Paard rent weg tijdens grondwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Paard rent weg tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 15:01

Hallo

Ik ben sindskort begonnen met grondwerk omdat mijn pony té dominant werd. Mijn doel is (afgezien dat ik een leider word) om ooit rustig met een halster buiten te kunnen wandelen.
In de wei laat hij zich prima leiden nu, hij loop mij niet voorbij en als ik stil sta staat hij ook stil. Het wijken voor druk begint hij door te krijgen: 2 passen achteruit gaat voor het eerst goed!.
Maar: zo af en toe krijgt hij het op zijn heupen en rent hij weg en gaat hij heel blij rondrennen Clown Hierna kan ik hem ook wel weer pakken en ga ik verder met grondwerk (wat daarna weer prima wil).
Hoe kan ik voorkomen dat hij wegrent? Of is dat omdat ik nog niet zo heel lang bezig ben met grondwerk dat hij het enorm inspannend vind en wil ontspannen?
Wie o wie kan mij helpen, want ik vind het echt enorm leuk om te grondwerken (en het werkt!).

(extra info: ik rijd niet met hem totdat ik normaal met hem een stukje buiten kan wandelen)

XMaaiike

Re: Paard rent weg tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:39

iemand die ik ken doet ook aan grondwerk(haar (verzorg)paard staat bij mijn verzorgpony in) zij krijgt ook les daarin misschien zijn er mensen die bij je in de buurt wonen die ervaring mee hebben? en die je misschien wel les willen geven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:18

Als je paard weg rent: hoe kan hij dat als je hem met touwhalster en leadrope vast hebt? Welke manier van grondwerk volg je?

Stap 1 is toch vaak met touwhalster en leadrope. En dan is het wat makkelijker om de aandacht van je paard bij je te houden...Knipoog

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:24

Ik weet niet waaarom je paard wegrent. Misschien is dat inderdaad omdat hij ontspanning nodig heeft. Dan moet je misschien wat minder lang met hem bezig zijn. (qua grondwerk)
Dus.. 3 keer per dag 10 minuutjes in plaats van in 1 keer een half uur.

Of misschien rent hij weg, omdat hij het niet interressant genoeg vind. Dus misschien moet je het leuker voor hem maken. Weet niet wat voor manier van grondwerk je doet. Misschien is het gebruik van de clicker (of in plaats daarvan een woordje) en beloningen iets? Als je dat al niet gebruikt natuurlijk Knipoog

Maar, dat je een touwhalster en leadrope nodig hebt , om de aandacht erbij te houden ben ik het niet echt mee eens. Ik vind dat je paard zelf ook moet willen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:30

Soms moet je je paard dwingen tot nadenken. Niet alleen maar blindeling de benen laten nemen. Een paard wat je los laat, geef je in principe carte blanche om de benen te nemen, omdat hij lollig is, of in paniek raakt.
En paarden hebben er niet minder lol in, of willen niet minder graag als ze vastzitten, als je de stappen in het grondwerk van begin af aan goed aanpakt en niet stap 1 t/m 4 overslaat en meteen bij 5 begint.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:09

Ik vind niet dat je een paard moet dwingen om na te denken. Vind het knapper (en voor mezelf leuker) als je je paard zover kan krijgen dat hij nadenkt omdat hij het leuk vind. Dan dat hij nadenkt omdat het zonodig moet van zijn eigenaar..En omdattie anders een ruk aan zijn touwhalster krijgt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:13

marlous, zo leer je m niet dat jij de leider bent want dan mag ie altijd doen waar ie zelf zin in heeft. Soms moet je een paard wel dwingen tot nadenken, dat betekent niet dat je m fysiek dwingt maar m zodanig laat werken dat ie na moet denken, ook in zn hoofd. de kunst daarbij is dat ie denkt dat ie het zelf heeft uitgevonden Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:18

Ik heb nu de leadrope in huis, touwhalster had ik al. Ik doe gewoon aan basis grondwerk. Eenmaal goed bezig is hij heel braaf (natuurlijk is het gras af en toe iets te verleidelijk, maar goed: ik ben nog maar net bezig). Hij rent al weg al hij me ziet aankomen met halster (deed hij voorheen nooit!). Voor hem is het een spelletje (staart omhoog en hard rennen), voor mij een ergenis. Eenmaal gevangen is hij eerst braaf en daarna als ik stil sta loopt hij gewoon door Clown en dan houd ik hem niet meer. Sja en dan gaat hij weer rond rennen... (ook weer met staart omhoog).

