Passen boomloos zadels overal op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Passen boomloos zadels overal op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 07:34

Hallo,

Ik was op marktplaats aan het kijken en daar zie ik veel advertenties met boomloos zadels aangeboden, zonder maat erbij. Passen ze dan overal op? Of is dat gewoon vergeten. Hebben jullie sites met boomloos pads (als ik het goed zeg)?

Somebitch

Re: Passen boomloos zadels overal op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:45

Vraag ik mezelf ook af, ik heb weleens hier gelezen op bokt dat het niet zo was. Maar dat weet ik niet zeker meer Bloos

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:51

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:06

Boomloze zadels hebben wel een maat. Bij barefoot heb je maat 2, 1 en shettie. De shettie maat is voor kleine pony's met een korte rug. De maat 1 en 2 zadels zijn weer wat langer. Die maat is puur voor je eigen kont, en of je graag wat ruimer zit of wat meer opgesloten. Maat 1 is normaal voor broekmaat 34-40 dacht ik en maat 2 is voor broekmaat 40+
Qua breedte passen ze overal op. Ze vormen zich naar het paard. Je moet dus alleen rekening houden met de lengte van de rug bij korte pony's. Verder passen ze niet goed op paarden met een extreem hoge schoft of ruggengraat.
Maar op een normaal paard passen ze eigenlijk altijd wel.

issie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:12

MysticTinker schreef:
Qua breedte passen ze overal op. Ze vormen zich naar het paard. Je moet dus alleen rekening houden met de lengte van de rug bij korte pony's. Verder passen ze niet goed op paarden met een extreem hoge schoft of ruggengraat.

Helaas, niet het geval. De barefoot & de startrekk waren allebei niet passend te krijgen voor mijn paard. Ze heeft brede schouders en de startrekk had pommel 3 en 4 geloof ik, waarvan beide niet paste. Ook de breedste van barefoot was nog te smal.

Ga er dus niet vanuit dat het altijd past!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:41

Je zou de pommel ook kunnen vervangen door kussenvulling, wordt ook wel eens gedaan, maar dat kan alleen bij paarden met weinig schoft.
Verder hoort er natuurlijk geen gewicht op de pommel te komen, dat boogje is vooral om een beetje vorm in t zadel te krijgen, en te houden. Bij startrekk weet ik niet precies hoe dat zit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:18

nee net als gewone boomzadels passen boomloze ook niet overal op Lachen

heb het thuis ondervonden met diverse boomloze zadels op 2 modellen paarden Ja

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:27

je moet ze zeg maar in de winkel even passen of je kont er in past?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:37

Lijkt me handig als zowel je paard als jezelf in het zadel passen Cynthiaaapje Knipoog want nee, ook boomloze zadels passen niet altijd op ieder paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:21

MysticTinker schreef:
Boomloze zadels hebben wel een maat. Bij barefoot heb je maat 2, 1 en shettie. De shettie maat is voor kleine pony's met een korte rug. De maat 1 en 2 zadels zijn weer wat langer. Die maat is puur voor je eigen kont, en of je graag wat ruimer zit of wat meer opgesloten. Maat 1 is normaal voor broekmaat 34-40 dacht ik en maat 2 is voor broekmaat 40+

Maar je kan natuurlijk niet een maat 2 op een hele korte pony leggen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:25

Dat staat 1 regel hoger Knipoog
Shettie maat voor pony's met een korte rug, de andere maten zijn wat langer.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 11:05

Hmm het komt me nu niet zo vertrouwd over. Ik houd het gewoon bij mijn veelzijdigheidszadeltjes, vind het iets te link aangezien ik er niets vanaf weet. Over die pads die er zijn, waarom wordt er aangeraden om ze zonder beugels te nemen? En is het dan de bedoeling dat je zonder beugels op die pad moet rijden? Of eigen beugels moet gebruiken? Snap er niets van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:18

Barebackpads bedoel je?
Daar zit totaal geen stevigheid in, eigelijk is het gewoon een dekje met een singel, als je daar beugels aanhangt weet je zeker dat alle druk van de beugels op één punt komt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:21

Het komt je nu niet zo vertrouwd over omdat je er niets van afweet? Aan onwetendheid zijn genoeg dingen te doen. Kijk op de genoemde site, gebruik de zoekfunctie hier op bokt. Zoekwoorden kunnen bijvoorbeeld boomloos, barefoot, randolls, cheyenne, cherokee, london of arizona zijn.

Die pads die jij bedoeld zijn barebackpads. Dit staat los van een boomloos zadel.
Er wordt aangeraden om zonder beugels te rijden omdat je anders een veel te grote puntbelasting creert. Eigenlijk moet je er met een barebackpad vanuit gaan dat je op een blote rug zit. Het enige verschil is dat er een pad onder zit zodat je zelf beter kunt zitten. Dat is heel kort gezegt waar een bbp op neerkomt.

