Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:39

Een paar dagen geleden lag de Vrijruiter weer in de bus. Altijd leuk om te lezen natuurlijk. Knipoog
De column van Yvonne Bijleveld lees ik meestal als eerste.
Ook nu weer heeft weer een artikel geschreven wat (in mijn ogen) echt hout snijdt!

Ze stelt de vraag wanneer je nu een "echte natural" bent.
Voor haar geldt maar één regel: It all depends (het ligt er maar aan): Boomloos, bitloos, met of zonder ijzers, dressuurzadel, stang en trens, het maakt niet uit, zolang de mens die ervoor gekozen heeft, die keuze weloverwogen heeft gemaakt, vanuit een visie die breder is dan "het hoort nu eenmaal zo" of "zo staat het in het boekje"
Helaas is het artikel te lang om even over te typen. Maar wie heeft het al gelezen en is het met haar eens? Of is het niet met haar eens want.....

Antheman

Re: Vrijruiter nr. 6/2007 al gelezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:54

ik heb helemaal nog geen Vrijruiter gehad??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:59

Ikke wel en al uit ook. hij lag zaterdag op de mat.
Die column van Yvonne was top, zoals wel vaker Go jij! Go jij!
En ja, ik ben het met haar eens, maar ja, ik heb ook niet voor niets les van haar Haha!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:19

Ja, prima geschreven door Yvonne. Het ligt er inderdaad aan, of je je beslissingen over hoe en wat met je paard weloverwogen neemt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:20

Yups helemaal mee eens. Dat is inderdaad het jammere, veelal schieten mensen door in hun keuze waardoor het een dogma wordt.

Bewust een keuze maken inderdaad.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:23

Ga gauw even lezen...Pomtidomtidom....

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:33

Hij was heel herkenbaar en goed geschreven. Vooral het stukje "het ene dogma door het andere vervangen" sloeg de spijker precies op de kop Knipoog
Er stond trouwens ook een advertentie in van een vaag soort ijzer met daaronder iets als "natuurlijk beter". Dat vond ik niet echt passend. Of was ik de enige bij wie dat opviel?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:36

De cyteks geloof ik.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:37

Overigens trouwens ook heel interessant hoe de NVVR blijkbaar wordt gezien als "natural".

Nederlandse Vereniging voor Vrijetijds Ruiters, had wat dat betreft dit topic ook aardig op BRT gepast.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:37

Klopt, al is het onderwerp in het artikel wel gerelateerd Knipoog
Ik vind het een interessant artikel en kan me er goed in vinden Ja

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:40

Ik heb het niet gelezen (heb het blad niet), maar bij die uitspraak op zich kan ik me helemaal aansluiten!

Natascha schreef:
Vooral het stukje "het ene dogma door het andere vervangen" sloeg de spijker precies op de kop Knipoog

Wederom: niet gelezen, maar als dit slaat waarop ik denk dat het slaat: ook helemaal mee eens! Haha!
NH begon jaren geleden als een stroming waarin mensen dingen anders gingen dan dan ze tarditioneel geleerd was 'omdat het zo hoorde'. Ik heb die ontwikkeling toen een beetje gevolgd, bepaalde dingen overgenomen, andere spraken me helemaal niet aan of bleken gewoon niet te werken in onze situatie.
Maar al snel zag je dat mensen doorsloegen, en dingen gingen doen 'omdat het bij NH hoorde', en toen dacht ik: Blond ! Bijvoorbeeld paarden die een jaar kreupel liepen, maar omdat de bekapper zei dat dat erbij hoorde zou het wel zo horen. Verward Zadel met een boom was per definitie slecht, idem voor ijzers. Daarbij kwam dat verschillende mensen zich meer en meer gingen opstellen als goeroes: het was alleen maar goed als je het op hún manier deed.
Sindsdien geeft NH me meer en meer een raar smaakje in mijn mond, de term en de stroming hebben hun kracht i.m.o. verloren. Ik heb het maar vervangen door 'gezond verstand' ic.m. 'wetenschappelijke kennis', en die combinatie bevalt me prima! Knipoog Ik pik mee wat ik zinvol vind, en wat niet van toepassing is laat ik lekker links liggen (of blijft in mijn achterhoofd voor als er ooit een situatie mocht komen waarin het wel van toepassing is).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:58

*grinnik* Volgens mij wordt het tijd dat je lid wordt van de club Clown
www.nvvr.info

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:51

Wie, ik? Haha!

Ik heb ooit eens een Vrijruiter gekregen, en wel omdat ik er toen in stond. Haha! Ik had aan de eerste Nederlandse TREC meegedaan en mijn verslag werd gepubliceerd. Ik vond het verder ook een heel leuk blad hoor, maar om nu weer van iets lid te worden... Knipoog Voor de ritten heb ik toch geen tijd, met de endurancewedstrijden en trainingsuitstapjes die we al doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:02

Nina_rex schreef:
Wie, ik? Haha!

