Bitloos wie en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Bitloos wie en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:54

Hoi, Ik ben van plan om ook te gaan beginnen met bitloos.
Omdat ik al het 1 en ander heb gelezen erover.
Heeft het mijn interesse erg gewekt Knipoog
Dus nu vraag ik mij af. Wie er allemaal bitloos rijd?
Hoe heb je de overstap gemaakt?
Met welke optoming rij je?
Wat doe je? Ik bedoel hiermee dressuur, buitenritten enz....
Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen! Knipoog

Anoniem

Re: Bitloos wie en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:15

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:37

buiten rijden wij met gewone doodsimpele stalhalsters. Als ik dressuur rijdt (als... komt niet zo vaak voor Haha! ) dan heb ik een sidepull.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:12

Ik zal hier even mijn bitloze verhaal uitleggen:
Ik rij al een paar jaar zonder bit,omdat mijn paard (en ik denk dat ieder paard dat zou hebben)
veel rustiger is zonder dat ijzeren ding in haar mond.
Iedereen kan het in principe proberen!
Met welk materiaal,en hoe?
Zo dus:

Als je het eng vind om meteen bitloos te gaan,kan je doen wat ik gedaan heb:
Met 2 paar teugels rijden.
Ik had een halsterhoofdstel gekregen van iemand,en daar kan je dus op twee manieren mee rijden.Met bit,of zonder bit.
Ik heb het bit erin gelaten,en daar ook teugels aan gemaakt,en ik heb teugels aan de neusriem gemaakt.
Ik ging de eerste paar keer dat ik buiten ging rijden dus met 2 teugels op pad.
Ik gebruikte de teugels met het bit eraan niet,
maar mocht het nodig zijn dan kon ik ze wel pakken.
(is nooit nodig geweest,maar het was meer voor mijn gevoel)
Na een paar keer heb ik het bit helemaal weggelaten,
en daarna een touwhalster gekocht.

Ik raad je aan om met een simpel touwhalster te beginnen.
Dat is het duidelijkst voor je paard,zonder andere touwtjes en schuifbare delen
die je paard in de war kunnen brengen.
(helemaal als je zelf nog niet ervaren bent met het bitloos rijden,want je stuurt
ook anders,dmv. neck reining.)

Dat is anders dan maar wat aan het bit trekken..
Je wil links af,dus dan duw je je rechter teugel tegen de hals,en duw je als het ware je paard de bocht om.
(klinkt zo wel heel simpel,maar ga het maar proberen,het werkt echt)

Mijn paard lette veel beter op mij,en reageerde ook veel sneller als ik iets vroeg zonder bit dan met het bit.
Ik wil nooit meer een bit in mijn paards mond.
(oke,op de keuring moesten ze voorgebracht met bit,maar dat was de eerste en de laatste keer..)

Ik heb 3 jaar gereden met touwhalster,en tussendoor heb ik ook een crossrope bridle, een libra bridle, en een side-pull van touw gehad,
maar het normale simpele touwhalster werkte voor mij (en mijn paard) het beste.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:17

Ik rij ook al weer een tijdje bitloos Haha!
De overstap was dood eenvoudig, gewoon bitloos hoofdstel om gedaan, opgestapt en weggereden. Ik rij met een zelf inelkaar gezet bitloos hoofdstel, eerst reed ik met een Dr. Cook hoofdstel. Het zelfde systeem als waar ik nu mee rij, alleen dit hoofdstel heeft een dikkere neusriem en is van leer inplaats van beta en wat dus minder schuurt. (hoewel de Dr. Cook hoofdstellen ook in het leer zijn, alleen die zijn heel duur Nagelbijten / Gniffelen )
Ik rij dressuur, spring, rij veel buiten en in de zomer endurance wedstrijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:19

Ik lees hier even mee, ik heb wel al met hackamore gereden maar wil dit uitbreiden tot een touwhalster.. Ik durf het alleen niet echt. (zit in mijn hoofd ik weet het) en met buitenritten ook.. Er komen hier weleens trackers waar hij dus echt bang van is! Hoe doen jullie dat dan?