Voor een boomloos zadel is de onderliggende pad de helft van het zadel. In deze pads zijn aan beide kanten van het midden (ruggegraat) 2 openingen gemaakt. Hier gaan de zogenaamde inlages in. Deze zorgen ervoor dat de ruggegraat vrij blijft.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 11:28

fjordnina schreef:
Het komt je nu niet zo vertrouwd over omdat je er niets van afweet? Aan onwetendheid zijn genoeg dingen te doen. Kijk op de genoemde site, gebruik de zoekfunctie hier op bokt. Zoekwoorden kunnen bijvoorbeeld boomloos, barefoot, randolls, cheyenne, cherokee, london of arizona zijn.

Die pads die jij bedoeld zijn barebackpads. Dit staat los van een boomloos zadel.
Er wordt aangeraden om zonder beugels te rijden omdat je anders een veel te grote puntbelasting creert. Eigenlijk moet je er met een barebackpad vanuit gaan dat je op een blote rug zit. Het enige verschil is dat er een pad onder zit zodat je zelf beter kunt zitten. Dat is heel kort gezegt waar een bbp op neerkomt.

Voor een boomloos zadel is de onderliggende pad de helft van het zadel. In deze pads zijn aan beide kanten van het midden (ruggegraat) 2 openingen gemaakt. Hier gaan de zogenaamde inlages in. Deze zorgen ervoor dat de ruggegraat vrij blijft.

Ja uit onwetenheid wel ja, ik vind het toch wat link om mijn informatie van sites te halen en vervolgens in mijn eentje aan de slag ga. Zou niet eens weten hoe zo'n zadel op het paard moet liggen bij wijze van spreken, dus als ik wat fout doe is het paard daar dalijk de dupe van. Toch ben ik er nog steeds nieuwschierig naar, lijkt me namelijk wel heel fijn voor het buitenrijden..maar dit heb ik ook alleen van plaatjes, heb er geen ervaring mee. Dus een barebackpad is niet zo aan te raden? Gezien dat ik liever met beugels rijd. Dan heb je de boomlooszadels, daar moeten speciale pads onder? Weet iemand ook een beetje een prijs van een goed boomlooszadel met een pad? Zijn er lessen te volgen of iets dergelijks? Er kunnen geen andere pads onder de boomlooszadels?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:37

Ik herinner me vaag dat je ergens uit de buurt van Deventer komt, maar ik kan ook in verwarring zijn met iemand anders.

Als je wilt weten hoe het ligt en zit, mag je een keer bij me langs komen, dan kun je het zien, beleven en ook het een en ander aan uitleg krijgen met de beelden erbij.

Voor het buienrijden is het ideaal.
Barebackpad is leuk voor even, maar niet voor intensieve ritten.

Onder de boomloze zadels moeten inderdaad speciale pads.

Een middenklasse zadel is de barefoot. Is een betere kwaliteit dan de randolls maar minder dan bijv. de Torsion. Dat is ook aan het prijsverschil te merken. Randolls heb je vaak voor een kleine 300 euro nieuw. Barefoot voor iets meer dan 600 euro nieuw en helemaal compleet. Torsion gaat richting 900 euro als ik het goed onthouden heb.
Barefoot is ook goed 2ehands te krijgen. Dan kosten ze compleet 400 tot 450 euro.
Lessen zijn voor dit zadel niet nodig, iedere instructeur die jou op een vzh goed les kan geven kan dat ook als je boomloos rijdt.

Je kunt je normale dekjes wel onder het zadel doen, maar altijd in combinatie met de andere pad. Het andere dekje doe je dan tussen het zadel en de pad die de ruggegraat vrij houdt.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 11:41

fjordnina schreef:
Ik herinner me vaag dat je ergens uit de buurt van Deventer komt, maar ik kan ook in verwarring zijn met iemand anders.

Als je wilt weten hoe het ligt en zit, mag je een keer bij me langs komen, dan kun je het zien, beleven en ook het een en ander aan uitleg krijgen met de beelden erbij.

Voor het buienrijden is het ideaal.
Barebackpad is leuk voor even, maar niet voor intensieve ritten.

Onder de boomloze zadels moeten inderdaad speciale pads.

Een middenklasse zadel is de barefoot. Is een betere kwaliteit dan de randolls maar minder dan bijv. de Torsion. Dat is ook aan het prijsverschil te merken. Randolls heb je vaak voor een kleine 300 euro nieuw. Barefoot voor iets meer dan 600 euro nieuw en helemaal compleet. Torsion gaat richting 900 euro als ik het goed onthouden heb.
Barefoot is ook goed 2ehands te krijgen. Dan kosten ze compleet 400 tot 450 euro.
Lessen zijn voor dit zadel niet nodig, iedere instructeur die jou op een vzh goed les kan geven kan dat ook als je boomloos rijdt.

Je kunt je normale dekjes wel onder het zadel doen, maar altijd in combinatie met de andere pad. Het andere dekje doe je dan tussen het zadel en de pad die de ruggegraat vrij houdt.

