Monty Roberts, wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_veulen

Monty Roberts, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 19:23

Ik ben ongeveer een jaar geleden naar een show van Monty Robert geweest, het was echt heel gaaf. Hij heeft dus allemaal technieken (die ik zelf) beter voor het paard zijn.

Bijvoorbeeld:
Bij mij op de manege hebben de mensen een beetje losse handjes, dat wil zeggen dat ze zomaar een paard slaan :s zonder dat er ook maar de minste reden voor is...
Ik was laast ook met mijn suppppeeer! Haha! fjord naar een keuring geweest. Zo'n grote, waarvan er nog veel meer paarden van onze manege waren. Zit er een een meisje (die ik erg agressief vind tegenover paarden) gewoon met d'r broodje voor de neus van mijn paard, en ja logisch, hapt ze ernaar, geeft zij hem meteen een tik op zijn hoofd ! Boos!
dus ik ben wel ff boos geworden,

Maarja, eigenlijk kwam ik bij de vraag wie er allemaal ook geinterreseerd is in de technieken van Monty Roberts, maar natuurlijk liep dat weer ff uit Vork

Pluizebolpum

Re: Monty Roberts, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:31

Das een heel andere manier van werken niet? Kijk eens bij Naturals, Natural Horsemanship en Van Nature op het Bokt Forum, bij disciplines. Daar staat het vol met mensen die op deze en andere paardvriendelijke manieren met hun dieren werken. Misschien kun je er zelf ook nog wat mee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 01:39

Als je echt wilt weten wat de technieken van Monty Roberts inhouden, raad ik je aan om de sticky door te lezen, inclusief alle links die in het eerste bericht zijn opgenoemd.

viewtopic.php?f=125&t=556025

De eerste reactie in dit topic beschrijft mijn mening. at ik er van vind? Het is een hele harde methode om leiderschap over je paard te verkrijgen. En ik ben van mening dat er andere mensen dezelfde, en zelfs betere resultaten krijgen....

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:22

Heb je het boek 'monty roberts, de man die naar paarden luisterd' wel een gelezen? Als je in zijn werk geinteresseerd bent is het een heel mooi boek om te lezen.
Ook shy boy is dan zeker een aanrader!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:25

@ Aline, heb jij de sticky eigenlijk doorgelezen, inclusief alle topics die in het eerste bericht zijn vermeld?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:27

Cassidy schreef:
@ Aline, heb jij de sticky eigenlijk doorgelezen, inclusief alle topics die in het eerste bericht zijn vermeld?

nee eigenlijk niet..
Laatst bijgewerkt door Aline_17 op 12-09-07 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:29

Dan zou ik je willen adviseren om dat alsnog even te doen.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:39

Ik heb het gelezen en het heeft mij duidelijkheid gegeven.
Bedankt!!!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:01

Mijn paard is beleerd via de methode van Monty roberts, Ik heb Melle naar Oudehoorn gebracht en daar heeft hij een maand bij annemarie van der toren gestaan. Zij is een leerling(collega) van Monty en gaat vaak met hem mee op shows. Het beleren is in mijn ogen super gegaan, de basis zat erin waardoor ik nu op een ontspannen wijze verder kon rijden. Zou het zo nog een keer doen, de prijs is ook ontzettend mee gevallen!

Voor details over hoe het gegaan is moet je maar pm'en Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:05

Ik ben geen lezer. Ik zou het graag uit de praktijk willen leren, die manier van omgaan met paarden. MAar ik ken niet veel mensen die mij dat zo zouden kunnen leren. Ze praten allemaal over Join up. Plotseling is iedereen dat gaan doen. MAar lukt het ze ook?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:49

Mits goed uitgevoerd lukt hij altijd. Maar hij wordt te vaak meegenomen zonder dat hij nodig is. Zie sticky in bovengenoemde bericht, inclusief alle topics van kinderen met shetjes die van mening zijn hem eens in de week mee te moeten nemen omdat het zo schattig is dat ze daarna als een hondje achter ze aanlopen.

Maar doe ons een plezier en lees op zijn minst de sticky even door.

En Annemariev (boktnaam) is Annemarie van der Toorn, en zij wil je gerust wel een cursus geven.

Karin_veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 17:47

bedankt voor de berichten Haha! , ik ga zeker meer info erover zoeken Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:16

Als je het wil leren kan je het beste naar Annemarie in Oudehoorn gaan voor een clinic

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 01:00

Maar, even off topic... ik vind die reactie van het meisje helemaal niet zo vreemd hoor, in principe zou je gewoon moeten kunnen eten voor je paard. Het is jouw eten, jij bent de leider, als er iets is, ga jij voor. Ook natural op een bepaalde manier Knipoog

Ik train Bobby (shet) zelfs dat als ik duidelijk maak dat ze er niet aan mag komen, er ook niet aan komt (dit natuurlijk niet met meteen een tik), en als ik nee zeg, kan ik haar haast iets in haar mond duwen, en ze zal altijd wegwijken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:38

