onbeperkt hooi versus sprietjes in de natuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

onbeperkt hooi versus sprietjes in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:54

Misschien volgt er een discusssie, maar wat ik niet helemaal begrijp:

onbeperkt hooi voeren schijnt goed te zijn, om warm te blijven snap ik dat en omdat het spijsverteringsgestel van een paard nooit stil staat snap ik ook dat dat goed is.

Maar in de natuur is toch ook niet zoveel eten om handen? En worden er toch telkens wat spiertjes hier en wat sprietjes daar gegeten? Dus dan is het toch ook geen probleem om je paard op een wat kalere wei te hebben (los van fructaan), waar niet zoveel te eten valt en wel hooi bij te voeren maar niet onbeperkt. Als ik het mis heb hoor ik het graag, maar ik begrijp de link niet helemaal van onbeperkt hooi in nederland versus onbeperkt sprietjes in de natuur.

8nnemiek

Re: onbeperkt hooi versus sprietjes in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:52

Ik weet er niet zo heel veel vanaf, maar volgens mij liepen wilde paarden vroeger op grote grasvlaktes vol dor gras, vergelijkbaar met hooi, en waren ze meer dan de helft van de dag bezig met eten. In het regenseizoen werd dan zo veel mogelijk gegeten, en in het droge seizoen was er dan minder te vinden.
Paarden in het wild moeten alle voeding uit het gras halen, en als dat gras heel dor is moeten ze dus heel veel ervan eten.
Gras hier in nederland is een stuk voedingsrijker, maar daardoor ook niet zo goed om te veel van te eten, daarom voeren veel mensen onbeperkt hooi bij, zodat ze ook iets anders te eten hebben dan alleen dan gras met te veel fructaan.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:07

onbeperkt hooi is een nabootsing van de natuur, waar een paard de hele dag door kan knabbelen.
Ze staan ook echt geen hele dag door te vreten hoor in de natuur... Wat TS aanhaalt klopt enigsinds wel. In de natuur groeit doorgaans veel armer (of op sommige plaatsen minder) gras dan op de doorsnee weide in België of Nederland, dus je paard 24/7 op een vette weide gooien, is vragen om problemen!

Veel paarden kunnen dus ook zonder problemen te dik worden van enkel onbeperkt hooi te eten! Daarbij kan je dan trucjes toepassen zoals je hooi in een grote bak doen en daarover een zwaar rooster leggen, of je hooi in hooinetten verdelen zodat ze trager moeten eten.

De essensie is eigenlijk dat het spijsverteringsgestel van een paard gemaakt is om voordurend kleine beetjes voedsel te verwerken, dus beter onbeperkt laagwaardig voedsel ter beschikking dan 3 maal per dag krachtvoer en verder met een lege maag staan
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 01-11-07 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:09

onbeperkt hooi lijkt mij voor sommige rassen niet zo verstandig...als ik mijn IJslander onbeperkt hooi ga voeren dan kan ik haar door het land heen rollen na een halve week.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:11

dat dacht ik ook altijd van mijn welshje, maar eens ze eraan gewend zijn eten ze veel minder hoor. De eerste weken vreten ze echt massa's hooi, maar daarna leren ze dat er toch altijd ligt en gaan ze blijkbaar weer wat minder eten.
En zoniet, dan kan je nog steeds je hoofd eens breken over een manier om de toegang tot hooi te vermoeilijken.
Dat scheelt een pak hooi, maar je pony heeft wel de hele dag voer ter beschikking

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:19

maagzweren komen ook veel meer voor bij paarden dan men weet, volgens mij had dit ook te maken met de hoge concentratie maagzuur omdat paarden niet de gehele dag voedsel tot hun beschikking meer hebben als in de natuur.
Ik zorg zelf dat ze de hele dag kunnen eten als ze dat willen, ik vul regelmatig het hooi bij, als er behoefte is moeten ze kunnen eten en dat is ook niet de hele dag hier, ze lassen zelf pauzes in.
Ik denk dat het natuurlijke eetgedrag zwaar onderschat wordt bij de meeste paardenbezitters.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:19

tja..mijn paard staat ook nog op gras en uit ervaring weet ik dat ze snel te dik wordt, dus kijk liever uit.

