Reacties andere mensen over bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kunamosity

Reacties andere mensen over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:57

Ik merk vaak dat als ik buiten rijd met mijn paardje (bitloos dus). Dat ik reacties krijg. Deze zijn soms negatief, soms positief. Maar meestal zijn de mensen erg verbaasd en nieuwsgierig.

Ze vragen dan bijvoorbeeld: "Waarom rijd jij zonder bit?"
Meestal heb ik geen zin om een lange uitleg te geven en zeg ik: "waarom zou ik met rijden?" en dan zeggen ze meestal niets meer;)

Welke reacties krijgen jullie op het bit- en boomloos rijden?

Tivoli

Re: Reacties andere mensen over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:55

Ik ben één maal van de weg gehaald omdat ik zonder zadel en bitloos reed.
Volgens de persoon (eigenaresse van een manege) bracht ik mezelf en anderen in gevaar door zonder bit de straat op te gaan! Rolleyes
'Want als hij ervandoor gaat krijg je hem niet terug'.

Ik heb toen tegen deze mevrouw gezegt dat als je mijn paard een bit in doet,dán houd je hem helemaal niet meer!

Geváárlijk...Tggg...sorry ik was aardig gepikeert.Volgens deze mevrouw mag je niet zonder optoming met je paard in het openbare verkeer deelnemen...
Volgens mij valt dat wel mee...?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:00

als je zelf twijfelt...niet doen..paardje eraan gewend en jij vol vertrouwen...doen!!!
alsof je met een bit je paard wel helemaal onder controle hebt en nooit een gevaar bent...daar is wel meer voor nodig dan enkel een bit Lips are sealed

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:14

turbotinker schreef:
Ik ben één maal van de weg gehaald omdat ik zonder zadel en bitloos reed.
Volgens de persoon (eigenaresse van een manege) bracht ik mezelf en anderen in gevaar door zonder bit de straat op te gaan! Rolleyes
'Want als hij ervandoor gaat krijg je hem niet terug'.

Ik heb toen tegen deze mevrouw gezegt dat als je mijn paard een bit in doet,dán houd je hem helemaal niet meer!

Geváárlijk...Tggg...sorry ik was aardig gepikeert.Volgens deze mevrouw mag je niet zonder optoming met je paard in het openbare verkeer deelnemen...
Volgens mij valt dat wel mee...?

Ja hoor! Je mag wel zonder optoming in het verkeer deelnemen hoor, zelfs zonder cap ben je verzekerd enzo (niet dat het verstandig is om zonder cap te rijden). Maar waarom zou mét bit rijden veiliger zijn dan zonder?

Ik ga niet zonder zadel met mijn jonge paardje de weg op Knipoog want dan val ik eraf, maar als je prima kunt blijven zitten zonder zadel, moet je het doen! toch?

Ik denk dat die instructrice een beetje jaloers was, dat jij je paard netjes onder controle had zonder bit Vingers aflikken

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:17

Ik rijd mijn paard zadelloos, bitloos en binnenkort gaat ook het hoofdstel af en houden we het enkel bij een neckrope. Krijg hier ook heel veel negatieve reacties op, maar veel interesseerd het me niet want de risico's zijn voor mezelf (mijn paard is vreselijk betrouwbaar, en ondanks dat het een arabier is valt zijn temperament ook heel erg mee) en hun hebben er niets mee te maken wat ik met mijn paard doe. Mij part ga ik er andersom op zitten, als ik dat wil dan doe ik dat. Of het iemand anders nou bevalt of niet; I don't care.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:19

Ik rijd zelf niet bitllos, maar vind het wel fijn dat andere mensen dat wel kunnen/mogen. Ik weet zelf heel goed dat je makkelijkl bitloos kan rijden, en dat niet nodig hebt om een paard in te tomen. Ik mag niet bitloos rijden van de eigenaars van mijn vz-pony, maar vind het altijd wel leuk dat andere mensen dit doen!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:34

"zijde gij zot zo zonder bit rijden" haha
"zo'n wild paard, dat doe je toch niet"
"das enkel voor in stap bitloos zeker?" (nee hoor, ik spring er 1m10 mee)

