swinters snacht op stal, compenseren julie met iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

swinters snacht op stal, compenseren julie met iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:28

mijn pony moet swinters snacht op stal. Nu ben ik eigenlijk voor 24uur per dag buiten, ook swinters, maar dat gaat jammer genoeg niet waar ik nu sta en een ander plekje zit er nu niet in.

Nu vroeg ik me af of andere die hun paardje ook alleen in de winter snachts op stal hebben de beweging compenseren door meer te rijden of iets anders in de winter? of rijden julie door het slechte weer ook minder? of houden julie gewoon het normale ritme aan?

Het 'ergste' is natuurlijk dat hij van donker tot smorgens een uur of 8/9 op stal staat, maar ik kan natuurlijk moeilijk snachts gaan rijden.

Lenneke_

Re: swinters snacht op stal, compenseren julie met iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:13

Ik heb dit ook een jaartje gehad (wel langer, maar toen vond ik dat nooit een probleem)
Ik zorgde voor genoeg afleiding in de stal in de vorm van een brokjestonnetje en alle paarden kregen lekker veel hooi.

Het jaar daarop ben ik wel op zoek gegaan naar iets anders en heb ik Anouar uiteindelijk bij een boer neer kunnen zetten.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:18

ik heb een eigen stukje met me 2 paardjes.
overdag staat hij op land en savonds binnen tenzij heel mooi weer is bijft hij snachts ook buiten.
en in de winter staat hij overdag in de bak(mits niet te slecht weer is ) en snachts binnen.
hij krijgt lekker veel hooi waar weinig inzit zodat hij niet te dik word want ik ga niet met storm en hoostbuien rijden aangezien in geen binnenbak heb.
en dat gaat prima zo.
hij beweegt vanzelf en als het in de winter een beetje behaagelijk is ga ik wel rijden of longeer hem ff het is niet zo dat ik de hele winter niet rijd hoor.

maar ik heb ook een makkelijk paard (haflinger) die hoeft niet elke dag intensief beweging te hebben, kijk als je nou een arabier ofzo hebt dat zeg ik ja daar moet je wel wat meer mee doen ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:07

Ik zou je paard dan onbeperkt hooi geven voor de nacht, zo gaat hij zich niet snel vervelen. Om de verveling tegen te gaan zou ik onbeperkt hooi gaan voeren voor de nacht, en dan kan hij zich meteen goed warm houden. Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:37

een andere stalling zoeken..

en ondertussen meer wandelen met je paard en wat Inge zegt onbeperkt hooi geven voor de nacht

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:40

99% van de paarden in Nederland staan s'nachts op stal in de winter, en weet je: daar krijgen ze helemaal niets van.
Nog een plakje hooi voor de nacht en ze overleven het best wel. Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:42

shan schreef:
99% van de paarden in Nederland staan s'nachts op stal in de winter, en weet je: daar krijgen ze helemaal niets van.
Nog een plakje hooi voor de nacht en ze overleven het best wel. Haha!

Sommige paarden krijgen daar wel wat van, spreek uit ervaring.
Wat is dat ook voor uitspraak? 'Een plakje hooi en dan overleven ze het wel' Verward Ze overleven het ook zonder dat plakje hooi maar daar worden ze niet gezonder van.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:44

99% krijgt er niets van. En voor die overgebleven 1 % moet je een andere stal zoeken.
O nee, geen stal. Knipoog

O, en Smilies lezen Inge. Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:49

Met of zonder die smilie Haha! erbij, je bedoelt toch hetzelfde. Verward
En denk dat er echt wel meer dan 1% van de paarden is die er wat van krijgen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:51

Inge_ schreef:
Met of zonder die smilie Haha! erbij, je bedoelt toch hetzelfde. Verward
En denk dat er echt wel meer dan 1% van de paarden is die er wat van krijgen.

En wat krijgen ze er dan precies van Inge? Behalve de paarden met stalondeugden?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:59

shan schreef:
En wat krijgen ze er dan precies van Inge? Behalve de paarden met stalondeugden?