Hebben jullie tips om het uit mijn hoofd te praten? Ik weet dat als hij met bit wil ook echt wel gaat (is al een paar keer voorgevallen) maar ik heb het gevoel dat hij zonder bit sneller gaat.. Scheve mond

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:23

Een touwhalster is een vrij scherpe optoming, het is dus niet zo dat je totaal geen controle meer hebt met deze optoming. En tja zoals je zelf al aangeeft, een paard laat zich niet tegenhouden door een bit. (ja of je moet een bit aan zn benen knopen Clown )
Anders probeer je eerst met touwhalster en bit te rijden, dat je met dubbele teugel rijdt en één teugel aan het bit en de andere teugel aan het touwhalster. En dan gewoon rijden op het touwhalser maar als je bang bent kun je het bit er bij pakken voor de zekerheid.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:26

Ik was laatst op een ruiterpad aan het galoperen,ging de bocht om,en wat zag ik?:
zo'n 20 van die nordik walkers,allemaal met stokken,en op het ruiterpad natuurlijk.
Femke op de rem,vier voeten in de aarde,en telescoop oren en uitpuil ogen had ze..

Tot overmaat van ramp gingen de walkers als een haag uit elkaar aan beide zijden van het ruiterpad opgesteld staan,zodat ik er langs kon.
Niet dus. Haha!
Ik vroeg of ze aan 1 kant konden gaan staan,en toen durfde ze er wel langs.
Meteen daarna wilde ze ervan tussen,maar ik was voorereid,en kon haar makkelijk inhouden.

Als het een onverwachte situatie betreft,zoals een vallende boomtak,of een uit de bosjes stormende hond,dan mag ze van mij best schrikken.
Ze rent echt niet ver,het is maar een paar meter.

En zomaar ervan door gaan om niks doet ze niet,er is altijd wel een reden,maar ik heb ervaren dat als ze echt in paniek is,en gaat..dat ik dan met of zonder bit evenveel te zeggen heb.
Ik heb haar zonder bit sneller terug dan met bit,want met bit pakte ze het bit tussen haar kiezen en dan luisterde ze nergens meer naar.
Nu met touwhalster is ze snel weer bij de les,en luisterd naar wat ik vraag.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:38

Ja dat met touwhalster eronder wil ik ook gaan doen. Alleen.. Ik durf dan toch mijn hoofdstel er na een paar keer niet af te halen denk ik.. Nagelbijten / Gniffelen
Ook is het zo dat als ik buitenrij ik altijd alleen buiten rij.. Dan is Zembla dus al sneller bang van iets. Hij mag van mij schrikken hoor daar straf ik hem niet op af.. Kan er niet echt tegen als mensen dat wel doen.. Scheve mond
Maar áls hij er vandoor gaat tja wat moet ik dan.. Dan ben ik waarschijnlijk buiten mijn paard kwijt als ik eraf val... Scheve mond

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:49

anders leer je hem de one rein stop, mijn paard kent hem zelf niet maar het schijnt wel goed te werken Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:58

Eerst de hulpen en zo goed er in brengen al je twijfeld,mijn paard was erg braaf en ik ben naar buiten gegaan met een touwhalster.Nu rij ik met een bitloos hoofstel, en ben bezig hem op mijn stem te laten reageren en dat gaat goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:05

Ja met de one rein stop ben ik een tijdje geleden al bezig geweest. Hij kan hem nog niet hoor.

Verder Marleen dat die van jou braaf is wil niet zeggen dat die van mij braaf is. Tong uitsteken Ik weet nog toen ik er met hackamore opging zonder bit dat hij dat toch wel heel spannend vond. Rug bollen etc. Maar ook weet ik dat hij er onder het zadel weleens vandoor gaat.. (met bit dus) ja dit kan hij zonder bit ook maar ik heb gewoon het gevoel dat hij het zonder bit veel sneller doet..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:06

Somebitch,het klinkt alsof je je paard nog niet 100% vertrouwd,en dat het soms ook niet een samenwerking maar een tegenwerking is.
Als je nu al jezelf druk maakt over wat er KAN gebeuren,en hoe je paard dan zou KUNNEN reageren,dan zou ik nog helemaal niet naar buiten gaan met hem.
Eerst het vertouwen helemaal goed hebben,en de basis erin,en dan pas naar buiten.

(ik kom op buitenrit wel eens andere ruiters tegen met hun paard in de hulpteugels,strak aangetrokken,ogen die wit wegrollen,schuim op de borst,pessoabit in,en dan zeggen ze dat het een fijne buitenrit was...)
Dat soort mensen zijn helemaal niet klaar om met hun paard naar buiten te gaan.
In princiepe zou een paard zonder bit net zo moeten reageren als met bit,maar helaas doen veel paarden dat niet,gewoonweg omdat ze de verkeerde opvoeding gehad hebben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:14

op mijn anda met bit was het bal
op een touwhalster werd hij helemaal leip
op hackemore ging het goed , op een dr coock veel beter

mijn huidige paardje was met bit ingereden
en zelf vind ik bit ook wel prettig werken