"he, uw paardje loopt nu aan teugel in plaats van aan bit Knipoog)"
ik krijg ook heel wat positieve reacties hoor!
meestal geef ik kort even de uitleg: leg eens je vinger in je mond en trek er eens aan, hoe voelt het? en nu duw eens zachtjes tegen de zijkant van je hoofd, naar waar ga je met je hoofd? duidelijk he Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:58

ik rij tegenwoordig met enkel een touwhalster (met een zware koudbloed), ik loop er ook veel naast en zondag kwam ik een boer tegen die het helemaal begreep: ik liep erlangs omdat ik m'n hoofdstel thuis vergeten was..... Clown

Het grappige is dat niet paardenmensen meteen snappen waarom ik zonder bit rijd (ik leg het uit als ze erom vragen) en paardenmensen het onverantwoord en stom vinden: hoe kan nou sturen en stoppen zonder bit????

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:49

Ik sta met mijn paardje op een vrij grote pensionstal waar veel gedressuurd wordt. Ik dressuur zelf ook wel, maar buiten rijden we altijd met een hackamore.
'Jij rijd toch.. anders..?' vroeg eens een stalgenootje aan me. Hoezo 'anders?..' vroeg ik. Nou, zo zonder bit enzo..?
Ik val in elk geval wel op met mijn knalblauwe buitenrijsetje Haha! Haha!
(blauw hoofdstel, dekje en beenbescherming)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:36

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst bitloos buiten in het verkeer gereden. Gewoon de teugels aan een zacht leren halster gedaan. Voorheen klikte ik er dan een bit aan met van die losse biothane bithangers. Mijn paard merkte het verschil niet eens. Clown

We zijn wel wat mensen tegengekomen die verbaasd keken naar deze optoming, maar overwegend positief reageerden. Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:43

Waarom rij je zonder bit hoor ik vaak, dan zeg ik dat ik geen bit nodig heb.Dan kijken ze je aan van huh.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:40

Ik meende zelf ook altijd dat ik een bit nodig had voor 'controle', totdat ik thuis merkte dat het helemaal geen verschil maakte qua samenwerking. Mensen moeten het vaak zelf 'los' durven laten. Lachen

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 11:43

Morrie schreef:
ik rij tegenwoordig met enkel een touwhalster (met een zware koudbloed), ik loop er ook veel naast en zondag kwam ik een boer tegen die het helemaal begreep: ik liep erlangs omdat ik m'n hoofdstel thuis vergeten was..... Clown

Het grappige is dat niet paardenmensen meteen snappen waarom ik zonder bit rijd (ik leg het uit als ze erom vragen) en paardenmensen het onverantwoord en stom vinden: hoe kan nou sturen en stoppen zonder bit????

JA! dat heb ik nou precies zo! mensen die niet zo thuis zijn in de paardenwereld snappen gelijk het zonder bit rijden, want ze vinden vaak met bit rijden zielig;) en als ik dat soort mensen (mijn vriendje bijvoorbeeld) zonder bit op mijn paard zet is dat geen probleem.

Maar als ik mensen meeneem (en dan vooral de 'dressuurruiters') Die durven vaak helemaal niet op mijn paard te stappen, omdat ze geen bit in heeft. haha Haha!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:42

ja idd, zo ken ik nog mensen! die durven er gewoon niet op zonder bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:42

Reacties zijn heel wisselend. Ik rij wel eens op bosal in het bos. Soms krijg je heel positieve reacties van mensen die dat heel paardvriendelijk vinden (verkeerde hand aan een bosal is nog altijd een marteling voor het paard, maar dat terzijde), en ik heb er ook wel eens eentje gehad die m'n paard zoooooo zielig vond, omdat het vrouwtje niet eens een bit voor 'm wilde kopen.... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:31

Ik ken veel mensen die helemaal niets over paarden weten en het traditionele paardrijden niet zo leuk vinden om naar te kijken. Ik kan me daar zeker iets bij voorstellen.... Haha!
Laatst kreeg ik van twee van die mensen een compliment, omdat het er zo relaxt uitziet bij mij en mijn paard (ik rij alleen maar bitloos).

