Verzameling en 'verzameling' - hoeveel touw heb jij nodig? -

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Verzameling en 'verzameling' - hoeveel touw heb jij nodig? -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:23

Kijk en vergelijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-04-07 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Re: Verzameling en 'verzameling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:29

Ik kijk en probeer te vergelijken, maar geloof niet dat dat mogelijk is.
Foto 1 en 2 kan ik nog inkomen, hoewel....
Maar foto 3 en 4, zie daar totaal niet in wat je er mee wilt aanduiden.
(ik weet wat je duidelijk wilt maken, maar haal het hier echt niet uit!)

Huertecilla

Re: Verzameling en 'verzameling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:32

Arabesk schreef:
Afbeelding

Dit slaat inderdaad nergens op wat 'verzameling' betreft. Ook niet wat de 'spaanse pas' betreft, want let op de ontbrekende diagonaal.
Of bedoel je dat niet.

Beter nog, wat bedoel je eigenlijk? Want ik snap van geen van de fotos iets eigenlijk want het is allemaal iets heel anders. Het paard bij KFH staat áchterover (zie de voorpoot) om de druk te te 'ontwijken' van de drijvende KFH bijvoorbeeld. Wat is de zin en kern van jouw TS?

HC

Authentic

Re: Verzameling en 'verzameling' - hoeveel touw heb jij nodig? -

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:33

Dusdanige vergelijkingen maken door midden van foto's geeft geen realistisch beeld, filmpjes waarbij je het volledige paard ziet bewegen weer wel. Lachen

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:36

Ik denk dat de TS bedoeld, dat het paard ook nagevelijk kan lopen, zonder poespas om zijn hoofd Knipoog
Bij de 'natural' paarden zit er amper wat aan het paard, weinig touw dus. En bij de 'dressuur' paarden zit vanalles om en aan het hoofd.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:41

Ik doe nog een poging...

Foto 1 en twee, oke je wilt dus duidelijk maken dat je ook zonder touw een paard verzamelt en neerwaarts kunt krijgen.
Foto 1 zie ik....... Nah, niets.
Foto 2 zie ik....... Een paard dat, zo van de foto te zien, lekker aan het werk is...

Okee, dan nu foto 3 en 4...
Ik weet het nog niet.
Foto 3 zie......... ik een gehoorzaam paard, wat doet wat zijn ruiter hem vraagt.
Foto 4 zie ik....... Een paard dat, met behulp van, een slof gereden wordt, slof is niet strak, de hand van de ruiter daarin tegen is, zo te zien, niet al te 'zacht'. Maar dan nog, ik zie totaal geen overeenkomsten/vergelijkingen, niets, noppes, nada, niento...

@ Marlies22, ik weet wat de TS wil duidelijk maken, althans dat vermoed ik, vind alleen dat met deze foto's de plank volledig mis geslagen wordt.
Misschien is, zoals Jus de Orange oppert, aan de hand van filmpjes alles wel duidelijker, iig realistischer.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:45

Wat heeft foto 3 met nr 4 te maken? Als je vergelijkt moet je het wel eerlijk doen. Niet een in elkaar getrokken paard met een slofteugel vergelijken met een "bloot" paard. Daar moet je dan een normaal opgetuigd paard naast zetten.
Foto 1 Huilen , ik hoop dat je daar niet "verzameling" mee wilt laten zien.
Bovendien vraag me ook af wat een martingaal (los of vast) met een slofteugel te maken heeft. Een martingaal werkt alleen als een paard zelf zijn hoofd te hoog brengt en schakelt ook meteen weer uit als het zijn hoofd naar beneden doet.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:48

Merlijn schreef:
Wat heeft foto 3 met nr 4 te maken? Als je vergelijkt moet je het wel eerlijk doen. Niet een in elkaar getrokken paard met een slofteugel vergelijken met een "bloot" paard. Daar moet je dan een normaal opgetuigd paard naast zetten.
Foto 1 Huilen , ik hoop dat je daar niet "verzameling" mee wilt laten zien.
Bovendien vraag me ook af wat een martingaal (los of vast) met een slofteugel te maken heeft. Een martingaal werkt alleen als een paard zelf zijn hoofd te hoog brengt en schakelt ook meteen weer uit als het zijn hoofd naar beneden doet.

sorry ik zit in het verkeerde topic Clown Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:58

Marlies22 schreef:
Ik denk dat de TS bedoeld, dat het paard ook nagevelijk kan lopen, zonder poespas om zijn hoofd Knipoog
Bij de 'natural' paarden zit er amper wat aan het paard, weinig touw dus. En bij de 'dressuur' paarden zit vanalles om en aan het hoofd.

