Handpaard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Handpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 12:36

Ik heb bij de zoekfunctie verschillende topics hier over gevonden, maar wilde toch even mijn specifieke situatie voorleggen.

Ik heb nu bijna 2 jaar een hele lieve fjordenmerrie van net 8 jaar. We rijden veel buiten.
Sinds 4 maanden ongeveer heb ik er een 7 jarige kruising Tennessee walker ruin bij. Ik heb het idee dat hij in het verleden overvraagt is, in de zin van te snel dingen zelfstandig doen zonder steun van andere paarden. Gevolg is dat hij heel erg aan zijn kuddegenoten hangt, bijeen vorige eigenaar is hij zelfs gaan steigeren op het moment datze hem van de kudde weg wilden rijden.
Ik wil uiteindelijk graag een leuk buitenrijpaard aan hem hebben, dus ben nu voorzichtig aan het opbouwen hem steeds mee te nemen, wandelend, van zijn weidegenoten. Dat gaat goed, hij is wel onzeker, slaat soms om in paniek. Eerder bestond ik dan niet meer, maar het gaat steeds beter en hij beseft steeds meer dat hij toch wel redelijk er op kan vertrouwen dat als ik iets niet eng vind, hij het ook niet eng hoeft te vinden.
Voor de volgende stap leek het me leuk om hem als handpaard mee te nemen. Met zijn vriendinnetje, mijn fjord Julia. Hij vind het rijden zelf trouwens ook nog eng, dus dat doe ik eigenlijk alleen nog korte stukjes in de bak (heb ook nog maar 1 zadel, dus ga ook nog niet met zijn 2en naar buiten rijdend).

Nu heb ik vaak voorbij zien komen dat je het beste op het dominante paard kan gaan zitten en het minder dominante paard aan de hand mee kan nemen.
Nu is Bailey (TW) dominanter dan Julia. Máár, Julia is onder het zadel en in het bos heel zelfverzekerd, Bailey hangt dan erg op de andere paarden juist. Verder luisterd hij ook aan de hand veel beter en sneller dan Julia. Uiteindelijk luisterd Julia ook goed, maar die wil nog weleens proberen haar grenzen te verleggen. En midden in het bos, op een ander paard, heb je natuurlijk niet zo heel veel meer te zeggen op het moment dat ze besluit alleen op stap te gaan Haha!
Bailey zou nooit bij zijn merrie weg gaan, al is het maar uit onzekerheid, en luisterd veel sneller naar de hulpen, zoals een slingertje aan de leadrope voor stop of achteruit.

Verstandig leek het me dus om Bailey toch als handpaard mee te nemen, hoewel hij dominanter is.
Hoe denken jullie hier over? Julia is trouwens ong. 1.45 en Bailey 1.60.

Ik wilde hem aan het touhalster met leadrope meenemen.
Hoe doen jullie dat? Gewoon teugels en leadrope in de hand?
Nemen jullie ook nog iets van een zweep of stick mee om aanwijzingen te geven?

Verder wilde ik sowieso eerst in de wei oefenen, maar die is nu erg glad en een beetje ongelijk dus dat durf ik even nog niet.

Andere tips zijn ook welkom natuurlijk!

GeneralFlynn

Re: Handpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:54

Het is het handigst om het dominantste paard als leidpaard te gebruiken,en het onderdanigste paard als handpaard. (ik bedoel het dominanst in de rangorde van de paarden onderling)
De dominantste bepaald tot op zekere hoogte door lichaamstaal hoever het leidpaard vooruit of naast het leidpaard mag lopen,en wijst hem of haar terecht als hij/zij zich misdraagd.(te ver vooruit wil,dus voorbij het leid paard)
Ik heb zelf een tijd met mijn tinker merrie een arabieren jaarling mee genomen als handpaard,en mijn merrie was zeer duidelijk naar de arab toe,als die stiekem jolig vooruit wilde gaan.
Jij als ruiter bepaald natuurlijk hoe of wat,maar de onderlinge rangen van de paarden hebben ook een grote invloed.
Als je de dominantste als leid paard zou gebruiken zijn de onderlinge verhoudingen zoek,en krijg je stakende of niet luisterende paarden,en dat is gevaarlijk.

Dit advies is gebaseerd op mijn eigen ervaring,ik weet niet hoe anderen hierover denken,en wat hun ervaringen zijn.
Misschien werkt het andersom juist beter,en gaat het juist wel heel goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:58

Het klinkt zo als een hele simpele keus : Bailey als handpaard is het meest vertrouwd dan.

Ik heb nooit 2 paarden gehad om mee te gaan rijden , wel vroeger een tijd geholpen bij 2 ponies wiens wei een stukje verderop was dan huis en stallen. Dan ging je op de ene zitten en de andere liet je rechts lopen. Teugels gewoon normaal in de hand en het touw van het handpaard in je rechterhand erbij.