Stalpaarden staan onnatuurlijk lang stil en het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van onze gedomesticeerde paarden aandoeningen krijgen die een gevolg zijn van te weinig beweging. Hieronder vallen hoef- en beenproblemen, koliek, slechte doorbloeding, etc. Het paard is van nature gewoon niet bedoeld om lang stil te staan.

Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Stalondeugden hebben niets met ondeugendheid te maken maar zijn een signaal van een dier in geestelijke nood.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:11

We hebben het over een paard dat alleen 's nachts op stal staan Arno.
Je hoeft mij niet de uitleg te geven over stalondeugden. Ik weet wel dat die paarden niet ondeugend zijn. Haha!
Paarden met een stalondeugd vallen bij mij dus in de categorie die maar beter 24/7 buiten kunnen staan. en dan bedoel ik met name de wevers. De luchtzuigers is een ander verhaal. Die kan je beter maar eens op een maagzweer laten checken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:13

'alleen 's nachts op stal'

is toch nog altijd al snel zo'n 8 á 10 uur opsluiting... da's meer dan 1/3 van het etmaal! Je denkt er veel te licht over.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:29

Die van mij is anders heel blij dat ze s'avonds om negen uur eindelijk weer naar binnen mag en dan heeft ze al anderhalf uur lopen zeuren. (en das niet omdat ze eten krijgt, want dat krijgt ze buiten op de wei.)

En misschien denk jij er wel veel te moeilijk over Arno.
de meeste paarden ervaren het denk ik niet als opsluiting, maar als een veilige en vertrouwde omgeving, waarin ze niet constant hoeven opletten.
Ik zie mijn paard overdags in het land nooit liggen (behalve toen ze hoogdrachtig was) 's nachts in haar box doet ze dit wel.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:41

Sommige mensen denken dat hun paard op stal staat omdat hij gewillig meeloopt of zelfs al klaar staat om "naar binnen te mogen". Wat ze vergeten is dat paarden gewoontedieren zijn. Bedenk ook maar eens waarom er een grendel zit op de deur van de stal. Als je de deur open laat is de kans groot dat het paard na het eten al heel snel weer buiten staat. Hij kwam dus eigenlijk niet voor de stal.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:14

Mijn hengst stond van veulen af aan tot hij volwassen was regelmatig in een weiland met loopstal samen met zijn vriendje, s'avonds na het eten gingen ze naar bed, lagen ze languit met z'n 2en in het stro en s'ochtends met voeren stonden ze weer op...
Was geheel eigen keus, daar hoefde geen grendel op!
(en als ik de wei niet achter me dicht doe lopen ze ook de wei uit... Tong uitsteken is voor mij niet duidelijk dat ze dan niet in de wei willen? Verward )

Volgens mij bewegen de meeste paarden snachts niet zo veel, ik zou me daar niet te druk om maken, of hij moet echt wat mankeren, ik heb eens gezien een dier wat last van het hart had en die moest echt niet op stal, maar om eerlijk te zijn denk ik dat je met zo'n dier sowieso niet heel veel kan..
Bij een gezond paard heeft het ook voordelen, bij slecht weer kan hij even goed opdrogen en hij kan droog liggen en met bijvoeren minder kans dat ze zand mee naar binnen krijgen of dat er één meer krijgt als een ander.

Ik denk dat het idd "erger" is dat sommige mensen in de winter ineens weinig met zo'n dier doen, zoals hier al werd gezegd zijn paarden gewoonte dieren en houden ze graag een vast ritme aan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:17

Gut Arno, wat ben je weer braaf aan het citeren. Gaaaap
Nou heb ik "toevallig" jaren op stallen gestaan met mijn paard, waar de paarden 's nachts op stal staan. En ja, heel af en toe was er eens een paard met koliek en daarvan was zandkoliek de meest voorkomende versie. Da's dus niet van binnenstaan, maar juist van buitenstaan Clown
Ook al die andere zaken die je noemt kwamen niet of nauwelijks voor en dat terwijl er zelfs paarden op ijzers stonden, kan haast niet slechter, hè? Paarden staan gewoon lekker een beetje te suffen op stal en overdag kunnen ze dan lekker besteden aan eten en sociale contacten.
Overdrijf eens wat minder in je reacties en baseer je eens wat meer op eigen waarnemingen (pas op, wel oogkleppen afdoen) en niet op wat iemand op een zekere site allemaal opschrijft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:23

SparklingApp schreef:
Volgens mij bewegen de meeste paarden snachts niet zo veel,

Nog nooit een paard in de wei 's nachts mee gemaakt?

