Scheren; Voors/Tegens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Scheren; Voors/Tegens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 11:55

Hallo,

Graag zou ik jullie mening hebben over het scheren. Ik heb het over de ideale situatie: Paardje is geschoren, heeft een dikke deken+ nek op, staat in een droge paddock,.. Heeft beweging als hij wilt.

Waarom zijn jullie tegen of voor ? Ik zou graag echt argumenten krijgen.

Alvast bedankt!
Eline

GeneralFlynn

Re: Scheren; Voors/Tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:27

Wat is er in hemels naam ideaal aan een geschoren paard met dikke deken in een paddock?
(klinkt mij niet als ideaal in de oren hoor)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:10

Waarom wil je onze mening als deze situatie kennelijk voor jou ideaal is?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:17

Denk dat je dan geen naturals om de mening moet vragen. Die (wij) zien een geschoren paard met deken per definitie niet als ideaal omdat scheren en dan deken op nogal onnatuurlijk is.
Ideaal...dat is een paard met een lekker wintervachtje in een kudde op een flinke lap grond met schuilmogelijkheid, 24 uur per dag, elke dag.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:19

Ik denk dat ze bedoelt dat het duidelijk is dat het niet aan te raden is om je paard te scheren als je hem daarna dag en nacht buiten laat staan zonder deken. Oftewel dat ze wil weten wat de voor- en nadelen zijn als je hem scheert en hem vervolgens voldoende rekening mee houdt dat hij geschoren is of als je niet scheert.
Het is dus (denk ik) niet de bedoeling dat mensen te voor de hand liggende dingen gaan zeggen.

Verder vind ik het persoonlijk niet echt leuke reacties op een serieuze vraag van iemand.

Mijn mening over scheren is, dat het afhankelijk is van wat je met je paard of pony doet, of je hem moet scheren of niet.
Even kort door de bocht: een sportpaard/-pony kun je beter scheren in verband met zweten tijdens en na het rijden en in verband met verzorging (wassen), maar als het niet nodig is (bijvoorbeeld als hij rustig gereden wordt of helemaal niet hoeft te werken) je hem dan beter een vacht kunt laten kweken/houden. Uiteindelijk is dat meestal de beste bescherming tegen kou en regen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:27

Mijn mening was niet negatief bedoeld, maar de meeste naturals scheren niet omdat ze er geen voorstander van zijn. Veel sportruiters wel, dus onder dat item krijg he waarschijnlijk ook meer reacties waar ze iets mee kan als ze zelf wil scheren. Overigens worden ook sportpony's lang niet altijd geschoren omdat het niet altijd nodig is. Zweten hoeft geen groot probleem te zijn. Maar.... doe je veel wedstrijden binnen rijden, dan kan het te warm worden voor zo'n paard. Maar zoals eerder gezegd kan ze beter deze vraag aan ruiters stellen die ook inderdaad in de wedstrijdsport actief zijn of onder een algemeen topic, als ze liever wil scheren. Omdat daar nu eenmaal meer mensen zijn die dat doen en daar hun redenen voor hebben...

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:52

@liljebo: jouw reactie is inderdaad niet negatief, maar die stond er nog niet toen ik de mijne aan het typen was. Ik ben blij dat je een reactie geeft waar ts iets mee kan en die genuanceerder is dan de meningen die vaak op Bokt verschijnen.

Overigens is dat ongenuanceerde ook wel weer de charme van Bokt. Ik kan er af en toe hartelijk om lachen, maar dit vond ik een serieuze vraag die een serieus antwoord verdiende.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:27

Mijn antwoord is niet onaardig bedoeld.

Kennelijk ziet de TS dit als de beste oplossing, en aangezien ik haar situatie niet kan beoordelen op grond van wat ze meldt, zie ik de noodzaak van voor of tegenargumenten niet zo.

Bovendien ben ik niet perse tegen dekens, scheren en paddocks(ook niet voor).
Het is gewoon een afweging die iedereen zelf moet maken, en daarom snap ik de bedoeling van hier een discussie over opstarten niet zo?

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:19

Wij scheren niet op stal, omdat de vacht prima fuctioneerd. Ook als je wel flink gaat rijden. Nou werken ze niet heel hard bij ons op stal, maar we maken wel lange buitenritten, dan raken ze toch ook wel bezweet. Dat is helemaal geen probleem als je maar goed de tijd neemt voor 't uitstappen! Verder wrijf ik ze droog als ze toch nat zijn en daarna nog wat stappen aan de hand. O.k, je moet geen haast hebben, maar stress en haast past ook niet bij paarden vind ik!
Ik vind 't dus absoluut beter om niet te scheren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:21

Ik zie dekens alleen maar als onpraktisch.