Daar gaan we weer met zo'n schijnvergelijking tussen natural en dressuur wat geen van beiden heldere begrippen zijn en waarbij ík bij het zogenaamde 'natuurlijke' maar triest weinig netjes verzamelds gezien heb.

Op de onderstaande foto een kiek van mijn Arabella. Niet pal van opzij dus je moet wel enige kennis van gangwerk en relatieve elevatie hebben, maar dan is goed af te leiden dat ze zélf voor ondertredend draven kiest op mijn vraag voor een rustige draf.
In rust onder het zadel staat ze met het hart van de hoeven vlak voor tot onder de tepels.
Is dit 'natuurlijk' omdat ik geen optoming gebruik? of is dit 'dressuur' omdat er veel gerichte scholing en dresseerwerk aan vooraf gegaan is.
Álle paardrijden is per definitie onnatuurlijk en dresseren.

Sorry maar ík vind dit een suggestief topic zonder dat dit énige basis heeft want in de N-hoek is
doorgaans maar weinig savy van relatieve elevatie en is de vaak geponeerde stelling dat N maar wat doet in dit opzicht een stuk makkelijker te onderbouwen...
De plaatjes van Nevzorov zijn bijna zonder uitzondering inhoudelijk en technisch juist érg slecht en alleen leuk voor pennies met een bitfobie.

Als je het vermeende N zo graag wil promoten Arabesk doe dat dan op de punten waar paardgericht rijden inderdaad goed bij uit de verf komt en niet op net een bewijsbaar heel zwak punt. Haal liever het Chiron-werk eens aan. Dát is nu helemaal paardgericht met de ruiter zo min mogelijk het paard verstorend.

Arabella

Afbeelding

Afbeelding

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:07

jammer dat jouw hoofd en dat van arabella niet op de laatste foto staan

de foto van nevzrov is misschien ongelukkig gekozen maar dat was de enige die ik zo snel kon vinden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:22

Arabesk schreef:
de foto van nevzrov is misschien ongelukkig gekozen maar dat was de enige die ik zo snel kon vinden..

Als je voorbeelden bij een controversieel onderwerp wil zetten doe het dan goed of laat het. Nu staan er 4 slechte voorbeelden en is wat je wil zeggen én niet duidelijk én volledig in het drijfzand verdwenen.

Verder is het begrip hele 'verzameling' een valkuil en ook over de binnenste achterhoef zou ik het niet met N-rijden willen hebben als ik jou was.

Jij zal denk ik persoonlijk veel hebben aan het lezen van 'The Caprilli Papers'. Dat is de engelse vertaling van de originele teksten van Caprilli zelf door zijn vriend die nauw bij het proces betrokken was.
Met bit, met sporen, over forse hindernissen maar he-le-maal 'paardgericht' die man en dat in een tijd dat de wereld nog op paardenbenen bewoog en het paard nog volop een oorlogswapen was.
Echt een aanrader voor jou, want het is én heel stimulerend en inzicht verschaffend én relativerend.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:25

Arabesk schreef:
jammer dat jouw hoofd en dat van arabella niet op de laatste foto staan

Waarom?
Je kent ons toch?! Arabella loopt te dromen en ik lach naar Bor, want híj heeft die foto afgedrukt terwijl de honden overal tegelijk zijn Haha! Het belangrijkste staat erop, de relatieve elevatie.

HC

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:31

Wat is verzameling en waarom zou het paard verzamelen en waarom niet.

Pas wanneer het paard zich bewust is van zijn lichaam, zijn spieren juist kan gebruiken kan verzamelen. Naar mijn inzien is elke bijzet een dwang middel en heeft niks te maken met het juist trainen van de spieren en lichaam.
Een paard heeft een reden om op een bepaalde manier te bewegen. Los die reden op en maak het paard subtiel op je lichaamshulpen en dan is het paard zonder enige optoming verzameld te rijden.

Nevzorov is naar mijn inzien ook niet iemand die een paard juist leert te verzamelen. Ook hij wil b.v. het hoofd in een bepaalde positie en leert dat het paard hoewel geheel vrij aan, maar het paard lopt zo gedwongen met zijn hoofd op de loodlijn zonder nagefelijkheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:04

josien schreef:
Een paard heeft een reden om op een bepaalde manier te bewegen. Los die reden op en maak het paard subtiel op je lichaamshulpen en dan is het paard zonder enige optoming verzameld te rijden.

Doe nog een stap verder Josien.
Laat het paard ervaren, de 'aha-erlebnis' van het waaróm van het nét even wat verder de achtepootjes eronder te zetten zelf bedenken.
Daarna kopel je door associatie een cue aan de reden en bervolgens komt het gedrag op de cue.