Die van mij zijn 's nacht reuze actief, helemaal als het overdag warm is.

Heb nu twee keermet m'n tentje naast Anouar geslapen (op wedstrijd) en die spookt heel wat uit 's nachts. Hij wandeld veel en eet veel en rolt een beetje (af en toe werd ik wakker en was ik een beetje bang of hij er nog wel was, even luisteren en jahoor, hij was er nog)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:29

Ho ho, het zou natuurlijk kunnen dat iemand het eens is met wat er op die website geschreven staat! Het is niet zomaar uit de duim gezogen.

Ik denk er zelf ook zo over, juist daardoor ben ik mijn paarden beter gaan observeren en verrek, ze hadden nog gelijk ook! Cool

Ik vind het ook geen ramp als mensen hun paarden 's nachts binnen zetten, maar inderdaad, zorg ervoor dat ze wat te doen hebben. Een paard gaat er heus niet dood aan, maar ik weet dat als een paard zelf zou mogen kiezen, ze liever buiten staan. (het gros, de uizonderingen daar gelaten)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:13

@ waratje, gemak dient de mens nietwaar Clown

toen wij overnachtten bij onze paarden in de wei, scharrelden ze ook de hele nacht door, gewoon net zoals overdag

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:22

GamblersCup schreef:
Ho ho, het zou natuurlijk kunnen dat iemand het eens is met wat er op die website geschreven staat! Het is niet zomaar uit de duim gezogen.

Ik denk er zelf ook zo over, juist daardoor ben ik mijn paarden beter gaan observeren en verrek, ze hadden nog gelijk ook! Cool

Ik vind het ook geen ramp als mensen hun paarden 's nachts binnen zetten, maar inderdaad, zorg ervoor dat ze wat te doen hebben. Een paard gaat er heus niet dood aan, maar ik weet dat als een paard zelf zou mogen kiezen, ze liever buiten staan. (het gros, de uizonderingen daar gelaten)

Waar dan wel uit?
Dat er zinvolle dingen worden gezegt op bepaalde sites impliceerd niet dat je dat gelijk op ALLE paarden kunt projecteren. Even geschat dat er 400.000 paarden in NL zijn (denkt de NHS), dan zou betekenen dat als 1% van de paarden afwijkt van een bepaalde stelling, je dus gelijk 4000 paarden tekort doet. Dat is lef hebben..........
Ik heb er twee. De ene loopt inderdaad de stal uit zodra ie de kans krijgt; de andere daarintegen maakt zich niet druk en scharrelt wat in z'n stal rond en maakt totaal geen aanstalten om weg te lopen.
Gewoonte? Misschien. Beide paarden hebben hetzelfde regime van zomer 24/7 buiten (binnen eten) en 's winters 's nachts op stal. De ene doe ik daar waarschijnlijk minder een plezier mee, de andere vindt het uitstekend.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:28

En vandaar dus mijn laatste zin tussen haakjes. Slapen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:09

GamblersCup schreef:
En vandaar dus mijn laatste zin tussen haakjes. Slapen

En dat geeft je dus NOOIT het recht om stellingen zonder meer als waar neer te zetten, zonder inzicht te hebben in de omstandigheden van die ander.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:13

Ik hoef geen inzicht te hebben in "die ander", ik heb het over paarden. De dieren. Die van nature nooit vrijwillig in kleine hokjes zouden willen gaan staan. Dus ook niet bij een hek gaan staan "omdat ze zo graag in stal willen".

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:04

Citaat:
Dus ook niet bij een hek gaan staan "omdat ze zo graag in stal willen".

Nou die van mij dus echt wel. En in de winter wordt ze helemaal echt kwaad als ik haar niet binnen zet. Dan gaat ze dreigen met over het draad springen. Haha!
Terwijl er buiten onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd.
En ik weet uit ervaring dat mijn paard echt niet de enige is.