Wat vinden jullie van deze barebackpad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat vinden jullie van deze barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:24

Ik heb besloten dat ik een barebackpad wil. Nu ben ik een leek op dit gebied en ik weet niet wat juist een goede en wat geen goede is (ik weet naturlijk wel dat hij zonder beugels moet zijn)

Nu kwam ik dit tegen op ebay. De natuurlijke uitstraling beviel mij wel. Lachen
Beugels kun je er af halen, en dat doe ik uiteraard ook.

Afbeelding

In het bruin is ie er ook
Afbeelding

En indien dit een goede keus is, wat voor kleur zouden jullie dan kiezen voor op een Fries. Knipoog

Elanor

Re: Wat vinden jullie van deze barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:41

Waarom wil je een barebackpad? Dat vind ik wel belangrijk om te weten eigenlijk. Lachen Het is een apart stuk tuig, wat wel verdient dat je je enigszins verdiept in wat het met/op je paardenrug doet.

De beugels eraf halen is inderdaad een goede keuze. Maar ook dan ontbreekt een goede gewichtsverdeleing. Door het ontbreken van een boom komt nu alle gewicht van de ruiter op één heel klein stukje rug van je paard. Een puntbelasting dus. Vergelijk maar: als je met het topje van je vinger drukt en daarna met je hele hand net zo hard drukt. Ook is er geen kamer, waardoor het de ruggengraat dus niet vrij ligt.

Bij intensief rijden/langere ritten zou ik voor het comfort van je paard kiezen voor een zadel wat het gewicht kan verdelen over de paardenrug. Lachen Want ook bij een pad zónder beugels is jouw achterwerk (ahum) nog steeds een klein oppervlak.

Een pad (met of zonder beugels) vind ik dus voor echt 'werk' niet zo'n goede keuze.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-05-07 12:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:45

ziet er leuk uit, maar het is wel jammer dat zo te zien die ringen waar de beugels aan zitten, er niet af kunnen.
kan iritant worden met het rijden.
is de bovenkant van suede, of iets soortgelijks, dus stroef?

vind het wel een mooi pad ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:21

Waarom ik een wil? Ik (en het paard) hebben het allebei helemaal gehad met dressuur. Ik vind er niks meer aan, en het paard al helemaal niet, dat is zeer duidelijk te merken.

Een tijdje geleden heb ik al een boek aangeschaft over grondwerk met paarden. Afgelopen week heb ik zonder tuig gereden en dat was echt heerlijk. Ik wil daar meer mee gaan doen. Dus met minder, of in ieder geval weinig tuig rijden. Maar een telkens helemaal behaarde broek is ook niet zo fijn. Clown
Maar gewoon voor ontspannen ritjes dus. Intensief rijden toen wij nooit. Haha! Bloos

De ringen, daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht. Dat zou misschien inderdaad niet zo lekker zitten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:39

ik vind het een erg mooie zeg!
helaas heb ik van bbp niet zoveel kaas gegeten en ben me ook aan het orienteren.
zit nu zeer regelmatig zonder zadel op mijn paard, dan lijkt dit me nét ff iets fijner

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:41

Ik heb er zo eentje, moet even een foto opzoeken, maar dan in het lichtbruin. Als het goed is, is het een Parelli bareback pad, dacht ik.

Heb 'm tweedehands van MP overgenomen en de beugels waren er al afgehaald. Rijdt echt heerlijk.
Ik zal even een foto zoeken.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:57

Dus je hebt geen last van de ringen tijdens het rijden? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:21

Zo, er kwam van alles tussendoor, maar ik ben al bezig met opladen van de foto, zodat ik 'm zo hopelijk kan plaatsen...... Nog effies geduld. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:22

Afbeelding

Zie hier, mijn Sammy met ons bareback pad....... En zoals je ziet, zitten de ringen er niet meer aan. Haha!
De foto is helaas wat donker...... Ik vind hem zalig rijden, heb 'm al op diverse paarden gebruikt (Sam is nog niet ingereden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:05

Lijkt mij inderdaad dezelfde. Mooi hoor. Lachen

Die ringen kan ik er met een beetje geweld ( Schijnheilig ) ook zelf wel afhalen denk ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:06

Bij mij waren ze er al af, maar dan heb je vast een beeld. Mag ik vragen wat ze op Ebay voor prijzen vragen voor dit bareback pad? (je mag me ook PBen). Knipoog

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:26

ik vind hem ook wel mooi,
zou ik ook mogen weten wat ze er voor vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:31

Er stond bij dat dit van een lading was die kleine schoonheidsfoutjes hadden, maar verder leverde dat geen problemen op met rijden. Denk bijv. aan een vlekje, of een stikseltje los die even weer vastgezet moet worden.

Daarom waren deze (gewoon nieuw hoor) tussen de 40 en 60 dollar.