bedenk je bij het onderstaande aub even dat ik 99% vd tijd mijn teugels niet vast
teugels zijn ivm stuur de preciesie niet de richting
rijd stuurt remt op zit ..het gaat er om als meneer bv bokt en je dus ff niet goed zit bv
heb en het hier puur gaat om de spannende dingen ..ineens schrikken of blinde paniek
het betrefd ook een jong paard die zich niet laat dwingen liever lui als moe is
en echt op wederzijds vertrouwen en plezier wel eventueel iets wil doen
(nog eigenwijzer dan ik dus dat past wel Knipoog )

nu is die aan het wissellen en vind dat bit niks meer
met touwhalster heb ik een te grof stuur (afwijking van 20 a 30 cm per kant bij een buitenrit in bos niet zo heel erg , in enere situatie tussen fietser en auto door minder geslaagd idee..)en te weinig rem ,de one rein stop staat garant tot bal daarbij ..meneer staat ook voor de wagen
en daar mag hij niet draaien ..erg verwarrend dus voor m
(paard draait op een kwartje en gaat uit zijn dak pannetje ..leuk flexibel paard..laat zich ook absoluut nergens toe dwingen
als die denkt dat die miss wel gedwongen zou kunnen worden is het explodeer )op een sitepull werkte het stuur goed de rem ook de nood rem echter niet (doet rustig neusje op borst geeft een paar bokken om te zorgen dat je de teugels los laat en gaat weer verder)
nu rijden we op een dr coock dat gaat perfect !
goed stuur , de bij rem werkt en noodrem ook Haha!

denk nou niet naar aanleiding van dit verhaaltje dat er geen vertrouwen is
we rijden rustig midden door stad goes naast de doorgaande weg tussen overig verkeer
met een los teugeltje , boterham etend Bloos , in de regen naast een snelweg met zogenaamd "leuke chauffeurs die tuteren" of weele trekkende puibers die door de staart of maantop proberen heen te komen etc etc dat doet m allemaal niks meer
maar bij iets echt engs (mannen op een dak bv ..mannen horen niet op een dak Clown ) tja bij een schrik moment waar dan na of tijdens schrikken
bv ineens een hond tegen het hek knalt of nog dichterbij dus de schrik op schrik momenten
red je het (ivm veiligheid overig verkeer ..op een leeg strand is het een heel ander verhaal ..erg belangrijk dat je hem asap stil en rustig hebt )
Laatst bijgewerkt door nickyu op 13-11-07 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:20

Tinkerloos schreef:
Somebitch,het klinkt alsof je je paard nog niet 100% vertrouwd,en dat het soms ook niet een samenwerking maar een tegenwerking is.
Als je nu al jezelf druk maakt over wat er KAN gebeuren,en hoe je paard dan zou KUNNEN reageren,dan zou ik nog helemaal niet naar buiten gaan met hem.
Eerst het vertouwen helemaal goed hebben,en de basis erin,en dan pas naar buiten.

(ik kom op buitenrit wel eens andere ruiters tegen met hun paard in de hulpteugels,strak aangetrokken,ogen die wit wegrollen,schuim op de borst,pessoabit in,en dan zeggen ze dat het een fijne buitenrit was...)
Dat soort mensen zijn helemaal niet klaar om met hun paard naar buiten te gaan.
In princiepe zou een paard zonder bit net zo moeten reageren als met bit,maar helaas doen veel paarden dat niet,gewoonweg omdat ze de verkeerde opvoeding gehad hebben.

En hoe krijg je die opvoeding dan terug zegmaar.
Kijk met hoofdstel buitenrijden maakt me niet uit. Ik heb hiervoor ook best veel meegemaakt waardoor vertrouwen nog best lastig is, ik vertrouw mijn paard maar niet 100% nee.. Scheve mond Wat kan ik hieraan doen? Het komt vooral omdat hij er met bit weleens vandoor gaat en gewoon echt niet meer te stoppen is..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:33

Als ie dat met bit doet,zal ie dat zonder bit ook doen.
Eerst zorgen dat ie dat niet meer wil doen,dan pas weer naar buiten.

