Wie vinden jullie dat de fijnste 'NH methode' gebruikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Wie vinden jullie dat de fijnste 'NH methode' gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 11:52

De topictitel is volgens mij een tikje onduidelijk, maar ik kwam even niet op de juiste woorden om de titel te verduidelijken. Lachen

Maar wat ik dus bedoel,

Wie vinden jullie persoonlijk dat de fijnste, duidelijkste 'Natural Horsemanship Methode' gebruikt? Lachen
Denk hierbij aan Parelli, Monty Roberts, Klaus Ferdinand Hempfling, ...

En waarom kiezen jullie juist voor de methode van déze persoon?
Een onderbouwing van jullie mening, graag! Ja

Nou, brand los!

Cassidy

Re: Wie vinden jullie dat de fijnste 'NH methode' gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:09

Monty Roberts iig niet, zie sticky:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Als je alleen met de JU bekend bent en niet weet hoe je anders het paard moet benaderen gaat de JU je niet helpen, en je kunt moeilijk met iedere aanvaring,of laat ik het anders formuleren: misverstand dat je hebt ,die Round Pen weer induiken.

Klaus Ferdinand Hempfling is ook mijn type niet. Kan wel veel, maar kan het niet overbrengen.

viewtopic.php?f=125&t=756794

viewtopic.php?f=21&t=130285

viewtopic.php?f=99&t=500764

Mijn favoriet blijven Parelli en Clinton Anderson

Parelli omdat hij een smeltkroes is van verschillende systemen, met duidelijk te volgen stappenplan, en vooral in de nieuwere paketten een portie paarden en mensenpsychologie voor waar je heel veel aan hebt, en niet alleen in omgang met paarden.

Clinton Anderson omdat hij veel oefeningen heeft voor de westernruiter, en wat meer no nonsense is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:00

Ik kies geen methode Haha!
Eerst eens kijken naar het paard en wat dat voor typje is, daar hangt de hele benadering van af. Clown

Ik heb weer niet zo veel met Parelli, maar meer met Hempfling. Maakt verder niet zoveel uit, bij iedereen zijn sterke en mindere punten aan te geven en daarbij moet het jezelf liggen. Zo heb ik bijvoorbeeld niets met die wortelstokjes, dat betekent niet dat wortelstokjes niet heel bruikbaar kunnen zijn, maar ik vind het voor mij drie keer niks. En anderen zweren er bij, ieder zijn ding Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:19

Mijn voorkeur gaat uit naar Parelli, tot nu toe vind ik daar nog steeds alle antwoorden die ik zoek. Mocht dat niet meer zo zijn, dan zoek ik weer verder, maar voorlopig kan ik nog aardig vooruit Lachen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:40

Ik weet het nog niet, ben net begonnen met Parelli cursus. Ken al wel veel oefeningen uit Parelli, maar in zn geheel nog niet. Maar het sprak me wel aan.
Verder hou ik zelf toch een beetje van alles en nog wat en sommige methoden hebben dan iets meer m'n voorkeur. Maar bij sommige methoden vind ik bepaalde dingen dan ook weer iets wat ik zelf niet zou doen.
Zo ontwikkel je toch weer je eigen stijl wat voor jou het handigste werkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:48

Mijn lesgeefmens heeft absoluut de fijnste methode; ze heeft namelijk geen methode.
Mensen die in methodes denken, hebben het nog niet begrepen. Methodes zijn voor volgelingen.
Inzicht is voor de leerlingen, alleen zij zullen het meesterschap bereiken.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-08-07 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:03

Ikke, ik vind het heerlijk om een volgeling te zijn en een methode te gebruiken die nog es een keer werkt ook Knipoog. Ik hoef niet zo nodig het wiel opnieuw uit te vinden of een eigen gebeuren te verzinnen. Sommige methodes werken nou eenmaal, kijk maar naar het Gymnasium des Pferdes, dat heeft zijn nut ook onomstotelijk bewezen. Laat mij maar lekker volgen, mijn paarden varen er wel bij Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:48

Ik ben nu erg bezig met het Parelli programma, bevalt goed.
Hempfling vind ik erg goed, die boeken van hem vind ik heel erg interessant en ben het (meestal) eens met de dingen die hij zegt. Maar het is nogal lastig om uit die boeken oefeningen te halen en ze precies op de Hempfling manier te doen, daarvoor is hij te vaag..
De JU van Monty Roberts vind ik goed, andere dingen van zijn methode weer niet. De bokstopper bijvoorbeeld, dat vind ik dan weer niks.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:28

Ik vind als je naar de hele methode kijkt parelli het fijnste, daar zit een erg goede opbouw in. Maakt niet dat je naast parelli niet ook dingen van andere kan meenemen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:57

Inge_ schreef:
Hempfling vind ik erg goed, die boeken van hem vind ik heel erg interessant en ben het (meestal) eens met de dingen die hij zegt. Maar het is nogal lastig om uit die boeken oefeningen te halen en ze precies op de Hempfling manier te doen, daarvoor is hij te vaag..

