Paard blijft dominant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paard blijft dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:10

Anouar is van zichzelf behoorlijk dominant. Niet dat hij vervelend is, maar op de een of andere manier heeft hij gewoon een uitstraling dat hij altijd alles gedaan krijgt, bij andere paarden, maar ook bij mensen.
Ik ben een keer op NH cursus geweest en heb de boekjes van Parelli.
Hij doet alle oefeningen die ik van hem vraag heel netjes, vooruit, achteruit, opzij, maar hij blijft dominant.
Niet dat hij gevaarlijk is, dat zeker niet. Maar aan kleine dingen merk ik gewoon dat hij schijt aan mij heeft.
Hij loopt me bijvoorbeeld nog al eens bijna omver. Ik wordt dan boos op hem en stuur hem weg. Dat doet hij netjes, maar al doe ik het 10 keer hij accepteerd mijn ruimte gewoon niet.

Ik heb het idee dat hij alle spelletjes gewoon precies door heeft, hij heeft 'geleerd' hoe hij op mijn aanwijzingen moet reageren, maar verder doet het hem niets. Zelfs een join up doet hij perfect.

Opzich heb ik in de omgang niet veel problemen met z'n dominantie, hij laat heel veel toe en vind bijna alles wel best. Tot er iets komt waar hij het niet zo mee eens is. Dan kan ik het lekker uitzoeken.
Voorbeeld is trailerladen, als hij geen zin heeft om dat ding in te gaan, waggelt hij letterlijk over me heen. Of ik nou boos wordt, geduldig blijf, wat ik ook doe, het heeft geen zin.

Misschien een beetje een onduidelijk verhaal, maar ik kan het niet echt duidelijk omschrijven. Het is meer een gevoel dat ik erbij heb.
Voor de buitenwereld lijkt het zo'n volgzaam en makkelijk paard, maar dat is hij totaal niet.

Macy is wat dat betreft heel anders. Die is wel hardleers wat betreft dingen leren, maar die heeft wel gewoon respect voor mij. Al zei iets doet wat niet mag en ik geef d'r op d'r donder doet ze het ook geen tweede keer.

Angela

Re: Paard blijft dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:23

lastig. Als je echt wilt weten waar het aan ligt, en hoe je het op kan lossen, ga dan eens een grondwerk cursus met hem doen. Je moet heel precies leren zien welke signalen hij geeft, en hoe je daarop moet reageren. Dat kan niemand je vanachter de computer leren. Ik neem ook aan dat je alleen met level 1 van parelli bezig bent, voor een paard is dit de kleuterklas, hij kent het als zijn achterzak. Je moet meer leren. Hoe moeilijker je paard, hoe meer je zelf in huis moet hebben om boven hem te komen. Ergens faal je daarin, zoek een goede trainer die je kan vertellen waarin...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:30

Ik heb een keer een NH cursus met hem gedaan. Toen ging meneer gewoon liggen rollen tijdens een oefening Bloos!
Na de cursus ging het een hele tijd heel goed, maar nu wil het weer niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:49

Ik merk altijd dat je met paarden soms een terugval kan hebben. En vaak (ik weet niet of dat in jouw geval zo is, hoor) kan ik 'de fout' bij mezelf zoeken. Bijvoorbeeld in periodes dat ik zelf te druk ben, gestrest ben, moe ben, gehaast ben, onzeker ben, niet goed in mijn vel zit ofzo..... Mijn paard pikt dat meteen op en inmiddels weet ik dat en hou ik er rekening mee. Want ik vind het juist erg mooi dat mijn paard mij in de spiegel laat kijken, ook al is dat wel eens confronterend. Ik weet niet of dat bij jou het geval is, hoor, maar zou het kunnen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 07:36

Het is eigelijk niet echt iets van de laatste tijd. Het is eigelijk altijd al zo geweest, alleen het is nu weer erger geworden doordat ik het een beetje heb laten verwateren

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:53

Het eerste wat mij te binnen schiet is idd ook dat je een heel intelligent paard hebt. Je zult dus harder moeten werken om zijn respect te "verdienen" in zijn ogen. Je doet Parelli, dat kent ie nu. Stap eens over op een andere manier van NH? Weer net even anders, moet ie weer even na gaan denken waardoor zijn aandacht weer op jou gericht wordt.