Dat vond ik het fijnst.

Op zich is het nadeel dan dat als het handpaard trekt , die kracht via je hand naar het bereden paard gaat. Maar op zich is dat ook niet zo erg want dan heeft die tenminste ook meteen in de gaten dat er iets aan de hand is.

Wel is het fijn om het bereden paard met je linkerhand met beide teugels te kunnen sturen zodat je rechts vrij houdt voor het handpaard.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:02

Hier staan wat foto's van de rit:
http://www.mijnalbum.nl/Album=IQ7CY6X3
(eerste foto's zijn vrij donker want het was heeel vroeg in de ochtend toen we vertrokken)
Ergens halverwege zie je mijn merrie zuur kijken naar de arab,die dan net een jolige sprong wilde maken..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 13:09

Tinkerloos, dat is het probleem, Bailey is het dominanste in de groep. Maar, dus ook de onzekere en best luisterende aan de hand. Dat is het dilemma. Tegen mij persoonlijk is juist Julia degene die haar grenzen blijft opzoeken, en Bailey degene die errug gevoelig is.

Bianca, Julia is redelijk met 1 hand te sturen buiten, alleen is ze soms wat afgeleid waardoor ze niet altijd even snel reageert Tong uitsteken
Maar ik denk dat dat weining problemen geeft, idd als Bailey zou staken ofzo, zou Julia gelijk met haar hoofd in de richting van Bailey 'getrokken' worden.

Ik weet van Bailey ook bijna wel zeker dat hij niet er vandoor zou gaan zomaar. Hij staakt als hij het te eng vind. Hij verzet gewoon geen stap meer. Als hij schrikt springt ie met 4 benen de lucht in, rent hooguit 3 passen weg, en gaat vervolgens staan trillen op zijn benen Tong uitsteken Raar paard.
Julia zou eerder zichzelf lostrekken. Hoewel ze bijna nooit schrikt. Ze wil wel graag een sprintje trekken dus uit enthousiasme zou ze het misschien proberen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 13:11

Leuk zeg! Zie mezelf al helemaal gaan haha Haha!
Die zuurkijkfoto is mooi ja, dat hoofdje omhoog van oh ja, sorry hoor....

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 13:14

Ik ga zo iig eerst is met ze allebij wandelen, kan ik ze opserveren hoe ze met elkaar omgaan op het moment dat Bailey geen leidfunctie kan geven Tong uitsteken
De ruin áchter de merries is eigenlijk wel de 'natuurlijk' volgorde... Merrie bepaald de route en de hengst het tempo, ongeveer (nu even niet, dan bepaal ík hopelijk het tempo Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:24

Als ik het zo lees, kun je volgens mij het beste met Julia gaan rijden en Bailey als handpaard meenemen. Bailey is wellicht dominanter, maar Julia lijkt juist veel zekerder en gewend om buiten te rijden. Jullie kunnen er samen wel voor zorgen dat Bailey naast/half achter jullie blijft lopen.

Allegra schreef:
Ik wilde hem aan het touhalster met leadrope meenemen.
Hoe doen jullie dat? Gewoon teugels en leadrope in de hand?
Nemen jullie ook nog iets van een zweep of stick mee om aanwijzingen te geven?

Verder wilde ik sowieso eerst in de wei oefenen, maar die is nu erg glad en een beetje ongelijk dus dat durf ik even nog niet.

Andere tips zijn ook welkom natuurlijk!

Ik heb de teugels in één hand en het leidtouw in de andere hand.
Ik leer het handpaardje (mijn eigen veulie, inmiddels jaarling) wel aan beide kanten te lopen, omdat ik het belangrijk vind dat een paard "tweezijdig" is (en er kunnen zich situaties voordoen dat het handiger of veiliger is dat het handpaard links of rechts loopt).
Zweep oid neem ik dan niet mee, da's alleen maar lastig. Knipoog

Oefenen in de wei of bak is zeker aan te raden. Pling

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 22:20

Ik heb vanmiddag even met beide paarden tegelijk gewandeld, en ik moet zeggen, dat viel niks tegen!
Bailey maakt het niks uit als Julia voorop loopt. Ik ben maar gelijk begonnen met Bailey te leren dat hij niet voorbij Julia mag lopen maar ter hoogte van haar schoft moet blijven, dat gaat best goed.
Alleen baggerde Julia stug door toen Bailey stil bleef staan voor iets engs, en ik zat met mijn touwen in de knoop dus dat was even lastig Haha! Maar onder het zadel is dat makkelijker denk ik, zat nu met 2 dikke leadropes te prutsen haha.
Ze waren trouwens helemaal niet naar elkaar aan het happen ofzo, of zuur doen, het ging eigenlijk heel gemoedelijk. Zelfs toen de trein van heel dichtbij langs reed, je zag dat Bailey erg veel steun haalde uit het feit dat Julia zich er niks van aan trok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:23

Dat klinkt goed!
Kent Bailey ook stemcommando's? Altijd handig bij een handpaard! Haha!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 22:35

Ja hoor. Hoewel hij op een non-verbaal commando vaak sneller reageert. Even wiebelen aan de lead rope en hij mindert vaart, staat stil of gaat achteruit. De voorwaartse commando's gaan op stem wel beter, hij is sowieso erg voorwaarts ingesteld Haha!

