Neusbotje breken door bitloos rijden,,,;S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CeesRinko

Neusbotje breken door bitloos rijden,,,;S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 20:11

heyhey,,!

Omdat ik bitloos rijdt met mijn paardje, kreeg mijn vader gisteren te horen van mijn buurman.
dat het paard daardoor zijn neusbotje kan breken ROFL

ikzelf weet niet wat ik hiervan moet geloven, ik denk dat je dan echt met je volle gewicht aan de teugels moet gaan hangen om dat te veroorzaken..maar wat denken/zeggen jullie?

Groetjes Doei, doei

Flew

Re: Neusbotje breken door bitloos rijden,,,;S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:13

Je moet dan bijvoorbeeld de hackamore wel heel laag hebben hangen en een beste ruk aan de teugels geven wil je dat presteren. Als je optoming zit zoals het hoort en je niet aan de teugels zit te rukken en te plukken moet het wel goedkomen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:13

Met een hackemore kan je idd met (te) veel druk het neusbot breken. Ik weet niet hoe dit zit met andere bitloze hoofdstellen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:15

Als je gewoon met een touwhalster rijdt zal het je niet lukken denk ik, maar met een hackamore duidelijk wel!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 20:16

zie mijn profiel voor foto's,,,;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:17

Jammer dat hij je zo van het bitloos rijden af wil houden Meid, gewoon lekker bitloos blijven rijden als je dat wilt, als je gewoon normaal rijd is er niks aan de hand.
Zal er even een plaatje bij pakken:
http://www.icreo.com/Images/Prof-opl_IM ... p_0000.jpg

Als je je hoofdstel te laag hangt, en dan ook nog eens flinke rukken geeft aan je teugels, dan is-het-inderdaad-mogelijk dat je zijn neusbotje breekt. Maar, als je even goed kijkt op het plaatje, zie je dat het uitstekende stukje relatief erg klein is, die loopt niet door tot tussen zijn ogen oid., dus als je het bitloos hoofdstel/halster op een normale hoogte hangt, en niet op het onderste gedeelte van zijn neus, is er niks aan de hand.

Daarbij breekt een bot echt niet zomaar hoor. Zelfs áls je hem te laag hebt hangen, moet je wel flink trekken wil je dat breken. Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat je van je paard valt, de teugels over zijn hoofd komen, hij erin gaat staan en zo een ruk geeft aan zijn hoofdstel. Dán breekt het dus wel, als hij te laag hangt.

Afbeelding
Dit, of ietstjes lager is een goeie hoogte, dan gebeurt er echt niks Lachen

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 20:28

Myukii schreef:
Jammer dat hij je zo van het bitloos rijden af wil houden Meid, gewoon lekker bitloos blijven rijden als je dat wilt, als je gewoon normaal rijd is er niks aan de hand.
Zal er even een plaatje bij pakken:
http://www.icreo.com/Images/Prof-opl_IM ... p_0000.jpg

Als je je hoofdstel te laag hangt, en dan ook nog eens flinke rukken geeft aan je teugels, dan is-het-inderdaad-mogelijk dat je zijn neusbotje breekt. Maar, als je even goed kijkt op het plaatje, zie je dat het uitstekende stukje relatief erg klein is, die loopt niet door tot tussen zijn ogen oid., dus als je het bitloos hoofdstel/halster op een normale hoogte hangt, en niet op het onderste gedeelte van zijn neus, is er niks aan de hand.

Daarbij breekt een bot echt niet zomaar hoor. Zelfs áls je hem te laag hebt hangen, moet je wel flink trekken wil je dat breken. Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat je van je paard valt, de teugels over zijn hoofd komen, hij erin gaat staan en zo een ruk geeft aan zijn hoofdstel. Dán breekt het dus wel, als hij te laag hangt.

idd,, hun zijn zelf helemaal in to the bit.. Bloos en willen mij daar ook zover mee krijgen lijkt het wel.. maar dat ben ik tot nu toe nog heeeleeemaaaal niet van plan!!!

bedankt voor je duidelijke uitleg,,!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:01