Ik begin vanaf stap 1: eerst leren stilstaan op commando. Eerste 2 keer ging dat perfect en nu loopt hij af en toe door. Wijken voor druk ben ik even mee gestopt omdat ik weer terug naar het stilstaan en leiden wil.
Wat moet ik doen als hij niet stil wil staan? en als hij mij voorbij wil lopen? (touw tegen de borst aan laten komen werkte niet)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:12

Als hij aan je voorbij wil, moet je hem corrigeren in een sterkte die aankomt, als je geen reactie van hem eist, dan leer je hem dat hij aanwijzingen van jouw niet serieus hoeft te nemen. Ga daarom door tot een fase waarin je wel reactie krijgt. Al is het een tik van de stick tegen zijn borst.

Welk programma volg je? Fase 1 is niet altijd het stilstaan op commando. Fase 1 bij Parelli is dat je hem overal aan kunt raken, met handen, touw en stick, zonder dat je weerstand krijgt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:16

Hij heeft duidelijk echt lak aan jou! En dat hij steeds weg kan rennen is echt verkeerd...zo leert hij dat hij zich totaal kan onttrekken aan jouw leidersschap.

Waar doe je het grondwerk? In de bak? Zorg dat je het zelf ook zeer serieus neemt. Als jij het niet serieus neemt dan doet je paard het ook niet.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:36

Ho is ho..
Als hij je voorbij wil lopen gooi je je linkerhand omhoog met de leadrope (zoiets van BOE) Met het commando ho! als hij graag voor je wil werken zal hij dan ook stoppen, als hij toch teveel door loopt probeer hem dan een stapje naar achter te laten zetten.. zodra hij dat doet zeer uitbundig belonen met een lekkere kriebel! en weer verder gaan..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:25

laetitia schreef:
Hij heeft duidelijk echt lak aan jou! En dat hij steeds weg kan rennen is echt verkeerd...zo leert hij dat hij zich totaal kan onttrekken aan jouw leidersschap.

Waar doe je het grondwerk? In de bak? Zorg dat je het zelf ook zeer serieus neemt. Als jij het niet serieus neemt dan doet je paard het ook niet.

Grondwerk wordt gedaan in de wei (klein afgezet stuk ervan, waar het gras kort is). Ik neem het erg serieus en laat hem ook echt niet wegkomen met alles. Als hij wegrent pak ik hem gewoon weer op en ga ik verder. Hij krijgt dus niet zijn zin in de vorm van: zooo nu heb ik weer rust. Wij zijn nog maar net begonnen, paard moet ook nog wennen hieraan. In grote lijnen doet hij het al goed, vooral omdat hij zo enorm dominant was. Alleen het lukt niet meteen de eerste keer; het is voor hem net zo nieuw als voor mij Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:30

Ik doe echt simpel grondwerk, geen parelli. Overal aanraken is geen probleem met hem. Hij vertrouwt mij wel: ik kan rustig een jas over zijn hoofd gooien en hem (onverwachts) overal aanraken met praktisch elk voorwerp.
Een tik tegen de borst heeft weinig effect op hem Verward Hij is niet gevoelig voor een tik (heeft niet het effect wat het zou moeten hebben, hardere tik proberen?).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:42

Als hij gaat rennen neem dan de leiding weer over door de snelheid en eventueel richting te bepalen. Zeker als je meer snelheid gaat vragen dan hij leuk vindt, omdat het dan nl een inspanning wordt en de lol eraf is, komt er vrij snel een moment waarop de aandacht weer bij jouw komt en hij gaat vragen of hij aub langzamer mag lopen/ bij je komen. Laat hem dan bij je komen en uithijgen. Zo maak je wat je wil makkelijk, want weinig inspanning, en wat je niet wil moeilijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:52

Dat doe ik altijd, als hij wegrent bepaal ik wanneer hij is uitgerent (ik geef hem niet zijn zin) en daarna gaan wij weer grondwerken. Maar ik wil graag voorkomen dat hij voor mij uit loopt ipv achter mijn schouder blijft.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:03

dit is voor jou denk ik de moeilijkste fase, omdat je paard nu ineens zijn leiderschap uit handen moet geven en aan jou moet gaan gehoorzamen.
Ik snap het niet echt van dat wegrennen. werk je nou met of zonder halster & touw?
Met dat stoppen: je paard reageerd niet, dat betekend dat jij niet voldoende indruk op hem maakt. ga dus door (slingeren met het touw, druk tegen borst) en bij 1 stap achteruit meteen druk weghalen. Het is uiteraard de bedoeling dat dit later steeds makkelijker gaat.