Probeer Voest eens, of de Klassieke Rijschool, die hebben ook heel veel grondoefeningen en loswerkoefeningen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:19

Lenneke, dat kan idd wel een goed plan zijn, even een andere manier van NH op je slimme paard toepassen. Ja
Dan word je paard weer even geprikkeld om iets te leren.

Je zegt dat je het hebt laten verwateren de laatste tijd, dus dan denk ik dat je vanaf nu altijd heel consequent moet zijn en blijven. Ik merk bijvoorbeeld aan mijn paard dat hij me het leiderschap toevertrouwt, omdat hij precies weet wat hij aan me heeft. Neemt een ander hem even over, dan walst 'ie daar ook vaak vrij snel overheen.

Sommigen nemen een paard dat kwalijk, terwijl het vaak echt aan hun eigen duidelijkheid ligt. Dan heb ik het niet over slaan (ik sla mijn paard nooit), maar over lichaamstaal en -houding. Veel mensen met paarden hebben daar geen benul van, met alle gevolgen van dien... (Ik zeg niet dat het bij jou zo is, hoor. Jij zal daar best wat over weten, als je Parelli gedaan hebt).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:28

Lenneke_ schreef:
Het is eigelijk niet echt iets van de laatste tijd. Het is eigelijk altijd al zo geweest, alleen het is nu weer erger geworden doordat ik het een beetje heb laten verwateren

Je geeft hier het probleem zelf al aan.
Even op je strepen gaan staan een weekje of twee en ik denk dat het dan weer een stuk beter gaat.
Hou er wel rekening mee dat sommige paarden inteligenter zijn dan het "normale" paard. Deze paarden gaan in heel veel dingen met je mee, respecteren de mens ook, maar zullen nooit onder de mens, maar naast de mens blijven staan.
Meestal zijn dit paarden dat als jij dat accepteerd, voor je door het vuur gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:32

Als je het hebt laten verwateren, dan is het niet gek dat Anouar je weer gaat testen. Je bent immers een tijdje niet altijd een leider voor hem geweest, en hij wilt nu zien wat hij aan je heeft. Als je er zelf niet uitkomt, ga dan opnieuw op cursus, en train op het grondwerk net zo hard als op het rijden Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:08

Breghje schreef:
Het eerste wat mij te binnen schiet is idd ook dat je een heel intelligent paard hebt. Je zult dus harder moeten werken om zijn respect te "verdienen" in zijn ogen. Je doet Parelli, dat kent ie nu.

Hier ben ik het echt totaal niet mee eens Knipoog
Intelligent paard, die graag spelletjes speelt. Doe mee, maar dan op jou manier Haha! Grote fout is om steeds iets anders te gaan doen, je moet niet weer een "andere" basis gaan volgen, maar juist beter worden in wat je al kan. Parelli bijv is niet echt iets wat je "kan", level 1 is inderdaad de kleuterklas, voor sommige mensen en paarden misschien genoeg, maar voor dit soort paarden niet, die vullen hun trucendoos gewoon aan Knipoog daarbij zijn alle nieuwe pakketten van parelli echt zeer de moeite waard!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:17

Ik volg ook niet alle methodes blindelings, maar haal er uit wat leuk en goed is voor mijn paard en mij. Ik heb geen behoefte om alle Parelli pakketten maar aan te gaan schaffen, die vind ik veel te prijzig. En mijn paard doet het prima op die afwisseling. Kijk, je moet niet ineens op een andere manier iets aan je paard gaan vragen wat hij net op een andere manier geleerd heeft. Ik heb juist van al die NH-methodes een eigen manier van communiceren geleerd met mijn paard. Gaat prima, hoor, en die afwisseling heeft hij nodig, want hij is een intelligent paard wat graag leert en dingen vrij snel oppakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:49

Je zegt dat je het een beetje hebt laten verwateren, en ik geef je daarin gelijk. Daar komt nog bij dat ik de indruk krijg dat je de fases niet goed gebruikt en je te lang in niveau 1 van Parelli bent blijven hangen. Te lang op een niveau blijven hangen kan er voor zorgen dat je paard je verveeld.

