Bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

Bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 17:16

Ik wil heel graag volledig bitloos gaan rijden! Tot nu toe heb ik een touw halster gebruikt bij mijn paard Jay.
Wat ik nu graag wil weten....Waar rijden jullie mee.....hebben jullie mee gereden en hoe bevalt/beviel dat?

Ik vind het moeilijk om een keuze te maken tussen de verschillende soorten optomingen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Anoniem

Re: Bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 17:21

Kijk eens op de website van de NVBP (zie mijn onderschrift). Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 17:38

JoviBan schreef:
Kijk eens op de website van de NVBP (zie mijn onderschrift). Knipoog

Haha, kom ik net vandaan! Veeeeeel informatie, maar nu zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer. Knipoog
Al een tijdje gaat mijn interesse naar de indian bosal. Iemand hier ervaring mee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:18

Ik denk dat je keuze toch een kwestie van uitproberen is, zodat je kan ontdekken wat het beste past bij je paard en jou. Ik ben zelf mijn pony rustig aan het inrijden momenteel en ook ik ben nog hard aan het nadenken met welke ik straks aan de slag ga als we de hulpen gaan aanleren. (Momenteel zit ik alleen nog maar op hem en stap wat rond aan de leadrope met een cross rope bridle. Ik zit nog helemaal niet aan de teugels).

Op de site van de NVPB kun je lezen dat men bezig is met het opzetten van een bruikleenservice voor bitloze optomingen. Is dat een idee voor je misschien? Dan kun je straks eens wat uittesten..... Lachen

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 21:27

Nadya schreef:
Ik denk dat je keuze toch een kwestie van uitproberen is, zodat je kan ontdekken wat het beste past bij je paard en jou. Ik ben zelf mijn pony rustig aan het inrijden momenteel en ook ik ben nog hard aan het nadenken met welke ik straks aan de slag ga als we de hulpen gaan aanleren. (Momenteel zit ik alleen nog maar op hem en stap wat rond aan de leadrope met een cross rope bridle. Ik zit nog helemaal niet aan de teugels).

Op de site van de NVPB kun je lezen dat men bezig is met het opzetten van een bruikleenservice voor bitloze optomingen. Is dat een idee voor je misschien? Dan kun je straks eens wat uittesten..... Lachen

Ik denk niet dat dat zo'n goed idee is. Ik woon in Amerika Knipoog

Maar in elk geval bedankt voor je reactie. Ik ben nu bezig met het zelf maken van een Indian Bosal. Ik vond namelijk op internet niet precies wat ik wilde (ik wil namelijk knopen als drukpunten, net als bij een touw halster) en zo kan ik zelf aanpassingen maken en het helemaal op maat maken op elk van mijn paarden. Het is helemaal niet zo moeilijk, als je maar goed materiaal gebruikt. En niet onbelangrijk, ik heb een handige man! Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:05

heb al behoorlijk wat bitloze optoming uitgeprobeerd, zal wel even mijn mening er over geven:

- cross rope bridle: Fijn in de communicatie, vind ik net te scherp voor mijn paardje (maar werkt prima als je een bontje op het neus gedeelte doet)
- Crosslink van http://www.goedhard.nl : Erg gaaf hoofdstel, zowel te gebruiken als bit, crosslink en sidepull. Ik gebruik hem als crosslink en dat werkt wel aardig, voor endurance zeer geschikt maar vind hem voor dressuur net niet precies genoeg
- Dr. Cook hoofdstel: Super hoofdstel, paard moest er even aan wennen maar toen hij het principe eenmaal doorhad ging het echt super!
- sidepull: Werkte ook wel aardig, vond alleen de Dr. Cook beter werken

Momenteel rij ik met een zelf in elkaar gezet hoofdstel, heb van de aansnoerneusriem om gebouwt tot een bitloos hoofdstel (op http://www.buitenzinnig.nl kun je er meer over vinden) Alleen heb ik inplaats van touw sperriempjes gebruikt. Dit hoofdstel vind ik nog altijd het beste werken voor mij en mijn paard Haha!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:07

ik zou als ik jouw was eens kijken op ;; www.bitloos.nl

daar kun je binnenkort hoofdstellen "lenen" .. nouwja! gewoon eens kijken!
succes!

Droombeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:58

Geef mij maar een side-pull, ben er helemaal verknocht aan. Vingers aflikken

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:14

heb je er soms een foto van droombeetje van jouw paard met de side pull? ben er wel beniewud naar!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:18

Als ik bij buitenzinnig kijk vind ik de neusriem vrij laag zitten, of ligt dat aan mij? Ik heb voor mijn eigen paardje gekeken bij www.bitloos.nl en daar raden ze aan 'm toch wat hoger te plaatsen, of zie ik het verkeerd?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:11

Bij buitenzinnig zit 'ie inderdaad te laag. Ja

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:22

Ik heb een sidepull en trainingshalster van Voest. Ook de gekruiste van de ruitersportshop maar die is echt waardeloos voor mij. Mijn sidepull is heilig! Mijn paard loopt er perfect op! Lachen

Droombeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:18

Ik had er eerst eentje met een gevlochten leren neusriem, maar heb deze laten vervangen door een glad leren riempje. Geeft nog minder druk op de neus, die gevlochten neusriem werkt soms wat te sterk in.
Hier enkele oude foto's vóór de aanpassing...
AfbeeldingAfbeelding

En hier met een leren riempje rond de neus:
Afbeelding

De neusriem hangt hier trouwens nog wat te laag, had vlak hiervoor nog met een ander paard gereden met dezelfde side-pull en vergeten van de bakstukken in te korten...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:24

Ik begon met bitloos rijden met het trainingshalster (touwhalster) van Voest. Daarmee rijden ging wel, maar niet super. Toen een paar keer met het hoofdstel van de ruitersportshop (crosslink) gereden, dat werkte helemaal niet want er is geen goede release van die neusriem en mijn paard vond die constante druk op zijn neus niet prettig. Nu heb ik de sidepull/crosslink van goedhard, die gebruik ik als sidepull en die werkt perfect. Lachen

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 15:45

Droombeestje schreef:
Ik had er eerst eentje met een gevlochten leren neusriem, maar heb deze laten vervangen door een glad leren riempje. Geeft nog minder druk op de neus, die gevlochten neusriem werkt soms wat te sterk in.
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

De neusriem hangt hier trouwens nog wat te laag, had vlak hiervoor nog met een ander paard gereden met dezelfde side-pull en vergeten van de bakstukken in te korten...

Zo te zien aan je foto's kun je daar een paard ook goed nageefelijk mee krijgen. Ik dacht altijd dat je met een sidepull (zoals de naam al zegt) alleen zijwaartse druk kunt gebruiken.

Ik ben nu nog bezig met een touwhalster en dat gaat heel goed. Het zijn haar eerste pasjes onder het zadel dus we hebben nog tijd. Deze week ga ik de indian bosal uitproberen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:16

Ik rij nu buiten met het halsterdeel van mijn halsterhoofdstel, met een bontje om de neus. In de bak rij ik nu met een Norton bitloos hoofdstel, bevalt tot nu toe goed.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:53

Droombeestje schreef:
[g]http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6OXBAMT.jpg[/img][img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SKEMMMNG.jpg

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MV777RP.jpg[

Mooi de foto's met de sidepull. Ik heb nu 1 gekocht met ook zo'n touwending zoals jij hebt. Ik vond het niet met gewone riem. binnen een week heb ik hem Knipoog

@ splash:
En idd je kan ze met een siddepull even goed nagevelijk krijgen. Probeer het zelf maar eens door je teugels aan de halster te hangen zoals bij side pull. Geef net dezelfde hulpen als je doet met bit. Loopt ie nageevelijk, dan is het om dat je hem rijd los van het bit, dus ook met zithulpen enz Knipoog succes ermee

Droombeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:00

charlotvanre schreef:
Mooi de foto's met de sidepull. Ik heb nu 1 gekocht met ook zo'n touwending zoals jij hebt. Ik vond het niet met gewone riem. binnen een week heb ik hem Knipoog

Je kan hem gewoon effe binnendoen bij een schoenmaker/zadelmaker, deze zet er dan wel een leren riempje in ipv dat touw. Knipoog

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:02

Droombeestje schreef:
charlotvanre schreef:

Je kan hem gewoon effe binnendoen bij een schoenmaker/zadelmaker, deze zet er dan wel een leren riempje in ipv dat touw. Knipoog

Oh!!! had ik nooit aan gedacht!! super bedankt voor de tip!!! Het is super leuk met een sidepull rijden he!!

groetjes!

Baunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:53

Ik heb nu een verzorg paard die heeft eerst ok met bid gereden vertelden de eigenaar me die heeft nu ok geen bit meer en het rijd precies hetzefde Knipoog

Daiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:47

Heey !
Ik ry nu met een touwhalster. dat bevalt prima,
maar ik wil graag weten wat voor soort zadel je daarvoor moet gebruiken en waar je die kan krygen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:58

zadel Verward Wat heeft dat met bitloos rijden te maken? Het maakt niet uit welk zadel je hebt als hij maar past Knipoog

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 16:56

Daiss schreef:
Heey !
Ik ry nu met een touwhalster. dat bevalt prima,
maar ik wil graag weten wat voor soort zadel je daarvoor moet gebruiken en waar je die kan krygen.

Het maakt verder niks uit wat voor een zadel je gebruikt inderdaad. Ik rijd met een gewoon allround western zadel van Triple Horn. Ooit wil ik wel over naar een boomloos zadel van Barefoot maar dan moet ik nog even door sparen.

Ik ga dit weekend met de indian bosal rijden. Ik zal foto's maken en deze hier plaatsen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:35

tof splash! ik heb op een show woensdag er ook een paard zien met rijden!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:58

As ik bitloos rijd is het met een sidepull, dat snapt mijn paardje het best (is ook simpel Bloos ). Ik heb er zo één met gevlochten latigo leer op de neus.
Nu doe ik enkel buitenritten dus onze hulpen zijn zeer basic. Als je preciezer (eerder dressuur) wil rijden is een sidepull misschien niet zo geschikt.