Citaat:
Nevzorov is naar mijn inzien ook niet iemand die een paard juist leert te verzamelen. Ook hij wil b.v. het hoofd in een bepaalde positie en leert dat het paard hoewel geheel vrij aan, maar het paard lopt zo gedwongen met zijn hoofd op de loodlijn zonder nagefelijkheid.

Jij snapt het. Voor geen meter zelfdragend, laat staan met het ruitergewicht naar de achterhand en ook nog het paard 'vrijwillig' half blind.
Geen wonder dat Nevzorov roept dat wat ik met mijn paarden buiten doe levensgevaarlijk is Haha! Hij snapt van verschillende kernpunten van het paardrijden crux niet en duidelijk meer van marketing en moderne 'snelle' journalistiek Cool

Nee, dan heb ik bepaald meer met de al eerder door mij genoemde Caprilli als soort van anti-Nevzorov. Zó goed die man zeg. Het is me wel duidelijk dat al de piepels die zich op Caprilli beroepen niet weten wat Caprilli daadwerkelijk geschreven heeft. Met bit, met sporen, met verstand Knipoog
Echt een openbaring was dat voor me die échte Caprilli.
Eigenlijk is het enige inhoúdelijke verschil met wat ik doe de snelheid.

Dát lijkt me nu eens een goede en fundamenteel te onderbouwen missie voor je Arabesk. De totale ontkoppeling van wat aan Caprilli wordt toegeschreven en wat die man met zijn leven betaald ontwikkeld heeft.
Is namelijk een onderwerp waarbij bit, spoor en voorwaards rijden van paardgerichtheid losgekoppeld zijn.

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:07

Kijk thuis kan ik bij 'mijn favorieten' en hoef ik niet te googlen op een foto Clown

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:57

Arabesk schreef:
Kijk thuis kan ik bij 'mijn favorieten' en hoef ik niet te googlen op een foto Clown

en wat wil dan met déze foto???

In mijn ogen is dit een HEEL slecht voorbeeld van verzameling, namelijk géén verzameling.
Nog niet eens in remonte evenwicht en de snuit vét achter de loodlijn.
De zit van de ruiter is met het bekken vóórover = oefffffff.

Wederom een prachtige foto voor het onderbouwen van het vage rijtechnische van wat vermeend 'natural' is. Bepaald geen reclame die jij maakt, regelrechte anti-reclame.

Triest kijkje op jouw inzicht Arabesk dat dit van jou een 'favoriet' is. Zoek eens op wat relatieve elevatie ís, dan begrijp je zelf waarom deze foto echt nérgens op slaat in dat verband.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:57

Ik zie een appel, een peer, een pruim en een sinaasappel Haha! Valt dus niet te vergelijken. En in geen van de vier foto's (en ook niet in de later toegevoegde vijfde) die TS plaatst is er sprake van verzameling. Toch jammer......

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:17

zie eigenlijk alleen op het hele kleine fototje 2 iets wat er prettig uit zou kunnen zien als het goed zichbaar was (maar geen verzameling), dus inderdaad 'slechte foto keuze'
Het punt dat je had willen maken, had je wel kunnen maken, maar dan had je zeker andere foto's moeten kiezen en dan nog had ik niet met je meegegaan (maar dan had je bij anderen misschien een kans gemaakt)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:30

Waratje schreef:
Ik zie een appel, een peer, een pruim en een sinaasappel Haha! Valt dus niet te vergelijken. En in geen van de vier foto's (en ook niet in de later toegevoegde vijfde) die TS plaatst is er sprake van verzameling. Toch jammer......

Erg jammer ook dat ze meent Névzorov te moeten kiezen, maar ja, 'wat je ver haalt is lekker' blijkbaar Tong uitsteken

Wat de officiële mening van NHE over Natural Horsemanship is, is onder meer 'Equine Knowlegde = Very rudimentary knowledge' Cool

De tabel die ze op hun site hebben gezet om hun vermeende identiteit te onderscheiden is DIEPtriest.
Ik heb de beheerder gevraagd mij van de lijst te schrappen want ik wil met NHE op geen enkele wijze geassocieerd kunnen worden.
Ben blij dat mijn eigen site al geruime tijd in de lucht was voor die van Nevzorov dus ook dat kan me niet aangewreven worden.

HC

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:24

Nevzorov is typisch russisch Clown.

