freestyle vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trickywonder

freestyle vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:17

ik weet niet of het hier moet of bij vrijheidsdressuur ofzo..
Maar ik ga er vanuit dat er meer westernruiters zijn die freestyle doen.

Ik heb een erg dominante merrie waarmee ik lessen freestyle heb gevolgd. (op de manier van Monty Roberts)
De eerste paar keer ging ze letterlijk door het lint.
We hadden een gedeelte van de bak afgezet met lint omdat ze niet op afstand te besturen was en je anders zelf de benen uit je lijf liep.. Maar daar sprong ze dus overheen om onder dat malle freestyle gedoe uit te komen. Of ze ging gewoon in een hoek staan of proberen onder de bakrand door wat te grazen. Affijn je werd totaal genegeerd en er was geen samenwerking.

Door zeer consequent en geduldig te blijven lukte het uiteindelijk het van haar te winnen en deed ze wat ze moest doen.
(soms pas na een uur ellende) (zie ook ouder fototopic viewtopic.php?f=130&t=703310&p=21365701&hilit=freestyle+tricky#p21365701)

Tegenwoordig doet ze het eigenlijk wel heel erg goed.
Ik kan de hele bak gebruiken! Ze stapt, draaft, stopt, verandert van richting enz als ik dit met de leadrope aangeef.
Ook volgt ze mij netjes als ze aan de lange leadrope is aangelijnd. Elke stap die ik zet, zet zij ook, sta ik stil staat zij ook meteen stil, draai ik draait zij mee enz.
MAAARRRR nu komt het probleem, 1 ding weigert ze nog perminent...
ze komt niet aan het einde van de sessie naar mij toe...
Ik draai mij om, speel wat met mijn leadrope, wacht geduldig af.
Tricky draait zich in mijn richting en staart mij aan, oortjes naar voren, ze wacht.
Ik heb geleerd dat als ze niet komt je weer opnieuw moet beginnen.
en dus zet ik haar na een tijdje weer aan het werk.
Nog meer draven, van hand veranderen, overgangetjes enz.
Dit doet ze prima!
Vervolgens weer wachten tot ze naar me toe komt, ik draai mij om sta met mn rug naar haar, wacht af...
Tricky draait zich weer in mijn richting en lijkt vol verwachting mee te wachten op wat komen gaat..

Ik ben wel eens een beetje rond gaan wandelen door de bak, rug naar haar gekeerd. Hoopte zo haar interesse te wekken. Maar ze volgt nog niet.
Ook ben ik na een uur freestylen (wat ik dus veel korter van plan was) wel eens de bak uitgegaan. in de hoop dat ze achter me aan zou komen of me later op zou wachten bij het hek. niet dus. ze blijft net zo staan als ze stond, oortjes naar voren en wacht....

Als je wel naar haar toekomt dan laat ze het halster omdoen en volgt je aan de leadrope perfect.

Ik begreep dat het heel belangrijk is dat je paard aan het eind naar je toekomt, de join up.
Wat moet ik nu?
Is dit dominant? of onbegrip?
hoe krijg ik de join up goed voor elkaar?

Wranglerbutt

Re: freestyle vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:06

Hier vind je de VD/ freestyle-experts op Bokt Tong uitsteken

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:44

ok, zou een mod dan mijn topic kunnen verplaatsen? please? Schijnheilig (probeert dit heeeel lief te vragen haha)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:50

In plaats van je rug naar haar toe te keren, ga je met je gezicht naar haar toe staan en vraag haar dan vriendelijk om te komen met je ogen...het oogcontact is er om haar gerust te stellen en om duidelijk te maken dat ze mag komen. Maak je zelf ook klein, buk een beetje en geef desnoods met je armen aan dat ze mag komen.
Wie weet dat het zo wel lukt!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:51

ok ik zal het proberen!
Vanmiddag heb iok uiteindelijk haar ook bij me proberen te roepen als een hondje haha kom! kom dan! hielp ook niet... misschien was ik ondertussen ook al wat gefrustreerd ana het raken... haha alleen oogcontact vriendelijk kijken bukken kan ik nog eens proberen.
in de wei komt ze nu trouwens wel vrolijk op me af...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:03

