Kunnen mensen en paarden een band aangaan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Kunnen mensen en paarden een band aangaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:53

Inleiding
Ongeveer in de jaren 80 kreeg een paard meer eigenschappen toebedeeld dan alleen een dier wat alleen instinctief en driftmatig functioneerde. Het paard was niet alleen een onwillig dier, maar er werd op een andere manier gekeken naar paarden. Langzaam ontwikkelde dit zich, en we zitten er middenin, een tendens dat paarden ook gevoelens hebben. Gevoelens die meer met zich meebrengen dan alleen eten, slapen, vluchten, bijten, iets niet willen etc.

Nu is het normaal dat we spreken over 'menselijke'gevoelens als jaloezie, moederliefde, onzekerheid, moed, verdriet, eenzaamheid, pijn, lustgevoelens, plezier, buien, ontwikkeling van karakter en persoolijkheid, wisselwerking tussen mens en dier. Je kan een heel lijstje maken van gevoelens die een paard zou kunnen hebben. Nog steeds zijn er methodes waarbij het utgangspunt is dat ieder paard 'baas' wil zijn en waar misschien niet ieder paard in past.

Vraag
Hoe is dat voor jou, zijn paarden dieren die een band kunnen aangaan ?

Famke_93

Re: Kunnen mensen en paarden een band aangaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:58

Paarden zijn de spiegelbeeld!
Tuurlijk kunnen ze een band aangaan!
Paarden kijken dwars door de mens heen, paarden luisteren wel naar mensen alleen de mensen niet naar de paarden!
Paarden willen juist niet de baas zijn, ze willen alleen maar graag bij mensen zijn en ze de weg wijzen hoe het wel moet en ze dingen leren!
Lees het boek maar: "Paarden spreken", dan wordt er een hoop duidelijk!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:55

Als ik als een veulen omringd wordt door 5 merries (op het moment dat ik op het randje zit van een burn out) tijdens het binnenhalen en iemand in het gangpad staat met wie ik op dat moment een gigantisch conflict heb (aanschouwd door mijn vader die niet wist wat ie zag) dan denk ik zeker dat je een band kunt hebben met je paarden. Ik moet er wel bij zeggen deze merries ken ik dan ook al 15 jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:20

Dat paarden meer hadden dan hun instinctieve driften is niet iets wat in de jaren '80 is ontdekt; hooguit kwam er toen een nieuwe lichting mensen-met-paarden die er zo tegenaan keken. De paardenmensen die al eeuwen met paarden omgingen, wisten dat allang en wisten ook hoe ze daar gebruik (en soms misbruik) van moesten maken.
Het probleem is dat aan die gevoelens een menselijke waarde wordt gegeven en waar dan vervolgens "handig" op wordt ingespeeld door de mens een schuldgevoel proberen aan te praten. Vervolgens is er dan de "methode" om dat weer op te lossen. Wat de uitgangspunten van die methodes zijn, is niet belangrijk; zodra iemand een "methode" aanhangt haak ik af.
Ik wens te kijken naar een individu en dan te kijken hoe met dit individuele paard om te gaan. Daar ligt voor mij het enig correcte uitgangspunt. Mijn enige andere vaststaand punt is respect. Een paard wat over mij heen walst heeft een "uitdaging".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:50

Dit is een onderwerp dat haast niet te betreden is omdat het op een tapijt van antropomorfismes staat.

Het is zelfs voor wetenschappers lastig te objectiveren.

Een zeer interessant perspectief is het 'concept of self' en een ander is het besef van tijd.

hc

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:02

Paardentango schreef:
Hoe is dat voor jou, zijn paarden dieren die een band kunnen aangaan ?

Paard=kuddedier en een kudde hangt van banden aan elkaar. Of een paard met een mens een band aan kan gaan en die mens dus als soort paard kan zien hangt van de paardentaalvaardigheid van de betreffende mens af.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:06