Ik zou je willen adviseren om door te stromen naar level 2, en plak daar een keer een cursus aan vast. Een begeleidde cursus kan je veel meer helpen om de puntjes op de i te zetten.
Heb je je level 1 al officieel behaald?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:02

Ik heb niet eens een officieel pakket en doe ook niet echt Parelli.
Ik heb een cursus gedaan ala Monthy Roberts, een workshop bij Emiel Voest, een boek van Hempfling en de boekjes van Parelli level 1.
Er is niet één methode die me echt aanspreekt, ik vind in alle methodes goede dingen zitten.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik zie dat er een 'probleem' is en ik weet ook waardoor dat gekomen is (doordat ik het heb laten verwateren en omdat Anouar gewoon zo is) Maar nu wil ik er wat aan doen.

Gisteren avond ben ik weer even met hem aan de slag geweest. Ik heb geprobeerd het allemaal wat interesanter te maken door de oefeningen sneller achter elkaar te doen en wat meer af te wisselen.
Ik kreeg het idee dat hij er toen meer schik in kreeg. Op het laatst was hij heel oplettend en hoefde ik maar heel weinig te doen en hij reageerde al.

Voor Anouar is niveau level 1 misschien te makkelijk en hij gaat zich vervelen. Maar voor mij is dit al lastig zat en daar zit het probleem denk ik.

De oefeningen die ik op de Monthy Roberts cursus geleerd heb zijn voor mij makkelijker uit te voeren, maar dat zijn er niet zoveel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:07

Dus jij volgt Parelli niet op de voet, maar maakt je eigen mix? Dan vrees ik dat je bezig bent met het bakken van een Appeltaart zonder dat je je aan het recept houdt, en door te varieren een belangrijk ingredient vergeet, zodat de taart mislukt. Parelli heeft niet voor niets een goed uitgekiend stappenplan, en de bedoeling is dat ook jijzelf je binnen die methode gaat ontwikkelen, zodat je handiger wordt en de tools zoals leadrope en stick gericht kunt gebruiken. Dat is bij niemand aan komen waaien. In het nieuwe pakket level 1 ( die met de DVD's) staan voldoende aanwijzingen voor droogoefeningen die je kunt doen om touw en stick met string beter te leren hanteren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:09

Ik zou de boekjes nog eens goed door lezen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:12

Heb je het oude of het nieuwe pakket level 1?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:17

Nieuwe, maar alleen de boekjes

Probleem is alleen dat parelli me niet echt aanspreekt, maar als ik bokt moet geloven is parelli de enige manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:22

Lenneke_ schreef:
Ik zie dat er een 'probleem' is en ik weet ook waardoor dat gekomen is (doordat ik het heb laten verwateren en omdat Anouar gewoon zo is) Maar nu wil ik er wat aan doen.

Je vergeet jezelf hierin.
En zoals Nadya al aangaf: je paard is je spiegel. Pling

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:23

Ik had precies hetzelfde met Splash, hij reageerde ook overal goed op, maar hij deed het zonder problemen zo weer. Helaas heb ik niet de mogelijkheid gehad om met hem om daarin verder te gaan, maar ik denk dat veel afwisseling hem alert houd, en dat hij niet al alles op de automatische piloot gaat doen, en je uiteindelijk toch uitlacht.. om het zo maar even te zeggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:27

Welnee, Parelli is niet zaligmakend, hoor Haha! . Bepaalde dingen daaruit spreken mij ook niet helemaal aan. Hetzelfde had ik met Monty, dat vond ik te agressief en daar ben ik heel snel mee gestopt.
Niets voor mijn paard (en mij).