Myukii schreef:
Afbeelding

"Dit" zal misschien niet een neusbeen breken, maar kan wel hele vieze ontvellingen veroorzaken. Veel te dun en te scherp in handen van iemand die niet weet wat hij/zij in handen heeft. Blauw oog
Neusbeen breken moet je een hackamore voor hebben en er dan grof mee omgaan.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:03

kej bedankt..!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:27

Neusbeen breken, ik geloof er niet te veel van eerlijk gezegd. Heeft iemand dat al ooit eens echt gezien? Of heeft iemand daar al ooit betrouwbare data over gelezen? (veterinair)

Eigenlijk zou ik graag eens een verse paardenschedel laten testen onder een computer die druk kan uitoefenen op één punt. Benieuwd hoeveel kracht je moet zetten.
Ik heb al veel dode paardenkoppen (ok, hoofden) in mijn handen gehad, en ik kan me niet goed voorstellen dat een paard zich dat neusbeen laat breken. Ik bedoel daarmee, het is behoorlijk stevig, en de pijn die voorafgaat aan effectief breken van een been doet een normaal paard wel degelijk het hoofd buigen i.p.v. stand te houden of zelfs tegen te trekken. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het lijkt me meer iets wat in een serieus ongeluk gebeurt dan bij een ontstuimig ritje.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:45

Waratje schreef:
Myukii schreef:
[img][/img]

"Dit" zal misschien niet een neusbeen breken, maar kan wel hele vieze ontvellingen veroorzaken. Veel te dun en te scherp in handen van iemand die niet weet wat hij/zij in handen heeft. Blauw oog
Neusbeen breken moet je een hackamore voor hebben en er dan grof mee omgaan.

Mij ging het niet om het feit of dit een goed hoofdstel was of niet, alleen om het feit dat dit een veilige hoogte is Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:49

Myukii: superduidelijke uitleg Ja, bedankt!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:37

ja idd,,! dus als hij er over begint tegen mij,, weet ik wat ik kan zeggen..!! (y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:00

Myukii schreef:
Mij ging het niet om het feit of dit een goed hoofdstel was of niet, alleen om het feit dat dit een veilige hoogte is Lachen

Akkoord, dan zijn we het eens Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:30

Bandida schreef:
Neusbeen breken, ik geloof er niet te veel van eerlijk gezegd. Heeft iemand dat al ooit eens echt gezien? Of heeft iemand daar al ooit betrouwbare data over gelezen? (veterinair)

Haha!

Idem hier.
Het resultaat is dat de verkeerde Hackamore met korte scharen gekozen wordt waardoor juist meer teugelgedoe nodig is omdat het een instabiel = onduidelijk ding is.

Maar goed, dit kan op de schier eindeloze lijst van natte-apen-verhalen.

HC

p.s. ik zal straks eens uitrekenen hoe groot het hefboomeffect eigenlijk is en in welke kracht dit resulteert dus of het zelfs theoretisch eigenwijk wel kan.

Ondertussen
'Mind Over Muscle

Finally, perhaps the most important decision the cowboy will make in this stage of the game is how he will manage himself. The hackamore requires, more than any other early training practice, that the user is capable of controlling his emotions and responses when working with his horses. There is no room for lost tempers or overreacting.

If a buckaroo can’t control his own responses, the hackamore will destroy him. One fit of rage, one volatile day will forever taint the hackamore horse. There is a saying that "muscle doesn’t make the man" and similarly it will not make the hackamore horse either.

For this reason, the hackamore offers the would-be bridle horseman a checklist. Maintaining a suitable attitude is an attribute the spade bit horseman must have in place. Handling the hackamore is an excellent way of measuring the characteristics that will later be needed to handle the bridle horse.

It is ironic that it is the humble hackamore that asks the rider to check his ego at the door. He will not be able to do this unless he releases his grip on the voices in his own head and listens instead to the thousands of subtle messages his horses will send him.