WN AM->NA NH

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:31

Met oogcontact maken moet je haar niet in de ogen gaan staren he. Het helpt soms wel is als je door je hurken gaat. Ga op een relaxte manier staan, met één been 'op rust' en vriendelijk open kijkend.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 08:39

ik zal het proberen Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:39

Probeer niet perse te willen en te verwachten dat ze meeloopt Knipoog
Als ze je volgen is het mooi meegenomen, maar als ze dit niet doen is het geen ramp.

Na het freestylen naar je paard toelopen, verder doen alsof je niks van hem wil, leg je hand op zn rug aai een keer over de hals, en draai je om en loop weg.

Als je het té graag wilt, dan lukt het vaak niet. Let daar maar eens op.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 12:40

dat even aaien is ook wel een goeie denk ik. Lachen
Ach verder ben ik ook suepr tevreden hoor. en aan de leadropen doet ze het volgen super. maar goed vroeg me het wel af.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:48

En probeer geen oogcontact te maken, maar kijk gewoon met zachte ogen naar de grond Lachen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 12:49

ja dat had ik dus ook geleerd, daarom ook met de rug naar het paard toestaan... ogen dwingen..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:55

Kijkt ze trouwens wel naar je? Of kijkt ze meer om zich heen naar de omgeving en op zoek naar grassprietjes?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:02

Op het moment dat ze niet op je afkomt, kun je naar haar toelopen, haar even tussen de ogen aaien, en vervolgens weer weglopen. Ik denk zomaar dat ze dan achter je aanloopt.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 04:57

@ Inge ze kijkt heel gericht naar mij. lijtk mij vrolijk op te wachten.
Maar het komt idd ook wel eens voor dat ze maar wat gaat grazen na een poosje.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 04:58

@ Cassidy ik denk dat aaien idd reactie kan geven tot mij achterna lopen. maar wist niet dat je dat mocht doen ik doe dat als ze gekomen is.. maar ja dat doet ze dus niet..

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:15

maar loopt ze je nu.,na het aaien wel achterna?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:18

Dat wat Cassidy zegt, werkt vaak wel als je paard in eerste instantie blijft staan. Dan weten ze soms gewoon niet wat ze moeten doen en als jij dan naar ze toeloopt komen ze (vaak) toch op je aflopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:44

trickywonder schreef:
@ Cassidy ik denk dat aaien idd reactie kan geven tot mij achterna lopen. maar wist niet dat je dat mocht doen ik doe dat als ze gekomen is.. maar ja dat doet ze dus niet..

Je kunt in eerste reactie even op haar aflopen, halverwege omdraaien en weer weglopen (is ook verhoging van druk). Als dat niet werkt, op haar aflopen en aaien, daarna weglopen. Mijn oudere merrie blijft ook staan, maar als ik dan op haar afloop, zonder haar te raken, en dan vlak voor haar een hoek maak van 90 graden in de richting waar ze staat, loopt ze met me mee. Mijn jongere merrie komt op me aflopen.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 18:18

