vraagjes over boomloos wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

vraagjes over boomloos wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:24

hallo

ik heb een 15 jarige merrie die vrij lang is in haar rug en een hoge schoft heeft
ik rijd nu al bitloos met haar maar zou ook graag boomloos willen.
ik heb een aantal vragen over het zadel EN of het wat zou zijn voor mijn paard ivm haar lange rug (en dan vooral mijn oog gericht dat ze geen rugklachten krijgt)

ik heb op http://www.boomloosrijden.nl/ dit zadel gezien http://www.boomloosrijden.nl/cheyenennegroot.htm
verder een hele goede site kan er veel lezen enzo maar toch heb ik wat vragen

-heeft er iemand ervaring met dit zadel?
- is het een aanrader voor een lang paard??
- moeten er echt van die speciale dekjes onder of kunnen van die nep anky's ook ??
-passen er engelse beugelriemen en beugels aan ??
- kan ik dit zadel ook 2de hands kopen of zouden jullie dat afraden?
-is het een aanrader voor een paard met veel schoft???

voor de duidelijkheid een foto van mijn paardje
Afbeelding

haar rug is wel wat rechter gewonden door de training maar ze heeft nogsteeds een hoge schoft!

wie kan me helpen me me info geven ???
alvast bedankt!

Waratje

Re: vraagjes over boomloos wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:29

Mijn mening? Geen boomloos zadel op dit paard. Gewoon een goed passend boomzadel erop houden en lekker rijden. Waarom zou je nou persé een boomloos zadel hierop willen leggen? Vanwege het woordje -loos? Dat is niet per definitie fijner voor het paard, hoor.
Paard heeft een hoge schoft, dat geeft problemen met boomloos. Als je paard niet lekker loopt met boomzadel en je daarom naar een boomloos zou willen, dan ligt je boomzadel niet goed en moet je een goede zadelmaker laten komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:33

Ik denk idd dat een boomloos zadel problemen gaat geven, omdat dit paard nogal een hoge schoft heeft. Maar je zou het even kunnen uitproberen met een testzadel en een hogere pommel erin Lachen
Er moeten écht van die speciale pads onder! Dit is enorm belangrijk. De pad zijn de kussens van het zadel, zonder de pad ligt de ruggegraat niet vrij! Er kunnen in principe wel engelse beugels en riemen aan, heb ik ook. Ik zou alleen wel zorgen dat je de gesp aan de onderkant hebt, anders krijg je zo'n bobbel van de gesp in je been en dat rijdt niet lekker.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:35

Er zijn inmiddels genoeg soorten boomloze zadel op de markt, zou gewoon eens gaan testen en kijken welke het beste past.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:26

Wat verootjoo al zegt, vraag eens een gratis testzadel aan, met de hoge pommel, dan zie je meteen of de schoft te hoog is of niet.
www.buitenzinnig.nl heeft ook een aantal soorten boomloze zadels. Daar kun je ook gratis testzadels van bestellen. De ghost heeft wat meer schoftuitsparing. De startrekk heeft verschillende soorten voorboogjes, volgens mij 5 maten, en kussens voor de ruggengraatvrijheid.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:54

Waratje schreef:
Mijn mening? Geen boomloos zadel op dit paard. Gewoon een goed passend boomzadel erop houden en lekker rijden. Waarom zou je nou persé een boomloos zadel hierop willen leggen? Vanwege het woordje -loos? Dat is niet per definitie fijner voor het paard, hoor.
Paard heeft een hoge schoft, dat geeft problemen met boomloos. Als je paard niet lekker loopt met boomzadel en je daarom naar een boomloos zou willen, dan ligt je boomzadel niet goed en moet je een goede zadelmaker laten komen.

nou het gaat niet om het woordje LOOS omdat ik ook bitloos rijd hoor!
ik heb gewoon een aantal keer op iemand zijn pony boomloos gereden en ervaarde pit als zeer prettig dus vandaar dat ik het bij me eigen paard ook wilde doen Lachen
maar ik probeer wat info te winnen van mensen die er wat meer ervaring mee hebben als ik

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:56

MysticTinker schreef:
Wat verootjoo al zegt, vraag eens een gratis testzadel aan, met de hoge pommel, dan zie je meteen of de schoft te hoog is of niet.
http://www.buitenzinnig.nl heeft ook een aantal soorten boomloze zadels. Daar kun je ook gratis testzadels van bestellen. De ghost heeft wat meer schoftuitsparing. De startrekk heeft verschillende soorten voorboogjes, volgens mij 5 maten, en kussens voor de ruggengraatvrijheid.

die ghost waar jij over spreek heeft die zoon uitsparing net zoals de normaale boom zadels?? dus een terug gesnede kamer?
want dat heeft me paard nu ook en dat gaat best past ook goed Lachen
Ja Ja