Ik vind dat wetenschappers altijd een heel koude en zakelijke kijk op de wereld hebben, maar goed, ben dan ook geen wetenschapper Haha!
Ik ben van mening dat je met ieder levend wezen een band kan aangaan. Je zorgt voor een dier, geeft hem eten/drinken, lichamelijke verzorging, dat schept een band. Soms gebaseerd op afhankelijkheid, soms op liefde. Zelf houd ik me bezig met Reiki ed dus heb ik de ervaring dat je met dieren heel diepe contacten kunt hebben. Heb op school ook de koude wetenschappelijke visie op dieren en dierenhouderij geleerd maar ben er inmiddels wel achter dat het in de wereld om heel wat meer draait dan dat wat we met het blote oog kunnen waarnemen.
Dus mijn antwoord op bevenstaande vraag is ja (en daar heb ik geen wetenschappelijke onderzoeken voor nodig Knipoog)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:08

ik ben van mening dat alleen 'hier' pas in de jaren 80 die ontwikkelingen zijn ontstaan, dus dat een paard meer werd dan zo'n dier.
Ik denk dat als je kijkt naar de vroegere arabieren, indianen etc. , dat die mensen altijd al een band hebben gehad met hun paarden.
Ik weet dan ook zeker dat dat kan.
Ik snap ook niet dat er mensen zijn die denken dat je wel een band kunt aangaan met een hond maar niet met een paard

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:13

ik vind absoluut dat dieren een band met mensen kunnen hebben, en paarden al helemaal. Wat Zaina ook zegt, indianen en paarden, en noem allemaal maar op, allemaal zagen ze paarden als een soort heilige dieren met wie ze een bijzondere band hadden. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

en zelf merk ik elke dag weer hoe een diepe band ik met mijn paarden heb. erg bijzonder, ik ben er erg dankbaar voor, en dankzij die band ben ik geworden zoals ik ben. de paarden hebben mij echt heel veel geleerd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:21

Paardentango schreef:
Ongeveer in de jaren 80 kreeg een paard meer eigenschappen toebedeeld dan alleen een dier wat alleen instinctief en driftmatig functioneerde.

Hoe oud ben jij precies, dat je deze uitspraak doet?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:28

Persoonlijk denk ik dat een paard instinctief een band met een mens aan kan gaan. Als je je als mens profileert als kuddeleider, dan zal het paard zeker op een bepaalde manier met je omgaan.

Ik merk dat bijvoorbeeld met mijn ruin heel sterk. Er is een band. Hij wordt rustiger als ik er ben en blijft altijd netjes met zijn bij mijn schouder lopen. Als mijn man de hele dag thuis is en hem zijn eten geeft, is er niets aan de hand. Zodra ik thuis kom, gaat hij staan piepen voor een kroel of een borstel over hem heen.
Bij het op de grond slaan met de zweep, vertrouwt hij me voor 100% en blijft met zijn borst tegen mijn hand aan staan.

Maar de band die hij heeft met zijn kleine merrie-vriendinnetje... nee die band zullen wij nooit evenaren.

Mijn mening is dus dat een paard een band aan kan gaan met een mens, maar dat die band nooit zo sterk zal zijn als de band met andere paarden

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:51

IlsjePilsje schreef:
Mijn mening is dus dat een paard een band aan kan gaan met een mens, maar dat die band nooit zo sterk zal zijn als de band met andere paarden

dat ben ik absoluut met je eens!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:51

Wetenschap en gevoel staan niet altijd hand in hand met elkaar, vaak eerder lijnrecht tegenover elkaar. Knipoog

Net als psychologie geen wetenschap genoemd mag worden omdat men het over het brein heeft, en dat is tot op heden niet te meten. Er is geen apparatuur voor hoe iemand zich voelt, we kunnen het wel een beetje zien. Lachen, huilen, druk doen of rustig zijn. Wat dus wel is te meten is het gedrag wat een levend dier laat zien.

Een band is een gevoel wat iemand heeft, die is niet wetenschappelijk te verklaren. Net als liefde en vriendschap dat niet zijn. Vaak ga je pas als je iets voelt er over nadenken waarom je dat eigenlijk zo voelt, bijvoorbeeld verliefd zijn. Waarom hou je van dit paard zoveel, en van een ander minder. Aardig en niet aardig vinden.

Nu vinden we het (toch?) redelijk normaal dat een paard ook gevoelens heeft en die uit, het is aan ons om ze juist in te schatten en er mee om te gaan.
Paarden die iemand troosten zijn volgens mij ook zeker daarmee bezig, of in elk geval met 'ander gedrag' van de ander, en waarom niet. Paarden zijn voelers, dat is een groot deel van hun instinctieve aanleg voelen, opletten. Dat paarden gevoelens hebben weten we wel, maar hoe dat weten we niet. Dat ieder paard anders is weten we ook zeker. Een paard reageert op veel meer impulsen dan wij mensen denken of willen aannemen.
Denk ik... Bloos

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:59

Ik denk dat dat zeker wel kan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:25

Paardentango schreef:
Net als psychologie geen wetenschap genoemd mag worden omdat men het over het brein heeft, en dat is tot op heden niet te meten.