Oke dat is wel fijn dat andere pads ook gebruikt kunnen worden, heb namelijk al een groot inkopen gedaan haha. Ik woon in Barendrecht dus ik denk dat je iemand anders voor je hebt. Ik heb mijn paard nog niet en dat kan best nog een aantal maandjes duren, gezien ik 'de ware' nog niet heb gevonden. Heb dus ook nog alle tijd om te kijken of ik het een keer kan uitproberen. Bedankt voor de informatie.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:56

Pellie schreef:
nee net als gewone boomzadels passen boomloze ook niet overal op Lachen

heb het thuis ondervonden met diverse boomloze zadels op 2 modellen paarden Ja

Dit is ook mijn ervaring. Daarnaast kan het misschien wel goed passen, maar jij moet het ook nog een lekker vinden zitten/rijden.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:39

Ik heb net mijn Barefoot ook weer weggedaan. Het bleef naar voren schuiven en op Clover haar brede schouders drukken. Ik heb dubbele inlages geprobeerd, een andere pad (stroever) een bananensingel, de pommel eruit en wol er in. Maar het bleef schuiven en kreeg Clover op de schouders 2 drukplekken. De haren braken af en de huid werd dikker en schraal. Als ik aankwam lopen met het zadel gingen de oren in de nek, dus dat zei me genoeg. Ik vind het heel jammer want het zat echt zo lekker en het gevoel van je paard onder je is ook fijn.
Maar na een drafje voelde Clover niet meer fijn, ze ging kort lopen, minder voorwaarts en werd wat sjaggie. Toen ik de drukplekken zag, begreep ik waarom. Het werd me helemaal duidelijk toen ik een ritje maakte met de barebackpad. Ineens was Clover weer vrolijk en begon weer lekker te briezen onder het rijden. Ze was zo voorwaarts dat ik af en toe een plukje manen moest pakken om wat meer houvast te hebben en er niet af te stuiteren!

Dus nee, een boomloos past lang niet altijd! (helaas....)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:59

hrokur schreef:
Dit is ook mijn ervaring. Daarnaast kan het misschien wel goed passen, maar jij moet het ook nog een lekker vinden zitten/rijden.

En je paard ook, niet ieder paard is er van gecharmeerd Tong uitsteken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:14

@ladyelmira: ik zou het zoeken naar een geschikt zadel even laten zitten totdat je een paard hebt.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:54

Clovertje schreef:
Ik heb net mijn Barefoot ook weer weggedaan. Het bleef naar voren schuiven en op Clover haar brede schouders drukken. Ik heb dubbele inlages geprobeerd, een andere pad (stroever) een bananensingel, de pommel eruit en wol er in. Maar het bleef schuiven en kreeg Clover op de schouders 2 drukplekken. De haren braken af en de huid werd dikker en schraal. Als ik aankwam lopen met het zadel gingen de oren in de nek, dus dat zei me genoeg. Ik vind het heel jammer want het zat echt zo lekker en het gevoel van je paard onder je is ook fijn.
Maar na een drafje voelde Clover niet meer fijn, ze ging kort lopen, minder voorwaarts en werd wat sjaggie. Toen ik de drukplekken zag, begreep ik waarom. Het werd me helemaal duidelijk toen ik een ritje maakte met de barebackpad. Ineens was Clover weer vrolijk en begon weer lekker te briezen onder het rijden. Ze was zo voorwaarts dat ik af en toe een plukje manen moest pakken om wat meer houvast te hebben en er niet af te stuiteren!

Dus nee, een boomloos past lang niet altijd! (helaas....)

Heb je al eens een Ghost geprobeerd?
Ik heb 2 IJslanders waarvan eentje een bouw heeft waarbij elk zadel op zijn nek beland. Ik heb al heel veel boomloze zadels uitgeprobeerd en de Ghost was de enige die op zijn plek blijft liggen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:25

nee, ik vind de Ghost eigenlijk ronduit lelijk. Maar dank je voor de tip, ik houd het zeker toch in gedachten! Ik heb nu een western zadel erop liggen, wel even wennen na een boomloos maar ik heb het idee dat mijn gewicht beter verdeeld wordt; Clover loopt minder scheef en haar staart hangt ook rechter.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:14

Clovertje schreef:
nee, ik vind de Ghost eigenlijk ronduit lelijk. Maar dank je voor de tip, ik houd het zeker toch in gedachten!

Dat vond ik ook hoor. Vandaar dat ik die pas als laatst heb getest. Ik had eigenlijk de moed al opgegeven om een boomloos zadel te vinden dat goed bleef liggen en lekker reed. Op de Ghost had ik bijna gelijk al het " wow" gevoel. Nu ben ik al helemaal aan het model gewend.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 23:12

Wendy schreef:
@ladyelmira: ik zou het zoeken naar een geschikt zadel even laten zitten totdat je een paard hebt.

Ik ben van mening van niet want ik ben nu opzoek naar een paard, en om nu op het laatste nippertje allerlei zadels te gaan zoeken vind ik niets. Dan nog het punt dat ik geen boomloos zadel zoek, maar er alleen benieuwd naar was omdat ik vaak geen maat bij de zadel ziet staan. Ik dacht eigenlijk dat je niet offtopic mocht gaan, nu doe jij dat als submod alsnog Koe