tjonge jonge jonge... wat een merrie heb ik...
Net weer met freestyle bezig geweest. (doe het niet zo vaak omdat het toch wel indruk maakt)
Vandaag hoopte ik mijn freestyle goed af te kunnen sluiten met een join up en jullie tips in mijn achterhoofd om te gebruiken.
Maar Tricks leek niet in de mood en wilde niet meewerken!
Ze galopeerde keihard door de bak staart erop. We waren nog niet eens begonnen...
Als ik haar wilde laten stappen ging het al keihard in draf.
Steeds terug genomen, halt laten houden en weer stappen. Toen dat lukte ook maar flink laten draven. Maar ineens wilde ze dat niet meer. Als ik haar linksom wilde laten gaan stopte ze bij de eerste de beste hoek en draait zich om naar rechts. Constant in discussie gaan. Ik kreeg het dus flink warm en besloot mijn jas uit te trekken. Komt ze ineens uit zichzelf naar mij toe! legt haar hoofd tegen mij aan. loopt mee. niet meer bij me weg te slaan.... nou jaaaa zeg... maar dan draait ze zich even zo snel weer van mij af en gaat ergens staan grazen onder de bakrand door. Weer aan het werk gezet. het ging hierna wel ietsje beter, iets minder discussie, maar nog steeds flink hard werken..
Toen ik er dan echt mee wilde stoppen keek ze me weer als altijd aan en kwam niet. dit keer rustig oogcontact gemaakt, daarna mijn blik afgewend naar de grond. Toen dit niet hielp rustig op haar af gelopen zonder haar echt aan te kijken, een paar meter voor haar ineens een andere kant op. Dat hielp! ze volgde! hoofd laag achter mij aan! ze volgde me als een pup!
Daarna toch maar flink geknuffeld. Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:48

Klinkt iig al heel goed dat ze bij het afsluiten met je mee liep.

Over het feit dat ze de hoeken in duikt als het haar niet zint en een andere kant op gaat: ik zou de volgende keer de hoeken afzetten zodat ze daar niet in kan duiken en een andere kant op kan gaan dan jij aangeeft. Gewoon bouwlint is daar vaak al voldoende voor.

Voor de rest zou ik me verder geen zorgen maken over de gang/het tempo dat ze op dat moment kiest, maar niet accepteren dat ze zelf de richting kiest waar ze op gaat.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:00

trickywonder schreef:
ik weet niet of het hier moet of bij vrijheidsdressuur ofzo..
Maar ik ga er vanuit dat er meer westernruiters zijn die freestyle doen.

Ik heb een erg dominante merrie waarmee ik lessen freestyle heb gevolgd. (op de manier van Monty Roberts)
De eerste paar keer ging ze letterlijk door het lint.
We hadden een gedeelte van de bak afgezet met lint omdat ze niet op afstand te besturen was en je anders zelf de benen uit je lijf liep.. Maar daar sprong ze dus overheen om onder dat malle freestyle gedoe uit te komen. Of ze ging gewoon in een hoek staan of proberen onder de bakrand door wat te grazen. Affijn je werd totaal genegeerd en er was geen samenwerking.

Door zeer consequent en geduldig te blijven lukte het uiteindelijk het van haar te winnen en deed ze wat ze moest doen.
(soms pas na een uur ellende) (zie ook ouder fototopic viewtopic.php?f=130&t=703310&p=21365701&hilit=freestyle+tricky#p21365701)

Tegenwoordig doet ze het eigenlijk wel heel erg goed.
Ik kan de hele bak gebruiken! Ze stapt, draaft, stopt, verandert van richting enz als ik dit met de leadrope aangeef.
Ook volgt ze mij netjes als ze aan de lange leadrope is aangelijnd. Elke stap die ik zet, zet zij ook, sta ik stil staat zij ook meteen stil, draai ik draait zij mee enz.
MAAARRRR nu komt het probleem, 1 ding weigert ze nog perminent...
ze komt niet aan het einde van de sessie naar mij toe...
Ik draai mij om, speel wat met mijn leadrope, wacht geduldig af.
Tricky draait zich in mijn richting en staart mij aan, oortjes naar voren, ze wacht.
Ik heb geleerd dat als ze niet komt je weer opnieuw moet beginnen.
en dus zet ik haar na een tijdje weer aan het werk.
Nog meer draven, van hand veranderen, overgangetjes enz.
Dit doet ze prima!
Vervolgens weer wachten tot ze naar me toe komt, ik draai mij om sta met mn rug naar haar, wacht af...
Tricky draait zich weer in mijn richting en lijkt vol verwachting mee te wachten op wat komen gaat..