Nooit boos worden, geduld bewaren! Lachen

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:04

maaike93 schreef:
dit is voor jou denk ik de moeilijkste fase, omdat je paard nu ineens zijn leiderschap uit handen moet geven en aan jou moet gaan gehoorzamen.
Ik snap het niet echt van dat wegrennen. werk je nou met of zonder halster & touw?
Met dat stoppen: je paard reageerd niet, dat betekend dat jij niet voldoende indruk op hem maakt. ga dus door (slingeren met het touw, druk tegen borst) totdat hij 1 stap achteruit doet, en dan meteen druk weghalen. Het is uiteraard de bedoeling dat dit later steeds makkelijker gaat.

Nooit boos worden, geduld bewaren! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:10

Boos word ik gelukkig niet snel Haha!

Ik werk met halster maar een gewoon touw (dat slingerde dus niet goed). Ik hoop dat het met mijn leadrope beter gaat! Morgen ga ik even proberen Lachen Het is voor mijn paard ook best frusterend, hij is de leider van de kudde (van 1 paard dus Nagelbijten / Gniffelen) en erg dominant. Ik ga er ook vanuit dat het niet binnen een paar dagen een 'onderdanig' geval word.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:16

Welshcobfan schreef:
Boos word ik gelukkig niet snel Haha!

Ik werk met halster maar een gewoon touw (dat slingerde dus niet goed). Ik hoop dat het met mijn leadrope beter gaat! Morgen ga ik even proberen Lachen Het is voor mijn paard ook best frusterend, hij is de leider van de kudde (van 1 paard dus Nagelbijten / Gniffelen) en erg dominant. Ik ga er ook vanuit dat het niet binnen een paar dagen een 'onderdanig' geval word.

een leadrope zal idd wel wat beter slingeren Haha!
Uiteraart is dat niet binnen een paar dagen opgelost, mijn vzpaard doet nu een aantal jaar aan parelli,
maar bij vreemden vind ie het altijd leuk om nog lekker uit te proberen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:27

Mijn bijrijdster is gelukkig ook erg enthousiast over grondwerk. Zij wil het ook gaan doen, dus daar ben ik erg blij mee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:02

Welshcobfan schreef:
Dat doe ik altijd, als hij wegrent bepaal ik wanneer hij is uitgerent (ik geef hem niet zijn zin) en daarna gaan wij weer grondwerken. Maar ik wil graag voorkomen dat hij voor mij uit loopt ipv achter mijn schouder blijft.

Zelf 180 graden omdraaien, dan loop jij weer voorop. Dan paar pasjes achterwaarts en weer de kant op die jij wilde. Als hij weer op jouw let ga dan ook je eigen wandeltempo variëren, zodat hij meer op jouw moet blijven letten.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:11

Sommige paardne vinden het moeilijk zich te concentreren en hebben veel breaks nodig. Probeer het voor te zijn en bouw zelf een pauze in waarbij je paard mag rondrennen. Dan houd je het ook leuk. Zo kun je de concentratie goed opbouwen en blijf je een gemotiveerd paard houden. Blijft hij onder het grondwerk uit proberen te komen dan doe je zelf iets fout. Het is een misvatting dat een paard expres gaat zitten saboteren, dit ligt altijd aan degene die het grondwerk doet. Misschien eens les vragen van iemand die een opleiding hefet gedaan in ene richting die jou interesseerd?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:34

Als je zelf door hebt wanneer je paard het ongeveer doet kan je bv met het uiteinde van je touw rondjes voor zijn hoofd zwaaien, zodra hij weer naast je loopt stop je er gelijk mee. Je hoeft dan niet te gaan trekken want dat win je toch niet. En daar heel consequent in blijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:37

Tamary: wat stom, daar heb ik nog nooit bij stilgestaan Clown Ik zal straks even wat proberen Lachen De pauze gooi ik er ook in, maar dan in de vorm van even lekker borstelen of gras eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:38

Vandaag weer grondwerk gedaan én pony was lief! Hij was iets te enthousiast en dribbelde steeds wat voor mij, maar stond gelijk stil op commando! Haha! De leadrope was het element wat miste: zwiep aan het touw en hij houdt afstand Lachen