Hij doet net alsof hij bijna God is en alsof zijn paarden helemaal uit zichzelf zo ontzettend slim zijn en alsof het trainen helemaal vanzelf gaat, bijna goddelijk. Toch zag ik in 1 van zijn filmpjes dat hij gewoon aan voedsel beloning doet, alleen weet hij het als een goochelaar heel goed te verbergen voor de kijker. Maar helaas hij viel door de mand Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:48

Ik begrijp NIETS van jou. Niet dat dit nodig is, maar waarom gooi JIJ dan te onpas die domme fotos van Nevzorov overal in als zijnde goede voorbeelden? Waarom claim je dan een paar reacties terug dat die onzinfoto in je 'favorieten' staat

Je hoeft niet te antwoorden, niet reageren zelfs. Het is al heel wat als je de onzin van Nevzorov niet meer overal als non-argument in de lucht gooit zoals in je topicstarter én jouw 'favoriet'.

Oh, en er is op zich helemaal niets mis met voedsel als beloning voor die paarden waarbij dat werkt en het correct gebruikt wordt.
Verder is het niet relevant wat zijn nationaliteit is behalve dat ook voor jou en nog een paar vermeend 'naturals' blijkbaar 'wat je ver haalt lekker is.'
Kijk liever naar Wim Vonk, naar mijn site, naar Inge Teblick, bijvoorbeeld. Allemaal áárdig wat meer INHOUD. Je kan véél beter met Egon mailen dan de site van Nevzorov bezoeken.

Weet jij waarom er maar weinig fotos van mij en van wat ik hoe doe op mijn site staan? Omdat het niet om het plaatje gaat maar om de inhoud. Waarom mijn naam nergens vermeld staat? Omdat mijn ego niets met de inhoud van doen heeft. Waarom er alleen in 'over ons' zijdelings wat over onze manier van paardhouden staat? Omdat het een evidente afgeleide is als je de inhoud snapt.
Begríp van kennis Arabesk is de crux, niet het plaatje of de associaties daarmee, niet de feelgood-valkuil. ¡Dénk! Dat is het enige wat jij beter zou moeten kunnen dan jouw paard Knipoog

HC

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:08

Arabesk schreef:
Nevzorov is typisch russisch Clown.

Hij doet net alsof hij bijna God is en alsof zijn paarden helemaal uit zichzelf zo ontzettend slim zijn en alsof het trainen helemaal vanzelf gaat, bijna goddelijk. Toch zag ik in 1 van zijn filmpjes dat hij gewoon aan voedsel beloning doet, alleen weet hij het als een goochelaar heel goed te verbergen voor de kijker. Maar helaas hij viel door de mand Haha!

En waarom haal je hem dan aan in je eerst post, en als favoriet? Even lekker trappen naar de "klassieke ruiters"? Helaas, ook jij viel door de mand...Lips are sealed

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:58

Haha amusant deze boel hier.

Arabesk zegt niet dat nezvorov DUS slecht is omdat hij niet god blijkt te zijn, ze wijst er op dat hij bepaalde trucjes heeft waardoor hij minder touw nodig heeft (hee, daar gaat dit topic ook over). Die trucjes zijn best knap en handig, maar hij presenteert zichzelf alsof hij god is. Tja, jammer dat hij dat doet, maar wie doet dat nou niet tegenwoordig? Als je zegt: "Ach, het is heel simpel, iedereen kan het." Dan ben je meteen niet interessant meer en dan loopt het domme volk liever achter een andere goeroe aan.

Ondertussen moeten we natuurlijk niet vergeten, zoals HC altijd zegt, dat we helemaal NIETS weten.

En omdat we NIETS weten, vraag ik me af hoe HC dan zo zeker weet dat Egon het veel beter weet dan Nezvorov. Je baseert alles toch op eigen onderzoek?

Hoe weet je dan dat Nezvorov 'slechter' is dan Egon? Volgens mij is er maar 1 manier om dat goed te onderzoeken:

Je neemt 1000 veulens van zelfde ras, bouw en geboortedatum. Die splits je op in twee groepen. Beide groepen leven in exact dezelfde omstandigheden met het enige verschil dat de ene groep volgens de theorie van Nezvorov bereden wordt en de andere groep volgens de theorie van Egon (whatever that may be, ik weet het nl. niet). Vervolgens kijk je na 30 jaar hoe het er mee staat. Welke groep heeft de minste blessures? Waar zijn de meeste overlevenden? DAT zou pas een echt eigen onderzoek zijn. En niet al het prutsmuts dat je uit boekjes haalt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:20

Jus_dOrange schreef:
Dusdanige vergelijkingen maken door midden van foto's geeft geen realistisch beeld, filmpjes waarbij je het volledige paard ziet bewegen weer wel. Lachen

Als je de dvd van Nevzorov (goed geschreven?) bekijkt zie je een heleboel compleet verzamelde paarden. De bedoeling van de vergelijking van de foto's van de TS is duidelijk. Misschien niet precies met deze foto's, maar we begrijpen wat ze ermee bedoelt, lijkt me.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:21

Waratje schreef:

Misschien kan iemand foto's plaatsen waar dat wel te zien is?