OMG-->NH

Karin_veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:14

Karoliefje_ schreef:
Als je het wil leren kan je het beste naar Annemarie in Oudehoorn gaan voor een clinic

maar dan sla je toch niet zomaar meteen op zijn hoofd :s

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:01

Karin_veulen schreef:
Karoliefje_ schreef:

Die tik tegen het hoofd was ook geen Monty Roberts of Natural Horsemanship.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:25

Ik heb echt dit jaar met eigen ogen kunnen zien wat Monty en Annemarie van der Toorn te bieden hebben, en velen met mij. Wat moet het geweldig zij als je zo met paarden om kunt gaan als zij. En ook hun hele team. Zo positief... Zo open voor andere manieren... Zo bezig om het goede te doen voor het paard. En veel respect naar andere trainers. Ik denk dat het goed is dat een aantal daar eens een goed voorbeeld aan nemen. Het is zo makkelijk om af te kraken. Ook geen goeroe vorming, dat is ook niet goed. Ik heb vrijdag gezien hoe Dan Wilson een Join Up deed met het paard Leo. je zag hoe angstig Leo was, en het was ontroerend om de onderlinge communicatie te zien die uiteindelijk Leo er toe bracht om Dan te vertrouwen. Waanzinnig. Maar zoals ze zelf zeggen, Annemarie en Monty, kijk naar iedereen en leer van iedereen. TOP!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:49

Cassidy schreef:

Die tik tegen het hoofd was ook geen Monty Roberts of Natural Horsemanship.[/quote]
WAt zou een paard dan doen tegen een mindere in rang als deze aan zijn voer komt?
Waarschijnlijk ook niet monty roberts of paralli achtig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:45

Een paard dat een mindere in rang tegen komt bij het eten doet hetzelfde als de Porcupine game van Parelli. Namelijk het paard wegjagen. Met oren in de nek, en desnoods met de tanden en als allerlaatste uiterste een aanval (hij doorloopt daarbij ook de fases). En als het paard echt weet hoe communicatie tussen paarden werkt, en als het leidende paard onomstreden leider is, blijft het meestal bij een lelijk gezicht, en hoeft het niet verder te escaleren.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:59

En hoe doe je dat op de Monty Roberts manier?

@ TS; voer jij je paard regelmatig uit de hand? Dan vind ik het logisch dat ze er naar hapt.. Het mag van jou (de leider) immers ook altijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:10

Zie de sticky voor de Join Up (als je dat bedoelt met de Monty Roberts manier):

viewtopic.php?f=125&t=556025

Niks geen subtiele gradaties in waarschuwing, lelijke gezichten ed. Meteen de uiterste correctie (zonder slaan maar door gebruik van paardenpsychologie), om dan weer vriendjes proberen te worden...

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:47

Cassisy, Ik weet zeker dat jij niet op Horse Event bent geweest. Zowel Monty, Dan en Annemarie waren zo rustig en zacht met de paarden, ook met het loswerken! Misschien dat zij verder leren, of dat ik het nu pas voor het eerst echt gezien heb, maar het was gewoon ontroerend!
Wel veel duidelijkheid. Wel een directe actie op het gedrag van het paard. Maar je zag ook de fantastisch reactie van de paarden. En de uitleg waarom ze iets doen, zo leerzaam! Annemarie werkte in de NH cirkels en legde ook uit dat alles wat zij doet Join Up is. het werken met je ogen, je schouders, de stand van je lichaam, je energie. En ze hadden een hengst met enorme problemen. Die binnen 10 minuten, zonder loswerken, zich gedroeg als een voorbeeldig paard en dingen deed die zijn eigenaar niet voor elkaar kreeg. het koste haar 30 minuten, een praam op de neus en 4 mensen een longeerlijn om hem te laden. Je zag dat het paard ernstig bang was. Vloog eruit toen hij de eerste keer er in ging. Maar de rust, de uitstraling en het begrijpen van wat het paard nodig heeft maakte dat hij heel snel rustif in de trauiler was en uit en in liep. Zonder dwang. Zonder geweld. En het fijne is dat juist zij vertellen dat er meerdere wegen zijn. Dat je van een ieder kunt leren. Dat jouw persoonlijkheid ook zal uitmaken wat bij je past. Ik ben bij enige seminars geweest en zag dat ook machteld van Dierendonck en Monty hetzelfde dachten over paarden. Als iemand iets roept.... blijf alijd zelf kijken....
Dus extreme reacties? Ik heb ze niet gezien... Ik was ontroerd door de duidelijke en rustige communicatie

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:45

Hooii..
Jaa zelf ebn ik er ook erg onder de indruk van, al heb ik alleen maar een stuk er over gelezen in Paard en Sport..
x Manja

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:17

Ik heb vrijdag ook alles van hen gezien en zoals gewoonlijk was het weer heel goed.
Ik heb nog nooit agressie bij deze mensen gezien.
En Leo, die heeft heel veel mazzel dat hij op hun pad is gekomen.
DaN Wilson is ook fantastisch, ik heb dit jaar cursus gedaan met 2 van mijn probleempaarden, wat een vakman en een geweldig persoon.
Iedere keer weer blijft het mooi om te zien hoe een paard reageert.
Ik heb er al zeer veel profijt van gehad en daarom ook mijn paarden.