ervaringen buiten zonder schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

ervaringen buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:23

ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die hun paard(en) buiten hebben zonder schuilstal en hoe julie dit afgaat?

8nnemiek

Re: ervaringen buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:19

Officieel móet je een schuilstal hebben, anders kun je een boete verwachten Knipoog

Ik zou mijn paard niet graag zonder schuilstal buiten hebben. Hij gaat er regelmatig in staan, als het bijvoorbeeld érg heet is, of als het flink regent, dan merk ik dat hij toch liever binnen staat.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:43

ik heb geïnvesteerd in een degelijke schuilstal (met betonvloer etc.) ... maar mijn beestje staat blijkbaar liever in de gietende regen. hij komt er alleen maar binnen als ik wat voer in zijn bak giet, en als het op is gaat ie meteen weer de wei in. Pling

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:45

MysticTinker schreef:
Officieel móet je een schuilstal hebben, anders kun je een boete verwachten Knipoog

Waar kan ik dat terugvinden?
Bij ons staan ze nl als het nog moi wordt straks nog even 24/7 buiten, maar wij hebben ook geen schuilstal.
(en die zou ik graag hebben)

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:47

Die van mij staan zomers gewoon zonder schuilstal.... je mag toch ook niet zomaar ergens een stal neerplanten? Volgens mij kun je een boete verwachten als de paarden verwaarloost worden, maar zien ze er goed uit dan denk ik dat er vaak (lees: waarschijnlijk altijd) een oogje wordt toegeknepen.
Als ik hier zo een beetje om me heen kijk, staan ook veel pinken en schapen zonder stalletje.... zou het dan alleen om paarden gaan?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:48

Mijn 2 fjorden staan zonder schuilstal 24/7 buiten, het hele jaar door Ja. Ze staan onbeschut, met een paar boompjes aan één kant van het land. Ze hebben er helemaal geen moeite mee. Nooit ziek geweest, nooit gerild en zoeken elkaar lekker op. Ze maken genoeg vacht aan. Mocht het echt noodweer zijn zoals 'orkaan' dan kunnen ze op stal. (*waar je ze dan echt niet zomaar in krijgt Ach gut )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:49

Vorig jaar stonden ze bij ons in de brandende zon buiten. Hadden zo goed als geen mogelijkheid om in de schaduw te staan. Dat vind ik gewoon niet fijn. Ik wil dat ie iig de keuze heeft.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:50

Helaas mag ik dus gewoon niks bouwen, maar als het heet is zorg ik voor een modderpoel Ja.

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:50

IlsjePilsje schreef:
Die van mij staan zomers gewoon zonder schuilstal.... je mag toch ook niet zomaar ergens een stal neerplanten?

volgens mij ook niet, dan krijg je weer de gemeente op je dak.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:51

Dat is idd wel de andere kant. Je mag idd voor zover ik weet niet zomaar iets neerzetten.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:51

boefster schreef:
IlsjePilsje schreef:
Die van mij staan zomers gewoon zonder schuilstal.... je mag toch ook niet zomaar ergens een stal neerplanten?

volgens mij ook niet, dan krijg je weer de gemeente op je dak.

Klopt, hier in igg wel.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:55

Maar dan kan het toch ook niet verplicht zijn?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:57

Je bedoelt, verplicht te zijn om een schuilstal te hebben ?
Nee dat is onzin. Zolang je je paarden er goed uit zien, en niet verwaarloosd is er niks aan de hand.

boefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:58

vraag ik me dus ook af, waar staat dat het verplicht zou zijn?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:02

Die van mij staan in de zomerperiode ook 24/7 buiten zonder schuilstal. Daarentegen wel genoeg grote en hoge eiken en andere bomen die beschutting en schaduw geven.

Mijn jaarling staat sinds ze 1.5 maand oud is al dag en nacht buiten. Ook in de winter en ook zonder schuilstal maar met wel genoeg beschutting d.m.v. bomen, struiken en grote ingesealde hooibalen.