Ze worden vies, gaan stuk, ze passen 9 van de 10x niet , als ze nat zijn drogen ze amper met dit koude weer.
Ik heb het 10 jaar geleden 1x 1 winter gedaan maar dat doe ik nooit meer.
Verder zie ik ok mensen hun paard scheren en vervolgens gaan ze met zweetdeken op rijden Verward
wat daar dan weer het nut van is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:29

Cowgirl schreef:
Ik zie dekens alleen maar als onpraktisch.

Ze worden vies, gaan stuk, ze passen 9 van de 10x niet , als ze nat zijn drogen ze amper met dit koude weer.
Ik heb het 10 jaar geleden 1x 1 winter gedaan maar dat doe ik nooit meer.

en dan niet te spreken over trappers....... leuk een deken omdoen bij een trapper, of de zwaarte van een vieze deken... bij paard 1 geen probleem, bij paard 10 worden mijn arme armen toch behoorlijk moe, en bij paard 15 heb ik het na een uur dekens opleggen wel gehad hoor!!! practisch....... nah neee

TS haar vraag ligt hier niet goed, er is geen natural die haar paard scheert of onder dek zet Lachen

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je wil sporten met je paard, dat je het dier dan scheert EN onder dek zet. ZEKER als het zoals het hoort veel buiten is.........

Ik scheer ook.... zadel het paard op onder het solarium, doe dan een wollen deken over de flanken......... werk wat los, deken gaat eraf....... ga trainen....... ben klaar, zadel het paard in de baan af..... gooi de deken erop, en ga dan tijdens het "uitstappen aan de hand" wat grondwerk doen, lekker trutten of grutten, of frutten.........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:07

Moderatoropmerking:
off-topic post verwijderd

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:10

Er zijn overigens genoeg 'naturals' die onder bepaalde omstandigheden een deken opleggen, zie het topic over wintervachten er maar op na. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 08:54

Als mijn paarden een deken nodig hebben dan krijgen ze die natuurlkijk.
Maar ik ga ze niet scheren,en dan een deken erop.
Dat is een hele andere situatie.
Als ik mijn ongeschoren paard om welke reden dan ook een deken op moet leggen,dan moet dat maar.
(is nu gelukkig niet nodig,ze hebben beide een mega vacht)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:04

ik denk dat de vacht goed genoeg werkt. scheren is voor mij sowieso overbodig, maar ik denk dat als je een paard waarmee je intensief rijdt voldoende uitstapt en dan het land op gooit waar hij in beweging KAN blijven dat scheren dan overbodig is...

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 11:21

Nee nee ! Zo bedoel ik niet ideaal!
Sorry, misschien wat slecht uitgelegd:
Ik bedoel dat het paard geen koud heeft en nergens nat of iets dergelijks is Knipoog

Ik weet dat scheren nog steeds iets onnatuurlijk is, maar ik heb nu gedaan met examens en heb maar ong. 3 keer per week gereden. Ik ga binnenkort terug op wedstrijd, en stages. Wat ik merk is dat Nesco (staat nu onder 100gr) heel veel haar heeft. Als ik nu rij staat hij direct te zweten en te puffen, en gaat dus ook zo zijn conditie achteruit.
Maar omdat ik toch alles zo natuurlijk mogelijk wil houden vroeg ik het hier even.

@randalinpony: Waarom ben je tegen paddocks ?
Beter dat dan niets denk ik toch. Onze paarden komen niet meer op de weide, het regent hier de ene dag da andere vriest het. We willen de weiden toch nog goed houden.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid brengt ?
Laatst bijgewerkt door Liene op 16-12-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:30

Nou,dan komt mijn mening er aan hoor:

Ik ben tegen.
Waarom scheer je je paard eigenlijk?
Scheren is meestal gemak voor de mens,niet voor het paard.
Zijn vacht lost alles zelf netjes op,daar zijn geen dekens voor nodig.
En ik las op een ander topic van jou dat je paard meestal op stal staat?
Hoe zit het nu eigenlijk?
Epona_ schreef:
Ik ga mijn paardje over ong. anderhalve week toch scheren omdat ik hem echt te dik in het haar vindt.
Maar ik twijfel over het hoofd en benen. Ik laat al zowiso een stukje vr het zadel staan maar weet het niet goed met hoofd en benen.
Ik zou wel graag het hoofd meedoen omdat ik dat mooier vindt maar toch... De benen , weet ik niet. Unesco staat meestal op stal + betonnen paddockje en soms op de grote paddock. Maar met heel veel regen weer is deze wel modderig.
Hebben jullie een mening ?