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:57

Ik zou het ook niet doen met zo'n schoft. Wordt denk ik lastig om een goed passend zadel te vinden. Je hebt wel modellen met veel schoftvrijheid, maar of het genoeg is zou je uit moeten proberen. Succes met het vinden van een zadel. Wij hebben de Soft Balance gangenpaardenzadel gehad, maar die is zeker niet geschikt voor paarden met veel schoft.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:01

Sim0ne schreef:
Ik zou het ook niet doen met zo'n schoft. Wordt denk ik lastig om een goed passend zadel te vinden. Je hebt wel modellen met veel schoftvrijheid, maar of het genoeg is zou je uit moeten proberen. Succes met het vinden van een zadel. Wij hebben de Soft Balance gangenpaardenzadel gehad, maar die is zeker niet geschikt voor paarden met veel schoft.

dank je voor je reactie Lachen
mag ik vragen waarom jullie het niet zouden doen met zoon schoft?
als ik een zadel vind met veel vrijheid zou het DAN uitmaken
en je moet er rekening mee houden dat deze foto meer als een jaar oud ik ik al even kijken of ik een recente kan vinden want haar rug us wal wat bij getrokken Hyper!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:07

kelcy schreef:
MysticTinker schreef:
http://www.buitenzinnig.nl heeft ook een aantal soorten boomloze zadels. Daar kun je ook gratis testzadels van bestellen. De ghost heeft wat meer schoftuitsparing. De startrekk heeft verschillende soorten voorboogjes, volgens mij 5 maten, en kussens voor de ruggengraatvrijheid.

die ghost waar jij over spreek heeft die zoon uitsparing net zoals de normaale boom zadels?? dus een terug gesnede kamer?
want dat heeft me paard nu ook en dat gaat best past ook goed Lachen
Ja Ja

Er zijn testzadels beschikbaar bij buitenzinnig.nl
Ik heb ze nooit zelf getest, maar vanaf het plaatje lijkt me dat er genoeg ruimte is voor een hogere schoft:
Afbeelding
Afbeelding
Maar dat moet je toch echt zelf testen.
Als je er eentje vindt waarbij de schoft goed vrij ligt dan kun je daar prima mee rijden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:11

Over de Ghost zijn inderdaad veel mensen zeer tevreden. Als je een zadel vind met genoeg schoftvrijheid, zou je het zeker kunnen proberen. Ik ben zeker niet tegen boomloos Lachen Let ook goed op de beugelophanging, verdeelt deze de druk goed en komt er vooral geen druk op de schoft...

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:15

ok leuk Lachen ik had net ook een topic gevonden over dat zadel en idd ook niets anders al leuke en goede reacties!
ik zag zelfs een rode en een paarse haha
ik denk dat ik na de vakantie zoon test zadel ga aanvragen ja en het gewoon probeer
heeft er iemand misschien een site over die zadels (ghost dan) die kon ik zo snel niet vinden namelijk dan kan ik ook de prijzen ed even na kijken Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:16

buitenzinnig.nl, daar kun je een testzadel aanvragen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:35

De meeste boomloze zadels laten een hoge schoft niet vrij, de voorboogjes zijn niet hoog genoeg. Op het moment dat je zadel de schoft raakt, krijg je irritaties en uiteindelijk ook wonden. Lijkt me niet echt gewenst.
Voor zover ik weet zijn er nog geen boomloze zadels die zo fors zijn teruggesneden dat het bij jouw paard zou passen. Dus als je een goed passend boomzadel hebt, zou ik daar tevreden mee zijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:07

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:28

Poeh , die heeft op deze foto een paar gemene kuilen naast de schoft zeg..... wel leuk enthousiast smoeltje zit erop Lachen

Dit is zo een erg aanwezig schoft / diepe rug , en is idd. wat moeilijker met (boomloze) zadels.

Is echt een kwestie van passen. Sowieso zul je er inlages / kussens van een flinke dikte onder moeten gebruiken zodat je het zadel een paar cm optilt tov. de ruggengraat en schoft.

In mijn ervaring geeft mijn Ghost zeker niet meer schoftruimte dan mijn Barefoot , eerder andersom....

De Ghost ligt vrij plat / strak over de schoft , geen voorboogje dat de voorkant nog eens extra in een punt omhoog houdt.

Je ziet wel dat de bovenkant een inham heeft waardoor het een soort teruggesneden-kamer-zadel lijkt , maar dat is gewoon gezichtsbedrog. Het is niet verder teruggesneden , maar er zitten gewoon 2 extra uitsteeksels naast de schoft , zoals je ziet. Daardoor LIJKT hij verder teruggesneden.

Het blijft overigens een erg leuk zadel hoor dat zeker de moeite van het proberen waard is Ja

De Sensation vond ik wel duidelijk een teruggesneden schoft hebben. Maar die is aan de onderkant weer erg dik waardoor het weinig effect heeft. Maar ook wel het proberen waard denk ik met goede kussens / inlages eronder.