Correctie, psychologie is wel wetenschap, alleen geen exacte. En je beantwoord mijn vraag niet, mag ook gerust via PB Tong uitsteken

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:11

Waratje, de strekking van de vraag is iets anders dan de feiten uitdiepen. Ik begrijp niet helemaal waar je naartoe wil eigenlijk ? Bovendien kunnen kinderen kunnen vaak betere en mooiere dingen zeggen dan volwassenen, ze hebben geen verklaringen nodig maar durven (nog)te voelen. (Net als paarden ?)

Het topic ´Kunnen mensen en paarden een band aangaan´ heb ik gestart omdat ik benieuwd ben hoe we er met zijn allen over denken in 2007.
Voor de meeste bokkers is dit denk ik wel een leuk onderwerp, het is iets wat ons allemaal dagelijks bezig houdt, in elk geval mij Knipoog .

Helaas de correctie van wetenschap is niet juist, gedrag is niet wetenschappelijk vast te leggen, hoogstens aan te nemen. Maar dat is een andere, overigens zeer interessante, discussie Ja .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:51

Mijn vraag is heel simpel bedoeld: hoeveel tijd vòòr de jaren 80 heb jij bewust meegemaakt? Oftewel, hoe WEET jij hoe mensen voor de jaren 80 over paarden dachten?
En dat jij niet snapt waar ik naartoe wilde is niet erg, dat heb ik ook met jouw vraagstellingen waarmee je een nieuw topic start Clown

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:59

Ha, ha, de vraag is zeker simpel, maar alleen echt niet relevant.
Het gaat niet om mijn belevingswereld, het gaat erom wat mensen vinden en denken.
De 'wijsheid' komt echt niet alleen van mij af. Lachen

MaarWaratje, als een onderwerp je aanspreekt moet je reageren, als het je niet aanspreekt of je begrijpt het niet dan bok je gewoon verder goed ?

Maar omdat je zo aandringt wil ik je tevreden stellen, ik 'zit' ongeveer '40' jaar in de paarden, da's pijnlijk want dan weet ik ongeveer mijn leeftijd.

Voor de rest van mijn CV verwijs ik je vriendelijk of naar de website, of naar de community waar je vast wel iets kan vinden over mijn persoontje en ideeen Sigaar

Dus terug naar het onderwerp o.k. Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 19:27

tamary schreef:
Paard=kuddedier en een kudde hangt van banden aan elkaar. Of een paard met een mens een band aan kan gaan en die mens dus als soort paard kan zien hangt van de paardentaalvaardigheid van de betreffende mens af.

Dat is fraai uitgedrukt zeg, alleen hoe weet je of je de paardentaal spreekt, begrijpt of niet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:55

Paardentango schreef:
Ha, ha, de vraag is zeker simpel, maar alleen echt niet relevant.
Het gaat niet om mijn belevingswereld, het gaat erom wat mensen vinden en denken.
De 'wijsheid' komt echt niet alleen van mij af. Lachen

Punt is dat die "wijsheid" niet klopt. Ik heb voldoende tijd bewust doorgebracht voor de 80-er jaren om te weten dat er al langer besef was dat paarden meer zijn dan reflexmachientjes. Misschien heb je wel eens gehoord van Reken? Dat is ruim voor de 80-er jaren opgezet door Ursula Bruns en daar werd heel veel verder gekeken dan dat veel "systemen" van nu doen. Maar misschien heb je dat over het hoofd gezien..... Pling

Paardentango schreef:
Maar omdat je zo aandringt wil ik je tevreden stellen, ik 'zit' ongeveer '40' jaar in de paarden, da's pijnlijk want dan weet ik ongeveer mijn leeftijd.

