mennen naturals ook boomloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

mennen naturals ook boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:17

even een hele domme blonde vraag

Zijn er naturals die ook mennen? of kan dat niet? en als je dan ment gaat dat boomloos en heb je daar ander tuig voor nodig dan een 'normale' menner

liljebo

Re: mennen naturals ook boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:36

Ik wil gaan mennen met mijn minies en ik gebruik sidepulls en gewone borsttuigjes. Volgens mij is boomloos niet van toepassing op mennen...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:37

In men tuig zit geen boom?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:51

Nieuw woord:
Boomloos mennen = mennen, maar niet in het bos.
Of: mennen, met een kar die niet van hout gemaakt is. Of: mennen, zonder slap te ouwehoeren ('bomen') met je vriendinnen op de bok. Tong uitsteken

Misschien bedoelt de TS bitloos?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 11:54

haha nee ik bedoel de boom weet je wel (teminste zo noemen wij het) waar het paard zeg maar 'tussen' loopt bij enkelspan Lachen

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:09

Ik vind hem wel goed bedacht, maar als je 2span ment dan lijkt me een boom noodzakelijk ertussen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 15:12

ja daarom, hoe doen de naturals dat dan want daar gaat bijna bij iedereen alles boomloos Knipoog

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:16

Dat is een slimme, ik heb zelf geen idee. Maar ik weet dat boomloos is dat ze met een boomloos zadel rijden. Met mennen weet ik het niet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 15:18

want ik vind mentuig nog veel minder prettig lijken te zitten dan een zadel dus vraag me af of dat ze daar ook wat op hebben zegmaar;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:32

Laten we het zo zeggen:

Zonder lamoen of een langboom wordt er haast niet gemend. Het lamoen/langboom is immers ook het stuur.
Werkpaarden op het land staan vaak los in de strengen. Ik kan met mijn fjord een trekproef afleggen waarbij hij los staat in de strengen(dus geen boom). Sleepje trekken gebeurt ook zo. Maar op deze manier kan ik niet met mijn marathon wagen rijden.
Het is daarom ook van groot belang dat je paard tussen het lamoen past(je ziet wel eens dikke shets tussen de bomen gepropt) en dat de langboom op de juiste hoogte gehangen wordt

Zonder tuig kun je ook niet mennen dan kan de kar niet getrokken worden.
En waarom zou een tuig niet lekker zitten...een tuig zit niet lekker als het niet past en stuk en stroef is. Je schoftje moet je ook aanpassen net als je zadel. Het moet de ruggegraat/schoft vrijhouden en mag niet drukken of klemmen.
Een goed tuig is dus net zo belangrijk als een goed zadel(boomloos of met boom).

Overigens snap ik nog steeds niet dat naturals(en noem me geen natural want in die groep pas ik niet..ben te nuchter) het natural associeren met boomloos. Ga je eerst maar eens goed verdiepen in met boom en zonder boom.

Ik heb paarden gezien die beschadigt waren door een boomzadel/boomlooszadel en met een tuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:49

Cowgirl schreef:
Overigens snap ik nog steeds niet dat naturals(en noem me geen natural want in die groep pas ik niet..ben te nuchter) het natural associeren met boomloos. Ga je eerst maar eens goed verdiepen in met boom en zonder boom.

Het zijn niet zozeer "de naturals" die boomloos associeren met "natural"; het zijn juist de "niet-naturals" dit dit doen. Knipoog

Ik zie het verband overigens ook niet, en zie nog altijd het belang van een goed passend boomzadel, of je je paard nou zo natuurlijk mogelijk houdt of niet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 22:18

Natural heeft imo niets met boomloos of bitloos te maken.
Het heeft imo meer te maken met het zoeken naar een manier om paarden te houden en te berijden die het meest aansluit bij de natuurlijke behoeften van het paard.
(ben inmiddels ook aardig "natural" geworden, eigenlijk... loop alleen nog wat te miepen met dekens)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:06

Als je ment heb je niks met bomen te maken, dus mennen is per definitie boomloos. Je kunt wel bitloos mennen.
Of je gaat met je wagen gewoon het bos niet in dan men je ook boomloos (sorry, was een beetje melig Haha! ).