BTW Is een 300 gr deken+ 300 gr nekdeken genoeg ? Of meer ?

En je scheert het hoofd ook mee,omdat je dat mooier vind?
(sorry,maar je vraag hoort niet hier thuis denk ik..)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 11:36

Ja, het hoofd eigenlijk wel. Maar ik heb het advies gekregen om het tot de jukbeenderen te doen dus ik ga dat eens proberen.
Unesco heeft een stal met uitlooppaddock maar staat meestal binnen. Vaak zet ik hem een paar uur met zijn vrienden buiten oid.
Ik rij (normaal, zonder examens) elke dag en ga elke zondag op wedstrijd. Ik heb in de kerstvakantie een stage en ga tijdens het school (vnaf 11 jan.) ook op stage. Verder rij ik ook op jumping mechelen enzo. Ik moet altijd minstens een halfuur stappen eerder hij droog is, maar ik heb ook nog andere dieren te rijden dus ik heb er de tijd niet voor.

De reden dat ik mijn vraag hier stel is omdat ik me afvraag wat jullie nu net zo slecht vinden aan het scheren.

Als je nu (raar voorbeeld) heel behaard bent. Je hele rug staat vol haar en je loopt altijd naakt rond. Je laat het haar eraf scheren en doet een jas aan. Dan is het toch hetzelfde effect ?

Ik wil dus helemaal geen disscusie starten ofzo Knipoog

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:45

Ok,ook mijn mening dan!
Een van mijn paarden heeft echt baat bij scheren,zo richting het najaar komt de blues er in en dat is als de vacht gaat groeien.
Als hij dan geschoren is voelt ie zich weer helemaal de man!
Mijn jonge paard heeft dit niet nodig,heeft een gladder velletje en met een dekentje is dit voor hem voldoende.
Mijn oude paard is een prachtige teddybear!
Hij is met pensioen.

Mijn paarden lopen ´in de sport´en lange haren zijn voor mijzelf maar ook zeker voor hun niet prettig.
Je komt idd in aanraking met veel temperatuursverschillen(van de binnenbaan naar de buitenbaan etc)
Verder wil ik dat mijn paarden voor maar ook na het werk lekker naar buiten kunnen(paddock of wei)en na een flinke trainig met natte haren in de wind zetten vindt ik geen optie.

Voor mij werkt dus,zo nodig, scheren!
Knipoog

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 11:48

Bedankt voor je mening Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:59

juksz schreef:
Verder wil ik dat mijn paarden voor maar ook na het werk lekker naar buiten kunnen(paddock of wei)en na een flinke trainig met natte haren in de wind zetten vindt ik geen optie.

Mijn paard loopt dag en nacht in de wei en is na het rijden ook bezweet. Maar haar huid en de onderste harenlaag zijn droog en ze kan dus zo de wei weer in.
De paardenvacht is een geweldig systeem en regelt het allemaal prima. Daar hoeven wij mensen ons echt niet mee te bemoeien door te gaan scheren en dikke dekens op te doen, omdat we dènken dat dit beter voor ze is.
Je zou je wat meer in de werking van de paardenvacht kunnen verdiepen. Knipoog

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:13

Sorry,maar daarin is mijn mening anders dan de jouwe.
Ben het wel met je eens dat paarden er een mooi systeem voor hebben maar in het geval van sportpaarden deel ik je mening niet.
(en ik heb me er zeker ook in verdiept Ja )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:40

Ik ben zeer terughoudend met zowel scheren als dekens. Maar als het voor het paard zinvol is, zal ik het wel doen.
Bij paarden die in training staan kun je vaak al een eind komen door alleen een streep onder de hals te scheren, dan kunnen ze daar goed hun warmte kwijt en hebben ze minder last van overmatig zweten en sloomheid. Maar uiteindelijk zul je per paard moeten kijken wat een goede methode is.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:42

Waratje schreef:
Maar uiteindelijk zul je per paard moeten kijken wat een goede methode is.

Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt! Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:43

Ik denk dat het niet zozeer uitmaakt 'per paard' als wel 'per paard-gebruiker'