Jaaaa, jij Tong uitsteken

Nina_rex schreef:
Ik heb ooit eens een Vrijruiter gekregen, en wel omdat ik er toen in stond. Haha! Ik had aan de eerste Nederlandse TREC meegedaan en mijn verslag werd gepubliceerd. Ik vond het verder ook een heel leuk blad hoor, maar om nu weer van iets lid te worden... Knipoog Voor de ritten heb ik toch geen tijd, met de endurancewedstrijden en trainingsuitstapjes die we al doen...

Alleen al voor het blad kun je lid worden, zoals je ziet staan er altijd leuke columns in, maar ook artikelen over allerlei ontwikkelingen in paardenland. En daar de meeste leden eigen paarden hebben, gaan de artikelen vaak wat meer over mogelijkheden rondom je eigen paard(en), zoals verzorging, rijstijlen, omgang, gezondheid, etc.
De rijweekenden zou je kunnen gebruiken als trainingsweekenden, er zitten bij de deelnemers genoeg anderen die endurance en/of TREC doen, dan wel het zouden kunnen doen. Altijd leuke groepen, mooie uitrijgebieden en heerlijk eten Vork

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:26

Hm, je zet me aan het denken... Knipoog Wie weet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:24

Ik vind de vrijruiter het meest nuttige blad samen met de Bit. Hoefslag is alleen maar sport sport sport. Bit is te vaak nog gekleurd/eenzijdig in z'n opinie, hoewel de laatste Bit heeeel sterk was Ja
Amazone valt onder de feel-good bladen, op zich niks mis mee, maar kritische journalistiek nee niet echt.

Ik heb de vrijruiter nog niet ontvangen, maar ik ga straks meteen ff de brievenbus checken Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:26

Bit zou een stuk wetenschappelijker mogen, en heeft daar i.m.o. ook een verantwoordelijkheid in (omdat ze denk ik het bestgelezen blad zijn, én omdat ze zelf die indruk wekken Knipoog ). Ze plaatsen wel eens testen, maar die zijn meestal heel zwak (de bandagetest in de laatste Bit vond ik wel goed opgezet). En bestaand of actueel onderzoek wordt maar zelden gerapporteerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:35

Silvia schreef:
Een paar dagen geleden lag de Vrijruiter weer in de bus. Altijd leuk om te lezen natuurlijk. Knipoog
De column van Yvonne Bijleveld lees ik meestal als eerste.
Ook nu weer heeft weer een artikel geschreven wat (in mijn ogen) echt hout snijdt!

Ze stelt de vraag wanneer je nu een "echte natural" bent.
Voor haar geldt maar één regel: It all depends (het ligt er maar aan): Boomloos, bitloos, met of zonder ijzers, dressuurzadel, stang en trens, het maakt niet uit, zolang de mens die ervoor gekozen heeft, die keuze weloverwogen heeft gemaakt, vanuit een visie die breder is dan "het hoort nu eenmaal zo" of "zo staat het in het boekje"
Helaas is het artikel te lang om even over te typen. Maar wie heeft het al gelezen en is het met haar eens? Of is het niet met haar eens want.....

Nou ik heb m gelezen Vork

Ik vind het echt nergens op slaan, klinkt eerder als iemand die behoorlijk gefrustreerd is ofzo Verward

Ze heeft het over 'natural bekapmethoden' wat al aangeeft dat ze er eigenlijk geen kaas van heeft gegeten

Natural heeft niks met hokjes te maken (ook al honderd keer uitgelegd op bokt), maar het naampje komt bij bokt vandaan.

'natural' stroming, als we de term dan toch gebruiken, heeft te maken met voortschrijdend inzicht wat vanuit het páárd gezien het beste is. Het is een manier van paardenhouden, verzorgen en er mee omgaan die meer aansluit bij de natuurlijke behoeftes dan de 'oude' manier zoals het ons altijd geleerd is.

Het begint met opstijgen aan twéé kanten, ipv de linkerkant zoals ons geleerd is, omdat......... het zwaard vroeger anders in de weg zat.

En ook zij komt aanzetten met 'het is per paard en per mens verschillend' Slapen Ja hoor, de ene hond vindt het ook best fijn om het grootste deel van het etmaal in een bench te zitten. Even zwart wit gesteld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:47

Dat is precies hetgeen wat zij volgens mij aan de kaak stelt. De term natural komt volgens mij trouwens niet van Bokt vandaan.

*pakt colum er weer bij*

Ik begrijp precies wat zij bedoelt. Op sommige internetsites tel je niet mee en kun je niet je mening verkondigen als dat niet past binnen de heersende mening op die site. Laat staan dat je het lef hebt om een dekenadvies te geven oid om iemand te helpen met een paard in een bepaalde situatie.
De helper wordt bijkans afgefakkeld, hoe durft deze advies te geven over een deken!