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:30

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:18

Voet op de kont om te remmen. Tong uitsteken
Volgens mij zit bij belse knollen er ook een gaspedaal op de achterkant, als je die knolleneigenaren op de keuring soms bezig ziet. Nagelbijten / Gniffelen

Boomloos mennen... best grappig bedacht. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:30

Huilen van het lachen Huilen van het lachen

Whahah voet op de kont om te remmen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:40

JoviBan schreef:
Cowgirl schreef:

Het zijn niet zozeer "de naturals" die boomloos associeren met "natural"; het zijn juist de "niet-naturals" dit dit doen. Knipoog

Is dat zo?
Hier op Bokt komt een vraag over boomloos of bitloos niet bij optomingen maar wordt gelijk verplaatst naar NA.

Het overgrote deel van de topics op NA gaat over bitloos en boomloos.

Dit terwijl beiden daar NIETS mee van doen hebben.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:59

Dat is een gevolg van de Nederlandse hokjesgeest, HC Pling

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:40

Ja...en dat is heel irritant.

Misschien moeten de Moderaters zich ook eens gaan verdiepen in boomloos en niet boomloos en met bit en zonder bit.

Ik vind het ook nog steeds harnachement vragen. Zeker omdat er bij de springsport nog wel eens gebruik wordt gemaakt van een hackamore en er genoeg paarden zijn met een slechte mond die simpelweg geen bit kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:56

Ik vind het ook erg irritant...

Het zijn harnachementvragen, heeft imo niets met natural of niet te maken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:37

Cowgirl schreef:
Misschien moeten de Moderaters zich ook eens gaan verdiepen in boomloos en niet boomloos en met bit en zonder bit..

Hoeft helemaal niet.

Het is erg simpel: een zadel = harnachement
een bit = deel van een optoming
zweep, spoor, klikker = communicatiehulpmiddelen

Je hoeft je niet te verdiepen in een amerikaanse marketing term of de genoemde gebruiksvoorwerpen om deze feitelijkheid toe te passen.

De warboel die het begrip ´natural´ is, is alleen maar extra reden om de feiten goed te blijven onderscheiden van de aannames en as(s)ociaties.

On topic kan ik verder alleen maar opmerken dat het een reltopic is Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:48

Huertecilla schreef:
Is dat zo?
Hier op Bokt komt een vraag over boomloos of bitloos niet bij optomingen maar wordt gelijk verplaatst naar NA.

Het overgrote deel van de topics op NA gaat over bitloos en boomloos.

Dit terwijl beiden daar NIETS mee van doen hebben.

hc

Precies, is dus net wat ik zeg.
Ik heb al een paar keer aangegeven dat die topics onder harnachement oid thuishoren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:53

Maar in hoevere is het harde gedeelte wat in het schoftje zit een boom als in boom of boomloos zadel.

Zonder lamoen/boom word het een eng en gevaarlijk trucje omdat het je stuur is en je de broek aan het lamoen vast maak en dus de rem van je kar is.

Maar zonder boom in het schoftje kan best, wel 2 nette kussentjes om de schoft vrij te houden en geen hard gedeelte er in.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:55

Maargoed het gaat hier over aangespannen rijden dus dat hoort dan weer bij aangespannen thuis Haha!, lekker duidelijk he?

Ik dacht eerlijk gezegd ook dat de TS bedoelde of we ook zonder schoftje mennen (dat daar een boom inzit oid).

Overgens wordt met losse kussens ook lastig mennen, waar wil je je leidsels door laten lopen dan op de schoft? Je leidselogen moeten toch ergens in vast zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:58

JoviBan schreef:
Ik heb al een paar keer aangegeven dat die topics onder harnachement oid thuishoren.

Tja, ik begrijp het bestaansrecht van het hele subforum NA niet. Toen het bij de herindeling geopperd werd heb ik dat met argumenten onderbouwd.
´NH´ is een manier van beleren. Niet meer niet minder. Hoort bij methodes thuis. Je kan konform PNH je paard beleren om wedstrijdjes klassieke (dus met bit Haha! ) ringdresuur te rijden.
De rest is alleen maar verwarrende associatie.

hc