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 06:58

Klinkt goed Allegra! Als ik het zo lees is Bailey wel als handpaard mee te nemen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:32

Klinkt idd goed.
Probeer eerst een stukje in de bak/wei,en ga dan de weg op.
Desnoods laat je er de eerste keren iemand naast fietsen voor de zekerheid..als er iets gebeurd kan de fietspersoon het handpaard overpakken.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:42

Klinkt goed Allegra. Ja Duim voor je dat het ohz ook zo mooi gaat.

(Is Baily zijn originele naam, of noemde ie vroeger toevallig anders? Haha! )

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:31

Stukje in de bak idd proberen is een goed idee. Dan haal je de houding fouten uit. Ik rij soms zo, maar wel op de dominante paard. Ik gebruik dan ook een westernzadel, doe de leidtouw door een ring en even om de horn (niet vast zetten). Dan als de andere paardje plots trekt heb ik niet gelijk een touw-verbrande hand. Het is een handigheid om zeg maar alle neusen in dezelfde richting te houden. Anders kom je makkelijk in de knop. Dan is het belangerijk dat de touwtje wel helemaal los komt. Ons paarden blijven dan bij elkaar in de eerste instantie, hoewel ik heb geen ervaring met situaties enger dan een bos kabouter or wolven-boomstronk...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 11:35

Jokari, op zijn papieren heet hij Sioux (spreek je uit als Soe, maar dat vond ik teveel lijken op de afkorting van het engelse Susan), toen ik hem kocht heette hij Laddy, maar ik vond hem een Bailey Haha!

Oeh ja, touwverbrande handen! Trek maar wel even handschoenen aan dan (heb geen knop), ik heb goede leren dus dat moet wel goedkomen Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:00

Ik heb idd. ook eens mijn hand verbrand..
Mijn leidpaard liep door,en het handpaard wilde gaan plassen.
Stond zo stil,en ik verbrande mijn hand omdat ik niet zomaar los wilde laten.. Clown

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 20:02

Ik heb het bij het longeren ook weleens gehad idd, paard flipte en rende de heining uit naar de andere paarden, en ik wilde ook idd niet loslaten en had geen handschoenen aan, dom dom dom.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:13

Leuk topic. Ik hoop in de toekomst, met mijn fjord en shetlander zo naar buiten te gaan. Ik heb net het boek paardrijden van nathalie penquit gekocht waar er ook een hoofdstuk over in staat. Zij geeft o.a aan inderdaad eerst even te oefenen op een veilig stuk. De teugels in 1 hand en in je andere hand het touw van het leidpaard. Ze geeft aan dat je het beste een normaal soepel halstertouw kan gebruiken en daar het beste een lus aan het einde in kan knopen(net als een hondenriem) die je dan makkelijk vast kan houden, zonder dat je hand blauw aanloopt e.d. Zij neemt wel een zweepje mee, voor de hulpen, maar heeft dan ook beide paarden met grondoefeningen hulpen met de zweep aangeleerd. Het leidpaard moet dan met het hoofd ongeveer ter hoogte van de schoft van het leidpaard lopen.
Maar wat ik daar dan in tegenkom, is dat op een ruiterpad de paarden niet naast elkaar kunnen lopen omdat daar niet plaats genoeg voor is, dan zou het hand paard helemaal achter de kont van het leidpaard komen te lopen?
Ik zou inderdaad ook Julia nemen als leidpaard, omdat zij helemaal bevestigd is en de toon aan moet geven buiten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:55

Allegra schreef:
Jokari, op zijn papieren heet hij Sioux (spreek je uit als Soe, maar dat vond ik teveel lijken op de afkorting van het engelse Susan), toen ik hem kocht heette hij Laddy, maar ik vond hem een Bailey Haha!

Oeh ja, touwverbrande handen! Trek maar wel even handschoenen aan dan (heb geen knop), ik heb goede leren dus dat moet wel goedkomen Tong uitsteken

ik dacht al dat het Laddie was. Tenminste, jouw beschrijving klonk mij in de oren als die van Flannan over haar moeilijke ruin. Lachen (niet dat ik dat paard kende hoor)
Fijn dat jullie zo goed overeenkomen. Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:04

Ik zou ook Baily als handpaard nemen, ik heb het gevoel dat als hij schrikt en zich weet los te trekken, hij niet weg zal lopen van je fjord. Terwijl je fjord zelfverzekerd genoeg kan zijn om alleen naar huis te gaan?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 12:14

Toverpaardje, goed punt, wij hebben idd ook een aantal smalle paden, waar je op zich wel naast elkaar door kan, maar als er een tegenligger aan komt niet met zijn 3en, haha. Maar dan kies ik wel een alternatieve route. Denk ook dat als ze eenmaal gewend zijn hij er best achter kan lopen, en anders stap ik wel even af.