Dat herken ik heel erg in haar column.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:48

Ik ben vooral lid geworden vanwege de ritten die georganiseerd worden. Maar ik heb een vervoersprobleem. Ik heb dus zelf maar een paar ritten voor de club georganiseerd. Maar ja dan heb je nog steeds een thuiswedstrijd. Bij deze even geheel offtopic een oproep. Als je gaat en je hebt ruimte in je trailer: Mrie wil mee!
Ik vind de voorplaat deze keer erg leuk. Dit is nou Maras van Maras hier op bokt. Wat een schatje hè

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:57

Ze schrijft geweldige stukken en ja er zijn mensen die zich aangesproken voelen. Haha!

De discussie natural wordt steeds maar weer gevoerd en helaas kunnen we in ons kikkerlandje niet terug naar de natuur met onze paarden.
Dus meepikken uit alle stromingen is toch prima! Duivel
Doe ik ook hoor rij soort van dressuur maar doe ook PP is prima te combineren.
Ik hoop dat ze die stukken nog lang blijft schrijven ze bereikt er toch maar mee dat er weer eens nagedacht wordt over hoe om te gaan met je paard.

Enne Mrie heb wel plaats maar helaas is mij arabier ziek en niet in staat om ritten ed te doen.
Gebruik momenteel de trailer alleen voor de rit Stal-Laarakker-stal

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:19

mrie schreef:
Als je gaat en je hebt ruimte in je trailer: Mrie wil mee!
Ik vind de voorplaat deze keer erg leuk. Dit is nou Maras van Maras hier op bokt. Wat een schatje hè

Wat heb je ervoor over om 4 - 6 april naar Soerendonk te gaan? Geld, geld! Extreme duivel

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:24

Apple schreef:
De cyteks geloof ik.

Ja, maar dat is toch gewoon marketing...
Mijn hoefsmid is Eline Kassels zij bekapt natural balance. Ze werkt graag met deze ijzers omdat ze zo prachtig zouden passen.
Ook dit past in het verhaal van Yvonne. Als je maar een goede overweging hebt voor jezelf en voor je paard. Met ijzers, zonder ijzers met ander soortige ijzers. als je motivatie eerlijk is naar je paard en naar jezelf toe en het past ook nog eens in je middelen dan zijn we al een heel eind.
Want dat is wel iets hoor. Een paard hebben is duur, maar het houden op de natural way is wel heel duur. Tenminste, ik kan me geen eigen stallen en weides veroorloven. En als dat niet mogelijk is dan ben je al half zo natural volgens sommigen. En als je op een pensionstalling staat dan heb je ook niet zomaar voor het zeggen wat er op tafel komt voor je paard, of wanneer hij allemaal naar buiten kan ect ect
Maakt mij dat minder zelfdenkend? Nee dat maakt mij minder Zelfbeslissend.
Dat geeft niet, Ocho en ik heb toch wel pret. Cool Het is alleen minder leuk om dan Hamer Hamer Hamer naar je hoofd te krijgen van mensen die wel heel puur in de leer zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:52

mrie schreef:
Dat geeft niet, Ocho en ik heb toch wel pret. Cool Het is alleen minder leuk om dan Hamer Hamer Hamer naar je hoofd te krijgen van mensen die wel heel puur in de leer zijn

Daar stoor ik me niet aan. Mensen die "puur in de leer" zijn, vallen bij mij in de categorie extremist en alle extremisten zijn potenteel gevaarlijk. Meer dan eens geven ze blijk geen oog te hebben voor de realiteit en het individu. Laat ze maar, de tijd zal ze veel harder afbranden dan dat ze jou nu doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:00

Mrie en Ikke, dat is inderdaad volgens mij precies wat er in die column betoogd wordt Lachen.

100 jaar geleden (lees 2000/2001), toen internet nog bij de meeste mensen over een telefoonlijntje ging en nog lang niet zo goed gepenetreerd was in de samenleving was ik een poosje lezer en af en toe poster op de mailinglijst van de NVVR.

Leuke lijst was dat toen, volgens mij zo rond de 40-50 posters. Discussies en verhalen over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Er zat daar bijvoorbeeld een meneer met een hele oude KWPN-er , Patricia, die daar altijd mooie wijze verhalen over had Lachen. Er zat een mevrouw die woonde in Alphen ad Rijn met een Fjord en nog een ander paard voor haar net met paarden beginnende vriend. Er zat daar ook een meneer die net zn eerste paard had met met kleine stapjes bezig was te kijken hoe hij goed door een deur kon gaan met deze erg energieke draver. Er zaten mensen die net met paarden en al verhuisd waren naar Frankrijk.

Vanalles. En alles behalve extremistisch.

Terwijl ik het idee heb dat dit de afgelopen jaren stevig gepolariseerd is.

Ik ben overgestapt naar Bokt na verloop van tijd, geloof dat anderen van die lijst dat ook hebben gedaan of een eigen forum hebben opgestart.

Weet niet eens of die lijst nog bestaat.