Die van mij krijg 1 flinke plak per dag en muesli (halve 's ochtends en 's avonds) en dat gaat super zo.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:21

De natuur nabootsen gaat niet lukken, op welke manier je dan ook je best doet.

Mijn knollen staan 24-7 buiten op een schraal weitje, zonder (schuil)stal, ik wil dan wel dat ze zich dag en nacht warm kunnen eten. het hooi werkt echt (letterlijk en figuurlijk) als kacheltje.
Wanneer het een koude nacht is geweest of een regenachtige nacht, merk ik direct de volgende ochtend dat ze veel meer hebben gegeten. De eerste 2 weken hebben zich werkelijk overvol gevreten en nu nemen ze echt naar behoefte. Als het een zachte dag/nacht is, eten ze veeel minder. Wanneer het koud is buiten en ze hooi staan te eten, komt de stoom van ze af. Hun lichaam wordt dan warm, waardoor de stoom eraf komt ( net als ademswolkjes)

Mijn shet en trekpaard eten allebei onbeperkt, ze zijn beiden ook wel wat te dik, maar ze doen beiden niet veel aan lichaamsbeweging.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:50

Wilde paarden liepen vroeger vele kilometers per dag om te grazen.
Op onze weides kunnen ze niet verder dan het hek,dus moet je zorgen dat ze binnen dat hek kunnen eten.
(ik zeg niet dat iedereen dat zo moet doen,ik geef alleen antwoord op de vraag van de TS waarom onbeperkt hooi gevoerd wordt)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:55

diesel_ schreef:
En worden er toch telkens wat spiertjes hier en wat sprietjes daar gegeten? D
Hier heb je wel een hele grappige typfout gemaakt. In de natuur hebben de paarden vaak in de zomer genoeg te eten en komen dat wat aan. In de winter vallen ze weer af en teren dan vaak ook in qua bespiering. Omdat die voor de meeste paarden niet wenselijk is voeren we dus in de winter wat meer dan de natuur zou bieden.

_Skess_ schreef:
tja..mijn paard staat ook nog op gras en uit ervaring weet ik dat ze snel te dik wordt, dus kijk liever uit.

Die van mij krijg 1 flinke plak per dag en muesli (halve 's ochtends en 's avonds) en dat gaat super zo.
Ik vind een flinke plak hooi echt te weinig ruwvoer. Dan zou ik altijd het krachtvoer achterwege laten en eventueel op zoek gaan naar minder rijk hooi.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:23

diesel_ schreef:
Maar in de natuur is toch ook niet zoveel eten om handen? En worden er toch telkens wat spiertjes hier en wat sprietjes daar gegeten?

Wel, als het op is lopen ze verder in de natuur. En als het overal op is, of ze kunnen niet verder, dan gaan ze dood in de natuur.
Wij hebben thuis een grote fruitweide die in een bos doorloopt, en hier eten de paarden: gras, takken, bladeren, mos, kruiden, okkernoten, fruit, schors, hooi, stro, voordroog, kastanjes, eikels, en 's morgens een schep pavo Knipoog
Om maar te zeggen dat ze niet alleen sprietjes eten als ze de keuze hebben, ze eten een beetje vanalles.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:26

ja je hebt wel gelijk, daarom hebben ze bij PN nu een hooibaaldispenser gemaakt, omdat de paarden teveel vraten en het grootste deel weer onverteerd uitkakten.

Wij zijn ook met iets bezig, een soort ruif met een schuin iets erin, maar in elk geval zijn ze dan ook langer bezig met het eruitpeuteren van het hooi.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:15

Bandida schreef:
Om maar te zeggen dat ze niet alleen sprietjes eten als ze de keuze hebben, ze eten een beetje vanalles.

Ja, weinig van veel Knipoog

Hier krijgen ze onbeperkt paja blanca: stró en een kleiner deel weidehooi, dus met van alles en nog wat erin. We zaaien bewust 'vervuild' zaad én zaaien er bijvoorbeeld wikke bij.
Verder beweegt de familie knap wat. Ze besteden hier ook veel tijd aan ander gedrag dan eten Cool en eten niet langer dan hun geprogrammeerde tijdbudget (zie Waring en Kiley-Worthington) daarvoor. Door ruwervoer is de opname aan energie/voedingswaarde geen overdaad.

Overeten mbt energie/voedingswaarde is een afgeleide van het voedselaanbod.
Overeten in tijdsbudget is een gedragsprobleem.