Waarom is dat pijnlijk? Het leven begint toch pas bij 40? Clown

Paardentango schreef:
Dus terug naar het onderwerp o.k. Knipoog

Vooruit, zal ik je mijn visie op het onderwerp geven? Paarden zijn zuivere opportunisten, ze zullen altijd een band aangaan met individuen waar ze toe veroordeeld zijn en die zich redelijk begrijpelijk gedragen. Afhankelijk van hoe de karakters passen kan die band hechter zijn of minder hecht, maar uiteindelijk is het gewoon in het belang van het paard om die band te hebben. Dit geldt dus zowel voor relaties tussen paarden onderling als tussen paard en mens (en soms hond, kat, kip, etc.).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:30

Vooruit, zal ik je mijn visie op het onderwerp geven? Paarden zijn zuivere opportunisten, ze zullen altijd een band aangaan met individuen waar ze toe veroordeeld zijn en die zich redelijk begrijpelijk gedragen. Afhankelijk van hoe de karakters passen kan die band hechter zijn of minder hecht, maar uiteindelijk is het gewoon in het belang van het paard om die band te hebben. Dit geldt dus zowel voor relaties tussen paarden onderling als tussen paard en mens (en soms hond, kat, kip, etc.).[/quote]

geldt ook voor relaties tussen mensen onderling volgens mij

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:43

Minder, denk ik. Mensen gaan teveel nadenken over relaties, dan krijg je hele andere effecten. Mensen kunnen opportunistisch gedrag hebben, maar zijn zelden tot nooit zuivere opportunisten. Dat is zo leerzaam van paarden, die maken gewoon gebruik van mogelijkheden en denken niet na over wat er misschien wel zou kunnen of niet zou kunnen, als zaken anders zouden zijn.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 22:45

Neem alleen al het verschil tussen de taal, gesproken van de mensen. Wij elkaar maar wijsmaken dat het leven pas bij 40 begint. Sukkels eigenlijk, mensen, want wat heb je al die tijd ervoor gedaan dan? Dromen Zoethoudertjes ? Goedmakertjes, mensen zijn zo complex, dames misschien meer.
Alle levende dieren zijn opportunisten, van plant tot dier (en mens inclusief). De reden van leven is voortplanten en in leven blijven.
Klopt dat levende wezens in interactie met elkaar gaan. Zelfs met abstracte dingen, en levende wezens zoeken altijd het beste voor zichzelf. Wat je opportunist kan noemen of de drang naar overleven.
Maar dat is niet waar ik perse op doel.
Ik durf te stellen dat paarden sterke normen en waarden hebben, waarmee ik refereer aan een redelijk complex sociaal systeem. Dieren met een gevoel voor rechtvaardigheid omdat ze onderlinge regels hebben. Internationaal ook nog eens. Een mossel Knipoog hecht zich aan iets vast, da's genoeg voor de mossel. Paalzitten, suffe bezigheid.
Paarden zijn veel complexer, wat voor opportunistisch doorgaat is dat m.i. niet. Veel is letterlijk behoefte drang, wat die mossel dus niet had. Paarden zijn van nature, hun voorvaderen, reizigers, nomaden. Dis anders, ik denk zeer anders, steeds meer aanpassen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:09

Misschien moet je je eens gaan verdiepen in het leven van de mossel, kon wel eens een stuk interessanter zijn dan je zo op het eerste gezicht denkt. Vork
Voor de rest, laat maar. Mensen die hun eigen leeftijd nog niet eens willen accepteren heb ik niets mee.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:27

Ik denk zeker wel dat paarden met mensen een band aan kunnen gaan. Althans kun je een paardxmens relatie niet met een mensxmens relatie vergelijken. Een paard blijft nog steeds een paard en hoe zeer je hem/haar lief hebt als er iets te eten is besteed die liever daaraan zijn tijd in plaats van geknuffeld te worden. Dan neem ik zulke dingen nou niet persoonlijk Vork
Een paardxmens relatie is gecompliceerd en gevarieert. Mensen en paarden zijn individueel en ieder ander heeft een andere manier van gevoelens uiten. Sommige mensen zwijgen en sommige breken met tranen en tuiten uit, sommige paarden willen het liefst zoveel mogelijk aandacht terwijl de ander al snel geirriteerd is door al dat gedoe. Een hechte band met je paard ontstaat pas als het tot duidelijkheden komt, je kunt je paard verstaan (lees je weet waarom die sommige gewoon doet, karaktertrekjes), wederzijds vertrouwen, wederzijdse acceptatie. Grenzen zijn gelegd en er zullen altijd beproevingen komen waar je doorheen moet mét je paard. Je kent elkaar en je kunt dingen uitleggen, ken je grenzen en die van jou paard zowel lichamelijk als ook geestelijk. Ga samen op pad en ontdek of je een band hebt of kunt creeren.