So, with no rein chains jingling, no silver blazing in the sun, the hackamore man quietly takes his place in the long silent line of bridle horsemen before him. From this point on, it will be the buckaroo’s job to melt into the background and polish instead the horse beneath him. All look for the transition in the horse as he advances through the hackamore but the real change is etched in the heart of the man who rides upon his back.'
- Ralph Pavey
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-06-07 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:35

ik vind dit wel intressant want iki wilde er ook mee gaan rijden maar nu wilde ik weten of ze ook meer in de hand te houden waren door zo`n hackmore

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:41

bij verkeerd gebruik kan een bitloos hoofdstel net zo goed een martel werktuig zijn als een hoofdstel met bit bij verkeerd gebruik kan zijn

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:10

Hmmm... ik ben eigenlijk al klaar voor ik serieus begonnen ben.
Het mechanische rendament is door de 'flexibiliteit' aan de kinriem en kopriem zodanig laag dat de beweging van de grootste overbrengingsverhouding de neusband nog te weinig beweegt.

Overigens is de kracht die op het neusbeen overgebracht kan worden niet zó groot. Denk aan de kopriem Pling

Ik wil het als iemand me opdracht voor een artikel geeft de boel verder uitwerken wat betreft de werking van de mechanische hackmore doch de vraag is al beantwoord en is 'Nee'*.

Oh, de beste hackamore is een duidelijke. Kracht is niet de oplossing noch het probleem. Het 'vriendelijk' model met korte scharen en gewatteerde neusriem is een verkeerde keuze omdat het onduidelijk is en dus meer kracht vraagt.
Het beste model is wat ooit het 'roy' model genoemd werd, met gevlochten neusband, lange scharen en een stabiliserende verbindingsstang tussen de uiteinden daarvan. Met deze hackamore kan het paard de teugelhulpen helder en gedifferentieerd waarnemen. Wie denkt dat dit model pijnlijk is, gebruikt teveel kracht op de teugel en moet eerst her-, bijscholen. Zie citaat in mijn vorige reactie.

HC

*niet met de klassiek uitvoering en correcte afstelling daarvan

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:18

Even offtopic, maar wat weet jij toch véél Huertecilla, heb al waanzinnig veel van je geleerd. Altijd onderbouwde posts, mag ook wel eens gezegd toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:21

HC: Wat jij roy noemt, dat is toch gewoon de lange zoals wij hem kennen? Of is dat weer wat anders?
In NL zijn ze vaak van een ketting/kabel met nep rawhide of goedkoop leer omkleed, maarja, wat wil je voor 35 euro

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:35

Yinari schreef:
Even offtopic, maar wat weet jij toch véél Huertecilla, heb al waanzinnig veel van je geleerd. Altijd onderbouwde posts, mag ook wel eens gezegd toch?

Bloos

Als ik me er niet zo bewust zou zijn van dat je niet weet wat je niet weet en er altijd meer is, altijd, zou ik ervan naast mijn schoenen kunnen gaan lopen Knipoog
Maarreh, graag gedaan en nu ga ik rijden, zeker weer wat bijleren....

HC

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:46

Goed, genoeg complimenten, ga maar snel weer wat bijleren anders blijkt straks nog dat ik je heb overschat Pling Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:53

het neusbot breken is echt dikke onzin. De enige waarvan ze "zeggen" dat het mogelijk kan gebeuren is bij een hackamore maar absoluut niet met het hoofdstel waar de TS mee rijd. En zelfs bij de hackamore moet hij echt flink verkeerd opgehangen zijn en zeer verkeerd gebruikt zijn wil dat ooit mogelijk plaatsvinden (het gekke met zulke verhalen is dat je nooit iemand kan vinden die het ook werkelijk gezien of meegemaakt heeft)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:06

Ik vraag me wel eens af wie dit soort onzinnige fabeltjes de wereld ingeholpen heeft. Zo vermoeiend.

TS; blijf lekker bitloos rijden en laat je buurman maar kletsen. Die mag zich eerst wel eens goed verdiepen in bitloze optomingen, voordat hij zulke onzin verkoopt. Ja

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:10

Het enige nadeel van bitloos rijden is mijn inziens dat het paard verkeerd gebruik niet kan ontwijken.
Een bit kan een paard tussen de kiezen nemen, bitloos drukt op de neus en is dus niet te ontwijken.
Verder is er geen enkel probleem voor het rijden met of zonder bit Haha!