Het punt van Hempfling is dat je begrijpt hoe het werkt en dat je dan je eigen oefeningen kunt maken. Het gaat niet om het kunstje, het gaat om het inzicht. Dat is ook het verschil met de "methodes" van diverse anderen, dat verzandt meestal in kunstje doen zonder dat het achterliggende begrip duidelijk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:58

ikke schreef:
Mijn lesgeefmens heeft absoluut de fijnste methode; ze heeft namelijk geen methode.
Mensen die in methodes denken, hebben het nog niet begrepen. Methodes zijn voor volgelingen.

Voordat iemand inzicht kan krijgen, zal hij toch eerst volgeling moeten zijn...aan ieder de keus dat stadium te ontgroeien (of ook niet)....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:04

Een leerling begint ook in eerste instantie zonder inzicht, maar een leerling gaat daar wel voor, volgelingen vaak niet. Knipoog
En het is inderdaad ieders eigen keuze of ze volgeling willen zijn of leerling.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:17

Wat ik in de praktijk heel vaak zie, is dat mensen inderdaad het principe aanhangen "ik neem van elke methode mee wat ik kan gebruiken", wat natuurlijk een prima principe is, maar vervolgens met hun paard echt geen steek verder komen. Nu ik me (voorlopig) aan één methode hou, ga ik met reuzensprongen vooruit. Dat fantastische inzicht zal dan later wel komen, ik moet eerst ergens ver genoeg mee zijn voordat ik er een goed afgwogen oordeel over kan geven. Maar de meesten stranden al ergens in het beginstadium. Theorie is prachtig, ik kijk meer naar (resultaten uit) de praktijk. En die zegt me dat de mensen die theoretisch vaak heel ver zijn en voor- en nadelen van allerlei methoden weten te noemen, meestal verrassend weinig met hun paard in de praktijk kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:28

Een methode is vaak goed doordacht, heeft een systeem. Eerst stap 1 voordat je stap 2 kunt gaan doen. Mensen die hun eigen mix maken lopen het risico dingen over te slaan die essentieel zijn voor het resultaat. Het is net als het bakken van een appeltaart. Als je lukraak gaat varieren op het recept zonder dat je de taart een paar keer volgens recept hebt gebakken, loop je het risico dat de taart mislukt omdat je de appelen weglaat, of het meel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:32

Cassidy schreef:
Een methode is vaak goed doordacht, heeft een systeem. Eerst stap 1 voordat je stap 2 kunt gaan doen. Mensen die hun eigen mix maken lopen het risico dingen over te slaan die essentieel zijn voor het resultaat. Het is net als het bakken van een appeltaart. Als je lukraak gaat varieren op het recept zonder dat je de taart een paar keer volgens recept hebt gebakken, loop je het risico dat de taart mislukt omdat je de appelen weglaat, of het meel.

Klopt helemaal. Het veranderen van recepten kan alleen als je al een recept gevonden hebt dat werkt. Soms kun je door een verandering de smaak nog beter krijgen, maar de basis moet al goed zijn Ja

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:37

Precies! Maar heel veel mensen kwalificeren het recept al als "werkt niet" voordat ze die taart daadwerkelijk hebben gebakken! En of je dat volgen van dat recept nou "volgen" of "leren" wil nemen, dat zal me worst wezen Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:39

Cassidy schreef:
ikke schreef:

Voordat iemand inzicht kan krijgen, zal hij toch eerst volgeling moeten zijn...aan ieder de keus dat stadium te ontgroeien (of ook niet)....

Waarom? Ik wens iets te leren van iemand, daarvoor zal die persoon zijn inzichten aan mij moeten overbrengen. Als die persoon zijn inzichten aan mij duidelijk kan maken, dan heb ik ECHT iets geleerd. Het gaat om waarom ik iets doe of moet doen. Als iemand dat niet kan overbrengen verzandt het in aap-kunstje-leren, of zoals mijn lesgeefmens zegt: dingetje doen. Eéndimensionaal geneuzel.