Je kan die opvoeding terug krijgen door de grondwerken,de basis er goed in te hebben,en dan pas weer te gaan rijden.
Ben je bekend met Parelli?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:37

weer even terug naar af .. persoonlijk doen wij het zo
na iedere mindere ervaring weer terug naar af weer ff concenteren op grondwerk en aan de hand naar buiten
weer even ook onder zadel weer terug naar de basic
in die volgorde , nu heb ik een jonkie waarbij ik zeer regelmatig weer terug naar de basic basic ..het allereerste begin ga
herhalen en weer even op zit in de bak sturen remmen gas geven slalommen etc etc idem voor er voor, er naast en lange lijnen
maar denk dat dat voor "oudere"net zo werkt
weer even wederzijds respect en vertrouwen en wat hadden we ook alweer afgesproken
welke deals hadden we ook alweer gesloten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:38

Ik heb er het een en ander over gehoord maar die levels zijn me toch echt te duur.. Scheve mond

Het probleem is juist dat hij er buiten NIET vandoor gaat (tenminste hij heeft het nog niet gedaan.) Nagelbijten / Gniffelen Probleem ligt hem dus meer in de bak. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:40

Somebitch schreef:
Ik heb er het een en ander over gehoord maar die levels zijn me toch echt te duur.. Scheve mond

Het gekke is dat mensen wel vaak wekelijks les nemen a 20 euro per uur. Na tien lessen heb je al bijna een parelli pakket.

Daarin krijg je voor 300 euro (zoiets toch?) en dat zijn meer dan tien lessen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:43

Arabesk schreef:
Somebitch schreef:

Het gekke is dat mensen wel vaak wekelijks les nemen a 20 euro per uur. Na tien lessen heb je al bijna een parelli pakket.

Daarin krijg je voor 300 euro (zoiets toch?) en dat zijn meer dan tien lessen.

Dat klopt maar ik heb mijn lessen ook moeten afzeggen 2 weken terug. Dus ik heb nu ook tijdelijk geen lessen meer..

Zit een beetje krap de laatste tijd.. Scheve mond
Zodra ik er het geld voor heb, dus zodra ik nieuw werk heb wil ik echt wel parelli aangaanschaffen. Maar dat is nu helaas even niet mogelijk.. Scheve mond

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 13:49

Tinkerloos schreef:
Ik zal hier even mijn bitloze verhaal uitleggen:
Ik rij al een paar jaar zonder bit,omdat mijn paard (en ik denk dat ieder paard dat zou hebben)
veel rustiger is zonder dat ijzeren ding in haar mond.
Iedereen kan het in principe proberen!
Met welk materiaal,en hoe?
Zo dus:

Als je het eng vind om meteen bitloos te gaan,kan je doen wat ik gedaan heb:
Met 2 paar teugels rijden.
Ik had een halsterhoofdstel gekregen van iemand,en daar kan je dus op twee manieren mee rijden.Met bit,of zonder bit.
Ik heb het bit erin gelaten,en daar ook teugels aan gemaakt,en ik heb teugels aan de neusriem gemaakt.
Ik ging de eerste paar keer dat ik buiten ging rijden dus met 2 teugels op pad.
Ik gebruikte de teugels met het bit eraan niet,
maar mocht het nodig zijn dan kon ik ze wel pakken.
(is nooit nodig geweest,maar het was meer voor mijn gevoel)
Na een paar keer heb ik het bit helemaal weggelaten,
en daarna een touwhalster gekocht.

Ik raad je aan om met een simpel touwhalster te beginnen.
Dat is het duidelijkst voor je paard,zonder andere touwtjes en schuifbare delen
die je paard in de war kunnen brengen.
(helemaal als je zelf nog niet ervaren bent met het bitloos rijden,want je stuurt
ook anders,dmv. neck reining.)

Dat is anders dan maar wat aan het bit trekken..
Je wil links af,dus dan duw je je rechter teugel tegen de hals,en duw je als het ware je paard de bocht om.
(klinkt zo wel heel simpel,maar ga het maar proberen,het werkt echt)

Mijn paard lette veel beter op mij,en reageerde ook veel sneller als ik iets vroeg zonder bit dan met het bit.
Ik wil nooit meer een bit in mijn paards mond.
(oke,op de keuring moesten ze voorgebracht met bit,maar dat was de eerste en de laatste keer..)

Ik heb 3 jaar gereden met touwhalster,en tussendoor heb ik ook een crossrope bridle, een libra bridle, en een side-pull van touw gehad,
maar het normale simpele touwhalster werkte voor mij (en mijn paard) het beste.

Thanx hier heb ik veel aan. Al heb ik een Biothane halster hoofdstel sidepull
Ook wel een touwhalster hoor! Alleen hoor ik dat die te scherp zijn?? Is dat zo??
Maar eerst veel grondwerken, en buiten wandelen. Paarden zijn nl nog erg jong.
Wel al ingereden maar dan met bit. Maar mijn draver gaat daar doorheen, mijn andere pony luisterd erg goed ernaar. Maar wil toch met beiden bitloos gaan rijden! Knipoog Al zal het wel ff gaan duren voor dat kan!
groetjes Haha!
Nog tips voor mij???