Dat weinig van veel en het circa 3 op 1 stro-weidehooi stapelvoer doen we al 6 jaar hier en in houten kratten op de grond.
Voor zo normaal mogelijk gedrag hebben we vanaf de start hier een zo normaal mogelijke familiegroep opgebouwd.
Hierdoor eten ze niet te lang en nemen ze niet teveel op.
Dat was de opzet, vóórwaarden.

hc

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:24

Wij hebben weinig gras, de paarden gaan bij voorkeur dagelijks een aantal uren naar buiten, maar kunnen zich daar niet rond eten. op stal hebben ze atijd hooi tot hun beschikking, onbeperkt. je ziet dan dat ze niet grenzeloos blijven dooreten. ze stoppen vaak genoeg. en ze worden ook niet te dik. Onbeperkt hooi (geen kuil) en matig brokken e.d. werkt hier goed. de paarden zien er gezond uit, glanzen en zijn heel tevreden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:26

Mijn paarden stoppen ook op tijd met eten.
Wat er in de bakken komt als ze buitenlopen ligt een beetje aan wat ze nodig hebben.
Voor paarden die te snel dik worden werk ik meestal met ouder hooi en stro en nu hebben we een stel die veel nodig hebben dus krijgen ze voordroog.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:51

@Katja

hoe kun je die conclusie trekken over dat mijn paard te weinig hooi krijgt?

Het is een IJslander, kan met weinig toe en er staat nog best wel flink gras.

In de winter als het koud wordt dan krijgt ze echt wel meer, maar ik wil niet weer dat ze zo dik wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:54

IJsjes en shetjes kunnen met weinig toe Ja klopt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:58

daarom, wil haar niet door het weiland kunnen rollen als een tonnetje Clown, bovendien bouw ik het hooi ook op. Eerst wat minder en dan steeds een beetje meer lijkt mij beter dan in 1 klap heel veel hooi geven.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:47

wanneer ze onbeperkt krijgen, is het in eerste instantie een vreetfestijn wat bij die van mij een week of 2 aanhield, nu eten ze echt naar behoefte.
ik heb een belg en een shet, maar voor beiden is het echtgeen kwestie van doorvreten tot ze knappen ....

1 flinke plak is weinig van te zeggen, ligt er volledig aan uit wat voor baal het komt..... als het een plakje per dag is uit een baal van 20 kilo vind ik dat wel degelijk te weinig, of dat nu voor een ijsje of een kwpn'er is....uiteraard speelt ook wel de hoeveelheid gras mee

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:36

_Skess_ schreef:
@Katja

hoe kun je die conclusie trekken over dat mijn paard te weinig hooi krijgt?

Het is een IJslander, kan met weinig toe en er staat nog best wel flink gras.

In de winter als het koud wordt dan krijgt ze echt wel meer, maar ik wil niet weer dat ze zo dik wordt.
Omdat ik dacht dat het hooi de enige vorm van ruwvoer was, gras had je niet genoemd. En 1 plak hooi is onvoldoende als er geen ander ruwvoer is.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:43

_Skess_ schreef:
tja..mijn paard staat ook nog op gras.

Als je even leest Katja, dan had je het kunnen weten dat die van mij op gras staat Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:48

Heel soms lees ik wel eens ergens overheen. Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:48

Kan gebeuren Knipoog Maar de mijne komt dus niets te kort hoor haha Lachen Het was anders wel weinig als ze op stal stond of in de bak of iets.

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:44

de paard van me schoonzus die komt ook op het land te staan samen dan met een paardje die wij samen gaan voeren. ze hebben dat gras en krijgen drie keer op een dag flinke baal hooi. het is een aanvulling op de gras want gras is ook op een gegeven moment op dus dan moeten ze wat extra hebben.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:38

ik begrijp het helemaal! Sorry voor de late reactie trouwens, beetje slecht van mezelf..

Nog even over ijslanders en shetties. Ik denk zelf dat ze niet blijven eten en eten, want ik zie diesel ook vaak spelen of andere dingen doen ipv eten. Maar ik heb wel van horen zeggen dat shetlanders zich echt dood kunnen eten, in hoeverre is dat nou waar? En in hoeverre is een shet gevoeliger voor overgewicht en hoefbevangenheid als hij bv zomers op de wei komt?