Bitloos bijzetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:03

Doet iemand hier toevallig aan bitloos bijzetten? En zo ja, wat is hiervoor het meest geschikte (bitloze) hoofdstel? Ik zoek iets met een zachte neusriem die geen drukkingen/schuurplekken geeft op een paard met een gevoelige huid. Ook mag er geen hefboomwerking/katrolwerking o.i.d. aanzitten. Ben heel benieuwd of jullie een goede tip hebben!

smurf1988

Re: Bitloos bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:06

"vroeger" zette ik mijn paard nog wel eens bij met gewoon een halster, met bont op de neus zodat het niet ging schuren. Tegenwoordig zich ik er het nu niet meer van in dus doe ik het ook niet meer. Maar opzich wou het prima met een halster..

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:43

Visconti schreef:
"vroeger" zette ik mijn paard nog wel eens bij met gewoon een halster, met bont op de neus zodat het niet ging schuren. Tegenwoordig zich ik er het nu niet meer van in dus doe ik het ook niet meer. Maar opzich wou het prima met een halster..

Bij mij precies zo. Ik doe niet meer aan hulpteugels, zie er het nut ook niet van in. Maar daarvoor deed ik het ook met een gewoon stalhalster. Wilde prima.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 21:51

Ik denk dat je dan naar een kaptoom moet kijken, die lijkt me het meest storingsvrij werken. En nee, ik heb er geen ervaring mee, ik ben niet zo "bijzetterig".

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:46

Waarom wil je bitloos bijzetten? Dus waarom wil je er geen bit in, en waarom wil je wel bijzetten?

Ik geef m'n mening nog niet maar vraag wel om jou argument.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:58

Ik zou voor de kaptoom gaan als ik bitloos zou willen bijzetten denk ik..maar ik zelf doe niet aan bijzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 01:09

Bedankt vast voor jullie antwoorden. Ik dacht dat ik wel goed zat bij de 'naturals' als het om bitloze optomingen gaat Lachen. Halster met bont had ik niet eens aan gedacht. Kaptoom wel, maar ik vroeg me af of deze niet snel schuurplekken geeft. Iemand die hier meer ervaring mee heeft?

cindysponys schreef:
Waarom wil je bitloos bijzetten? Dus waarom wil je er geen bit in, en waarom wil je wel bijzetten?

Ik begrijp je vraag Lachen. Ik wil mijn paard elke dag een uurtje bijgezet in de trainingsmolen laten lopen (stap/drafprogramma). Als ik hem licht bijzet, loopt hij veel fijner (veel meer ontspannen, over de rug). Normaal gesproken doe ik dit ook wel met bit in, maar hij heeft een mondprobleem gehad, waardoor hij last van het bit had. Nu rijd ik wel gewoon met bit en dit gaat nu ook weer helemaal goed, maar ik wil nog even wachten met het gebruiken van een bit als ik er niet op zit / bij ben.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:29

Trainingsmolen,aaarrrgghh..nog zo'n akelig ding.
Vroeger ging mijn peerd ook in de trainingsmolen.
Nu doe ik het zelf.
Geen mechanische apparaten meer voor mij.

Wel grappig dat je bij Naturals vraagt hoe je je paard het beste kan bijzetten voor in de trainingmolen. Afbeelding
(niet dat dat niet mag hoor,begrijp me niet verkeerd..)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 08:40

Geen ervaring met bitloos bijzetten, wel met kaptooms. Het meerdere paarden ermee gelongeerd en de meesten hadden nergens last van. 1 van de paarden had een heel gevoelig huidje en die lag dan ook meteen helemaal open op de neus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:30

Ik zou dan voor een stalhalster gaan met een bontje om de neus. Een kaptoom kan ook, maar geeft denk ik eerder schuurplekken, zeker als het voor zo'n lange tijd is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:40

Bijzetten in de stapmolen No Cheer .
Nou ja, je zit ongetwijfeld niet op ons commentaar te wachten, dus ik zeg maar niks Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:44

En nog wel iedere dag een uur(tje). Bloos! Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:00

Tinkerloos schreef:
Wel grappig dat je bij Naturals vraagt hoe je je paard het beste kan bijzetten voor in de trainingmolen.

Tja, nu je het zo zegt had ik misschien ook wel kunnen weten dat naturals bijzetten en een trainingsmolen niet als natuurlijk zien. Aan de andere kant is veel beweging wel weer heel natuurlijk en gezond Lachen. Voor bitloze optomingen dacht ik hier wel weer helemaal goed te zitten, want die worden volgens mij juist wel weer veel door naturals gebruikt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:03

een paard een uur bijgezet in de stapmolen zetten..? ben je te lui, of heb je geen zin om er zelf aan te werken?

tevens hoeft het in de stapmolen niet te betekenen dat het paard de achterhand erbij houd, en ontspannen loopt, wat heeft die bijzet dan voor'n nut?
voor de nekspieren?

