Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
gentille schreef:op mijn site, http://www.paardenrecreatie.nl, wil ik graag een stukje schrijven over de werking van boomloos rijden. Hoe het boomloze zadel dus inwerkt, en het gewone zadel, en waarom boomloos in theorie beter is.
Het is dus niet de bedoeling duidelijk een mening te volgen, slechts puur om te informeren, de site is namelijk voor zowel normals als naturals bedoeld. Wat is de gedachte achter een boom, en welke achter boomloos?
groetjes shannon
gentille schreef:op mijn site, http://www.paardenrecreatie.nl, wil ik graag een stukje schrijven over de werking van boomloos rijden. Hoe het boomloze zadel dus inwerkt, en het gewone zadel, en waarom boomloos in theorie beter is.
pmarena schreef:Het blijft toch apart waar HC die kennis vandaan heeft dat de verkopers (waaronder ik dus) boomloos als beter aanprijzen , speciaal voor hem zal ik het nog 1 keer zeggen wat mijn standpunt is
...
Maar je hebt wel de zekerheid dat die druk op een plek komt waar het paard het goed kan hebben , en niet op allerlei vervelende plekken waar het met een net niet goed passend boomzadel terechtkomt.
En daarnaast bij boomloos natuurlijk dat het geheel veel soepeler en vloeiender is , meer contact tussen billen en bovenbenen dan met de standaard boomzadels. En dat ervaren veel mensen en paarden ook als erg prettig voor het team-gevoel.
pmarena schreef:Ben je er niet 100% zeker van dat je dat ten alle tijden voor elkaar kunt krijgen met een boomzadel , dan is een boomloos zadel een goede overweging. Je accepteerd dan dat je zelf verantwoordelijk bent voor de drukverdeling en beseft dat de druk die je op de stijgbeugels zet over een kleinere oppervlakte verdeelt wordt dan een goed passende boom in theorie zou doen. Maar je hebt wel de zekerheid dat die druk op een plek komt waar het paard het goed kan hebben , en niet op allerlei vervelende plekken waar het met een net niet goed passend boomzadel terechtkomt.
Huertecilla schreef:pmarena schreef:Het blijft toch apart waar HC die kennis vandaan heeft dat de verkopers (waaronder ik dus) boomloos als beter aanprijzen , speciaal voor hem zal ik het nog 1 keer zeggen wat mijn standpunt is
...
Maar je hebt wel de zekerheid dat die druk op een plek komt waar het paard het goed kan hebben , en niet op allerlei vervelende plekken waar het met een net niet goed passend boomzadel terechtkomt.
En daarnaast bij boomloos natuurlijk dat het geheel veel soepeler en vloeiender is , meer contact tussen billen en bovenbenen dan met de standaard boomzadels. En dat ervaren veel mensen en paarden ook als erg prettig voor het team-gevoel.
En zo heb je weer twee scheten in een netje als verkoopargumenten geventileerd.
Dáár haal ik mijn mening vandaan![]()
HC
pmarena schreef:Vlak achter de schoft , waar je zelf zit.
Dus niet op de schoft of richting de nieren , waar het met een kantelende boom nogal eens terechtkomt.
Waratje schreef:Altijd weer die vergelijking van boomloos met niet-passende boomzadels, het blijft een slecht argument
pmarena schreef:Dat is toch ook een prima argument
gentille schreef:ik heb een stukje geschreven, als jullie naar aanleiding hiervan nog aanvullingen hebben, of je denkt: er klopt iets niet, dan zou ik het graag horen
groetjes shannon
http://www.paardenrecreatie.nl/?load=ha ... omloosboom
JoviBan schreef:Verder klopt het niet wat je zegt dat een boomloos zadel bijna altijd past (op uitzonderingen na). Dat is een verkooppraatje. De ligging van een boomloos zadel komt net zo nauw als die van een boomzadel.
gentille schreef:En als dat zo is, wat zou dan volgens jou een goede reden zijn om wel een boomloos zadel aan te schaffen? als je ervanuit gaat dat je een zadel altijd passend kan laten maken, wat blijft er dan voor argument over om een boomloos zadel te kopen?