Jokari, wat grappig! Hij is sowieso wel 'bekend', was laatst bij iemand haar Rocky Mountains aan het bekijken, daar had hij ook gestaan, en degene van wie ik hem gekocht heb is ook best bekend in NH wereldje (Klaas van Natuurlijk Ruiterschap) dus kom overal mensen tegen die hem wel 'kennen'.

Poes, dat denk ik ook. Julia is iig zelfverzekerd genoeg om in haar uppie die leuke helling op te scheuren, of in dat lekkere weilandje te gaan grazen Haha!
Verder vind Bailey ook iedereen lief, en Julia niet altijd, dus als er een gevangen moet worden is Bailey denk ik ook makkelijker.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:50

ik ga ook handpaarden (nou ja pony-en).
Mijn probleem is: hoe kom ik op dat paard als ik ook die pony bij me heb?????

Ik moet een hek afsluiten met sleutels en sloten (heel gedoe altijd) en dan sta ik meteen buiten, dan moet ik er nog op zien te klimmen zonder dat die pooownie voor zichzelf gaat beginnen.....

We gaan morgen ven oefenen met iemand erbij die wat vast/tegen kan houden (en foto's maken) ......dat met die smalle paadjes heb ik hier ook, maar mijn paard is zo breed, dat tegenliggers altijd al de benen nemen als ze ons zien aankomen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:28

De pony leren om te blijven staan. Dan is het geen probleem om op te stijgen. Knipoog

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:57

Hahaha, das wel handig Morrie (jij bent van die Noriker toch? Ja zie het in je onderschrift Tong uitsteken), nou lijkt mijn muts momenteel ook wel op een afschrikwekkend vikingpaard (moet der manen weer is doen), maar op een of andere manier gaan ze nooit zo vlug opzij voor ons Tong uitsteken
Ik denk als het grondwerk met je pony goed onder de knie hebt het stilstaan geen probleem is. En anders wiebel je met je touw, en staat ie als het goed is stil of gaat achteruit. Ik had het zo bedacht: handpaard aan de rechterkant, touw van handpaard over het zadel,en dan opstappen aan de linkerkant. Vandaag is kijken of dat werkt.

Ik heb gister trouwens weer even bevestigd dat ík degene ben die hij als leider moet zien, en niet achter Julia aan moet moet lopen als ik hem vast heb.
Ik was wandelen in het bos, één van mijn leskinders reed op Julia, ik wandelde erachteraan met Bailey. Ze reden op een geven moment vooruit, en de bocht om dus we zagen ze niet meer. Bailey begon heel zenuwachtig te doen, dribbelen en voor me uit lopen (hoewel hij nooit aan het touw trekt). Als ik aan het touw wiebelde (of harder zwiepte) reageerde hij alleen door zijn hoofd omhoog te doen. Dus ik iets harder 'inwerken', met het touw zwaaiend voor hem staan en hem achteruit laten lopen. Dat vond meneer geen goed plan, dus hij ging iets achteruit en toen omhoog Haha! Maar een klein stukje maar, niet gevaarlijk. Mag ie natuurlijk dus hij kreeg een mondelinge waarschuwing Tong uitsteken.
Na een keer of 2, 3, hem weer naast laten lopen, zodra hij voorbij ging stoppen of achteruit laten lopen, viel het kwartje en bleef hij netjes bij me. Ons weer bij Julia en ruitertje gevoegd, even later weer geprobeerd, Julia weer uit het zicht. Toen protesteerde hij nog wel even maar al snel liep hij weer netjes mee.
Dus heb wel het gevoel dat ik gister weer iets bereikt heb met hem. Ik 'besta'' steeds meer, in het begin liep hij gewoon door en óf trok zich niks van me aan, óf werd bang van mijn aanwijzingen. Nu accepteerd hij best snel dat hij bij mij moet blijven en dat ik bepaal waar hij loopt.
Even voor de duidelijkheid, heb hem niet geslagen of echt tegen hem geschreeuwd(alleen met dat steigeren een 'he, denk er om!'. Hooguit is de leadrope tegen hem aan gezwiept als hij och wilde doorlopen.
Ik vind het nog steeds zo boeiend om te zien dat een paard zo ontzetten goed op lichaamstaal reageert (en evt. iets temgebruik) zonder dat je hem hoeft aan te raken Lachen