Ik wil weten waarom die appeltaart op die manier gebakken moet worden. DAT is de essentie. Het gaat om de achtergronden, niet om de uitvoering.
Zodra iemand die achtergronden niet kan geven en onderbouwen, haak ik af. Uiterlijk vertoon is voor volgelingen, achtergronden voor leerlingen. DAT is het wezenlijke verschil tussen beide.
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-08-07 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:42

Dat kunstjes leren kan ook bij een mix van methoden optreden Ikke, terwijl je bij één methode aanhouden ook prima het hoe en waarom kan leren (als je daarvoor open staat tenminste). Zonder hoe en waarom kan ik persoonlijk niet eens leren, maar toch beschouw ik mezelf als volgeling *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:16

Teveel informatie in het begin kan ook heel verwarrend werken. De methode van "dingetje doen" en later pas te horen krijgen waarom je dat zo moet doen, kan bij heel veel mensen ook goede resultaten geven. Eerst laten zien dat het werkt, later pas uitleggen waarom. Wat is daar mis mee?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:19

Volgens mij in veel gevallen ook niks Cassidy. De één leert zus, de ander zo beter. Achter de meeste (NH)methoden zit geen educatief geschoold persoon, iets wat de Parelli's nou juist weer wel in huis gehaald hebben. Hoe leren volwassenen en hoe kun je daar het beste op inspelen - daar is duidelijk over nagedacht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:23

Ik denk dat de Parelli's hebben meegemaakt dat veel mensen met hun methode begonnen maar halverwege zijn afgehaakt. Er was een noodzaak om na te denken, om de valkuilen te ontdekken en mensen te stimuleren om bij Parelli te blijven, ipv af te haken.

Zoals Eddy Modde het op het Parelli Inspiration Event al zei: je loopt als thuiscursist toch vaak in je eentje te klooien, blijft vaak te lang of zelfs eeuwig in level 1 hangen, kan bij niemand terecht als er problemen of vragen zijn: dat is de keerzijde van de medaille. De paketten zijn ook pas herschreven op het moment dat Linda zich er mee ging bemoeien (en die had de connecties met Dr. Burns)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:27

Cassidy schreef:
Teveel informatie in het begin kan ook heel verwarrend werken. De methode van "dingetje doen" en later pas te horen krijgen waarom je dat zo moet doen, kan bij heel veel mensen ook goede resultaten geven. Eerst laten zien dat het werkt, later pas uitleggen waarom. Wat is daar mis mee?

Ik mis dat "later" te vaak.
Het probleem is niet dat Parelli, Hephling, Roberts en anderen niet deugen of niet doordacht zijn, in tegendeel. Het punt is dat op de "werkvloer" het zo zelden komt tot het punt waar aan het waarom handjes en voetjes wordt gegeven.
Om heel eerlijk te zijn, mijn lesgeefmens verteld me zelden iets nieuws. Wat wel steeds gebeurt is dat hetgeen ik weet ook daadwerkelijk handjes en voetjes krijgt, waardoor het concreet wordt en van kennis stijgt naar inzicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:33

De werkvloer krijgt te vaak te maken met mensen die de handjes en voetjes helemaal niet willen horen. Als lesgeefmens moet je kunnen aanvoelen wie er wel oren naar heeft, en wie geen zin heeft in die informatie of niet klaar is voor dat inzicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:51

Cassidy schreef:
De werkvloer krijgt te vaak te maken met mensen die de handjes en voetjes helemaal niet willen horen. Als lesgeefmens moet je kunnen aanvoelen wie er wel oren naar heeft, en wie geen zin heeft in die informatie of niet klaar is voor dat inzicht.

En daarom laat je het ook maar weg bij je instructeurs? Niet om het een of ander, maar wat ik zoal tegenkom wat zich "instructeur" noemt, is niet in staat om die handjes en voetjes onder woorden te brengen laat staan over te dragen. Maakt niet uit waar je kijkt, dressuur, springen, "NH" of western. De goeie zijn een genot om naar te kijken en te luisteren, de rest is alleen maar goed voor kromme tenen en soms lachsalvo's.
Naar mijn mening mag hier best kritischer tegenover gestaan worden. Het punt is dat we teveel richten op het doel en de weg erheen het liefst zouden overslaan, terwijl de weg eigenlijk het doel zou moeten zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:01

Om even terug te komen op de situatie: de goede instructeur, Een mens heeft maar een bepaald percentage aan energie die hij weg kan geven, daar moet je zuinig mee zijn, dus ga je die alleen geven aan lesklanten die duidelijk interesse tonen of er klaar voor zijn.

Wat betreft het niveau van de instructie: daar zijn al meer discussies over. Afgezien van het feit dat ze niet meer dat leren wat er in het verleden bij werd gebracht, worden ook door de klant te vaak quick fixes verwacht, en wil de instructie niet alleen een boterham hebben maar ook wat beleg er op, gaat hij met de klant mee. Principes zijn leuk om je te begeleiden in het leven maar ze moeten het niet in de weg gaan zitten.

En van lucht kan niemand leven.