Ik vind het een beetje raar. onderneem zelf actie, en ga rijden, en doe dáár wat mee.
en zet je paard niet verplicht een uur lang vast aan de bijzet in de molen.

dan nog een vraag, zat even je profiel te bekijken, vat me niet verkeerd op.
Ik zie dat je ook met slof rij, behalve de springfoto, en dan lees ik nu 1 uur aan de bijzet?

wil jij je paard soms leren met het hoofd naar beneden te lopen, of wil je hem automatish in die knik hebben?

vat me niet verkeerd op maar denk je even in dat door deze 2 dingen, ik dit nu vraag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:10

CCCCorine schreef:
Tja, nu je het zo zegt had ik misschien ook wel kunnen weten dat naturals bijzetten en een trainingsmolen niet als natuurlijk zien. Aan de andere kant is veel beweging wel weer heel natuurlijk en gezond Lachen. Voor bitloze optomingen dacht ik hier wel weer helemaal goed te zitten, want die worden volgens mij juist wel weer veel door naturals gebruikt.

Het gaat er niet om of het bijzetten en in een stapmolen wel of niet 'natuurlijk' zou zijn. In mijn beleving komt deze manier van "trainen" simpelweg niet ten goede van het paard. Paard wordt er ook echt niet ontspannen van.
Voor veel beweging geef je je paard weidegang en ga je bijv. lekker wandelen met je paard.
Voor bitloze optomingen kun je je vraag gewoon op Harnachement stellen, want bitloos is niet iets 'typisch natural'. Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:12

Jee mensen!
Ze vraagt niet of ze haar paard in de stapmolen mag zetten hoor.
Ik vindt het juist erg netjes dat ze haar paard nog geen bit in hangt omdat hij last had van zijn mond.En nog beter vind ik dat ze ten minste vraagt wat ze dan wél het beste kan gebruiken.

Niet iedereen hoeft natural te zijn,laat iedereen in zijn waarde astjeblieft Lachen

CCCorine: Ik zou voor een halster gaan inderdaad.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:14

Citaat:
Niet iedereen hoeftnatural te zijn,laat iedereen in zijn waarde astjeblieft

Als je een topic opend op naturals kun je dit soort commentaar verwachten. Want dan krijg je namelijk commentaar van naturals Pling

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:17

Dat snap ik,maar ik vindt niet dat wij de TS aan hoeven te vallen omdat zij vraagt om een goed alternatief voor het bit.
Of zij wél of niet bij wil zetten,de stapmolen gebruikt o.i.d. is toch niet aan ons?

En er is een verschil tussen commentaar of andermans werkwijze de grond in boren... Scheve mond

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:19

Als dit bovenstaan o.a over mijn post ging.
ik wil gewoon weten waaorm ze d'r paard wilt bijzetten, wat is daar de reden voor, overal zijn meer alternatieven voor.

en nee, ik ben géén natural, wel de paarden 24/7 buitenstaan, maar ik rij gewoon met een bit.

dus vandaar mijn vraag, en dat is NIETS om iemand de grond in te boren Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:23

Ik ben zelf geen voorstander van het bijzetten in de trainingsmolen (en ben dan geen natural, zie toevallig het topic voorbij komen, haha).

Ik zou er dan eerder voor kiezen om het paard een half uurtje aan de longe te zetten. Bijzetten heeft geen nut als je het achterbeen niet controleerd. Als je een paard "gewoonweg" in de molen zet, ontstaat bij mij de indruk dat slechts de "voorkant" van belang is, want die bind je vast. Wat hij verder met de rest van zijn lijf doet (ondertreden, aanspannen, ontspannen wegdrukken etc) is dan gewoonweg "niet controleerbaar". Terwijl dit een voorwaarde is voor correct bijzetten...

Als je wilt dat je paard er fijner van wordt, zou ik toch voor de longe x kaptoom gaan. Dan kun je het paard zelf controleren en ervoor zorgen dat hij zijn lijf op een juiste wijze gaat gebruiken. En bij goed gebruik van longe en kaptoom heb je feitelijk geen bijzet nodig. Dan neemt het paard zelf de stelling en buiging aan.

Ik werk zelf ook met kaptoom, maar heb er een neusbontje onder voor de zekerheid. En dat werkt super!

(Overigens staan mijn paarden ook in de molen, hoor!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:38

Bedankt voor jullie reacties!