Ik ben wel eens een beetje rond gaan wandelen door de bak, rug naar haar gekeerd. Hoopte zo haar interesse te wekken. Maar ze volgt nog niet.
Ook ben ik na een uur freestylen (wat ik dus veel korter van plan was) wel eens de bak uitgegaan. in de hoop dat ze achter me aan zou komen of me later op zou wachten bij het hek. niet dus. ze blijft net zo staan als ze stond, oortjes naar voren en wacht....

Paardje doet eigenlijk wat je vraagt trickywonder: jij staat stil, zij ook.
Voor haar is er duidelijk maar een regel dat zegt dat ze mee mag komen: het leidtouw
Zonder dat je het beseft heb je dat wellicht telkens bevestigd door te wachten tot ze komt, en dan uiteindelijk toch naar haar toe te gaan om haar aan het leidtouw mee te nemen. Zo bevestig je net "nu mag je mee"
Je zal je paardje iets moeten leren Lachen Dat als je bv in je handen klapt ze mag komen.
Kan je bv doen door het leidtouw aan haar te binden, op bv 6 meter te staan en dan in je handen klappen. Komt ze naar je toe? beloon met een wortelstukje. doe het opnieuw en opnieuw en laat van de 10keer, een keer het touw achterwege. Lukt dat? Dan laat je het veel sneller achterwegen tot je uiteindelijk geen touw meer nodig hebt maar je handen om mee te klappen Lachen

paarden zijn heel gevoelig voor lichaamstaal. Zeker en vast zit er iets in je lichaamstaal dat je paard zegt "blijft staan".

Door met je handeneµ te klappen leert je paard, dat oko al geef je met je lichaam het verkeerde signaal, het toch mag komen en zal het vol vertrouwen naar je toe stappen.

Veel succes!

Als je wel naar haar toekomt dan laat ze het halster omdoen en volgt je aan de leadrope perfect.

Ik begreep dat het heel belangrijk is dat je paard aan het eind naar je toekomt, de join up.
Wat moet ik nu?
Is dit dominant? of onbegrip?
hoe krijg ik de join up goed voor elkaar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:04

Denk je niet dat de TS er meer aan heeft dat iemand haar wijst op de fout in de lichaamstaal, ipv truukjes te bedenken om het paard toch te leren om naar je toe te komen?

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:12

Cassidy schreef:
Denk je niet dat de TS er meer aan heeft dat iemand haar wijst op de fout in de lichaamstaal, ipv truukjes te bedenken om het paard toch te leren om naar je toe te komen?

ja inderdaad vind ik ook
geen truukjes !
maar lichaamstaal verbeteren..; zie jij vanop dit forum wat ze fout doet? Knipoog
Voor ons misschien ook moeilijk waarneembaar he, zo subtiel...

Dus daarom iets aan de lichaamstaal toevoegen

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:12

ik doe ook met mijn jonge pony aan freestyle volgens Emiel Voest.
Maar van mijn instructrice moet ik dus als afsluiting mijn handen heel langzaam naar elkaar toe brengen met het touw nog in je handen en heel langzaam een paar pasjes achterwaarts lopen (zo'n 3 a 4 pasjes).Robin (mijn pony) zag dit als uitnodiging en zodra hij komt strijk ik hem over zijn gehele lichaam af. zo gezegt de negatieve energie wegstrijken. Maar met het uitnodigen mag hij niet zoals jij vertelde zijn neus gelijk op jouw schouders leggen. je paard respecteert jouw eigen ruimte dan niet en dendert daar gewoon doorheen. zorg dus dat hij ongeveer een meter voor je stopt d.m.v rechtop gaan staan en je buik naar voren en daarbij een stopsignaal geven met je handen. dan kan je naar haar toelopen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt al staat het wel een beetje door elkaar Bloos