Wat de verdere vragen betreft :
Heel veel mensen hebben een Cheyenne in gebruik of er 1 gehad. Over het algemeen zijn mensen die er echt mee gaan rijden (dus niet 1 keer een blauwe maandag proberen , of een foute combinatie proberen , en een overhaaste conclusie trekken) er erg tevreden over en merken ze duidelijk dat hun paard het ook een comfortabel zadel vindt. Op de site staan ook veel reacties van gebruikers.
Mensen die hun Cheyenne wegdoen kopen over het algemeen dan een duurdere boomloos omdat ze door de Cheyenne zeker weten dat ze boomloos verder willen. Maar het komt ook wel voor dat mensen terug gaan op een boomzadel , omdat ze meer sportgericht gaan rijden en een beepaald type boomzadel beter in dat plaatje past.

De speciale dekjes zijn heel belangrijk , ze zijn gewoonweg de helft van het zadel. Ze houden de ruggengraat vrij van druk en vangen de druk die je op de stijgbeugels zet op , geven schokdemping.

Barefoot heeft ervoor gekozen om niet het zadel dikke kussens te geven , maar die kussens in het dekje te verwerken.

In de praktijk blijkt dit namelijk een veel flexibeler pasvorm te geven.

2e hands kopen kan prima. Het zadel is dan al soepel gereden en kan zich gewoon nog aanpassen naar een ander model paard.
Wel zal het nubuckleer dan al (gedeeltelijk) glas geworden zijn door de wrijving van de ruiter op het zadel.
Dit geeft verder niets en is alleen een uiterlijk verschil.

Wel is het zo dat de Barefoots steeds verbeterd worden.

Dus een zadel van 3 jaar oud is minder technisch doorontwikkeld dan die van 2 jaar oud. En die van een jaar oud heeft weer wat verbeteringen ondergaan. De nieuwste zadels zijn dus het modernst.

De grootste verschillen zijn dat er een hoger achterboogje op de Cheyennes is gekomen (dat veel comfortabeler aanvoelt) en als laatste dat er nu ook dunnen kussentjes onder de zadels zitten. Voor extra bescherming en schokdemping.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:47

Sim0ne schreef:

Klopt. Ik heb dat zadel gehad als testzadel voor een week, maar er uiteindelijk niet eens mee gereden. Het paste niet, drukte teveel op zijn schoft jammer genoeg.

De normale pommel van Barefoot ook niet, moet een hogere hebben. Rijd nu al een tijdje met kussenvulling in het voorboogje, gaat ook prima.

Boomloos is niet voor iedereen geschikt, ook niet perfect voor mijn paard & mij. In het begin wilde hij van stap meteen naar draf omdat mijn zit niet onafhankelijk genoeg was, gebruikte de stijgbeugels nog teveel. Heb er toen flink op geoefend en het gaat nu beter, hij kan nu normaal blijven draven zonder in galop over te gaan.
Maar nu alleen nog rustige buitenritjes in voornamelijk stap op mijn BF en als ik wat intensiever ga rijden gebruik ik nu toch vaker mijn boomzadel..

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:43

dank julliue wel voor al deze info Lachen en sorry voor mijn late reactie ik ben op vakantie geweest Lachen
ik ga er een goed over na denken en een test zadel laten komen als de tijd weer rijp is dat ik met me paardje aan de gang kan Lachen
thnx allemaal!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:43

Mijn paard heeft ook een erg hoge schoft, en ik rij hem met de BF cheyenne. Dat vinden we beide erg goed bevallen. Ik heb er geen extra hoge pommel in, gewoon de standaard, en die raakt de schoft nooit, tijdens alle gangen blijft er ruimte tussen de pommel en zijn schoft.

Dit is mijn paard:
Afbeelding

en hier nog wat foto's met zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Album=O3K47VMY

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:49

Wat voor dekje heb jij eronder liggen? Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:37

dat is de grandeur met extra dikke inlages.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:48

Ow ok Lachen Ik wist niet dat die er ook in het vierkant waren, ben nl al een poosje op zoek naar vierkante dekjes voor onder mn barefoot. Waar heb je hem vandaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:36

Misschien heeft Sietske van Singlefooters er nog 1 liggen Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:11

Ow das wel een slimme Lachen Maar ze staan niet op de site namelijk... daarom dacht ik dat ze er niet meer waren ofzo...
Maar sietske woont vlakbij mij Haha! Ga er wel een keer heen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:13

Ik koop ze niet meer , ik heb er sinds het begin misschien 5 verkocht , dat is echt de ruimte niet waard Knipoog

Niemand wil die vierkante dingen. Ze geven ook zo'n grote zweetplek in de zomer vergeleken met een zadelvormig dekje Knipoog