In Duitsland schijn je ook verplicht te zijn om een schuilstal te hebben. De Tierschutz heeft bij ons echter nog niet op de stoep gestaan. Daarnaast is het zomerweiland ook niet van ons maar hebben wij die gepacht. Daar mag je ook niet zo maar een schuilstal opbouwen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:45

die van mij hebben wel een schuilstal, maar staan er nauwelijks in. alleen bij bloedheet weer en de dazenperiode, dan maken ze er dankbaar gebruik van.

regen kan ik me niet zo druk over maken en mijn knollen nog minder, maar ik vind wel dat paarden een plek moeten hebben waar ze uit de zon kunnen staan.... bomen/struiken bv.

als het verplicht zou zijn, moet het ook óveral verplicht zijn vind ik. paarden die 's nachts op stal gaan, staan juist in de bloedhete uren in de zon weg te branden, vaak op een keurig vierkant stukje wei zonder enige beschutting.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:53

ik heb wel stallen maar geen schuilstal in de weide
dus als het snachts regent hebben ze dus eigenlijk pech
maar ze kunnen daar tegen hoor
en overdag staan ze ook buiten
behalve als er veel dazen enzo zijn doe ik ze overdag op stal
en als ze niet binnen willen blijven ze buiten
als ze echt binnen willen staan ze aan de poort en laat ik ze binnen

edit : er staan wel veel bomen en die zorgen wel voor schaduw en staan ze ook vaak onder
Laatst bijgewerkt door amosje op 03-08-07 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:54

Dat is bij ons ook het geval. We hebben vrijwel geen beschutting om de landen heen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:57

MysticTinker schreef:

Ik zou mijn paard niet graag zonder schuilstal buiten hebben. Hij gaat er regelmatig in staan, als het bijvoorbeeld érg heet is, of als het flink regent, dan merk ik dat hij toch liever binnen staat.

Ook voor het eerst dat ik dat hoor? Het zou wel mooi zijn, dan kan ik de stalling waar ik nu sta dat even laten weten.. Ik wil heel graag een schuilstal maar dat doen ze niet... Frusty

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:59

Wij hebben geen schuilstal maar onze paarden staan ook niet 24/24 buiten. Als de zon te fel is staan ze snachts buiten en overdag binnen. Als het koud is, regent en waait staan ze ook binnen. (Niet als het of regent, of waait, of koud is, dan gaan ze naar buiten.)

Gaat prima, ze staan alsnog érg veel buiten, maar onder bepaalde omstandigheden gaan ze naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:01

MysticTinker schreef:

Graag een quote naar een Nederlands (geen belgisch) artikel hierover...
Want ik denk dat je een beetje wat klokken en klepels hebt gehoord die te maken hebben met belgie en duitsland, maar niet over NL

Ik vind een schuilstal wel iets wat noodzakelijk is (als je verder geen gewone stal hebt)
In de winter om uit de regen en de wind te kunnen staan
In ze zomer in de schaduw en zonder dazen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:09

De paarden staan hier 24/7 op een stuk waar geen schuilstallen gebouwd mogen worden ivm "het verstoren van het open landschap". Er staan wel bomen aan allebei de kanten van de wei. Paardjes krijgen dekens om als het gaat regenen en zorgen voor de rest helemaal zelf voor hun behoeften. Vanmorgen nog een die in de zandbak ging staan om op te warmen in de zon en vorige week zag ik ze nog voor een buitje wegduiken onder de bomen. Wij hebben trouwens erg weinig last van de dazen, dat helpt wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:23

runningkawa schreef:
MysticTinker schreef:

Graag een quote naar een Nederlands (geen belgisch) artikel hierover...
Want ik denk dat je een beetje wat klokken en klepels hebt gehoord die te maken hebben met belgie en duitsland, maar niet over NL

Ik heb dat gehoord van een kennis, meteen even nagevraagd, en ze had haar paarden inderdaad in het buitenland staan. Zij had waarschuwing gekregen en moest perse voor een schuilmogelijkheid zorgen.
Maar jullie hebben gelijk, in Nederland is dat nog niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:27

Dat dacht ik al Lachen
Ik wil eigenlijk zeggen helaas
Want ik neem aan dat de gemeentes dan minder moeilijk doen als je een nette stal wilt plaatsen.

Roxxxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:25

voorheen stonden mijn paarden ook zonder schuilstal 24-7 zomer en winter buiten. Jaar in jaar uit. Eerlijk gezegd zijn ze nooit ziek geweest, maar goh, wat baalde ik als ze niet droog konden staan door weken lang regen. Ik ben blij dat ze nu "S nachts op stal staat.