Van mensen die rijden, krijg ik verschillende reacties. De meeste reacties zijn heel erg positief over het bitloos rijden en bij een paar mensen mag ik mijn bitloze optomingen eens uit gaan lenen. Go jij! Go jij!
Een ex-stalgenootje van me is dolenthousiast sinds de eerste keer dat zij bitloos is gaan rijden op haar paard (zij rijdt dressuur) en gaat de Dr. Cook kopen. Kijk, dat vind ik nou erg leuk natuurlijk. Lachen

Wat mijn boomloze zadel betreft: iedereen denkt dat het een westernzadel is. Van boomloos hebben ze nog nooit gehoord. Koe Clown
Op de vriendinnen na, die zelf ook boomloos rijden, hoor. Haha!
Maar de veelal traditionele typjes hier weten niet eens wat een boomloos zadel is. Heel apart. Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:24

Ik krijg eigenlijk bijna nooit opmerkingen.
Heel toevallig reed ik gisteren in het bos,(ik rij met touwhalster)
kom ik twee ruiters tegemoet,de een met martingaal en stang,de ander met mexicaanse neusriem en pessoabit,hoor ik de een tegen de ander zeggen nadat ik ze gepasserd was:
dat zou ik nou niet durven hé,met zo'n touwtje rijden..
Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:32

sommige reacties van mensen zijn erg grappig. zelf rij ik nog niet bitloos. had net mijn cross rope bridle bestelt toen mijn paard een peesblessure kreeg. dus die hangt in de kast.

Lindy1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:08

Hoe gaat dat in zn werk bitloos rijden en kan een paard dat ook nog leren wanneer hij altijd met bit is gereden

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:10

Kijk hier eens,daar zijn veel topics over bitloos:
viewforum.php?f=99
Je kan ook de zoekfunctie gebruiken,dan vind je ook wel over bitloos.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:26

Lindy1109 schreef:
Hoe gaat dat in zn werk bitloos rijden en kan een paard dat ook nog leren wanneer hij altijd met bit is gereden

Check de link in mijn onderschrift eens, daar kun je ook veel informatie op vinden! Lachen

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:37

Ik rijd zelf sinds een week ongeveer ook met een bitloos hoofdstel. Ik rijd zelf echt dressuurmatig, dus was ook wel benieuwd hoe dat in zn werk ging met nageefelijkheid etc. Toen ik mensen vertelde dat ik mijn paard bitloos ging rijden, was de reactie: 'we komen je in het ziekenhuis wel opzoeken' hmm bedankt Verward
Ik sta zelf op een stal met voornamelijk wedstrijdruiters en die willen wel weten hoe het werkt? uh ja hetzelfde als met bit
Mijn instructeur vond het heel normaal, die zette ons meteen weer flink aan het werk 'o ja dat kunnen jullie best'
En ik heb nog stalgenootje, die het erg interessant vond en mn hoofdstel meteen een keertje wilde lenen.
O ja wat de meeste mensen me wel vragen is als ik ook bitloos buiten ga rijden, want die zien ze nog niet echt gebeuren

@lindey: ik heb mn paardje 5 jaar met bit gereden en ben pas overgaan naar bitloos, was eigenlijk geen probleem en het bevalt ons beter dan met bit rijden Haha!

edit: over het algemeen moet ik zeggen dat mensen erg geinteresseerd zijn in waarom ik zonder bit rijd en hoe dat dan gaat, als je er wel dressuurmatig mee wil rijden, sommige vinden het raar want dan heb je toch geen controle. Ik heb eigenlijk helemaal geen negative reacties gehad, er zijn zelfs ook mensen die het helemaal niet zien omdat mn hoofdstel er heel gewoon uit ziet.
Laatst bijgewerkt door Ramiro op 12-09-07 21:46, in het totaal 3 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:38

Mijn veearts verklaarde me voor gek,dat ik zonder bit de weg op ging.. Haha!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:47

ik ben eigelijk niet anders gewend zo zonder bit rijden.
We hebben een scala aan biltose optomingen liggen en gaan ook rustig op een drukke donderdag avond de stad in, maar krijg eigelijk nooit opmerkingen (of ik hoor ze niet eens meer hihihih)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:53

ik heb wel eens mensen gehad die het zielig vonden omdat ik de neus van mijn paard zou breken. En dat terwijl ik met een super vriendelijke optoming rij. Maar goed, daar kon ik wel om lachen. Als je het verschil tussen een Dr. Cook hoofdstel en een hackamore nog niet ziet dan ben je imo een leek en kun je beter jem ond houden.

voor de rest alleen maar positieve reacties Ja