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:51

lees ook even mee. mijn paard is er uit gepeerd toen ik hem met touw halster in het bos reed. terwijl het in de bak kij goed ging Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:09

Hoi Zeeuwtje, wat leuk dat je open staat voor bitloos rijden! Lachen
Zeker eens proberen, het is meer dan de moeite waard en zo heerlijk voor je paard.

Mijn jonge paard ben ik bitloos aan het inrijden momenteel. Hij heeft nog nooit een bit ingehad en dat gaat ook niet gebeuren. Het sturen gaat heel goed, maar het halt houden is pittig. Maar goed, dat is tijdens het grondwerken ook een issue geweest (en soms nog Haha! ), dus ik sta er niet van te kijken. Hij heeft het karakter van zijn moeders' kant, de Haflinger/Fjord, dus...... We gaan vrolijk en geduldig door.
Ik doe aan centered riding, wat mijn paard ook meteen aan het leren is. Ik hoop mijn paard ooit echt helemaal op zit te kunnen rijden, maar dat duurt nog wel even, hahaha...... Op zich gaat het heel erg goed, hoor, we zijn nog maar net begonnen. Maar mijn jonkie is een oersterk paard met een kop er op. Knipoog

Ik wil met mijn paard voornamelijk recreatief (bosritten e.d.) rijden, wat dressuur ernaast doen om hem te gymnastiseren, af en toe een sprongetje in de toekomst en als hij een stuk ouder is, zie ik een endurance wedstrijd wel zitten.
Ik rij momenteel met het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop en ik heb ook een sidepull en cross rope bridle, maar daar doe ik nu even niets mee om hem niet te verwarren. Eerst de basis er goed inkrijgen, dan weer een stapje verder.....

Ik moet wel zeggen dat ik heel veel grondwerk doe, dat ik heel veel met mijn paard wandel om hem buiten vertrouwen te geven in alles wat daar gebeurt en dat we samen een hele hechte, diepe band hebben. Bij anderen kan mijn paard weer heel anders reageren, want hij is vrij eenkennig.

Maar het rijdt zo relaxt zonder bit en hij reageert er zo goed op. Hij loopt heel relaxt, is rustig en het voelt enorm vrij.
Voor ons echt nooit meer een bit. Daarbij is het erg leuk om mensen in je omgeving versteld te doen staan dat dit heel goed kan. Vrijwel iedereen rijdt met bit om mij heen (hoewel ik steeds meer bitloze ruiters leer kennen gelukkig) en velen willen het ook uitproberen of hebben dat al eens met succes gedaan. . Go jij! Go jij!

Heb jij het al eens geprobeerd?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 14:23

Hoi nadya, Ik zou het zo graag eens willen proberen alleen heb ik daar nog niet de ruimte voor helaas! Krijg wel een bak, maar dat word volgend jaar. Heb nu wel een klein uitloopje met zand maar daar lopen ze nu allemaal in. Rijden zal dus buiten moeten. Nu lijkt me dat voor het eerst niet zo'n goed plan voor ons! Dus ik zou graag willen maar moet nog even wachten! Wandelen en grondwerken kan wel! Dat doe ik dus ook veel nu! Ik zal dus nog even geduld moeten hebben. Heb al wel een hoofdstel en touwhalster gekocht ervoor. Ik lees er veel over, en het lijkt me echt super om het voor mekaar te krijgen met mijn draver vooral, die nogal erg voorwaarts wil! Mijn ander pony luisterd nl veel beter naar bit dan mijn draver! Maar ik wil in de toekomst voor beiden bitloos gaan! Lijkt me heerlijk voor mij en de paardjes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:43

Zeeuwtje, nog heel even geduld hebben dan Lachen . En ondertussen lekker veel erover lezen en je paarden goed voorbereiden met grondwerk e.d. Op een dag kun je ervoor gaan. Ik heb inmiddels 2x buiten gereden zonder bit op mijn jonge paard, waar nog geen fantastische rem op zit (er liep iemand mee, hoor) en het was echt geweldig! Die van mij schrikt wel eens, maar dan loopt 'ie een paar meter wat harder en dan is het klaar. Anderhalf jaar/een jaar geleden schoot 'ie er nog vandoor, als het kon. Ik zie ons over een tijdje echt heerlijk en zorgeloos bitloos rijden, hoor. Go jij! Go jij!
Ik hoop dat jij dat ook snel ervaren kan. Wat voor bitloos hoofdstel heb je gekocht?