Alleen het verzenden is wel 50 dollar. Nagelbijten / Gniffelen

Normala gesproken waren ze iets van 200 dollar (dus niet van de B-keuze lading Haha! ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:34

Pffff, ik heb er gewoon 75 euro voor betaald incl. verzending. Maar goed, hij rijdt wel lekker, maar die van Emiel Voest is ook een fijne, hoor. (Is ook niet goedkoop trouwens).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:53

wauw nadya, wat een mooie!
zoiets wil ik ook:D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:23

Dank je wel, Roos. Lachen
Toevallig vorig jaar op MP tegen gekomen en gekocht. Hij rijdt heerlijk, maar nogmaals ik vind die van Emiel Voest ook heel mooi. Maar die is zooooo duur, he....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:49

Als jij nou gewoon die van Emiel Voest koopt, en diegene die je nu hebt aan mij verkoopt... Haha! Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:54

Hihihi, Wuis, maar ik vind hem zelf zo lekker rijden... En hij staat Sam perfect.
Ik zou gewoon zo eentje van ebay aanschaffen. Kost wat, maar dan heb je ook wat, moet je maar denken. En voor een Fries zou ik de zwarte nemen, denk ik, maar ligt ook aan je hoofdstel misschien (qua kleur).

Ik vind het heerlijk om het rijden met (boomloos) zadel af te wisselen met een bareback pad. Zeker als je graag zonder zadel rijdt, is zo'n bareback pad echt een aanrader. Lachen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:55

Citaat:
Een tijdje geleden heb ik al een boek aangeschaft over grondwerk met paarden. Afgelopen week heb ik zonder tuig gereden en dat was echt heerlijk. Ik wil daar meer mee gaan doen. Dus met minder, of in ieder geval weinig tuig rijden.

Een ´meer met minder´ moet niet het doel zijn. Knipoog Waarom zou zonder tuig beter zijn dan met tuig?

Meer is soms méér, als dat tuig als doel heeft het comfort van jouw paard te vergroten (want gewichtsverdeling en ruggegraatvrijheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:08

Ik vind het zelf gewoon heerlijk om zonder zadel te rijden en zoals in dit topic ook al door iemand anders werd gezegd, met een barebackpad lijkt me dat nog net even comfortabeler zitten.

Ik snap het probleem niet zo. De ene keer wordt je voor gek verklaart omdat je met een dressuurzadel rijdt, dan wil je voor af en toe eens een barebackpad aanschaffen, is het wéér niet goed. Knipoog

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:05

Oh, maar bedoel het absoluut niet aanvallend hoor. Haha! Lachen

Oordelen over mensen zul je mij niet snel zien doen, en dat is ook niet iets wat ik wil. Lachen

Voor af en toe (dat is al wat anders, ik ging uit van wat anders) is rijden zonder zadel (of daar dan een barebackpad tussen ligt of niet) ook absoluut geen probleem. Van zo nu en dan lekker beetje relaxt stappen krijgt geen paard een acute hernia uiteraard, en als je dat leuk vind: gewoon DOEN! Ja

Appelgroen trouwens. Knipoog Tong uitsteken

En misschien is objectief gezien op beide (dreessurzadel én pad) wel wat aan te merken. Knipoog Maar waarop niet?
Mijn afweging zou zoals uiteengezet een andere zijn, en achter jouw redenatie kan ik niet volledig staan. Maar de van de buurvrouw zou weer wat anders vinden. Haha! Het is aan jou om die afwegingen te beoordelen en te besluiten of je het ermee eens bent of niet. Mijn argumenten heb ik genoemd. Zónder te zeggen dat je geen barebackpad zou moeten aanschaffen overigens.
Mits je je ervan bewúst bent wat de argumenten voor en tegen zijn, kun je best een afweging maken waar je achterstaat. Lachen In jouw geval: je rijdt er niet zo vaak ermee, dus voor het paard is het in dat geval niet schadelijk, het zit comfortabeler dan op de blote rug, je voelt je er beter bij. Mwah, dat lijken me voldoende punten die jij op kan noemen om lekker zo´n ding aan te schaffen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:36

Wuis schreef:
Ik vind het zelf gewoon heerlijk om zonder zadel te rijden en zoals in dit topic ook al door iemand anders werd gezegd, met een barebackpad lijkt me dat nog net even comfortabeler zitten.

Ik snap het probleem niet zo. De ene keer wordt je voor gek verklaart omdat je met een dressuurzadel rijdt, dan wil je voor af en toe eens een barebackpad aanschaffen, is het wéér niet goed. Knipoog

Wat maf, waarom word je nou voor gek verklaard met je dressuurzadel? Knipoog

Zelf heb ik ook een dressuurzadel en een bbp. Ik rijd hoofdzakelijk met het zadel, en af en toe - tussendoor - met het bbp. En dit laatste doe ik om weer even helemaal terug te gaan naar 'het voelen', me beter bewust te worden van mijn zit en de invloed daarvan op mijn paard. Om dit vervolgens weer mee te nemen naar het rijden met zadel (wat ik persoonlijk echt beter vindt voor mijn paard, vanwege de drukverdeling).

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:44

Ik heb zelf een lamsvel bareback via Ho en Hutt gekocht, lekker dik en comfortabel en zit heerlijk. Deze zal prachtig staan op Fries!
Heb er ook een leren bitje met bijbehorende hoofdstel (kopstuk/teugels) bij in natuurkleur leer.
Als je interesse hebt, ik heb het wel te koop....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:32

JoviBan schreef:
Wuis schreef:

Wat maf, waarom word je nou voor gek verklaard met je dressuurzadel? Knipoog

Omdat alles met bomen en bitten taboe is bij naturals (tenminste, zo komt het op mij over). Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:40

En 'naturals' is één soort mens en doen en denken allemaal hetzelfde? Clown Knipoog