@Jolliegirl en andere geinteresseerden: Ik ben zeker niet te lui. Het uurtje trainingsmolen is juist een extra'tje en niet bedoeld om het rijden te vervangen. Van dat uurtje zal hij een half uur bijgezet lopen (10 min draf - 10 min stap - 10 min draf). Daarvoor en erna is in- en uitstappen, dat mag ie ook wel los. Ik wil hem (licht!) bijzetten zodat hij meer ontspannen is en meer over de rug loopt en vooral omdat hij dan een stuk rustiger is. Zonder bijzets loopt ie zich soms erg op te naaien en dat vind ik niet prettig in de trainingsmolen.

Wat betreft profiel en slof: Slof heb ik er in het begin inderdaad een tijdje om gehad, nu al een hele tijd niet meer. Verder wil ik hem juist niet in een automatische knik hebben. Dat kom je inderdaad wel veel tegen bij paarden die nogal onhandig met slof gereden zijn en dat is juist een rotgevoel en heeft totaal geen trainingstechnische waarde. Daar worden ze eerder stijver dan losser van.

Verder komt mijn paard ook veel buiten. In het weideseizoen loopt hij ook de hele dag in de wei, alleen in het winter(paddock)seizoen kan ik hem niet van 's ochtends tot eind van de dag buiten laten lopen. We hebben wel een heleboel paddocks op stal, maar ook veel paarden, dus dit verdelen we altijd zodat ieder paard naar buiten kan. Dit komt erop neer dat hij wel een dagdeel los kan lopen samen met een vriendje. Als ik een 'dag' in drie dagdelen (ochtend, middag, avond) verdeel is hij al twee dagdelen uit de stal door in de paddock te staan en te rijden. In het dagdeel dat over is, wil ik hem dan in de molen zetten, zodat hij lekker veel en mooi verspreid over de dag uit de stal is. Ik houd er niet van om mijn paard de hele dag op stal te staan en mijn paard vind het ook prettig om er veel uit te komen.

Tot nu toe denk ik dat ik voor een met bont onderlegde kaptoom ga.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:41

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:09

Bedankt voor je uitleg, nu is het me duidelijk Lachen

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:30

Het is me duidelijk waarom je dit wil en ik vind het alleen maar te prijzen dat je je paard zo veel mogelijk uit stal wil hebben, maar toch blijft in de stap molen met bijzet me tegenstaan. Je hebt er totaal geen controle over, als hij in paniek raakt omdat hij zijn hoofd niet kan gebruiken om te zien wat er is ben je ver van huis.
Hij loopt zich niet voor niets op te naaien in de stapmolen en nu beperk je hem helemaal.
Daarnaast zoals al eerder aangehaald, hoe weet je zeker dat hij over zijn rug gaat lopen als je hem "aan de longeersingel vastbind" In feite trek je alleen maar zijn nek in de krul, er is geen drijvende kracht zoals bij het longeren en de kans dat hij zijn hoofd omhoog doet om alles te kunnen zien en daardoor in een hele rare houding gedwongen wordt met de bijzet is vrij groot.
Dan drukt hij de boel alleen maar weg. En hoe verzeker je jezelf er van dat hij een actief achterbeen heeft in de stapmolen? En dat is toch wel één van de eerste voorwaarden wat mij betreft voor het nageven en de onstpanning in de rug.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 08:12

CCCCorine schreef:
Van dat uurtje zal hij een half uur bijgezet lopen (10 min draf - 10 min stap - 10 min draf). Daarvoor en erna is in- en uitstappen, dat mag ie ook wel los.

Een half uur bijgezet?! Denk je er wel even aan dat je met een levend wezen te doen hebt en niet met een machine! Heb je van jezelf al eens een half uur een lichaamsdeel in een bepaalde positie vast gezet zonder een mogelijkheid om daar even onder uit te komen en te ontspannen?? Dat doet gewoon zeurend pijn, ook bij een paard.
Jazeker ontspannen, want dat doet je paard als je die bijzetteugel weer los maakt, en absoluut niet op het moment dat je hem vastsnoert. Dat loslaten van de rug wat jij ziet is het opzoeken van de aan de teugel enig mogelijke en in die positie minst belastende manier van lopen, en dat heeft niets met echte ontspanning te maken.
Dat is nl. wat je rond het middaguur in de weide ziet Knipoog

Los daarvan nog iets. Ik heb weinig ervaring met stapmolens, die zijn in België behalve in wat sportstallen erg schaars vermoed ik. Vertel je hier nu dat je daar een paard met bijzetteugels los laat in stappen? Dat is toch gewoon wachten op een ongeluk? Besef je wat er kan gebeuren als hij zich toch opjaagt? Of als hij tegen de grond gaat?
In de meeste stallen waar ik al gewest ben mag je zelfs niet van de stal naar de bak met de bijzetteugel vast, en dan loopt er nog iemand langs.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 30-09-07 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt