeesters hebben we inderdaad nodig. Maar diezelfde leermeester kijkt ook naar WAT je nodig hebt. Die leert je datgene wat op dat moment belangrijk is en herkend missers in je kennis.
Dat heb ik methodes nog nooit zien doen..........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:11

liljebo schreef:
er zijn methodes met goede leermeesters....

Goede leermeesters hanteren methodes, niet andersom.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:14

Dus als leerling volg je zijn methode Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:34

liljebo schreef:
Dus als leerling volg je zijn methode Haha!

Nee. Als leerling krijg je les in hoe correct met je paard om te gaan. Je vergroot je kennis en kunde en dat levert inzicht (als het goed is). Dat is iets anders dan een methode volgen........

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:46

maar de leermeester heeft toch ook zijn eigen methode... Maar ja.. daar kun je lang over discussieren, maar eigenlijk vind ik dat nogal zinloos. Persoonlijk ben ik van mening dat je dat moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Voor sommigen werkt het volgen van een methode met duidelijke handvaten, leidraad ed het beste, andere zijn meer gebaat met het zelf verwerven van inzicht met hulp. Waar het om gaat is dat het je ligt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:26

liljebo schreef:
maar de leermeester heeft toch ook zijn eigen methode... Maar ja.. daar kun je lang over discussieren, maar eigenlijk vind ik dat nogal zinloos. Persoonlijk ben ik van mening dat je dat moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Voor sommigen werkt het volgen van een methode met duidelijke handvaten, leidraad ed het beste, andere zijn meer gebaat met het zelf verwerven van inzicht met hulp. Waar het om gaat is dat het je ligt.

Goede leermeesters hebben geen methodes nodig! Die bezitten de kennis, kunde, inzicht en ervaring om de sterke en zwakke kanten van een combinatie te zien en daarop in te spelen.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:00

Ik volg geen methode, een mengeling van vanalles!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:46

ikke schreef:
liljebo schreef:

Goede leermeesters hebben geen methodes nodig! Die bezitten de kennis, kunde, inzicht en ervaring om de sterke en zwakke kanten van een combinatie te zien en daarop in te spelen.

Mee eens. Er is alleen een probleem: op de manier die jij beschrijft bereik je maar een beperkt aantal mensen. En voordat de manier van een leermeester afgeeft op zijn leerling (als die al ooit het gevoel en de kennis en kunde kan bereiken die de meester heeft) ben je jaren verder.
Met het volgen van een methode bereik je de mensen ook die de kennis en de kunde en het inzicht niet in zich hebben. Je kunt ze, ondanks het gebrek aan gevoel, toch verder helpen. En ook dat is een nobel streven, en met deze manier (dus het volgen van een stappenplan/methode) help je niet alleen de mensen beter om te gaan met de paarden, maar help je indirect ook de paarden van deze mensen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:20

Monty Roberts vind ik eigenlijk geen NH, met z'n bokstopper en metalen ringen om het been van een paard dat tegen z'n stal schopt Boos!

Hempfling vind ik te wazig, meer iets voor gevorderden. Voest en Parelli spreken mij het meest aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:28

mee eens....

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:32

Rianne11_42 schreef:
Ik ebn het zeker eens met Cassidy Knipoog

Zelf vind ik KF Hempfling een zeer goede methode hebben. Voor een aantal mensen kan hij heel vaag overkomen, maar ik vind dat wel meevallen. Je moet alleen zijn methode (of bv zijn boek Natuurlijk Paardrijden) heel goed doornemen, en het goed op je in laten werken. Zijn video's vind ik ook erg leerzaam Knipoog

Ja, ik heb ook voor zijn methode gekozen. Zijn boeken moet je een paar keer doorlezen en dan begrijp je het helemaal.
Hij zorgt dat je vertouwen vanaf het begin al opbouwt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:50

Hempfling heeft wel goede dingen, maar ik vind hem net iets teveel onder de indruk van vooral... zichzelf Knipoog

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:16

Je moet niet een bepaalde methode gaan volgen. Elk paard is een individu, een levend wezen met gevoel en er is geen enkele methode die voor alle paarden goed is.

Ga op je gevoel af. Kijk wat het beste past bij jou en je paard. Hiervoor kun je cursussen gaan volgen, mij mensen gaan kijken, veel oefen en uitproberen. Ga nooit een methode volgen die niet bij jou en je paard past, daar komt alleen maar schade van.

Kijk anders eens op mijn site. Wie weet kan ik je ergens mee helpen of je ergens iets meer informatie over geven.

http://groups.msn.com/DeKnollebollenhoeve