Ik denk dat jij gewoon consequent moet zijn en ook goed kritisch naar jezelf moet kijken. Paarden voelen alles aan, hoor, en reageren daar heel erg op. Zeker de enorm gevoelige en intelligente dieren. Ja
Ik vind dat juist heel bijzonder, maar het kan ook wel eens in je nadeel werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:29

Nee, Parelli is niet de enige manier. Maar als ik het heb over Clinton Anderson, weet jij wie ik dan bedoel? Heb je ooit van Ray Hunt gehoord? Ray Hunt is een van de personen die een trainingsmethode hebben ontwikkeld waar Parelli, Anderson en ook Voest onderdelen van in hun programma gebruiken.

Parelli heeft gewoon in mijn ogen de beste methode om in zelfstudie mee aan de slag te gaan, en blijft aan de methode sleutelen, vandaar ook de nieuw paketten. De DVD's in die nieuwe paketten zijn eigenlijk belangrijker dan de boekjes. Parelli heeft een contactpersoon in Nederland zitten aan wie je je kunt wenden als je problemen hebt, Anderson niet.
Dus vind je het gek dat ik Parelli adviseer?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:31

Goh, als je paard dan idd zo inteligent is, kun je t dan niet zo oplossen: Paarden die met zijn 2en in 1 wei staan, of zelfs een box delen, zijn vaak maatjes, er is dan geen echte rangorde, en beide zijn gelijk. Zou dat voor jou paard niet werken? Dat betekent niet dat je over je heen moet laten lopen, of je eten met m delen en alles, maar dat je z'n aandacht trekt door m met leuke dingen bezig te houden. Iedere keer dat jij dan komt denkt hij: ''Jippie! We gaan weer wat leuks doen!'' Leer je paard dan dat hij zich moet gedragen, en dat hij anders gewoon weer op stal gaat. Je kunt m bezig houden met vrijheidsdressuur, maar leer 'm dan geen gevaarlijke dingen zoals stijgeren, want je hebt kans dat hij dat dan tegen je gaat gebruiken. En wat betreft de trailer, maak er gewoon een spelletje van. Ik weet niet of je targetten kent, maar dat betekent dat je paard iets met zn neus moet aanraken. Dus, leer hem om een pion op commando aan te raken, en zet die vervolgenst in de trailer.... Het lijkt me werkelijk een fantastisch paard om te hebben, zo'n inteliggent beest. Egt, eerlijk, ik ben jaloers op je.

xxx ciska

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:35

Het eerste stukje in jouw verhaal begrijp ik niet helemaal.
Hij staat samen met een shetlander in de wei, ik heb geen stal voor ze. Het zijn idd maatjes en er is niet echt rangorde tussen die twee.

Of bedoel je dat ik zo'n maatje voor hem moet worden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:35

De dvd's van Parelli zijn ook fijn te bestuderen, ja. Vind het zelf ook prettiger dan boeken. Ik heb de boekjes van Parelli zelf niet. Wel de boeken en dvd's van Voest en ook daarin kijk ik voor echte observatie liever even naar het beeld dan naar de lettertjes. Knipoog

Maar nogmaals, ik heb gemerkt dat onze eigen manier van communiceren het allerbeste werkt. Dat heb ik opgebouwd door te freestylen (Voest), Parelli en nog wat anderen (Lesley Bailey, Michael Peace e.a.) te mixen. Werkt prima, hoor.
Ik denk dat als je net bij een paard begint het prima is om een methode te doen en vervolgens bouw je zelf iets op met je paard en heb je dat allemaal minder nodig. Althans, dat is mijn ervaring tot nu toe. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:38

Nadya schreef:
Ik denk dat als je net bij een paard begint het prima is om een methode te doen en vervolgens bouw je zelf iets op met je paard en heb je dat allemaal minder nodig. Althans, dat is mijn ervaring tot nu toe. Knipoog

Idd, helemaal mee eens. Niemand dwingt je om Parelli helemaal te blijven volgen, maar om te kunnen beslissen wat je van welke methode gebruikt en wat je weg wilt laten, moet je toch aardig thuis zijn in de methodes zelf. En wat ik hier zie, beetje Parelli, beetje Voest beetje Monty Roberst, en niets tot in de details volgen, is gedoemd te mislukken.